Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luft i hydralen..  (läst 23633 gånger)

Neiklot

• Gäst
Luft i hydralen..
« skrivet: 06 nov-11 kl 09:55 »
Jag har fått luft i hydralsystemet på traktorn vilket går till precis ALLT (styrning, lift, mm)

Och om jag inte är helt fel ute så går det till växellådan också?

Hur gör jag enklast för att släppa ut/hitta det?

Och så undrar jag hur mycket olja det går i en sådan?

En sådan är en: MC CORMICK INTERNATIONAL (69´a)
« Senast ändrad: 06 nov-11 kl 10:12 av Neiklot »

Heddan76

• Norrbotten
SV: Luft i hydralen..
« Svar #1 skrivet: 06 nov-11 kl 10:20 »
Växellådan, är du säker?

När jag luftar hydraulen på min traktor så är det bara att köra alla hydraultuber i ändlägena fram och tillbaka några varv. Alltså om du har trepunktslyft så lyfter du den högst upp och sänker den längst ner några ggr. Frontlastare samma sak osv till du har motionerat alla tuber in och ut några varv. Så skall luften hitta ut själv...

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 06 nov-11 kl 10:22 »
En fråga som jag kom på är varför har du fått luft i systemet?
Har du tillräckligt med olja i hydraultanken(om du har sådan), vissa tar oljan från växellådan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 06 nov-11 kl 10:25 »
En vanlig orsak till luft i hydraulsystem är att sugsilen är igensatt så det blir stort undertryck på sugsidan av pumpen och luft sugs in genom någon otäthet i sugledningen eller t ex via pumpens axeltätning. Det kan vara lämpligt att göra ren sugsilen samt eventuella andra filter och genomföra ett grundligt oljebyte när man ändå håller på och mekar med hydrauliken.

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 nov-11 kl 10:26 »
Det hade läckt ut i vintras, en koppling som läckte.

(Jag har bara inte åtgärdat det..)

Hydraultanken, alltså jag är ingen mästare på traktorer.
Men enda stället att fylla på olja är framför sitsen vilket borde vara på växellådan.

Så därav min tro om att oljan går på växellådan också.

Hur mycket olja ska det vara?

Jag kan inte få upp frontlastaren och inte heller trepunktslyften..
Ingen kraft för fem öre..

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 nov-11 kl 12:10 »
En del traktorer använder samma olja som i bakaxeln till hydraliken och har separat växellådsolja.

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 nov-11 kl 12:43 »
Ja, jag får snoka runt på nätet och se vad jag hittar.

När jag öppnar -korken- framför sitsen så sitter det en pinne på denna, en pinne som borde vara en oljesticka.
Men den är torr, och då har jag fyllt på 10liter.

Ska det i mer?

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 nov-11 kl 12:50 »
Ja, jag får snoka runt på nätet och se vad jag hittar.

När jag öppnar -korken- framför sitsen så sitter det en pinne på denna, en pinne som borde vara en oljesticka.
Men den är torr, och då har jag fyllt på 10liter.

Ska det i mer?
I min traktor en DB990 går det i 27 liter fast ja har i lite ner då det går åt det till kranen .

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 nov-11 kl 12:54 »
Precis vad jag ville höra.. :p

Hur sjutton hittar man vad det är för traktor?

Sitter väl ngn skylt någonstans?

Skogsola

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 nov-11 kl 13:01 »
 Fyll olja till rätt nivå så kommer det antagligen att fungera för dig. Åtminstone är det en bra början.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 nov-11 kl 13:09 »
Precis vad jag ville höra.. :p

Hur sjutton hittar man vad det är för traktor?

Sitter väl ngn skylt någonstans?
Du får nog söka på nätet om du inte har en skötsel bok  eller så får du höfta lite  det är ju inget farligt så länge det finns plats för expansion när oljan blir varm gubben som ja köpte min traktor hade tryckt i 50 l så det blev lite varmt i växellådshuset   så det är nog inte så nyttigt :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 nov-11 kl 13:12 »
Fyll olja till rätt nivå så kommer det antagligen att fungera för dig. Åtminstone är det en bra början.

Ja, det verkar ju inte bättre!
;D

En fråga: Var köper ni olja?

Enda stället här runt (runt växjö) är granngården, vad jag vet.

Och där kostar 10liter ca 550-600kr!

Och jag kan inte ta hydraulolja i företaget..

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 nov-11 kl 13:21 »
Tror du kan söka på motor numret så du kan får fram vad för traktor du har du vet ju vad för märke du har .

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 06 nov-11 kl 13:25 »
Det kan vara rejält många liter i växellådan. I min Fendt är det "bara" 32 liter och då har jag separat hydrauloljetank på knappt 20 liter. På farsans gamla Volvo BM 650 som använder växellådsoljan till hydraulen vill jag minnas att det gick i över 70l...

Vad är fördelen med att använda växellådans olja till hydraulen? I mina öron låter det bara dumt. Om jag lånar farsans skogsvagn så får han ju min hydraulolja i sin växellåda(och jag använder motorolja i hydraulen). Eller om han har redskap som läcker mycket så får han ju tillslut för lite olja i växellådan...

Jag köper min olja på Lantmanna, jag vill minnas att den brukar kosta 20-30:-/liter vid 20liters dunkar. Beroende på kvalité.
Tror inte det är så ofta dom rekommenderar hydraulolja i hydraulen på jordbrukstraktorer, till min är det motor eller transmissionsolja som gäller, eller möjligtvis en kombiolja...Och har du ingen separat hydraultank så är det ju transmissionsolja som gäller för dig, eller då möjligtvis en kombiolja.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 06 nov-11 kl 13:30 »
Köper OKQ8 traktorolja, T 1000, kombi som kan användas i motor, växellåda hydraul mm.
Ger ca 600 kr för 20 liter.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=105361

Går motorolja att dra av i företaget?
« Senast ändrad: 06 nov-11 kl 13:43 av Edgar »

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 nov-11 kl 13:37 »
En vanlig orsak till luft i hydraulsystem är att sugsilen är igensatt så det blir stort undertryck på sugsidan av pumpen och luft sugs in genom någon otäthet i sugledningen eller t ex via pumpens axeltätning. Det kan vara lämpligt att göra ren sugsilen samt eventuella andra filter och genomföra ett grundligt oljebyte när man ändå håller på och mekar med hydrauliken.
Precis, det problemet hade jag en gång på en maskin där jag monterade en begagnad enhet med hydraulpump och tank. Den gamla oljan hade torkat ut till något slags skinn som satt igen silen.

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 nov-11 kl 13:38 »
Har du vägarna förbi Norrköping i mellanåt kan jag rekomendera att köpa olja hos Malmqvist & Edling.. Ett litet företag som i princip enbart säljer olja i alla möjliga former. Billigaste som jag har kunnat hitta någonstans, just T1000-oljan kanske inte är sådär vansinnigt mkt billigare, tror jag ger ngt på 500 per dunk. Men man ska passa på och ta med sig en egen dunk och köpa 2-taktsolja på "lösvikt", lätt och ledigt 10 ggr billigare än på macken..

Neiklot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 nov-11 kl 13:59 »
Okej.. haha!

:-[

Jag har nu helt plötsligt några andra eventuella problem.

Jag har fyllt på hydarulolja i växellådan!

:-\

Hydarulolja ska fyllas på här (bild) eller hur?

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 nov-11 kl 14:01 »
När man vet vilken modell man har: http://www.maskinisten.net/downloads.php

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #19 skrivet: 06 nov-11 kl 14:02 »
Ja, det verkar ju inte bättre!
;D

En fråga: Var köper ni olja?

Enda stället här runt (runt växjö) är granngården, vad jag vet.

Och där kostar 10liter ca 550-600kr!

Och jag kan inte ta hydraulolja i företaget..

Jag köper Q8 olja på SVEDOL, Smedjegatan Växjö eller Texaco hos T. Erikssons, Åkamåla. Åkamåla har även Aspen 2-taktsbensin i macken! Lite billigare men ta med ren dunk.

Kan bara konstatera att Granngården är dubbelt så dyr med oljan också. Som vanligt med kooperativ verksamhet. Ring eller e-posta mig innan du gör fler sånna affärer, måste väl gå att göra smålänning av dej också?  ;D ;D ;D

..........å VAFFÖ skulle du inte kunna dra av hydrauloljan?  ???
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare
wazi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser