Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ska ja göra nu?  (läst 1601 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
hur ska ja göra nu?
« skrivet: 09 nov-11 kl 21:01 »
har idag fått mitt första ägg, och av dem som delar samma utrymme som den värpande orpingtonhönan som nu då antagligen är ca 10 månader gammal så bor där sussex 3-5 mån gamla och silkes 3-5 månader gamla.
De får i dagsläget en foder blandning på startfoder, havre, korn, solrosfrön, vete och mineraltillskott. Samt E-vitamin i vattnet.
De har tillgång till grus och jag inser ju att jag nu även skall sätta in en kopp med snäckskal.

Men kan alla fortsätta att äta startfoder tills fler börjat värpa eller måste jag införskaffa värpfoder för dem?

Har tyvärr ingen möjlighet i dagsläget att dela upp dem men ska så snart nästa fack är klart flytta de stora till eget utrymme och ha silkesarna för sig själv.

men kan ja som sagt fortsätta med det foder de får idag och bara ge dem möjlighet till snäckskal, eller måste det ändras?
även en blind höna hittar ett korn...

FM

• Skåne
SV: hur ska ja göra nu?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-11 kl 21:08 »
Mina går oxå blandade åldrar. Jag har foderatomat som hänger från taket där det är en blandning av mat och sedan en burk med snäckskal. Har en lr möjligstsvis 2 som värper, men den ena inte värpt hos mig än... Jag skulle nog fortsatt med start till det var slut, sen kanske tillväxt? Dina verkar ju ha massa go mat :) Men jag är nybörjare, så någon av proffsen kanske tycker vad jag tycker är helt galet?

mvh/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 nov-11 kl 21:09 »
Om du fortsätter med startfoder, slutar dom värpa, och en 3-5 månaders kyckling, klarar sej på värpfoder, annars kan du ju blanda, så väljer dom det dom vill ha, men får du inga ägg, sluta då med startfoder.. Sen ska det ju vara regelbundet med ljus, 12-14 timmar (?) tror jag det var... Annars verkar det vara jätte bra! :D Lycka till

Mvh David

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 nov-11 kl 21:19 »
http://www.edelfoder.se/userfiles/file/EDEL_Fjaderfa_2010.pdf

här är en tabell på edel fodret och de olika samansättningarna.... Vad man kan se är att kalciumet ökar rejält i värpfodret. Ge filmjölk ;) hehe nämen svårt att tänka att de skulle sluta värpa på din diet, då äre vell mer ljuset?

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 09 nov-11 kl 21:24 »
Inget problem att ge startfoder till vuxna, kanske inte optimal sammansättning för värpning, men ingen praktisk betydelse för hushållshöns. Se bara till att de har gott om snäckskal.
Däremot ska kycklingar inte ha sådant värpfoder  där snäckskal inte behöver tillsättas, det blir för mycket kalk för dem..
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #5 skrivet: 09 nov-11 kl 22:06 »
tack för alla svar. jag ger allt mitt förutom grus i en stor foderautomat (rund) som tar iaf 15 kg foder.
sen har jag skålar på gallret där de kan äta grus och från imorgon då även snäckskal.

jag ger dem av det foder som redan är färdigblandat så ska ja se till att köpa ett värpfoder utan snäckskal i sedan, så får de äta det separat de som vill!
även en blind höna hittar ett korn...

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser