Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig begagnad bil - var börja? Kan det betala sig/försvara sig?  (läst 42981 gånger)

MiMaanvandrare

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Hej, vet inte om jag postar denna rätt, men här skrivs det om motorkolvar och sånt i alla fall :D


Hjälp mig snälla mekare...!
Jag står i planeringsstadiet för att flytta ut på landet med två barn och så småningom hund. I stan har vi cyklat och använt ladcykel (christianiacykel). Jag har körkort men har nästan aldrig använt det, och jag hade räknat med att fortsätta med cykel endast:

En lätt chr. cykel med elmotor kostar 24.000kr. Jag måste ha motor till de backiga delarna av vägen annars är det omöjligt att komma upp.  Och så har jag räknat med en taxi resa i veckan ToR till stan; 1000 kr/md.

Men nu protesterar min kära mor på allvar, och kräver att jag istället lägger pengarna på en gammal billig bil. Hon kan lägga till 10.000kr säger hon.

Jag har aldrig haft en bil, aldrig tänkt på att skaffa en och jag är helt enkelt livrädd nu - för försäkringskostnader, plötsliga reparationer osv. Har ingen aning om vad jag kan vänta mig. Jag vet INGENTING om bilar. Kan kolla oljan om jag tänker efter ordentligt, typ. (Inte att jag inte törs, jag lär gärna och kan allt möjligt annat, skruva/borra/bygga/almänt nörda...)

Kan man få en fungerande bil för de pengarna?!
Kan man få en som inte går sönder på en gång?
Kan man få en som inte är et totalt miljösvin? Jag har jätte,jättesvårt att se mig själv som bilägare - gillar INTE bensin :(

Alternativet är som sagt att ta en taxi när det behövs, och att cykla ungarna i skola osv. Det kan bli vidrigt jobbigt i snömodd, kanske omöjligt, som min mor påpekat - och kanske trafikfarligt rent av i nerförsbacke...

Vad ska jag ha för en bilmodel? :-o Jag kan inte ens gå in på en bilsida utan att få panik, där är så otroligt mycket man ska veta. Servo, värme, fixade motordelar, och axlar och  - åh, snälla någon hjälp mig? Bilförsäljare känns inte som tryggast i värden precis, och släkt och vänner är inte ett dugg miljöintresserade, och tycker i övrigt bara att jag är galen inte har en bil från början...

1. Är det realistiskt att hitta en hyfsad bil för så små pengar? Jag har inga som helst krav till komfort / utseende.
2. Vad ska jag akta mig för/leta efter när jag kollar annonser?
3. Vad kostar bil i drift / inköp förutom köpspriset? Vanlig försäkring, och kör 3-4 km om dagen (om ens det)? Annat? Bensin kan jag själv räkna ut ;).
4. Modellförslag?
5. Hur mycket pengar i buffer har ni till oförutsedda händelser?
6. Finns det något grundläggande man bör tänka på för att miljösvina så lite som möjligt?

Många, många frågor....     Tänk om någon har bara ett eller två svar :) / r
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Halte

  • Gäst
Du har alltså 34 000 atT röra dig med? Eller förstod jag fel?

För de pengarna få man enligt mig en hyffsat bra bil.. Dock ska man ju veta att alla bilar som inte är splitt nya har en tendens att inte vilja gå igenom besiktningen, d.v.s att man bör nog ha en 10  000 i fickan för att ha som en buffert om det skulle råka bli problem, om man nu inte kan meka själv.

Biogasbilar finns det ju för under 30 000, men då vill det ju till att det finns någon biogas-mack i närheten.

Jag skulle nog kolla efter en Volvo V70 Bi-fuel om jag hade de pengarna att röra mig med, om du nu har biogas i närheten. Någorlunda driftsäkra och skapligt billiga. Inte den mest bränslesnåla miljöbilen kanske men åker man gas så är det ju billigare och mera miljövänligt än de flesta andra bilar i denna prisklass.

I annat fall skulle jag satsa på en liten dieselbil, typ VW Lupo. Extremt bränslesnål!

MiMaanvandrare

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland

Jo 34.000kr skulle det bli. Fast mindre om den är obesiktigad, om jag förstått dig rätt.
Ska kolla om det finns bio-gas inärheten med det samma.

Tack för snabbt svar! (Jag trodde bilar kostade flera hundratusen? :-o)   
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Halte

  • Gäst
Obesiktad ska du inte köpa..

Egentligen tror jag en VW Lupo (diesel) är det bästa alternativet..  Går billigt som sjutton, drar nog bara 0.35-0.4 liter milen vilket är bra både för plånbok och miljö.
Kolla så att kamremmen inte behöver bytas allt för snart bara, tror de byts var 12 000:e mil på denna bil.

Oavsett vilken bil du köper kan du se vad den årliga skatten är om du har registreringsnummret på bilen.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv

Försäkringskostnad får du hos ditt försäkringsbolag, det skiljer sig mellan märke, ägarens ålder och bostadsort..

MiMaanvandrare

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Hur kollar man om kamremmen behöver bytas? Står det i papprena när den bytts sist?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Händig Man

  • Gäst
det brukar stå i servicehandboken men inte alla fyller i den, du kan ju kolla efter små sprickor och om den smular sig ;)

MiMaanvandrare

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Halte

  • Gäst
Fråga.. :)
Köp från en bilhandlare, lite dyrare men mindre risk att de blåser dig medvetet, i.a.f. om du ställer en direkt fråga angående kamremmen.
Inte omöjligt att du får några månaders garanti på den heller.

MiMaanvandrare

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Will do! Tack så mycket, nu är det väl bara att kasta sig ut i det. Kommer kanske fler frågor senare... "Nån som kan berätta hur man gör när man kör bil - jag tror jag minns, men är inte helt säker?"  ;)
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

regnpipan

  • Gäst
DrakenSpektakel, det står Danmark i din profil. Om du bor där och skall köpa bil där blir det genast lite jobbigare, eller i alla fall väldigt mycket dyrare..... Både att köpa och ha bil.

 

MiMaanvandrare

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Men jag ska skaffa bilen för att bo och använda bilen i Sverige, hoppas det inte blir något problem...?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
Hur kollar man om kamremmen behöver bytas? Står det i papprena när den bytts sist?

Många verkstäder sätter en klisterlapp med datum och vägmätarställning någonstans i motorrummet i samband med kamremsbytet. Hittar man ingen sådan som  tyder på att kamremmen är nyligen bytt så kan man t ex fråga tidigare ägare, kolla vad som står i serviceschemat om bytesintervall och jämföra detta med aktuell mätarställning, eller ta av skyddskåporna runt kamremmen och leta efter datummärkning på den.
Förr angav så gott som alla biltillverkare ett bytesintervall baserat på körsträcka men numera verkar det vara mer och mer vanligt att bytet ska ske på tid (t ex vart femte eller tionde år) även om körsträckan inte har uppnåtts. Man bör också komma ihåg att en kamrem är mycket känslig för olja, om den har blivit oljig t ex pga oljeläckage, spill vid oljepåfyllning eller att någon mekaniker har hanterat den med oljiga händer, så ska den bytas!

Tänk också på att det inte är alla bilmotorer som har kamrem. En del använder istället kedja för att driva kamaxlarna, och på äldre bilar förekommer även kugghjul. En dyrare lösning (både i tillverkning och reparation), men fördelarna är att kedjan håller ungefär dubbelt så länge som en rem och när den börjar bli dålig hörs det tydligt på rasslande och slamrande ljud långt innan den verkligen havererar.

Vissa motorer klarar ett kamremshaveri utan följdfel, men på andra får man räkna med mer eller mindre svåra följdskador om kamremmen havererar så att kamaxlarna stannar när motorn är igång.
Rent allmänt kan man säga att ett kamremshaveri alltid ger svåra skador på dieselmotorer,  på bensinare är risken störst på motorer med högt effektuttag (hög kompression, stora ventiler, stor lyfthöjd på ventilerna) medan motorer med låga prestanda ofta klarar sig. Det kan skilja mellan olika varianter/årsmodeller av samma motortyp och bilmodell. Om det väl blir ett haveri så blir följderna svårare på en motor där ventilerna står rakt upp i linje med cylinderloppen, men på en motor med V-ställda ventiler händer oftast inte mer än att några ventiler böjer sig.

Om man ska byta kamrem så är det mycket viktigt att verkstaden har tillgång till pålitliga data ur verkstadshandbok för bilen - det gäller t ex inställning av spännrullar, åtdragningsmoment, användning av rätt slags låsvätska på olika skruvar. Haynes och andra gördetsjälvhandböcker är tyvärr inte alltid pålitliga på de här punkterna.

Om vi går över från kamremsfrågor till allmänna råd så vill jag rekommendera att man tänker sig för mycket noga innan man väljer en dieselbil. De är egentligen inte alls bra ur miljösynpunkt med tanke på partikel- och kväveoxidutsläppen. Bränsleförbrukning och därmed CO2-utsläpp är visserligen lägre än för en bensinbil, men inte alls så stor som man kan förledas att tro av skillnaden i deklarerad bränsleförbrukning. EU:s standardiserade mätmetod för bränsleförbrukning är nämligen utformad så att den gynnar dieslar.
Man bör komma ihåg att det tar mycket längre tid för en dieselmotor att bli varm efter kallstart, så om man använder bilen för korta körningar kommer motorn mycket sällan att uppnå full drifttemperatur. En diesel kommer mest till sin rätt för långa sammanhängande landsvägskörningar, dvs att man alltid kör åtminstone 30-40 km i sträck varje gång man har startat motorn.

Biogas i all ära, men tillgången på biogas är begränsad och den s k fordonsgas som säljs på mackar är utdrygad med en stor del fossilbaserad naturgas. Man bör också komma ihåg att utsläppen av oförbränd metan från biogasbilar är mycket starkt klimatpåverkande. Dessa utsläpp ökar mycket snabbt då katalysatorn åldras, men det går inte att upptäcka med de avgasmätutrustningar som finns på t ex Bilprovningen eller vanliga bilverkstäder. Bilens inbyggda diagnossystem varnar inte förrän katalysatorn är så dålig att den inte ens förmår rena bensin- eller etanolavgaser.

Så vitt jag vet är priserna på begagnade bilar betydligt lägre i Sverige än i Danmark, så det kan nog löna sig att du köper bilen här även om det dröjer ett tag innan du flyttar hit. Förhoppningsvis går det att behålla den svenskregistrerad under tiden.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
"Nån som kan berätta hur man gör när man kör bil - jag tror jag minns, men är inte helt säker?"  ;)

Var någon stans och när kommer du att köra bilen..Bara så jag håller mig och familjen hemma då   ;D

Nähh, det var inte snällt av mig  :-[   förlåt  ;) Men som yrkesförare och fd trafiklärare i flera år tionden så rekommenderar jag att ta några lektioner på en lokal trafikskola.     Kostar några kronor men se det som en livförsäkring både för dig själv och för oss andra .  :D  Man är faktisk van att hantera även ovana med körkort och ungdomar (vilka ofta är odödliga och har kört bil eller moped sen dom kunde gå) som ska ta körkort... Lycka till   :)
                                                             MvH Cokett
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 17:11 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

MiMaanvandrare

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Jag kan kanske be dem tuta igång krigsvarningssignalen ('Hesa Fredrik') och annonsering på P4: "Draken är ute! Draken är ute!"

Så kan jag sms:a dem när faran är över *ASG*

Nä då, jag är som många andra gamla 'gumbar' i trafiken - för försiktig. Men det var en jättebra ide att ta några lektioner faktiskt - också för att självförtroendet är rostigt. Kan nog va bra att få veta när det duger också.

Åh den stackars läraren haha, min växlingsteknik är nog helt klassisk vid det här laget.
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

MiMaanvandrare

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
@ torbjorn: tack för ditt svar. nu lärde jag mig verkligen massor! min omedelbara tanke är då - även om kamremmen är bytt, skulle bilen då inte ha kunnat varit utsatt för ett kamremshaveri, precis innan. Du skriver visserligen att det ger stora skador - så det går kanske inte att sälga en bil, förräns den är fixad helt efter ett haveri? Eller skulle man kunna 'sminka till den' så att den klarar försäljningen men inte mer?

Biogas/diesel/bensin. Usch jag vill inte alls :(

Men diesel går ju bort verkar det som, eftersom jag inte kommer att köra långt alls. Och om det är en äldre bil, kanske det är bäst att ta en bensin bil. Om - vad hette det, katalysatorn? - ju kommer att vara äldre -98/99/00 är de bilar jag sett i rätt prisklass, så de riskerar att pumpa metan rakt ut i atmosfären.

Det tar emot, måste jag säga... Och det värsta är att jag inte har råd med begge delar, inte på en gång i alla fall. Alltså både flakcykel och bil. Tänka, tänka.
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

MiMaanvandrare

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Är Volvo V70 en relativt bensinsnål bil, eller ska jag titta efter något helt annat om det ska vara bensin? Finns det någon uppskattning av när en katalysator blir 'gammal' för biogas?

Jag har kollat : Det finns 5-6 tankstationer i närheten, bl.a. en St1 station. (Det står inget om det på deras svenska hemsida, men på eu-sidan står att de jobbar för marknadens - säger förstås inte så mycket - renaste bränsle?)

Dvs biofuel eller bensin är möjligheter, till att börja med.
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Ulric Eriksson

  • Gäst
Om man skaffar sig en bil kommer man lite då och då att vara stolt ägare till en trasig bil. Då är det bra att ha en plan B för transporterna. Det är också bra att ha luft i kalkylen för nödvändiga reparationer.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Bil är inte miljövänlig. Så är det bara.
En gammal volvo kombi med drag är oslagbar.
Drar ca 1liter milen max men rymmer massor o har du ungar som snart vill åka på aktiviteter så lär du behöva bil o kombi.
Reservdelar finns överallt till volvo o är shysst i prisklass.
För ca 30 papp får du en skitfin volvo jue .
Kolla på blocket o jämför priser .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
Jag har en bil till salu, men vet inte var du bor? Själv bor jag utanför Alvesta i Småland, och bilen är en SAAB som har gått igenom besiktningen två år i rad utan anmärkning. Orsaken att jag säljer den är att jag ärvde en nyare bil med ecoDrive efter min moster, inte bästa sättet att skaffa sig en bil, men jag hade inte haft råd att köpa en annars...
Västgötamor

Skogsvilde

  • Inlägg: 17536
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Du säger att du dels inte har några grundkunskaper eller ens god körvana dessutom så är du bosatt i Danmark.

Jag skulle tänka så här när det gäller en bil.
Då jag inte klarar att reparera på egen hand så behöver jag ett ganska nytt fordon eller något som är skottsäkert.
Då kommer man till att budgeten. EN nyare bil kostar som regel betydligt mer i service tex en kamrem kan bli ganska dyr att byta.
Sen kan jag inte skattereglerna eller ens försäkringsbiten i Danmark dock har jag förstått att det är förhållandevis dyrt att äga bil.

Att ta sig runt med 2 hjuling i Danmark är väldigt lätt, ett förhållandevis platt land som det är, cyckelvägnätet är även väldigt väl utbyggt.
För bästa ekonomi så skulle jag ha köpt en moped (knallert). Väglaget skulle jag tro är en mindre del av problem då man måste ge sig mer tid på vintern då det finns risk för halka, detta gäller juh trots allt oxå om du har en bil.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser