Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rost i toaletten  (läst 15091 gånger)

Lilla ja

• Skåne
Rost i toaletten
« skrivet: 17 nov-11 kl 00:24 »
Hej,

Har börjat få lite rost i botten på toaletten. Kan jag få bort detta på något sätt, och hur ska jag förhindra att det blir mer rost?

/L

Xoot

• Gäst
SV: Rost i toaletten
« Svar #1 skrivet: 17 nov-11 kl 02:01 »
Spola ur med något medel sen torrsätt hela röret om du har området lokaliserat.
Sen är frågan vad du ska pensla på området. Avsluta med emaljlack liknande kanske.

Händig Man

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 nov-11 kl 02:13 »
ta kort och posta här, ofta är det inte rost utan beläggningar som ser ut som rost, och målar man då med emaljfix stänger man in det och det kan ställa till det så det blir värre.... Det finns ett medel man kan använda för att ta bort beläggningar som e jättebra, inte miljövänligt för 5 öre men jävligt effektivt.... används av många fastighetsbolag då det är väldigt effektivt

det heter Tomik wc pulver

är det svåra beläggningar häller man i lite pulver och låter det verka över natten sen skrubbar man lite med borsten och sen spolar man, tar bort mer än 90% av de flesta beläggningar.

Har du inte det i din lokala butik kan jag skicka en flaska till dig om du lämnar namn och adress i ett PM
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 02:16 av Händig Man »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 17 nov-11 kl 10:49 »
Metallhaltiga beläggningar som ser ut som rost eller ärg brukar man kunna få bort genom att skrubba med något surt rengöringsmedel. De flesta kommersiella toalettrengöringsmedel innehåller fosforsyra men man får ungefär samma verkan även med andra svaga syror (ättiksyra, kolsyra, citronsyra, myrsyra etc).

Enda sätten att hindra dem från att återkomma är att se till att vattnet blir mindre metallhaltigt, eller att ändra vattenkemin (t ex öka pH-värdet) så att metallerna inte fälls ut. Men det är nog i praktiken enklare att göra rent lite oftare istället om man inte har andra problem med vattnet som ändå måste åtgärdas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser