Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig begagnad bil - var börja? Kan det betala sig/försvara sig?  (läst 43056 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Är vännen volvofanst så köp en volvo, är han BMW fantast så köp en BMW osv.
BMW fantast vägrar troligen att röra en volvo.
;D 8) :-*
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Angående bilval så bör du nog ta reda på om det finns någon bekant eller hemmafixande granne i närhet som kan hjälpa dig vid problem. Är vännen volvofanst så köp en volvo, är han BMW fantast så köp en BMW osv. BMW fantast vägrar troligen att röra en volvo.

Bra ide, det ska jag kolla upp!

Jag läser allt som skrivs mycket noggrant - jag lutar åt en billig bil som jag har råd med att den ska skrotas. Och eftersom jag gärna lär mig fixa själv, så känns det inte helt orealistiskt.

Jag ska inte köpa just nu, fast inser att om jag ska kunna använda bilen till att flytta lite grejor med i starten av januari, så ska jag i alla fall vara i startgroparna. Snart är det december, och sen är det jul :)

Om man jämför Opel och Volvo - är det stor skillnad på hur lätt det är att få tag på reservdelar?  Om Opel är lite mer bränslesnål, lockar det ju en del. (Fast som någon skrev om man inte kör långt, spelar det mindre roll).

När jag kollar annonser finns det många -97, -98 - när är en bil för gammal.

Är det stor skillnad på om en bil haft många ägare eller få?

Varför står där två datum ibland vid besiktning - har vissa bilar halvårsbesiktning?

:D Den här tråden blir nästan en liten handbok för nybörjare i sig själv!

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

take

• Östergötland
    • De Klomp
Det finns got om reservdelar till både opel och ford, det finns ju liksom några stycken på vägen, när det gäller 245 så börjar det faktiskt bli mer ovanligt och inom 3-5 år kan jag tänka mig att det börjar bli knepigt med reservdelar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

andtol

• Gäst

Förövrigt så anser jag val av bilmärke är mer utav en religion än vetenskap.

Visst är det så! Vi är många som är experter och vi har alla olika erfarenhet av vad som är bra. ;)

Jag menar VILL vara experter.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
Om du ska lära dej att meka själv ska du köpa en Volvo 945(kombi eftersom du ska flytta)92-98,billiga nya delar, den är absolut lättast att hitta beg. delar till(Volvos modellserier är mycke längre än något annat märke och delarna passar många årsmodeller),  enkla i konstruktion och lättskruvade.
Visst drar den mer bränsle men det låter inte som om du ska kora flera tusen mil om året.så då vinner Volvon i långa loppet.
Ju nyare bil du köper ju dyrare delar och svårare att laga själv.
Ju nyare bil du köper  ju mer krånglar den om den körs lite.
Du ska kunna få en bra 945:a för 15000:- som inte gått mer än ca 20000 mil
Fråga runt bland grannar om det finns någon privatmekaniker som är bra så kan han hjälpa dej igång och säkert fixa delar till bra pris och köp en reparationshandbok så går det lättare att plugga in en del moment.

Var står det flera besiktningsdatum, ge exempel?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

andtol

• Gäst
Flera datum betyder nog besiktningsperiod, mellan vilka två datum en bil får och skall besiktigas. Fyra (?) månader väl?

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
Flera datum betyder nog besiktningsperiod, mellan vilka två datum en bil får och skall besiktigas. Fyra (?) månader väl?
Stämmer om det är Trafikverkets sida hon menar, kollade min bil där nu och den hade fem månader men det kanske är olika?

Broberg

• Gäst
Om du ska lära dej att meka själv ska du köpa en Volvo 945(kombi eftersom du ska flytta)92-98,billiga nya delar, den är absolut lättast att hitta beg. delar till(Volvos modellserier är mycke längre än något annat märke och delarna passar många årsmodeller),  enkla i konstruktion och lättskruvade.
Visst drar den mer bränsle men det låter inte som om du ska kora flera tusen mil om året.så då vinner Volvon i långa loppet.
Ju nyare bil du köper ju dyrare delar och svårare att laga själv.
Ju nyare bil du köper  ju mer krånglar den om den körs lite.
Du ska kunna få en bra 945:a för 15000:- som inte gått mer än ca 20000 mil
Fråga runt bland grannar om det finns någon privatmekaniker som är bra så kan han hjälpa dej igång och säkert fixa delar till bra pris och köp en reparationshandbok så går det lättare att plugga in en del moment.

Håller med. Väldigt lättskruvade=billigt även om man lämnar in den.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Jag gick igenom "beg.-bil-boken" idag till brukosten. Kollade i första hand bilar som ligger i paritet med vad TS budget, som kontant eller lite dyre på avbetalning. Men spannet kan vara stort beroende på bilarnas status.
Följande bilar hade inga "röda" siffror i tabellerna från Bilprovningen. Detta innebär att de har FÄRRE fel vid besiktningar än medelbilen.

VW Golf årsmod. 99-06
VW Passat 02-03
Toyota Corolla 96-02
Seat Ibitza 03-05
Opel Corsa 99-01
Mazda 3 -03
Mazda 323 -98-01
Ford Mondeo 04-05
Ford Focus 02-05

Även ägar-relaterade fel har tagits med, vissa bilar är ju populärare än andra hos slarvepellar som inte kollar ens att alla lysen fungerar!
Ingen Volvo var utan röda siffror.

Jag vill instämma i mycket som skrivits men fr. a. att man ska köpa en bil som ens bil-mekaniker tycker om. Inga ovanliga eller udda märken eller modeller med avancerade lösningar.
Franska och italienska går bort liksom tunga 4-hjulsdrivna och familjebussar.

Glöm inte att pruta! Köparen kan aldrig >:D va oförskämd. Erbjud 15 för en bil för 19.800 och gå halva vägen..............tex.

Att se upp med är uttryck som "nybesiktigad till Mars 12" eller "nyrenoverad motor" när det man bytt en packbox eller slipat ventilerna. Hemmaskruvade bilar brukar betyda sönderskruvade, liksom när man stylat med spoiler och 7 högtalare.
« Senast ändrad: 20 nov-11 kl 15:41 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
Jag gick igenom "beg.-bil-boken" idag till brukosten. Kollade i första hand bilar som ligger i paritet med vad TS budget, som kontant eller lite dyre på avbetalning. Men spannet kan vara stort beroende på bilarnas status.
Följande bilar hade inga "röda" siffror i tabellerna från Bilprovningen. Detta innebär att de har FÄRRE fel vid besiktningar än medelbilen.

VW Golf årsmod. 99-06
VW Passat 02-03
Toyota Corolla 96-02
Seat Ibitza 03-05
Opel Corsa 99-01
Mazda 3 -03
Mazda 323 -98-01
Ford Mondeo 04-05
Ford Focus 02-05

Även ägar-relaterade fel har tagits med, vissa bilar är ju populärare än andra hos slarvepellar som inte kollar ens att alla lysen fungerar!
Ingen Volvo var utan röda siffror.

Jag vill instämma i mycket som skrivits men fr. a. att man ska köpa en bil som ens bil-mekaniker tycker om. Inga ovanliga eller udda märken eller modeller med avancerade lösningar.
Franska och italienska går bort liksom tunga 4-hjulsdrivna och familjebussar.

Glöm inte att pruta! Köparen kan aldrig >:D va oförskämd. Erbjud 15 för en bil för 19.800 och gå halva vägen..............tex.

Att se upp med är uttryck som "nybesiktigad till Mars 12" eller "nyrenoverad motor" när det man bytt en packbox eller slipat ventilerna. Hemmaskruvade bilar brukar betyda sönderskruvade, liksom när man stylat med spoiler och 7 högtalare.
Personligen tycker jag att de bilar du listar är för nya, de har mera elektronik och lider av att köras lite med skitfel som följd som är svåra att hitta utan diagnosverktyg, detta ser man inte i bilprovningens statistik.
Många som lagar bilar själv(inkl mej) åker till bilprovningen för att få reda på vad som behöver göras(är det för mycket så skaffar man en annan bil) för det är billigare att få bilen kollad där än på en verkstad. Det förklarar nog varför Volvo har röda siffror.

Tännlappen

• -
En stor fördel med gamla Volvos är också forumen där dom flesta felen går att hitta+hur man fixar dom. Misstänker att Volvoforumen är dom bästa bland bilmärkena,finns mest kunskap om dom.

Huggorm

• Gäst
En stor fördel med gamla Volvos är också forumen där dom flesta felen går att hitta+hur man fixar dom. Misstänker att Volvoforumen är dom bästa bland bilmärkena,finns mest kunskap om dom.
Om man inte kan engelska är det väll så. Men gäller det mera avancerade grejer på volvo så som elektronikfel och liknande, så är det väldigt tunnsått med kunskaper.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Vad jag inte fattar är varför "skitfel" på en gammal Volvo är mer bagatell än på en gammal Ford  ;D

Min personliga uppfattning är att många volvobilar körs många år efter att de borde skrotats och en halvgammal volvo blir ofta för dyr.
En gammal Audi eller BMW blir för dyr både i inköp och i reservdelar.

Så tror jag TS har en bit kvar, innan hon surfar runt för att själv meka. Ännu längre till att skaffa utrustning för att leta alla Volvos förb.......e el- och elektronik-fel, glapp och brända kort.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Om man jämför Opel och Volvo - är det stor skillnad på hur lätt det är att få tag på reservdelar?  Om Opel är lite mer bränslesnål, lockar det ju en del.
Mina föräldrar kör Opel, de har haft flera stycken i rad nu och är väldigt nöjda. Omega kombi bl.a. Samma sak med en god vän, han har kört opel i hela sitt liv och aldrig haft problem. Det låter faktiskt som om det är bra bilar om folk väljer att skaffa samma märke igen gång på gång.

Är det stor skillnad på om en bil haft många ägare eller få?
Ja!! Jag köpte en riktig pärla i somras (så får vi se hur länge den håller), 24 år gammal och bara två ägare, det hade varit gubbens ögonsten sedan den var ett år gammal och han ville inte sälja egentligen, hade övertalats av sin familj. Skillnaden är enorm mot den jag hade innan som hade varit bl.a. militärfordon och filmstjärna och min första som hade haft 8 ägare och varit firmabil. Fast den här har gått ännu mer är den i mycket bättre skick.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Jag tycker att begagnade volvos och VAG har oförskämt högt andrahandsvärde, bättre att köpa en Opel eller Ford, där brukar värdet sjunka betydligt snabbare. Skroten betalar efter vikt och katalysator så där kvitter det den dagen man har fått nog av sin bil.

Min 945 som jag aldrig borde ha köpt lyckades jag dela lite lätt i 2 delar, bakom vänster dörrstolpe gick en spricka in i golvbrunnen och upp i taket som gjorde det svårt att stänga passagerardörren och gjorde att axelavståndet vänster var 3-4 cm längre än på högersida. Den sviktade också lite lätt i karossen om man öppnade alla dörrar samtidigt. Jag hade en 2 meters stålprofil som jag la över domkraften när jag hissade upp bilen för annars försvann domkraften in i bilen.
« Senast ändrad: 20 nov-11 kl 19:08 av take »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Håller med dig i stort, så var det i alla fall förr. Men Opel har ju den förbenade rosten  ::)

Skulle man inte kunna ta det maskinella från en Opel & sätta i en Ford?  ;D

Huggorm

• Gäst
En gammal Audi eller BMW blir för dyr både i inköp och i reservdelar.
Jag har haft flera gamla BMW, och de har varit fantastiskt hållbara, trevliga och lättlagade bilar. Billiga i inköp och oftast billiga reservdelar. Men jag pratar om de fyrcylindriga då, med fler cylindrar blir de genast dyrare, svårare att laga och ömtåligare. Faktum är att de är enklare än volvo att skruva med, eftersom motorrummen är gjorda för stora motorer, men där sitter bara en liten fyrcylindrig. Lyfter man på huven på en framhjulsdriven volvo blir man inte glad. Sedan är tekniken i BMW enkel och logiskt uppbyggd, sällan några nödlösningar eller idiotkonstruktioner.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Jag har haft flera gamla BMW, och de har varit fantastiskt hållbara, trevliga och lättlagade bilar. Billiga i inköp och oftast billiga reservdelar. Men jag pratar om de fyrcylindriga då, med fler cylindrar blir de genast dyrare, svårare att laga och ömtåligare. Faktum är att de är enklare än volvo att skruva med, eftersom motorrummen är gjorda för stora motorer, men där sitter bara en liten fyrcylindrig. Lyfter man på huven på en framhjulsdriven volvo blir man inte glad. Sedan är tekniken i BMW enkel och logiskt uppbyggd, sällan några nödlösningar eller idiotkonstruktioner.

Som Audi A6 där man antingen kan lyfta ut hela instrumentpanelen eller montera bort ACn för att byta kupefläkten. Alternativt så såger man upp ett hål, byter fläkten och tejpar igen skiten med gaffatejp.

Huggorm

• Gäst
Som Audi A6 där man antingen kan lyfta ut hela instrumentpanelen eller montera bort ACn för att byta kupefläkten. Alternativt så såger man upp ett hål, byter fläkten och tejpar igen skiten med gaffatejp.
Jag skrev inget om audi. Jag har haft sådana också, och de är inte alls lika lättskruvade. Jag har egentligen aldrig tyck om dem faktiskt  :P

take

• Östergötland
    • De Klomp
Jag skrev inget om audi. Jag har haft sådana också, och de är inte alls lika lättskruvade. Jag har egentligen aldrig tyck om dem faktiskt  :P

Nej, man sitter som en kratta i dem. Den bilen med flest 2or jag har haft var en audi 100, det blev 2 sidor på besiktning, 27 2or.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser