Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000  (läst 132554 gånger)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #40 skrivet: 19 nov-11 kl 13:30 »
Nästan helt rätt, du hade bara missat ett ställe som syns. Finns det inte någonstans på baksidan också?


Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #41 skrivet: 19 nov-11 kl 13:34 »
Ja, där bak där tråden ska vinkla över till framsidan såklart.

:)

Annars inget?

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #42 skrivet: 19 nov-11 kl 13:53 »
Förresten, symaskinen är en 2000 typ 6010.


Av allt jag kan döma så verkar det vara en riktigt riktigt bra maskin!

:)

Nu fungerar förresten backfunktionen utan problem!
(Man trycker och vips så går den tillbaka! :D)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #43 skrivet: 19 nov-11 kl 15:09 »
Vad bra att du fått ordning på din back nu. Jag har hittat att din maskin har åtta mönstergrejor. Fyra som levereras med maskinen vid köp och ytterligare fyra man kunde köpa till! Dom heter förståss E, F, G och H. Jo det är bra maskiner det där.

Min var litet annorlunda än din på framsidan där man trär tyvärr. För det första så måste jag få ordning på den där metallfjädern (se bilden i mitt tidigare inlägg) och sen våga mig till att köra med den trots röken.  :-\
Här är bilden igen, sett rakt uppifrån. Framsidan på maskinen är uppåt för att man skall kunna se hur fjädern böjt sig i en omöjlig riktning. Förmodligen en lätt sak att böja till, när man vet hur den SKA se ut.
http://www.alternativ.nu/index.php?action=dlattach;topic=122969.0;attach=74000

Lampan och därikring är toppenfint och maskinen är i det närmaste helt dammfri. Det var mycket därför som jag vågade köpa den, det fanns knappt en skråma på den.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #44 skrivet: 19 nov-11 kl 15:12 »
Nu har jag kommit på, hur långt in "inne" är  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

 

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #45 skrivet: 19 nov-11 kl 15:16 »
Jag kan inte riktigt komma på vad det är för fjäder!


christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #46 skrivet: 19 nov-11 kl 15:29 »
Övertråden skall hakas fast i den innan (eller efter) den passerar en rund trissa på framsidan (den har inte du på din maskin, det sitter inuti, en lodrätt variant intill stolpen istället).
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #47 skrivet: 19 nov-11 kl 15:31 »
Ja ratten syns ju utanpå förståss. På din maskin alltså.

På moderna maskiner kan man inte ens reglera övertrådspänningen!  :o ::)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tulipanros

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #48 skrivet: 19 nov-11 kl 16:19 »
Jag har modell 6020 och ser ingen större skillnad.
Handbok har jag också.
Kan kopiera i veckan om du vill.
Är det akut kan jag ta lite bilder och lägga in på vad som är viktigast för dig att veta.
pm:a för adress om du vill.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #49 skrivet: 19 nov-11 kl 21:13 »
Och här kommer några bilder.

På den första syns motorn bakifrån. Kollektorn är den "kopparring" som är indelad i en massa segment och har ett mörkt band på
mitten, som syns lite till höger om mitten på bilden. Kolen sitter ovanför och nedanför i var sin kolhållare, dem tar man loss genom att skruva loss "pluggen" eller hatten" på kolhållaren (den ena syns längst upp på motorn) och dra ut kolet med tillhörande fjäder. Var noga med att sätta tillbaks kolen på samma ställe och vänd dem åt samma håll som innan så att de inte behöver passas in på nytt.
Om det är oljigt kring kollektor och kol så bör man som sagt rengöra noga - torka bort så mycket som går och tvätta sedan med t ex bensin, K-sprit, spolarvätska eller isopropanol. Kolla att eventuella brännmärken på kollektorn ser likadana ut i alla segment, om något av dem är mycket svårare bränt än de andra tyder det på fel i någon lindning i motorn och det är i så fall inte så bra.
Om kollektorn är mycket nedsliten eller repig där kolen ligger an så bör den svarvas.

Den andra bilden visar motorn uppifrån. Där syns två avstörningskondensatorer, den ena mellan kolhållarbryggan och själva symaskinen (svart plast och två fastlödda kablar upptill), den andra som är gulbrunaktig finns längst till höger på bilden.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #50 skrivet: 19 nov-11 kl 21:17 »
Två bilder till:
Först en ganska modern Hva 2000, "Model 6030". Den är troligen från ca 1970-71, absolut första smörjfria utförandet. Och sedan en tidig Hva 2000, saknar modellnummer men heter "Colormatic" eller något liknande. Denna är från 1965, instruktionsbok finns om någon skulle vara intresserad av kopior.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #51 skrivet: 19 nov-11 kl 21:44 »
Det är den där sista som jag har. Den bruksanvisningen skulle vara bra att ha om det gick att ordna en kopia!

Nu är jag inte hemma, men så snart jag är hemma igen skall jag kolla in kollektorer osv.

På bilden ser man också att det sitter en ratt vid övertrådsförningen. Det är där som det finns en metallfjäder som böjt ut sig. Jag antar att bruksanvisningen har en detaljbild / skiss på den så att man kan se hur den skall sitta.

Tänk om jag får igång den snart, skulle vara toppenbra!  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #52 skrivet: 19 nov-11 kl 21:48 »
För den som är nybörjare kan det vara bra att veta att det är viktigt hur man sätter i undertråden också. Om trådänden sitter så att det ser ut som en 6:a när man lägger ner den i hållaren så blir det rätt. Sätter man tråden på fel håll så ökar risken för trassel väsentligt. Och håll i båda trådändarna när du börjar sy en ny söm, så minskar också risken för trassel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #53 skrivet: 19 nov-11 kl 22:37 »
OBS när man håller i trådkapseln och drar i tråden så är det en 9 och ingenting annat. Tråden kommer från höger. Det är troligtvis alltid så för lodrätt insatta spolkapslar. Jag har aldrig råkat ut för någon som inte varit så sedan 1970 minst. Vågrätt insatta (=liggande) spolkapslar, även Husqvarna, kan däremot vara litet hur som helst.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #54 skrivet: 19 nov-11 kl 22:41 »
Ja, det beror ju på om man ser på öppningen i kapseln eller om man tittar från ovansidan. Och om man kallar det en 6:a eller 9:a spelar faktiskt ingen roll, tråden går ändå medurs om man tittar från öppningen på kapseln. Går den däremot moturs så är det fel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #55 skrivet: 20 nov-11 kl 00:05 »
Ja, det beror ju på om man ser på öppningen i kapseln eller om man tittar från ovansidan. Och om man kallar det en 6:a eller 9:a spelar faktiskt ingen roll, tråden går ändå medurs om man tittar från öppningen på kapseln. Går den däremot moturs så är det fel.
Nej tvärt om är det. När man tittar "inifrån" alltså. Då snurrar kapseln moturs när man drar i tråden. På lodrätt placerade spolkapslar alltså. Och så finns det ett trick att när man har en metallkapsel och håller i tråden så skall den sakta dala nedåt. Då är trådspänningen ungefär rätt. Det sista får man finjustera efter att ha tittat på sömmen i respektive tyg.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #56 skrivet: 20 nov-11 kl 09:09 »
Nu har jag dubbelkollat i flera instruktionsböcker för vanliga maskiner. För industrimaskiner vet jag inte. Men på alla Husqvarna och Bernina ska tråden löpa medurs när man håller kapseln i handen. Spolen, som ju oftast är i plast, ska se ut som en 6:a när man lägger i den i kapseln, som ju är av metall.

Helt säker på detta, har dubbelkollat i 4 instruktionsböcker och med mamma som har lärt mig nästan allt jag kan och som har sytt kläder i 50 år.

Bilden är inte så bra ritad, men hoppas den ändå illustrerar vad jag menar.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tulipanros

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #57 skrivet: 20 nov-11 kl 11:06 »

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #58 skrivet: 20 nov-11 kl 14:55 »
OBS när man håller i trådkapseln och drar i tråden så är det en 9 och ingenting annat. Tråden kommer från höger. Det är troligtvis alltid så för lodrätt insatta spolkapslar. Jag har aldrig råkat ut för någon som inte varit så sedan 1970 minst. Vågrätt insatta (=liggande) spolkapslar, även Husqvarna, kan däremot vara litet hur som helst.

Jag gör som jag alltid gjort och det verkar funka bra.

Sätter in spolen och drar tråden runt pinnen och sen in med den i maskinen. :)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #59 skrivet: 20 nov-11 kl 15:08 »
Nu har jag dubbelkollat i flera instruktionsböcker för vanliga maskiner. För industrimaskiner vet jag inte. Men på alla Husqvarna och Bernina ska tråden löpa medurs när man håller kapseln i handen. Spolen, som ju oftast är i plast, ska se ut som en 6:a när man lägger i den i kapseln, som ju är av metall.

Helt säker på detta, har dubbelkollat i 4 instruktionsböcker och med mamma som har lärt mig nästan allt jag kan och som har sytt kläder i 50 år.

Bilden är inte så bra ritad, men hoppas den ändå illustrerar vad jag menar.
Som jag sa, det skiljer på lodrätt och vågrätt isatta spolkapslar. Plastspolar har det inte varit på någon av de maskiner jag använt, det är för modernt för mig  ;D Och det är inte heller så att "på alla Husqvarna skall det löpa medurs". Jag har både haft själv och använt flera modeller där det inte var så. Det står ju angivet i bruksanvisningarna också. En Bernina står i stugan, på den är det inte så heller. Min Privileg är inte så och inte kompisens Pfaff heller. Så det är inga garantier, det är olika och man får säkrast kolla i instruktionsboken. Den här Husqvarnan 2000 colormatic som jag köpt och som vi pratar om nu hade tråden isatt på det sättet att tråden kommer från höger också när jag köpte maskinen, men där saknades manualen som sagt. Men sannolikt är väl att den var isatt rätt från början.

Jag undrar om någon kunde få fram en närbild på övertrådsmekanismen? Jag skulle vilja böja till fjädern så det blir rätt.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 2 användare
ärt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser