Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken hund för jakt, vakt och familj?  (läst 28183 gånger)

TillVaraTa

• Gäst
SV: Vilken hund för jakt, vakt och familj?
« Svar #20 skrivet: 14 nov-11 kl 23:01 »
Rhodesian Ridgeback är en mkt trevlig familjehund med vakt i, de är dessutom fenomenala eftersökshundar  ;D Samt bra att "ställa" älg med. Korthårig och SNYGG, vackrare hund på en stubbåker en solig höstdag får du leta efter  :P

Har de kvar så mycket jaktanlag att de ställer? Häftigt! Då kan den ju vara aktuell i framtiden, har alldid gillat den rasen.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 14 nov-11 kl 23:05 »
den har definitivt ställanlag, min äldsta gjorde ståndskall på en älg nu i höst, visserligen var den redan död å urtagen, men ändå! (tror han gjorde det för att den bar sig konstigt åt, den rörde sig ju inte när han spårat upp den...) Han spårade upp den helt utan hjälp
Västgötamor

Gallina

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 14 nov-11 kl 23:10 »
Har de kvar så mycket jaktanlag att de ställer? Häftigt! Då kan den ju vara aktuell i framtiden, har alldid gillat den rasen.

Absolut, min hunds mamma har ställt mååånga älgar i jämtland  ;D Men leta noga, efter avelsexplosionen som va för ngra år sedan har tyvärr endel problem uppkommit  :(
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 14 nov-11 kl 23:11 »
Absolut, min hunds mamma har ställt mååånga älgar i jämtland  ;D Men leta noga, efter avelsexplosionen som va för ngra år sedan har tyvärr endel problem uppkommit  :(

Minst 90% av alla renrasiga hundraser har det problemet är jag rädd.

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 nov-11 kl 23:37 »
Kan med mycket varm hand rekommendera västgötaspets! Visserligen är det en liten hund, men det beror bara på att den har korta ben. Jag har två och använder dem till svampsök, försvar av hönsen, de går t o m efter varg! efteresök och vakt är de som gjorda för, faktum är att jag har fått jobba hårt med att få ner varnings-skällandet, men det går om man är envisare än hunden och konsekvent. Det är en hund som svarar bäst på positiv förstärkning och stortrivs om de får jobba, ju mer desto bättre! Jag kan garantera att de inte släpper in NÅGON på gården utan att du vet om det, men samtidigt är det en mycket trevlig familjehund
ja skulle inte ha en Västgötaspetts  som stånds skalare på älg då den är alldeles för kortbent för att hinna undan i riset om älgen går till anfall  det är i vart fall min syn på saken .

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 nov-11 kl 23:42 »
ja skulle inte ha en Västgötaspetts  som stånds skalare på älg då den är alldeles för kortbent för att hinna undan i riset om älgen går till anfall  det är i vart fall min syn på saken .

Klokt talat Pålle.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 15 nov-11 kl 00:13 »
sant, men till eftersökare funkar den utmärkt
Västgötamor

Lexikon

• Halland
« Svar #27 skrivet: 15 nov-11 kl 08:26 »
Många bra synpunter. Att rhodesian kan ställa? Wow det visste jag inte! Och det är verkligen en av de vackraste hundarna som finns.

Självklart vill far min har en hund som ställer, men han saknar möjlighet att ha hund under årets övriga veckor pga sitt jobb. Och jag tycker att sökträning är roligt, vilket är en förutsättning för att hålla igång under hela livet.

En anledning till att inte välja spetsar är rent estetisk; de motsvarar inte min bild av vakthundar. Tyvärr. Eftersom de egenskapsmässigt kanske hade funkat. Jag får fundera vidare. Som tur är har vi gott om tid att leta information innan vi behöver bestämma oss.

Hur hittar man de bästa jaktlinjerna på sin hund?

Och fortfarande, hur bor era hundar? Inne, ute eller hallen?
Gammalsvensk dvärg, med förhoppning om att bli godkänd genbank våren 2013.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #28 skrivet: 15 nov-11 kl 08:29 »
mina två bor inne, inga problem alls
Västgötamor

Gallina

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 15 nov-11 kl 09:06 »

Min bulle :-) Han bor inne och det är vad jag absolut rekommendera!! (om inte annat eftersom de är så bra familjemedlemmar  :P )

Min uppfödare hade sina i hundgård på dagarna när hon var på jobbet, men då var de 3st eller fler och alltså en flock. Ett isolerat hundhus är ett måste på vintern då de har väldigt lite päls (äkta afrikaner, älskar värme! )
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

bengarn

• Blekinge
    • Kullarps äoch fä
« Svar #30 skrivet: 15 nov-11 kl 09:25 »
finsk lapphund!
Ingen ren jakthund dock... men det finns dom som använder dom till älgjakt! Däremot så säger dom till så fort det kommer någon i närheten av gården (spetshund) och dom är underbara mot barn! Och inte att förglömma att dom är fruktansvärt lättränade också!
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

anders50

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 nov-11 kl 09:56 »
Det verkar som ämnet gått över till att söka en spår/vakt/sällskapshund?

Då finns ju alla raser att välja bland.  Varför inte en Irländsk Varghund som sådan?  Det har jag.  :)

Men blanda inte ihop spår med eftersök på älg.

Smaskus

• Gotland
« Svar #32 skrivet: 15 nov-11 kl 10:10 »
Vorsteh kanske?
En stående fågelhund, men väldigt mångsidig. Jag känner folk som har jagat älg med vorsteh.

Den lilla vi har hemma är vaktig av sig, hon sitter i fönstret titt som tätt och spanar efter rådjur, människor och fågel. Närmar sig en människa huset så skäller hon, men hon är alltid glad. Man kan nog träna henne att bli tveksam till människor som hon inte känner igen.

Vi kör mycket viltspår, kantarellsök och apportering (av dummies) med henne och det älskar hon, annars fungerar hon som draghund hemma hos oss.

Vår bor inne, men har en hundgård med tillhörande isolerat hundhus som hon vistas i då och då. Vorsteh är en familjehund på fritiden, funkar bra ihop med barn (men akta svansen! 1 av 7 får kuperas på grund av svansbrott, lite styrka i den alltså), och hon gillar att ligga och mysa med husse efter en spår-runda.

Lexikon

• Halland
« Svar #33 skrivet: 15 nov-11 kl 21:24 »
mina två bor inne, inga problem alls

Men ger de skall om någon kommer då? Hör de ut om någon kommer?

Det verkar som ämnet gått över till att söka en spår/vakt/sällskapshund?

Då finns ju alla raser att välja bland.  Varför inte en Irländsk Varghund som sådan?  Det har jag.  :)

Men blanda inte ihop spår med eftersök på älg.

Mycket möjligt att det landar däråt. Men det är ju därför det är så bra med tankar och reflektioner från andra - man får en möjlighet att ompröva och omformulera sina idéer.

Men om det nu visar sig att RR både spårar och ställer, då verkar det vara en mycket lovande ras.

Vorsteh kanske?
En stående fågelhund, men väldigt mångsidig. Jag känner folk som har jagat älg med vorsteh.

Den lilla vi har hemma är vaktig av sig, hon sitter i fönstret titt som tätt och spanar efter rådjur, människor och fågel. Närmar sig en människa huset så skäller hon, men hon är alltid glad. Man kan nog träna henne att bli tveksam till människor som hon inte känner igen.

Vi kör mycket viltspår, kantarellsök och apportering (av dummies) med henne och det älskar hon, annars fungerar hon som draghund hemma hos oss.

Vår bor inne, men har en hundgård med tillhörande isolerat hundhus som hon vistas i då och då. Vorsteh är en familjehund på fritiden, funkar bra ihop med barn (men akta svansen! 1 av 7 får kuperas på grund av svansbrott, lite styrka i den alltså), och hon gillar att ligga och mysa med husse efter en spår-runda.

Har en vän med vorsteh och det är en av de finaste hundar jag vet. Hon jagar allt som går att jaga med honom och han funkar fint till älg, dock så älsk-älsk-älskar han fågeljakten och hur väldresserad han än må vara så vet jag inte om han faktiskt hade kunnat låta bli våra frigående dvärghönor... Vad tror du?

Linda, vet du var dessa hundar kommer ifrån? Har hittat en kennel i Skåne som jagar vildsvin med sin ena hanne, annars verkar allt vara utställningsdjur (utseende) av vad jag hittar.  ???

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #34 skrivet: 15 nov-11 kl 21:57 »
Men om det nu visar sig att RR både spårar och ställer, då verkar det vara en mycket lovande ras.

Tror det finns en anledning till att jägare i allmänhet inte använder RR till älgjakt (eller jakt överhuvudtaget). Visst finns det alltid individer i alla raser som kan göra ett hyfsat jobb, men om det är en jakthund man vill ha så är det bland jakthundsraserna man ska leta.

Vi använder visserligen vår storpudel till både fasanjakt, eftersök och apportering (pudlar var vattenapportörer från början), man jag skulle aldrig råda någon att köpa en storpudel som jakthund just därför att man inte har en aning om vad man får.  ;)

Har en vän med vorsteh och det är en av de finaste hundar jag vet. Hon jagar allt som går att jaga med honom och han funkar fint till älg, dock så älsk-älsk-älskar han fågeljakten och hur väldresserad han än må vara så vet jag inte om han faktiskt hade kunnat låta bli våra frigående dvärghönor... Vad tror du?

En Vorsteh är en stående fågelhund. Korrekt tränad så ska den inte röra fågeln alls, den ska ställa sig för fågeln och invänta signal på att köra upp fågeln och sen ska den direkt stanna eller lägga sig ner i väntan på nästa kommando (om att apportera eller söka vidare). Så en korrekt tränad hund bör inte röra hönorna, men det kräver ju enorma mängder träning så man vet ju aldrig...  ;D

Lexikon

• Halland
« Svar #35 skrivet: 15 nov-11 kl 22:45 »
Tror det finns en anledning till att jägare i allmänhet inte använder RR till älgjakt (eller jakt överhuvudtaget). Visst finns det alltid individer i alla raser som kan göra ett hyfsat jobb, men om det är en jakthund man vill ha så är det bland jakthundsraserna man ska leta.

Vi använder visserligen vår storpudel till både fasanjakt, eftersök och apportering (pudlar var vattenapportörer från början), man jag skulle aldrig råda någon att köpa en storpudel som jakthund just därför att man inte har en aning om vad man får.  ;)

En Vorsteh är en stående fågelhund. Korrekt tränad så ska den inte röra fågeln alls, den ska ställa sig för fågeln och invänta signal på att köra upp fågeln och sen ska den direkt stanna eller lägga sig ner i väntan på nästa kommando (om att apportera eller söka vidare). Så en korrekt tränad hund bör inte röra hönorna, men det kräver ju enorma mängder träning så man vet ju aldrig...  ;D

Kloka ord. Större delen av året är det inte jakt - därav vill jag inte ha en renodlad jakthund. Framförallt är det vakt och familjeliv som gäller. Och spår och sök är som sagt träning som jag tycker är kul, och därmed villig att lägga en del tid på, så om hunden blir hyffsat bra på det "räcker" det för mig.

Nja, jag är nog för rädd om hönorna för att ens våga tänka tanken...  ;D

Halte

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 15 nov-11 kl 22:48 »
Vi köpte en Basset Hound nyligen och maken till familjehund får man leta efter, helt fantastisk snäll och social. Den har en otrolig nos också och kommer bli en sju tusan till spårhund. Dock är det lite si och så med vaktandet minst sagt.. :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 29 nov-11 kl 22:08 »
Visserligen långhåriga men en Leonberger med tyska jaktlinjer  ;D
Och om dom inte tycker du gör ditt jobb som du ska då kan dom ta viltet själva o släpa hem *Asg*
Vi räkade få in tyska jaktlinjer på våra sällskaps Lejon o resultatet blev en underbar kille som jagade allt , dödade det o käka upp det :)

Men snällare o bättre gårdvaktare finns det nog inte , snabba är dom oxå trotts sin stl .Fryser aldrig o gillar att sova i en snödriva. Sen kan man åka pulka efter o dyl , dom kan dra hem älgen  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 30 nov-11 kl 08:21 »
Till sist, hur bör hunden lämpligen sova för att fortfarande kunna ge skall om någon går in på gården nattetid? Ute i hundgård? Helst hade jag ju sett att den kunde sova inne hos oss. Eller farstun som en kompromiss?  ???

Hunden sover givetvis inne, som den familjemedlem den är.

Har den det minsta vakt i sig så har den ändå full koll på vad som händer på gården.

Jag kan se på en del av våra, dom ligger fridfullt och verkar sova, sen svänger vår bil in från huvudvägen 500 meter bort, då ser man att det klipper i öronen, då är första registreringen gjord.
Dom har sinnen som vi inte ens kan förstå..

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #39 skrivet: 13 dec-11 kl 15:52 »
De flesta raser går fint att "lära" att ge skall när någon kommer in på gården.. det svåra brukar vara att lära av dom med detta..  8)

Många raser går även att lära att spåra skadskjutet vilt.. utan några som helst problem..

Men...!! Ska ni jaga Älg med hunden och den ska fungera som ställande jakthund.. Då är det lite svårare.. Våra renrasiga hundar som speciellt avlats för detta fungerar i många fall bra.. men även här måste man kolla att föräldradjuren fungerar som de ska..

Gråhundar och Jämtar är väl de där det finns mest bredd i utbudet..
Men om man vill ha en lite mindre hund som fungerar även till andra sorters jakt så är Finnskspets eller Norrbottens spets ett alternativ..

Våra finnspetsar ställer gärna älg.. förutom att fungera som de trädskällande fågelhundar de är.. dessutom går de utmärkt att träna i lydnad och kantarellsök  ;)
Mjuka och fina som familjehund.. och jagar inte heller Hönsen?? De är inte intressanta helt enkelt.. (en vän har en norrbottenspets som han tävlar elitlydnad med)

Sen ställer även vår Golden Retriever tik Älg.. men hon är lite speciell..  ::)

Ni får besluta om det är ni som ska ha en familjehund/vakthund.. eller din far som ska ha en jakthund.

Våra hundar sover alltid inne... det skapar ett bättre förtroende mellan oss och hundarna..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser