Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny grisskandal skakar Finland, sånt här är skit!  (läst 6726 gånger)

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
Ny grisskandal skakar Finland, sånt här är skit!
« skrivet: 22 nov-11 kl 09:48 »
Blir så j---la upprörd när jag läser sådant här >:( . Hur människor kan vara med djuren.

http://www.atl.nu/lantbruk/grisskandal-skakar-finland
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Tacitus

• Ångermanland
SV: Ny grisskandal skakar Finland, sånt här är skit!
« Svar #1 skrivet: 23 nov-11 kl 01:25 »
Men billig skinka blir det  :-X

Hårdare lagstiftning utan uppföljning och åtgärder för att höja matpriserna kommer aldrig att leda till bättre djurhållning i parktiken.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 nov-11 kl 02:05 »
Såg en video på en kycklingfarm som säljer kyckling till MC-donalds.
Tror den ligger på aftonbladet, det var.... obeskrivligt. Jag grät efter jag sett den.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #3 skrivet: 23 nov-11 kl 08:08 »
Fast det här kan väl knappast göra skinkan billigare  :-\ Förstå smittotrycket på de här gårdarna och sjuka djur växer sämre och har i regel sämre fertilitet. Det är en sak att djuren kan ha lite skitigt ibland, eller att utrymmena är lite små och visst händer det att djur dör, det vet vi väl alla och grisar äter gärna på varandra om en är död men det här är HELT galet. Dessa gårdar kan inte ha särskilt bra ekonomi. Även om de bevisligen inte tillkallar veterinär så kostar ändå fodret och för varje djur som dör, även kultingar minskar vinsten. Nog för att djurhållningen på grisfarmar ofta är dålig pga låga köttpriser och då menar jag dåliga om man ser till grisarnas behov så är det här galet. Undrar hur det ser ut på "vanliga" gårdar  ??? Undrar hur många gårdar de smygfilmade på. Det verkar dock vara många gårdar som hade denna undermåliga djurhållning. Hur har det blivit såhär? Varför har det blivit såhär?
Att folk missköter sina djur pga sjudom eller dyligt kan jag till viss mån förstå. Man kanske tänker att det bara är tillfälligt och man blundar för verkligheten men det här sker på flera gårdar samtidigt  :o
Vid sådana här tillfällen är man glad att man inte äter kött  :P

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 nov-11 kl 09:29 »
Nu är det inget försvarande av vanvård.

Men driver man en verksamhet som hela tiden går minus och man aldrig får det till lönsamhet så är det inte så enkelt att vara 100% motiverad.
Att det går ut över djuren är att beklaga, men tyvärr sanning.

Jag tror att en lokal marknad hade varit att föredra, kött i Småland säljs i småland, kött i Östergötland säljs just där, så att säga.

Då hade alla tjänat på det.

Sen är väl Svensson en bov i dramat?
Svensken letar ju alltid efter det billigaste (och sämsta!) köttet..

..Fransmannen gör precis tvärtom..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 nov-11 kl 10:09 »
Svensken letar ju alltid efter det billigaste (och sämsta!) köttet..

Gör du?

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 23 nov-11 kl 10:10 »
Har inte tittat den här gången...

Jag blir så förbannad nästan varje gång jag är i mataffären och ser när folk köper konventionella bananer osv. Mamma berättade häromdagen uppgivet om att alla grannarna handlar på Lidl, trots att de har gott ställt. Sjukdomen i det moderna samhället är utan tvekan det som Neiklot säger, att så många vill känna att de fyndar. Billigaste mjölken, billigaste skinkan, billigaste plastskitet från Kina, billigaste företaget ska sköta äldreomsorgen... Tror de verkligen att ingen betalar?! Och gärna åker man bil längre för att känna att man handlar billigt... Urk!

Det är svårt att förstå att det finns människor som kan ha som affärsverksamhet att vanvårda djur. Men det finns det. Grisar här hos oss, björnarna i Kina...

Lagom till juletid kommer larmen om vanvård/utstuderat djurplågeri av grisar, men folket blundar och tänker väl att bara jag får tag på en bra billig skinka, det gör väl inte så mycket  >:(

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 23 nov-11 kl 10:14 »
Jag har en lösning på problemet.

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 nov-11 kl 10:15 »
Gör du?

Nope, men jag är inte svensk, utan marsian.  8)

För tillfället är vi till 80% självförsörjande på kött.

Jag erkänner att jag nästan aldrig köper kravmärkt kött.
Men jag köper aldrig utländskt kött och försöker köpa lokalt producerat kött.

Lamm från granngården (min granngård, inte lantmännens!) och allehanda roadkill (en gång) :)

Edit: Låter kanske lite självgod, men så är det.
Och fortsätter min anda och säger att jag/vi är, bortsett från en och en annan torsk är 100% självförsörjande på fisk!
:)
« Senast ändrad: 23 nov-11 kl 10:18 av Neiklot »

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #9 skrivet: 23 nov-11 kl 10:16 »
Lagom till juletid kommer larmen om vanvård/utstuderat djurplågeri av grisar, men folket blundar och tänker väl att bara jag får tag på en bra billig skinka, det gör väl inte så mycket  >:(

Det värsta är att folk äter dessa skinkor. Det är ju ingen aptitretare direkt  ???

Jag har en lösning på problemet.

Låt höra lösningen  :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 nov-11 kl 10:20 »
Det värsta är att folk äter dessa skinkor. Det är ju ingen aptitretare direkt  ???

Men det är inte smaken som är grejen, för bara den är rödmärkt och prissänkt så får det smaka bäst f*n det vill.

Valmet

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 nov-11 kl 10:21 »
Jag kan bara hålla med Alba...

Folk VILL ha billigt kött, man släpar familjens döende hamster till veterinär för operation
men när det sen ska storhandlas så är priset det enda som betyder någonting.

Inget fel i att bry sig om sina små husdjur naturligtvis, jag vill bara peka på
hur cyniskt folk agerar...
Jag orkar inte bry mig om att tjata på andra längre, vi försöker hålla oss med
egna djur o grönsaker mm så långt som möjligt, handla EKO å så

Människan är ett egoistiskt djur, om man vill ändra på ett beteende så
ska det svida i plånboken.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 nov-11 kl 10:28 »
Låt höra lösningen  :)

Lösningen är höjda priser till primärproducenterna. Höjda priser i kyldisken har ingen effekt om inget går vidare till uppfödarna.

SannaF

• -
« Svar #13 skrivet: 23 nov-11 kl 10:38 »
Såg en video på en kycklingfarm som säljer kyckling till MC-donalds.
Tror den ligger på aftonbladet, det var.... obeskrivligt. Jag grät efter jag sett den.

And here it is! Själv orkade jag titta till de började bränna av näbbrana på kycklingarna som tydligt visade att det gjorde ont  :'(

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/article13961488.ab
Mot nya äventyr!

Valmet

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 nov-11 kl 11:11 »
Hur är det med Lidl egentligen?

Jag vet egentligen ingenting om dem,
har varit i affären en gång bara men det var ett sånt konstigt sortiment.
Inga märken jag kände till och jag hittade inget Krav el dyl.

Men om dom är sämre än Ica, Netto å andra lågpris vete hundan ???

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 nov-11 kl 11:16 »
Vi handlar inte där så ofta,  max någon gång om året.

Men inte för att dom har "udda grejor" eller så.

Lidl har dessutom ofta en ganska fräsch grönsaksdisk och så har dom en soptunna där man kan slänga ex. dåliga blad från vitkålen och så.
(Sånt du får betala för hos Ica.

Nej, jag håller nog med dig Valmet, dom är inte sämre än Ica och definitivt inte sämre än Netto.
(Netto är väl rörigt om något?)

Vad jag vet säljer dom Scans kött på Lidl.
Gasförpackat..

Valmet

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 nov-11 kl 12:45 »
Tur man har lyxen att kunna äta middag med gott samvete :P
Våra egna grisar..

Neiklot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 nov-11 kl 12:48 »

Ja, det är >för< få förunnat att kunna äta vad man själv har odlat.

Inget smakar så gott som hemslaktat fläsk eller en gryta på nyslaktad tupp.

Även en hembakad brödbit med egenodlad sallad på smakar långt mycket bättre.. :)

Alba

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 23 nov-11 kl 14:59 »
Hur är det med Lidl egentligen?

Jag vet egentligen ingenting om dem,
har varit i affären en gång bara men det var ett sånt konstigt sortiment.
Inga märken jag kände till och jag hittade inget Krav el dyl.

Men om dom är sämre än Ica, Netto å andra lågpris vete hundan ???
De fick vara min syndabock, utan att jag nånsin handlat där  :-[. Jag har förstått på andra som är bättre bevandrade att de sällan har något ekologiskt, men kan ha det ifall de köpt in ett parti. Lidl och liknande verkar vända sig till den typen av människor som bara vill ha billigt, och inte bryr sig om vare sig kvalitet eller lidande för de djur som dött eller de människor som tillverkat varan. Sen kan man säkert köpa bra mat där också.

Kom att tänka på min farmor som blev så upprörd en gång när vi kollade på ett naturprogram på tv:n. Det handlade om djuren på savannen. Hon höll för ögonen när lejonet slog zebran och utbrast att filmteamet borde ha skjutit lejonet och räddat den stackars zebran. Sen smaskade hon glatt i sig en fläskkotlett till middag  ::). Nu blev farmor syndabock också... Hon växte upp under andra världskriget och visste säkert en hel del om "matdjurens" öde. Men ändå, jag tror att det är så många tänker. Man känner för djuren när man ser något hemskt på tv, och de flesta skulle själva aldrig ställa sig där och bränna av näbbarna om de fick chansen hux flux, men de tänker bort att det är de kycklingarna de äter på McDonalds sen.

Själv är jag "mjäkig", blev vegetarian som 16-åring efter ett besök på slakteriet. I teorin vet jag att djur äter djur, och kan leva med småskalig djuruppfödning och fiske. Det är när det blir storskaligt det går åt pipan.

Grisar som är så smarta och trevliga också. Om folk fattade det... Men nej, de vill ändå köpa billigt. Och förfasa sig över hur hundarna behandlas i Asien.  >:(

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 nov-11 kl 16:19 »
När Lidl först etablerade sig i Sverige hade de bara mysko utländska varor med fantasifabrikat. Det enda ätliga var de tyska korvarna. Men konsumenter köper inte vad som helst som är billigt, varken på Lidl eller någon annanstans, hur ofta den myten än upprepas. Numera har de Arlas mjölk, Scans bacon, Dafgårds köttbullar etc, fast fortfarande med fantasinamn. Dessutom har de ibland precis samma varor med det riktiga namnet lite dyrare, varför nu någon skulle föredra det. Och så har de goda tyska korvar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare (1 dolda)
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser