Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Virus på Alternativ.nu  (läst 29223 gånger)

Norrsken

• -
Re:Virus på Alternativ.nu
« Svar #20 skrivet: 26 jan-08 kl 22:26 »
Det verkar inte drabba mig (Mac), men nu har jag tagit bort en illasinnad kod som trängt sig in. Kan ni kolla om det fortfarande är problem?

/Petter

Det står fortfarande att webbplatsen vill köra nåt tillägg.. Jag låter helst bli att installera det ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Byracka

• -
« Svar #21 skrivet: 26 jan-08 kl 22:33 »
Det verkar inte drabba mig (Mac), men nu har jag tagit bort en illasinnad kod som trängt sig in. Kan ni kolla om det fortfarande är problem?

/Petter

INgen aning, jag har stängt av javascriptet i ff samt bannat följande kaka:
artartart.jino-net.ru
Så fö rmig är allt som vanligt nu.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 26 jan-08 kl 22:36 »
Det enda som hände hos mig var att det dök upp ett script och stängde ute mig från forumet. Kom bara in på huvudsidan. Men detta varade bara några sekunder. Nu funkar allt igen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 26 jan-08 kl 22:40 »
Vad i h......e... >:( Får upp massa varningar på att datorn är infekterad och datorn är i fara..klicka här för att uppdatera skyddet.. Och inget händer fast jag klickar..??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Byracka

• -
« Svar #24 skrivet: 26 jan-08 kl 22:43 »
Vad i h......e... >:( Får upp massa varningar på att datorn är infekterad och datorn är i fara..klicka här för att uppdatera skyddet.. Och inget händer fast jag klickar..??
Antagligen är du infekterad och något program som Errorsafe eller liknande försöker ladda ner sig.
Du skall alltså INTE klicka på uppdatera.
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 22:44 av Byracka »

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 26 jan-08 kl 22:46 »
VAD ska jag göra då??? Har AVG antivirus men den säger inget ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Byracka

• -
« Svar #26 skrivet: 26 jan-08 kl 22:51 »
VAD ska jag göra då??? Har AVG antivirus men den säger inget ???
Det vet jag tyvärr inte eftersom jag inte är där och kan se vilket malware det är.
Det finns olika verktyg som HiJackThis, Spybot, Spywareblaster men dom fodrar lite datorvana.

jenses

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 26 jan-08 kl 22:52 »
alternativ-servern är nog hackad...
för första gången får jag något i gengäld för 400 pix för antivirusprogrammet  :D

Frances

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 26 jan-08 kl 22:53 »
Men, vad sjutton gör jag då?? Är det akut att göra nåt åt det eller kan jag lugnt slå av datorn o be om hjälp nån annan dag...?

Byracka

• -
« Svar #29 skrivet: 26 jan-08 kl 22:54 »
"Den här webbplatsen vill köra följande tillägg:Remote Data Services Data Control från Microsoft Corporation. Om du litar på webbplatsen och på tillägget och villtillåta att det körskan du klicka här..."

Ligger högst upp på Alternativ sidan, glider som ner när man byter tråd.
Någon som vet vad det är?

Ingenting som Microsoft själva vill kännas vid, jag hittade ingen info om det på Ms hemsida.
Med andra ord inget du vill tiullåta.

jenses

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 26 jan-08 kl 22:56 »
Citera
Trojan-Downloader.JS.Agent.yd
Type   Malware
Type Description   Malware ("malicious software") consists of software with clearly malicious, hostile, or harmful functionality or behavior and that is used to compromise and endanger individual PCs as well as entire networks.
Category   Trojan Downloader
Category Description   A Trojan Downloader is a program typically installed through an exploit or some other deceptive means and that facilitates the download and installation of other malware and unwanted software onto a victim's PC. A Trojan Downloader may download adware, spyware or other malware from multiple servers or sources on the internet.
Level   High
Level Description   High risks are typically installed without user interaction through security exploits, and can severely compromise system security. Such risks may open illicit network connections, use polymorphic tactics to self-mutate, disable security software, modify system files, and install additional malware. These risks may also collect and transmit personally identifiable information (PII) without your consent and severely degrade the performance and stability of your computer.
Advice Type   Remove
Release Date   Oct 25 2007
Last updated on   Oct 25 2007
File Traces   

Byracka

• -
« Svar #31 skrivet: 26 jan-08 kl 22:58 »
Men, vad sjutton gör jag då?? Är det akut att göra nåt åt det eller kan jag lugnt slå av datorn o be om hjälp nån annan dag...?

Jag brukar aldrig slå av min dator om jag misstänker att den har blivit infekterad. Anledningen är att när datorn sparar inställningarna kan du sprida skräpet till fler ställen på datorn. Det bästa du kan göra är antingen att spara ut på skiva allt du vill spara och sedan formatera om datorn. Iannatfall koppla fysiskt loss den ifrån nätet, lämna den på och låt någon kunnig titta på den.

Misse

• nr 9424
« Svar #32 skrivet: 26 jan-08 kl 23:05 »
Jag prova att klicka bort det men det gick inte. Så då klicka ja på installera eftersom ja trodde det skulle göras. Hände inget då heller. Den raden kommer upp nu med ibland. Tur man är dum och totalt okunnig på såna här datorapparatsaker.
Datoranalfabet.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Frances

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 26 jan-08 kl 23:11 »
Så jag kan snart lugnt gripas av panik då  ::)

Jag drar ur jacket o låter skiten stå på ..

Annars funkar allt som vanligt, förutom varningarna som dyker upp hela tiden. O så en annan skyllt somtalar om att jag inte har behörighet att öppna..nåntimng.. men allt funkar som vanligt!

Byracka

• -
« Svar #34 skrivet: 26 jan-08 kl 23:15 »
Så jag kan snart lugnt gripas av panik då  ::)

Jag drar ur jacket o låter skiten stå på ..

Se det  från den ljusa sidan, äntligen slipper du internettet för några dar.

Pastorn

• -
« Svar #35 skrivet: 26 jan-08 kl 23:16 »
här verkar lugnt igen, eller?

Frances

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 26 jan-08 kl 23:16 »
Så sant, då kanske man gör ngt nyttigt istället :D

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #37 skrivet: 26 jan-08 kl 23:25 »
här verkar lugnt igen, eller?

Ja, jag tror det.
Om någon stöter på något skumt igen är det bra om denne kan meddela mig så snart som möjligt så jag kan ta bort det.
Tel: 0515 - 72 05 72

Jag har bett om hjälp att kolla över säkerheten.

Pastorn

• -
« Svar #38 skrivet: 27 jan-08 kl 00:21 »
Du är en klippa Petter! om hjälpen kostar pengar får du hojta till så får vi försöka skramla lite extra!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #39 skrivet: 27 jan-08 kl 07:26 »
alternativ-servern är nog hackad...
för första gången får jag något i gengäld för 400 pix för antivirusprogrammet  :D

Mitt gratis antivirusprogram klarade det också...  8)  

Avast!

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser