Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny grisskandal skakar Finland, sånt här är skit!  (läst 6704 gånger)

Luppa

• Norrbotten
SV: Ny grisskandal skakar Finland, sånt här är skit!
« Svar #20 skrivet: 23 nov-11 kl 17:00 »
Lösningen är höjda priser till primärproducenterna. Höjda priser i kyldisken har ingen effekt om inget går vidare till uppfödarna.

Det låter som en jäkligt bra lösning i mina öron!
På 80-talet fick man väldigt bra betalt om man sålde bra lamm. Sambon fick pris för årets bästa lamm flera gånger. Då är det motiverande att föda upp, och sälja, bra djur.
Som det är i dag, så är det inte djuren man tjänar på, utan EUstöden. Om du levererar bra kött eller inte kvittar, slaktkroppen ska hålla sig inom viktgränserna och slakterierna har miljarder olika anledningar att ge mindre betalt för köttet. Vi skickade kvigor för några veckor sedan, och fick så lite som 10 kronor kilot på vissa... Varför? De vägde 25-50 kg för lite... Köttet kostar dock lika mycket i butik, där är det inget snack om att det skulle vara något fel. Snarare så är nog köttet bättre om djuren inte växt för fort eller för länge.
Vi fick 20 000 för dem, och vi köpte dem för 25 000. Helt otroligt sjukt om ni frågar mig, de har ju kostat en hel del både i pengar och tid.

Jag tror att det faktum att det är EU-stöden som gör verksamheten någorlunda lönande, i många fall gör djuren lidande. Det lönar sig inte att sköta djuren på bästa sätt, det man måste fokusera på är att följa regler och tvärvillkor och att allt ska se bra ut på papper.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 23 nov-11 kl 22:20 »
Mycket tror jag också handlar om att primärproducenten med dagens regelverk är i beroendeställning till slakteriet, så när slakteriets vinstmarginal minskar så tar dom alltid ut detta på primärproducenten som (lite tillspetsat) bara har att välja på att antingen sälja till det nya lägre priset eller att elda upp lagårn och grilla djuren på glöden... men självklart inte utan att lämna in en rivningsanmälan till byggnadsnämnden först och att anmäla ändrat djurinnehav till jordbruksverket  :-X 

Men nu är smärtgränsen verkligen nådd, antalet uppfödare av både gris och nöt minskar stadigt - får har ökat något men med sjunkande priser även där och uttalanden från våra folkvalda om att avskaffa eu-bidragen (men med massivt motstånd från Frankrike m.fl. så lär det knappast hända nånting stort med eu-bidragen före 2020  >:D) så kommer även lammproduktionen att sjunka på sikt tror jag.

Genom att ändra regelverket så att det blir lättare att sälja gårdslaktat kött direkt till konsument så tror jag att man skulle nå ganska stor effekt, för då skulle det på allvar bli en fungerande marknad där man bryter slakteriets oligopol/monopolställning.

Vad gäller eu-bidragen så har dom två mål.

1, bevara åkermark, genom gårdstödet får man in mera pengar på att hålla åkern öppen än att odla skog på den.
2, hålla ner matpriserna, genom att lantbruket får inkommster därifrån så behöver dom inte lika mycket inkommst på själva produkterna.

Dock misslyckas man ju totalt vad gäller att hålla nere matpriserna eftersom merparten av pengarna hamnar på Ica-Stigs bankkonto så har eu-bidragen relativt liten inverkan på matpriset i konsumentled men är totalt avgörande för om en bonde ska lyckas betala sina räkningar eller ej.
« Senast ändrad: 23 nov-11 kl 22:24 av Tacitus »

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #22 skrivet: 23 nov-11 kl 22:48 »
Vi skickade kvigor för några veckor sedan, och fick så lite som 10 kronor kilot på vissa... Varför? De vägde 25-50 kg för lite... Köttet kostar dock lika mycket i butik, där är det inget snack om att det skulle vara något fel.

Då gör man återtag och säljer till vänner och bekanta!
Sen kan slakteriet stå där med lång näsa.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Suresh

• -
« Svar #23 skrivet: 23 nov-11 kl 22:55 »

Låt höra lösningen  :)

Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen: Grönsaksätarsången

Cauldron

• -
« Svar #24 skrivet: 24 nov-11 kl 07:09 »
Citat från: Ulric
Men konsumenter köper inte vad som helst som är billigt, varken på Lidl eller någon annanstans, hur ofta den myten än upprepas. Numera har de Arlas mjölk, Scans bacon, Dafgårds köttbullar etc,

Det är ju bra att det är så! Att det är konsumenten som bestämmer utbudet och vad som ska säljas och inte butiken eller industrin som kan bestämma vad konsumenten ska köpa!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 24 nov-11 kl 09:10 »
Det är en makt konsumenten har när det finns realistiska alternativ.

Cauldron

• -
« Svar #26 skrivet: 24 nov-11 kl 09:51 »
Vad menar du med ett realistiska alternativ? Är inte ekologiskt odlade grönsaker ett realistiska alternativ till  konventionellt odlade grönsaker? Eller miljö-/hållbartmärkta fisk- och skaldjursprodukter? Eller rättvisemärkta produkter?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 24 nov-11 kl 10:09 »
Det realistiska alternativet var i det här fallet Arlas, Scans och Dafgårds produkter hos ICA eller Willys, t.ex. Gör dig inte dummare än du är, det är överflödigt.

Cauldron

• -
« Svar #28 skrivet: 24 nov-11 kl 10:19 »
Vad jag vet så säljer både ICA och Willys ekologiskt odlade grönsaker,  miljö-/hållbartmärkta fisk- och skaldjursprodukter och rättvisemärkta produkter! Varför blir de inte realistiska alternativet för dig?

Neiklot

• Gäst

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #30 skrivet: 26 nov-11 kl 19:26 »
Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen: Grönsaksätarsången

Ser fram emot att den förverkligas  :) Jag brukar bli kallad kaninen eftersom jag inte äter kött  ;D

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 18 feb-12 kl 10:31 »
Lösningen är att leva veganskt. Att göra det till norm och det vanliga.

Kött, ägg och mejeriprodukterna ska var undantagen; det man äter lite och med vördnad.

Helt enkelt tänka om; i stället för en köttfri- dag i veckan (undantaget) kan man ha en kött- dag i veckan. Då kan man kosta på sig att äta bra kött från djur som hållits på bästa sätt. (är själv inte hel- vegan; äter mina egna höns ägg. Fuskar med mjölk i kaffet. Detta för att jag inte vill stödja en sjuk djur- hållning och ett sjukt syn på djur. Men är inte fanatisk)
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
Biggee, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser