Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våttova barnvantar?  (läst 4305 gånger)

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
Våttova barnvantar?
« skrivet: 05 nov-11 kl 10:48 »

Hej!

Nu ska jag till att våttova barnvantar, jag har tovat tofflor förr, åt mig själv, men nu undrar jag om nån har nått tips på hur jag får till formen på barnvantarna, jag kan ju inte ta på mig vanten själv....... och forma den på handen

tips? :)

/Malin
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Jansdotter

• Småland
SV: Våttova barnvantar?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-11 kl 11:01 »
Klipp ut en mall i plast, tex en glassförpackning! (typ big pack)Vantar ska ju vara ganska "platta".
Jag har tovat barntofflor, då använde jag en sten med lämplig form! http://elaknit.blogspot.com/2011/07/tovade-tofflor-till-en-liten-ettaring.html

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 05 nov-11 kl 11:15 »
Tack!! :)
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 05 nov-11 kl 12:18 »

tjohej! de går kanon :D kommer bild senare....

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 nov-11 kl 13:19 »

Nu är de färdiga, ursköljda men undrar, finns de nått sätt å få dom riktigt mjuka? lanolin? tvätta i ulltvättmedel eller nått sånt?

:)

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 13:30 »
Lite ättika i sköljvattnet?
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 nov-11 kl 13:51 »

aha... spännande... har du provat det?

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 nov-11 kl 14:01 »
Har hårt vatten, så jag har börjat tillsätta en skvätt (typ 1 msk, ättikssprit 12 %) i sköljfacket. Tycker det funkar ganska bra. Tvätten blir lite mjukare.

I råden som följer med ullkuren till blöjbyxor av ull står det att man ska tillsätta en skvätt ättika i sista sköljvattnet.

Dosering och styrka på ättika vågar jag inte riktigt sia om. Vågar inte heller lova att det blir jättemjukt, men mjukare. Någon annan vet säkert, eller "fråga" Google  ;)

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 nov-11 kl 17:43 »

Tack för tipsen! jag ska kolla det! Nu har jag tovat 2 par, roligt å förbättringen bara efter ett par. de första (grå/rosa) blev nog mer grytvantar för små händer... men de brun/turkosa blev tunna å smidiga å de ser ju faktiskt ut som spöket laban som vinkar.. :)

Jansdotter

• Småland
« Svar #9 skrivet: 05 nov-11 kl 17:53 »
Jättesöta! Vad kul att det blev bra!

Alba

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-11 kl 20:16 »
Jättefina! Jag skulle vilja tova små skor/stövlar till ett litet barn. Kanske skulle lära mig det.   :D
/ Alba

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 06 nov-11 kl 09:26 »

Ja men gör det! Jag har ett tips, tova dom i ett stycke med formen i mitten å klipp sen upp för att få i foten... hm... inte så lätt att förklara.... men det finns i en bok som kanske heter Tova

det är väldigt smidigt i alla fall... jag gjorde lika med vantarna :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 3 användare
Hörnvatten, Tångräkan, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser