Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa bönsorterna  (läst 23187 gånger)

kurt

SV: Bästa bönsorterna
« Svar #40 skrivet: 16 mar-12 kl 16:09 »
De sojabönsorter som är anpassade efter nordiskt klimat behöver i alla fall inte förodlas i zon I

http://www.fobo.se/kunskap/vaxtodling/gronsaker/baljvaxter/soja.shtml

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #41 skrivet: 16 mar-12 kl 20:53 »
Jag undrar om du förodlar sojabönorna och vad får de växa i för jord?
Förodlar inte utan direktsår i mullrik jord under fiberduk. Fungerar fint.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 17 mar-12 kl 09:41 »
De sojabönsorter som är anpassade efter nordiskt klimat behöver i alla fall inte förodlas i zon I
Förodlar inte utan direktsår i mullrik jord under fiberduk. Fungerar fint.

Okej, men jag bor i zon 3-4, så jag behöver nog det. Jag har odlat sojabönor i två år nu och inte chansat utan förodlat. Första året valde jag en alldeles för skuggig växtplats. Förra året hade dom det soligare och jag fick en blygsam skörd av 21 gram torkade bönor :) Hade inte så många plantor.
I år ska jag nog odla i pallkragar med jord och komposterad hästgödsel istället, kan det funka?
Har du fiberduk över under hela växtsäsongen eller bara i början?

Juniperus

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 17 mar-12 kl 09:44 »
Behöver man gödsel till bönor? Fixerar dom inte kvävet i luften.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #44 skrivet: 17 mar-12 kl 10:57 »
Okej, men jag bor i zon 3-4, så jag behöver nog det. Jag har odlat sojabönor i två år nu och inte chansat utan förodlat. Första året valde jag en alldeles för skuggig växtplats. Förra året hade dom det soligare och jag fick en blygsam skörd av 21 gram torkade bönor :) Hade inte så många plantor.
I år ska jag nog odla i pallkragar med jord och komposterad hästgödsel istället, kan det funka?
Har du fiberduk över under hela växtsäsongen eller bara i början?
Fram till att de är ca 15cm höga. Gödningen låter bra, fosfor och kalium behövs.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #45 skrivet: 25 mar-12 kl 13:08 »
Hittade en intressant hemsida. Www.baljvaxtakademin.se

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #46 skrivet: 31 mar-12 kl 12:08 »
I onsdags sådde jag första omgången bondbönor, aquadulce. En gammal fiberduk skyddar mot hungriga fåglar. I nästa vecka sår jag förhoppningsvis nästa omgång.
Idag sådde jag sockerärtor "Oregon sugar pod" i en pallkrage. Jag passade även på att så gråärtor. Kallt som attan i vinden så nu värmer jag upp mig med en kopp darjeeling risheehat 1flush.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #47 skrivet: 31 mar-12 kl 12:19 »
I onsdags sådde jag första omgången bondbönor, aquadulce. En gammal fiberduk skyddar mot hungriga fåglar. I nästa vecka sår jag förhoppningsvis nästa omgång.
Idag sådde jag sockerärtor "Oregon sugar pod" i en pallkrage. Jag passade även på att så gråärtor. Kallt som attan i vinden så nu värmer jag upp mig med en kopp darjeeling risheehat 1flush.

Oj, det var tidigt! Vad har du för jordtemperatur? Här är bara 2-3 grader i jorden så jag får nog vänta lite, även om både bondbönor och gråärter klarar låga temperaturer. Fast jag är lite sugen på att så under fiberduk nästa varma dag...

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #48 skrivet: 31 mar-12 kl 15:33 »
Oj, det var tidigt! Vad har du för jordtemperatur? Här är bara 2-3 grader i jorden så jag får nog vänta lite, även om både bondbönor och gråärter klarar låga temperaturer. Fast jag är lite sugen på att så under fiberduk nästa varma dag...
Vet ej men brukar så runt påsk men våren har varit väldigt varm. Jorden jag odlar i blir snabbt varm och intensivbäddar är än varmare:-). Fiberduken gör det ej sämre och skyddar just nu väldigt bra mot den urtorkande blåsten.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #49 skrivet: 14 apr-12 kl 10:38 »
undrar om någon har erfarenhet av att odla sorten Fagiolo rampicante signora della campagna? Den är nu i min ägo.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #50 skrivet: 18 apr-12 kl 15:42 »
Skrev tidigare att jag skulle så en italiensk aquadulce (bondböna) men för att förtydliga är det en aquadulce supersimona. Rättar sagt, jag tror att det är en sådan för jag skickade bud med en kollega som var i Italien. Hon fick inte plats med förpackningen så hon la dem i en plastpåse. Stora bönor var det i varje fall, ljusbrun och ljusgrön till färgen. Idag kom de i jorden i varje fall.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #51 skrivet: 13 maj-12 kl 10:12 »
Om någon är intresserad så har jag utsäde till sojabönor fiskeby från 2011 egen skörd. Skicka ett meddelande vid intresse.

Juniperus

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 21 maj-12 kl 19:55 »
Nu har jag satt ner vaxbönor i norra värmland så får vi se om det blir någn sörd av det

Grödor och bröd

• Västergötland
    • Grödor och Bröd
« Svar #53 skrivet: 22 maj-12 kl 07:57 »
Läste nu det som skrevs om buskbönor tidigare. Jag har precis planterat låga vaxbönor:( Hoppas att de ger lite grödor i alla fall... Är det någon som vet om man behöver stötta upp buskbönor? Kanske med en enkel blomsterpinne eller så?

Sen en helt annan fråga som jag hoppas att någon kanske kan svara på. Klättrar sockerärter själva eller måste man binda upp dem med jämna mellanrum hela sommaren?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #54 skrivet: 22 maj-12 kl 08:08 »
Läste nu det som skrevs om buskbönor tidigare. Jag har precis planterat låga vaxbönor:( Hoppas att de ger lite grödor i alla fall... Är det någon som vet om man behöver stötta upp buskbönor? Kanske med en enkel blomsterpinne eller så?

Sen en helt annan fråga som jag hoppas att någon kanske kan svara på. Klättrar sockerärter själva eller måste man binda upp dem med jämna mellanrum hela sommaren?

Buskbönor brukar klara sig utan hjälp. Sockerärter klättrar hejvilt av sig själva, bara de har nåt att klättra på.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #55 skrivet: 19 jun-12 kl 11:11 »
hej. kliar lite i fingrarna här hos mig. jag har ganska mycket borlottoutsäde kvar. vad tror ni om att så i dagarna? hinner det bli skörd av böna? odlar zon0-1.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #56 skrivet: 21 jun-12 kl 07:46 »
Sådde en omgång i veckan och sår en gång till idag. Kan i värsta fall använda det som gröngödsel.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #57 skrivet: 05 jul-12 kl 23:46 »
Skördade första omgången bondbönor idag. Aquadulce, som utstått kyla, torka och lusangrepp gav styvmoderlig skörd. Förvällda och nerkylda ligger de nu i frysen och väntar på att serveras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser