Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta till Herrljunga?  (läst 5833 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Flytta till Herrljunga?
« skrivet: 27 sep-06 kl 21:21 »
Beroende på hur mitt liv kommer att utveckla sig den närmaste framtiden så är jag ev intresserad att flytta till Herrljunga kommun.  Har börjat titta efter lägenheter i byarna Ljung och Annelund men inte hittat något litet att hyra. Jag vill inte sitta i en stor och dyr lägenhet om det är så att jag drar igång ett byggprojekt. Finns det små lägenheter, typ ettor, ute i byarna?

« Senast ändrad: 15 dec-06 kl 16:24 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
Re:Flytta till Herrljunga?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-06 kl 23:27 »
Har själv kollat på tomter i Herrljunga genom hemsidan. men det fanns inget intressant (=avskild) bara små tårtbitar inne i byarna . Nu bor jag ca. 3,5 mil utanför Gbg. Kan tänka mig att tågpendla Herrljunga - Gbg.
Redan skickad förfråga till Suresh. Dyker det upp något, så är jag kraftig intresserad.

Suresh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 sep-06 kl 00:04 »
Kul att några nappade på mina krokar.

Först förutsättningarna.

Herrljunga kommun är ett litet mysterium i det att den ligger bra till för pendling, har en rik inre arbetsmarknad och gott om odlingsmöjligheter, ändå lider den av kraftig avfolkning. Kommunen fullkomligt skriker efter nya skattebetalare och det finns gott om utrymme för de som vågar och vill ta steget att flytta hit.

Först ett försök till svar på utflyttinngsmysteriet. Herrljunga kommun

* har en lite svajig service beroende på långvarig kommunalpolitisk handlingsförlamning med påstådd svågerpolitik som lök på laxen.

* är likt folkpartiet det bästa andrahandsalternativet för alltför många. Och förstahandsalternativet för knappt någon.

* saknar nästan nöjesliv. Det är inte kommunen dit du flyttar för att uppleva neonljus och las Ramblas. (Men det finns i alla fall en pub och en dessutom fin gammal matinébiograf som jag särskilt vill göra reklam för)

* har bra tågförbindelser men dåliga vägar

* har idag inte mycket ordnat för den som vill flytta in. Det är mest ett "jo visst är du välkommen. Hur har du tänkt att ordna det?"

Det är på den sista punkten jag vill hjälpa till, både privat och snart som kommunalpolitiker.

Vi kommer att vaska fram tomter och byggmöjligheter åt intresserade, gärna hjälpa till att skräddarsy dem. Det jag i nuläget är mest intresserad av ärt intressesanmälningar till vilken sorts tomter som är efterfrågade. Efter det kan jag försöka hjälpa till att skapa dem.

Små lägenheter finns idag i Herrljunga tätort, samt Ljung-Annelundsområdet. Även på en del mindre orter som Grude, Hudene och Od finns mindre privata hyreslängor i radhusmiljö. Det borde gå att få tag i lägenheter med tanke på avflyttningen. I vart fall finns nu ett flertal hyresfastigheter till salu i kommunen: Om du har ett par miljoner att köpa dem för.

Min målsättning är att skapa fler kommunala mindre hyresrätter för transit - och seniorboende i de tre byregionerna Eriksberg, Od och Molla. Om det blir verklighet eller inte får vi se de närmaste tre åren.

För självförvaltare hoppas jag mer på möjligheten att få loss kommunal eller obrukad jordbruksmark för försäljning i smålotter.  Konkurrensen här ligger från ett par storjordbruk som suger upp terrängen efter vartenda odlingsdbart stycke. Mycket mjölk blir det av det, men inga fler kommuninnevånare. Hur det går med det kommer jag att återkomma till.

« Senast ändrad: 28 sep-06 kl 00:14 av Suresh »

wikhall

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 sep-06 kl 14:56 »
Jag rekommenderar också folk att, om man får smak för detta området, flytta till Herrljunga.

Hit till Alingsås, som är en grannkommun för den som inte vet det, så formligen väller det in folk och det blir alltmer trångbott... Herrljunga och även Vårgårda är inte lika illa, billigare och himla fint. Och som redan sagt så liknar det Norrland med ettriga myggor och stora skogar att gömma sig i.

Suresh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 sep-06 kl 15:06 »
Jag rekommenderar också folk att, om man får smak för detta området, flytta till Herrljunga.

Hit till Alingsås, som är en grannkommun för den som inte vet det, så formligen väller det in folk och det blir alltmer trångbott... Herrljunga och även Vårgårda är inte lika illa, billigare och himla fint. Och som redan sagt så liknar det Norrland med ettriga myggor och stora skogar att gömma sig i.

Hear, hear. Om man ska returnera vänligheten finns det ju i Alingsås norra kommundel Bjärke fortfarande lite plats. Och Essunga kommer väl också snart att gå på knäna om inte befolkningstalet går upp lite.

Men Herrljunga är spännande just nu eftersom kommunen leds av ett parti med en klart uttalad målsättning att stoppa centralismen och hålla landsbygden levande. Säger jag jävigt.

wikhall

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 sep-06 kl 15:37 »
Angående Bjärke är den mest utrymmesrika delen Lagmansered som visserligen numera ligger i Trollhättans kommun. Där fick kyrkokören läggas ner nyligen eftersom flera stycken avled...

Billigast i Alingsåsdelen av Bjärke är det annars högst upp, i Stora Mellby och ja, som sagt, Essunga behöver bistånd...

Suresh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 sep-06 kl 15:41 »
För att göra debattel lite mer allmängiltig kan man väl påpeka:

Så länge som folk inte envisas med att försöka sitta i knät på varandra mindre än 500 m från Göteborgsavenyn råder det i Västsverige ingen bostadsbrist...

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 28 sep-06 kl 16:29 »
Bra att det finns ett parti som värnar om landsbygden i sin kommun och inte bara engagerar sig på centralortens utveckling.  :D

« Senast ändrad: 15 dec-06 kl 16:29 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 01 okt-06 kl 22:19 »
I helgen har jag varit i kommunen, i byarna Ljung och Annelund, och kikat på lite mark. Hittade ett tänkbart ställe att bygga på, ifall nu ägarna vill sälja. Läget är helt underbart med flera stora ekar på ”tomten”. Marken runt består av odlingslandskap.

Nu ska jag ta reda på vem/vilka som äger stället.

Sedan måste jag komma loss från mitt gamla liv också.

Fortsättning följer...

Åter nr 1/13

Suresh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 okt-06 kl 23:23 »
Kul, vart låg det.

Jag var själv och spanade i eftermiddags. Du har väl köpt gula kartan?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 02 okt-06 kl 13:47 »
Hastigt och lustigt så hamnade jag i Borås och därför passade jag på att även besöka Ljung-Annelund. Därför hade jag inte hunnit få gula kartan från bokhandeln som jag hade beställt.

Platsen jag hittade ligger öster om Annelund, nära Hov kyrka. Jag vill inte gå in i detalj var stället ligger än…

Åter nr 1/13

Suresh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 okt-06 kl 03:12 »
Jag är inte spekulant.

Men det kan vara bra för dig att veta att jordbrukslandskapet runt Hovs kyrka är "riksintresse för kulturvården", vilket innebär att Bygg- och miljönämnden måste ta särskild hänsyn till att de byggnationer som uppförs där "lokaliseras och utformas med stor hänsyn till omgivande miljö".

Dock föregås stycket av "För att en kulturhistorisk miljö ska förbli levande, behövs ofta viss nybyggnation".

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 03 okt-06 kl 09:52 »
Andledningen till att jag inte vill gå ut med var det ligger beror på att många läser detta forum.

Platsen ligger utanför området med riksintresse för kulturvården har jag sett på kommunens markanvändningskarta.

Men tack för informationen - "För att en kulturhistorisk miljö ska förbli levande, behövs ofta viss nybyggnation". Detta visste jag inte.

Åter nr 1/13

Carlsson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 nov-06 kl 10:21 »
Jag har bott i Herrljunga....
Gick i skolan  (altorp) på 70-talet. trivdes jättebra!
Bodde på en liten gård utanför Remmene. Underbart!!

Flyttade där ifrån till Göteborg(hemska tanke!) och hade en gruvsam längtan tillbaka i många år.
1998 kunde jag äntligen flytta tillbaka efter att jag sålt min lilla gård i Mark.
Men vad det var förändrat! Jag har aldrig sett en hel by titta så mycket på sina fötter som i Herrljunga!!
Jag stod ut i 5½ mån. Skänkte bort min insattslägenhet till föreningen och flyttade !!!!

Nu bor jag utanför Svenljunga och trivs alldeles utmärkt! Här kan folk säga HEJ!

Men visst behöver Herrljunga mer folk! Och butiker!!

Landsbygden i Herrljunga ÄR underbart vacker!!!!

Hoppas de nya politikerna jobbar FÖR Herrljungas tillväxt.

Men jag kommer inte tillbaka!!  :)

Mvh
//Carlsson

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 feb-07 kl 21:32 »
Ljuvliga Vimle!
Jag ser att tråden är gammal, men måste bara säga att jag tycker Herrljunga har en stor potential. Visst saknas det lite här och där, men jag tycker att det mesta är fantastiskt. Som Göteborgare så tycker jag framför allt att människorna är helt sagolika - de hejar fast man inte ens sett dem förut. Nyfikna på vem man är!
Vi är helt sålda på byn Vimle, några kilometer från Annelund, (förbi Hov) och skyndar oss att flytta till Herrljunga. Om 3,5 månad kommer vi att bo där på heltid!
Hälsningar
Anna

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 07 feb-07 kl 10:18 »
Jag tycker jag har rätt att lägga mig i  ;) Bor 10 m från Herrljunga.. Mamma bor i Alboga..
Tycker också att Herrljunga är välkomnande och trevlig byggd. Flyttade hit för 1,5 år sen och stortrivs!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 feb-07 kl 17:32 »
Tessmollis, kom förbi Vimle nästa gång du hälsar på Mamma! Det är ju inte långt mellan Vimle och Alboga.
Anna

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 07 feb-07 kl 17:54 »
Nä det är det inte! Bor i Jäla,det är nästan närmare till, Vimle än Alboga . Det borde jag göra!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser