Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig begagnad bil - var börja? Kan det betala sig/försvara sig?  (läst 43064 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Hade man gjort en likadan film med Ford eller Opel hade den tagit slut efter ca 1 minut ;D

En ung dam kom till bilmojen 8 km här ifrån med sin gamla kadett. Oljelampan lyste konstant mörkrött!
M: Hur länge har den lyst?
P, efter lång tids funderande: Ett par veckor.........kanske.
Hon hade en mil till jobbet och dagis, affären..........

Ja så har vi en stjärna som tejpade över oljelampan.

Om ni bara visste vad som döljer sig e de Småländska skogarna! ;D ;D ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Valmet

• Gäst
Fyyy tortera en gammal trotjänare på det viset :'(

Jaja, den återuppstår kanske som konservburkar el nåt o:)

Varför köpte vi en 4W Valmet, kunde ju klarat oss lika bra med en 245a med lyftarmar...

Huggorm

• Gäst
Är ju själv i bilbytartankar, vanligen planerar jag c:a 3 år. Att ha bråttom när man byter bil är ännu ett bidrag att bli lurad.
Kommer säkerligen att sikta in mej på något av de utan röda siffror i Besiktningens statistik, Golf, Passat eller Focus. Den enda sport jag är intresserad av är hur billigt mitt bilägande kan bli. Enda pluset för Volvon är lastutrymmet men nyare Passat sägs va större.
Att Volvoaset skulle va speciellt bra dragare.......Oftast inte. Det var därför jag köpte den *övertalad*, för att dra sågverket på 1430 kg,  men Passaten som är 100 kg. lättare var minst lika bra. En bakhjulsdriven bil är ju alltid halfotad, även med last, 70 Kg på kroken & Volvologga bredvid.
Skall du skaffa en passat, så kolla att oljebytena är skötta. Den modellen som är baserad på audi och har motorn i längsled har problem, motorn är ju byggd för att sitta på tvären från början och avrinningen från toppen funkar inte riktigt när den sitter rakt. Slarvar man med oljan eller använder fel olja så har den en tendens att koagulera och kan täppa till bland annat silen på oljepickupen, vilket inte alls är bra... I övrigt är det bra bilar

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Ja, jag tror att samma tändsystem (Bosch EZ-K) sitter på B230E även i 240. Däremot har K-motorerna och tidiga F-motorer av någon anledning olika tändsystem beroende på om de sitter i 200, 300 eller 700-serie

:D kan man köra en google-translate på det där månne? (nej, jag behöver ingen översättning, det är bara ren grekiska för mig, och det är ganska kul.)

Volvo sa kära släktingen, som till och med är ganska mycket mek, har byggt veteranmotorcyklar från reservdelar... Och han ska leta lite volvo-kombi genom sina kanaler och jag tittar blocket, och så ser vi om vi kan titta på några 7-11 december.

Det här är SÅÅÅ spännande!!

Nu skrev någon om bakaxel och bakhjulsdrift och 2/7/945 (?) - skumpar de förmycket eller vad blir jobbigt med de bilarna?

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Huggorm

• Gäst
Nu skrev någon om bakaxel och bakhjulsdrift och 2/7/945 (?) - skumpar de förmycket eller vad blir jobbigt med de bilarna?
De har lite dåligt grepp när det är halt, så man kan bli tvungen att lägga in sandsäckar eller något annat tungt i bak för att komma upp för backarna. Framhjusldrivna bilar har ju motorn rakt över drivhjulen, så det är lite bättre

Fru Jansson

• Gäst
Annars tycker jag fortfarande att det är märkligt med så många råd om att köpa en gammal billig.

Vem skulle ge råd om att köpa en 10 år gammal dator? Men bil ska man köpa en som är 20 år gammal, med hänvisning till att dom är bättre ???

Inte så mycket med hänvisning till att äldre bilar per automatik skulle vara bättre, utan med hänvisning till att man faktiskt har råd att byta ut en billig bil.

Vilka årsmodeller som är bäst tål att diskuteras, och... antagligen varierar det ganska stort. Rent generellt så är det dock mer elektronik i nyare bilar.

Men visst. Min opel corsa från -98 (ja, det var några år sen jag hade den, så den var inte så lastgammal då!) hade fönstervev, och inte minsta antydan till centrallås. Den var väldigt rymlig och trevlig för att vara småbil. Tyvärr stendog den efter endast 17000 mil. Så den var ganska dyr ändå, trots att den knappt drog nån soppa. Då hade jag fortfarande tio tusen kvar på lånet på den. Polon har jag redan diskuterat.

Nä, ska man ha fördelar av nyare bilar, så ska man räkna på riktigt nytt i så fall. Och då får man räkna på ett helskottas värdeminskning. En ny bil kostar ett par hundra tusen. Efter tio år får man kanske en tiondel om man säljer den. Det blir dyrt bilägande, även om det skulle ha varit krångelfritt under tiden.

Ulric Eriksson

• Gäst
Jag köpte nyligen en helt ny liten bil och räknar med att det på de fem år garantin varar lönar sig jämfört med de 240/740/940 jag kört tidigare eftersom den drar mycket mindre soppa. Jag kör 4-5000 mil om året. För någon som kör mindre är det svårt att räkna hem en ny bil.

Edit: fel garantitid.
« Senast ändrad: 21 nov-11 kl 16:26 av Ulric »

Humle

• Västerbotten
Jag köpte nyligen en helt ny liten bil och räknar med att det på de tre år garantin varar lönar sig jämfört med de 240/740/940 jag kört tidigare eftersom den drar mycket mindre soppa. Jag kör 4-5000 mil om året. För någon som kör mindre är det svårt att räkna hem en ny bil.
Kia Picanto är ju svinbillliga nya med 7 års nybilsgaranti om jag inte minns fel! Men jag kör lite och när jag väl kör vill jag ha möjlighet att lasta mycket i bilen.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Citera

Stela bakaxlar är det minsta problemet. Det tar en stund innan man lär sig .................."uppskatta" en delad. Det kan kännas som att hela aktern är lös.

Ang. halfotat. Inte nog med att det är halare framåt, en bakhjulsdriven bil kastar järna ut bakändan om man kommer för fort in ien kurva. Å andra sidan, en framhjulsdriven går rakt fram om man släpper gasen i kurvan. Helt olika kör-tekniker lixom.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
Allt snack om att en bakhjulsdriven bil är sämre i snö stämmer då inte för mej, har kört om och drag loss massor med slirande framhjulsdrivna o:), har aldrig haft delad bakaxel heller.
Med en bakhjulsdriven bil slipper man dessutom damask/hjullger/drivknutsbyte i tid och otid ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

davidB

• Västergötland
Det finns ju ett annat alternativ. Nu vet jag inte hur din situation ser ut ekonomiskt mer än att du inte har så mycket sparade pengar.

För mellan 2000 - 2500 kr i månaden så får du en sprillans NY bil via privatleasing. I detta så ingår skatt, försäkring och service. Det enda du behöver tänka på är att tanka bilen.

Bra? Dåligt? Billigt? Dyrt? Allt beror på hur man själv har det. Man behöver inte oroa sig för bilen, går den sönder så är det bara att lämna in den. Nästan allt går ju på garanti eller ev försäkring.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Det finns ju ett annat alternativ. Nu vet jag inte hur din situation ser ut ekonomiskt mer än att du inte har så mycket sparade pengar.

För mellan 2000 - 2500 kr i månaden så får du en sprillans NY bil via privatleasing. I detta så ingår skatt, försäkring och service. Det enda du behöver tänka på är att tanka bilen.

Bra? Dåligt? Billigt? Dyrt? Allt beror på hur man själv har det. Man behöver inte oroa sig för bilen, går den sönder så är det bara att lämna in den. Nästan allt går ju på garanti eller ev försäkring.

Nej, inte riktigt, läs det finstilta, du betalar extra för lackskador, onormalt slitage och dylikt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

MiMaanvandrare

• Värmland

Ja, det var ju också en idé, men jag tror inte att det passar mig - jag sliter saker, mina barn kladdar, och jag har faktiskt inte alls lust att ha nån bil egentligen, än mindre en dyr en som man ska vara väldigt rädd om. Men jag förstår tankegången.

Nä, jag har kollat upp halvförsäkring med hyrbil, och känner att det vill jag gärna betala för, och så köpa nåt som jag kan klara ekonomiskt även om den plötsligt /hoppas inte! / måste till skroten. Om vi inte trivs utan ska flytta hem till köpenhamn igen, vill jag inte känna att jag måste få tillbaka 'alla mina pengar', vilket jag skulle om jag köpte en dyrare bil. Nej, det få bli ett rullande vrak, och så får vi se hur mycket mek, jag kan hinna bli på 6 månader :)
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

MiMaanvandrare

• Värmland
Så, nu har jag varit inne och tittat igen. Begränsade mig til kronoberg + angränsande län, volvo, combi, samt <20.000 mil. (Och blå eller grön... *blush*)

Det här kom upp:
http://www.blocket.se/kronoberg?q=volvo&cg=1020&w=2&st=s&ps=&pe=3&mys=&mye=&ms=&me=30&cxpf=&cxpt=&cxcg=1&cxcu=1&gb=&fu=&cxdw=&ccco=1&ca=21&l=0&md=th]
[url]http://www.blocket.se/kronoberg?q=volvo&cg=1020&w=2&st=s&ps=&pe=3&mys=&mye=&ms=&me=30&cxpf=&cxpt=&cxcg=1&cxcu=1&gb=&fu=&cxdw=&ccco=1&ca=21&l=0&md=th
[/url]

Och jag ska ha nåt för max 12.500kr.

Med dragkrok. Om den inte har bra däck / vinterdäck måste jag ju köpa det, vet inte vad sånt kostar, kan kosta.

Ja, om nån har tid, att som här finns nån pärla bland dem så säg till?

den här avställda verkar ju väldigt fin för 6.900kr:
http://www.blocket.se/hassleholm/Volvo_745_GL_Nybes_37322976.htm?ca=21&w=2

ja, där är så många, och hur genomskådar jag varför någon tar 15.500 för sin mens en annan bara tar 6.900?

/R

Broberg

• Gäst
Skatten tillkommer på den i Hässleholm. Sånt och skick på däck kan göra prisskillnad och sen verkar det som om priserna i regel ligger lägre i Skåne, jämfört med Kronoberg och Blekinge.
Räkna med åtminstone 600-800 kr styck för nya däck och sen behöver man fälgar också. Till vanliga bilar brukar det vara lätt att hitta begagnade hjul.

Moraggarn

• -
Tycker Ford får oförskämt mycket skäll! Köper man en Ford från 92 och framåt behöver man oftast inte oroa sig, inte mer än för vilken annan bil som helst. Nu kör jag en Mondeo kombi 00:a(min tredje mondeo). Den gav jag 25000 för för 2,5 år sedan. Har sedan dess kört 5500mil och kostat på den drygt 6000kr. Jag skruvar inget med bilar själv för det är så jävla tråkigt, så jag lämnar bort det. Så i dessa 6000 ingår både arbete och material. Den förra Mondeon jag hade körde jag i 3 år. Det var en 97:a, den lade jag inte ner en spänn på mer än bensinpengar. Finfina att dra kärror med. Min går med hästkärra och 1-2 hästar 3-4 dagar/vecka i ur som skur som snö men det krånglar aldrig, förjävla bra bilar att ta sig fram med eller utan släp

take

• Östergötland
    • De Klomp
Tycker Ford får oförskämt mycket skäll! Köper man en Ford från 92 och framåt behöver man oftast inte oroa sig, inte mer än för vilken annan bil som helst. Nu kör jag en Mondeo kombi 00:a(min tredje mondeo). Den gav jag 25000 för för 2,5 år sedan. Har sedan dess kört 5500mil och kostat på den drygt 6000kr. Jag skruvar inget med bilar själv för det är så jävla tråkigt, så jag lämnar bort det. Så i dessa 6000 ingår både arbete och material. Den förra Mondeon jag hade körde jag i 3 år. Det var en 97:a, den lade jag inte ner en spänn på mer än bensinpengar. Finfina att dra kärror med. Min går med hästkärra och 1-2 hästar 3-4 dagar/vecka i ur som skur som snö men det krånglar aldrig, förjävla bra bilar att ta sig fram med eller utan släp

Jag är inne just nu på min andra mondeo och jag håller med, allting skramlar och man ska fylla på olja i tid, ecotec-motorn förbruker en del, men sönder går de fan inte även om de låter så.

Jag betalade 6000kr för den förra och 4500 för min senaste. Den ska jag skrota snart om ingen vill ha den.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
Du måste ha en fantastisk tur som hittat de enda två bra fordar som finns ;D
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Moraggarn

• -
Du måste ha en fantastisk tur som hittat de enda två bra fordar som finns ;D

Detta är min 7:e Ford!! Och de har funkat bra alla jag haft. Farsan är inne på sin andra , mina tre farbröder kör Ford varav en aldrig haft något annat, farmor kör Ford. Fyra av mina kusiner kör Ford varav två av dem aldrig haft annat. Just Mondeo är väl den Ford som man lyckats bäst med. Mn jäklar vad man lyckades. Man får skitmycket bil för pengarna

take

• Östergötland
    • De Klomp
Detta är min 7:e Ford!! Och de har funkat bra alla jag haft. Farsan är inne på sin andra , mina tre farbröder kör Ford varav en aldrig haft något annat, farmor kör Ford. Fyra av mina kusiner kör Ford varav två av dem aldrig haft annat. Just Mondeo är väl den Ford som man lyckats bäst med. Mn jäklar vad man lyckades. Man får skitmycket bil för pengarna

2 år för 4500kr är inte så illa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser