Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Detta med köttpriser IGEN! Nybörjare, förklara!  (läst 30449 gånger)

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Detta med köttpriser IGEN! Nybörjare, förklara!
« Svar #60 skrivet: 05 nov-11 kl 07:31 »
Fy vilket språk! Ingen tvingar dig att bo i Sverige, flytta till ett annat land då!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

ninna b

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 05 nov-11 kl 08:04 »
Halte...

Man behöver väl inte tolka alla regler så himla bokstavligt...!!

Och det eviga tjatet om obruten kylkedja.... du får köttet packat i lådor som har stått i slakteriets kyl som säkert inte håller mer än 2 grader , du kör det i din bil utan att ha på en massa värme. Hur lång tid tar det då att få upp temperaturen över 8 grader ( som är gränsen ) ? Inte tar det en halvtimme iaf. Ska man köra långt så kan man packa om i frigolitlådor och ha med kylklampar

Om man vill stycka hemma.... det kan väl inte vara några problem om man har ändamålsenliga lokaler. Kolla med livsmedelsinspektören, det finns även bestämmelser som säger att man vid enstaka till fällen får göra både det ena och det andra utan tillstånd. Kolla det istället för att bara resignera

Halte

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 05 nov-11 kl 08:55 »
Fy vilket språk! Ingen tvingar dig att bo i Sverige, flytta till ett annat land då!
Men stackars liten då.. Du får hålla för ögonen istället.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #63 skrivet: 05 nov-11 kl 09:01 »
Om man vill stycka hemma.... det kan väl inte vara några problem om man har ändamålsenliga lokaler. Kolla med livsmedelsinspektören, det finns även bestämmelser som säger att man vid enstaka till fällen får göra både det ena och det andra utan tillstånd. Kolla det istället för att bara resignera

Jag har kollat ALLT hos min inspektör och man får enligt henne INTE slakta om det inte är godkända lokaler för kötthantering. Dvs ganska stränga regler. Kylkedjan ska dessutom vara obryten utanför förpackningen, det går alltså inte att säga att "köttet har inte blivit varmare än 8 grader". Vi får inte ens transportera bullar från ett godkänt kök 300 meter från gården hem till vår frys i gårdsbutiken utan att ha dem i kylbagar!

Men på vissa håll godkänner säkert inspektören det hela. Det är ju lite av probleet, att det är olika människor som drar egna slutsatser utifrån ett allt för krågligt regelverk.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 05 nov-11 kl 09:30 »
Du verkar nog ha en ovanligt nitisk inspektör, jonas. Och det är ju en del av problemet, att folk tolkar så olika. Man får ju t.ex stycka i en varm lokal, 12 grader.. Reglerna säger dock att temperaturen i köttet inte får stiga över ett visst gradantal. Det betyder alltså att om du kan stycka snabbt, så spelar inte temperaturen i rummet nån roll. Detsamma gäller rimligen kylkedjan, i sin egenkontroll mäter man ju ankomsttemperaturen inne i förpackningen.

Men att man skulle få stycka lite överallt, det stämmer ju såklart inte. All hantering ska ske i godkänd lokal.

Halte

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 05 nov-11 kl 09:37 »
Det är just det där som gör det så jobbigt tycker jag.. Det är lite som att slåss mot skuggor. Den ena säger si, den andra så och så i slutänden så kan man ändå inte vara säker på att man inte hamnar i en tvist med en tredje som tolkar sakerna på ett helt annat sätt

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #66 skrivet: 05 nov-11 kl 09:40 »
En sann byråkrat är definitionsmässigt en person som ser varje lösning som ett problem.

Existens?

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 05 nov-11 kl 09:43 »
Man får stryka dom medhårs och bara hålla med i allt dom säger, då brukar det gå att lirka sig fram.  Gör man ett seriöst intryck, så är hälften vunnet.
Inte som det var här hos mig förr, då jag hade inspektörer som jagade mig runt bilen med delgivningar och sen hängde sig fast i backspegeln på bilen när jag åkte iväg.

Halte

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 05 nov-11 kl 09:48 »
Får se om några år då bostadshuset är färdigrenoverat om man ska försöka få till en fungerande kötthanteringsverksamhet.. Det är ju lite pengar man ska ut med och man får väl räkna med en hel del bråkande och överklagande också. Så det gäller ju att man har plånboken och psyket välfyllt.

Tycker det är tillräckligt jobbigt med min nuvarande kontrovers med sotarmästaren, exakt samma problemställning fast inom ett helt annat område..

hallstabonden

« Svar #69 skrivet: 05 nov-11 kl 10:10 »
Ja de där jävla byråkratidioterna har tydligen sett till att täppa till varenda möjlighet för en småbrukare att få tillbaka några pengar på att slakta sina djur..

I dagsläget är alltså det mest ekonomiska alternativet för mig att ha djuren för den egna konsumtionens och  EU-bidragens skull och att sedan slå ihjäl överskottslammen och gräva ned dem.. Jag VET, det är OCKSÅ olagligt! Jag blir så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen.. Jag HATAR detta jävla land så mycket ibland.

EU-reglerna är ju de samma över hela EU, men skillnaden ligger i hur mkt myndigheterna i de olika länderna lägger energi på att de efterlevs.. Inte faan är myndigheterna i Grekland, Italien, Spanien o.s.v. lika jävla nitiska mot småskalig försäljning som de är här i vårt skitnödiga land?! Jag är född i fel tid helt klart.. Jag hatar detta överstatliga och överkóntrollerande samhälle!!

Är faktiskt beredd att hålla med dej till stora delar,det är näst intill omöjligt att prova leva lite grann på småskalig produktion,lagar hit regler dit.

Falin

• -
« Svar #70 skrivet: 05 nov-11 kl 16:40 »
hursomhelst, hur klassade sig dina lamm? Jag är lite sugen på att köra renrasigt på mina frisar nästa år.  :) Hur var det, hade du M3?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #71 skrivet: 05 nov-11 kl 18:56 »
Det som är riktigt irriterande är att man får sälja vilt som är slaktat ute i skogen med kniven som användes att bre mackan och peta naglarna med, bukhålan fylld med granris och släpat efter traktorn hem - mina lamm som slaktats hemma på gården där slaktkroppen aldrig har varit i kontakt med något annat än de 4 knivarna (avfångning, flå, buköppning och en "vanlig" slaktkniv blir 4 olika knivar) och mina rentvättade händer får vi inte ens sälja som hundmat  ???

Styckning av lamm är inget man vill betala dyra pengar för, för en van styckare tar det ungefär 5 minuter för att stycka ett lamm... så 100 kr per lamm för styckning ger en timlön på 1200 kr  :o

Själv har jag inte lika mycket övning men på sådär 15 minuter har jag ju finstyckat lammet i bog 2st, hals 2 st halvor, entrecote 2 st, ytterfilet 2 st,filet 2 st samt 2 st benfri stek  + revben och sidor + underdelen av bakbenen vilka jag gör färs av ;D

Säljer man hela djuret till slakteriet så får man ju vara glad om dom inte skickar en räkning för att dom har varit så snälla och tagit emot dom  >:D

Vi frågade nyligen på får vad dom skulle tänkas ge eftersom vi ska minska på antalet tackor, dom började prata om 6 kr kilot - avdrag  :o I affären kostar hundmaten 20 kr kilot fryst, så inte fasen får dom se skymten av några tackor på slakteriet.

Nä, det börjar vara dags att göra något åt slakterilobbyn elle rvem tusan det är som har kommit på nuvarande regler - "Sverige det nya matlandet" kan ju Eskil jordbruksminister se sig i stjärnorna om så länge vi inte får till fler gårdslakterier, fler gårdsmejerier och fler småskaliga ysterier.

Stordrift har aldrig gynnat utvecklandet av delikatesser vare sig lokalt eller nationellt, i landet brunsås är det ju bara prislappen som är intressant  :-X

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #72 skrivet: 05 nov-11 kl 19:13 »
Det som är riktigt irriterande är att man får sälja vilt som är slaktat ute i skogen med kniven som användes att bre mackan och peta naglarna med, bukhålan fylld med granris och släpat efter traktorn hem - mina lamm som slaktats hemma på gården där slaktkroppen aldrig har varit i kontakt med något annat än de 4 knivarna (avfångning, flå, buköppning och en "vanlig" slaktkniv blir 4 olika knivar) och mina rentvättade händer får vi inte ens sälja som hundmat  ???

Styckning av lamm är inget man vill betala dyra pengar för, för en van styckare tar det ungefär 5 minuter för att stycka ett lamm... så 100 kr per lamm för styckning ger en timlön på 1200 kr  :o

Själv har jag inte lika mycket övning men på sådär 15 minuter har jag ju finstyckat lammet i bog 2st, hals 2 st halvor, entrecote 2 st, ytterfilet 2 st,filet 2 st samt 2 st benfri stek  + revben och sidor + underdelen av bakbenen vilka jag gör färs av ;D

Säljer man hela djuret till slakteriet så får man ju vara glad om dom inte skickar en räkning för att dom har varit så snälla och tagit emot dom  >:D

Vi frågade nyligen på får vad dom skulle tänkas ge eftersom vi ska minska på antalet tackor, dom började prata om 6 kr kilot - avdrag  :o I affären kostar hundmaten 20 kr kilot fryst, så inte fasen får dom se skymten av några tackor på slakteriet.

Nä, det börjar vara dags att göra något åt slakterilobbyn elle rvem tusan det är som har kommit på nuvarande regler - "Sverige det nya matlandet" kan ju Eskil jordbruksminister se sig i stjärnorna om så länge vi inte får till fler gårdslakterier, fler gårdsmejerier och fler småskaliga ysterier.

Stordrift har aldrig gynnat utvecklandet av delikatesser vare sig lokalt eller nationellt, i landet brunsås är det ju bara prislappen som är intressant  :-X

Väl talat!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #73 skrivet: 05 nov-11 kl 19:46 »
För oss som jobbar med att stycka lamm skulle det bli en rejäl förlustaffär att stycka för 100 kr/st... Det är ju inte bara själva styckningen som tar tid, och som dessutom tar mer än 5 minuter om det ska se snyggt ut ;) Man ska ta fram kropparna, lådor och insatspåsar kostar, allt måste märkas och lådorna ställas rätt, och -en stor del- städningen efteråt och pappersarbetet som tar en himla tid. Det blir en del avfall också som det kostar några kronor kilot att bli av med. Sedan kostar det en hel del att driva själva slakteriet, provtagningar mm. Däremot om man styckar åt sig själv och bara räknar tiden man gör själva styckningen så är jag väl nere på nära 5 minuter. Men då blir det inga kotletter i bandsågen  :P

Slutsats: Det var mycket enklare innan vi öppnade slakteriet, men vi har samtidigt större möjligheter att sälja våra produkter nu :)
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #74 skrivet: 05 nov-11 kl 21:41 »
Jag föredrar ytterfile framför kotletter... benfritt ska det vara  ;)

Jämför man priserna på slakteriet så verkar dom ju anse att uppfödningen av lammet ska ge sådär 8 kr kg på slaktvikt medan deras egen insats verkar värderas till det dubbla - även som uppfödare är det pappersarbete, även där ska det vara godkända lokaler, även där blir det avfallshantering och veterinär som ska betalas, trakorn vill ha diesel... kort sagt så funkar det inte att ta ut sina omkostnader på primärproducenten längre.

Idag är situationen helt ohållbar med ständigt dyrare insatsvaror och ständigt sämre avräkningspriser, omräknat i dagens penningvärde så fick bonden 3 ggr mer betalt för köttet på 50-60-talet samtidigt som diesel och konstgödning har blivit mångdubbelt mycket dyrare sedan dess. Jordbruket går på knäna medan Ica-Stig, grossisten och slakteriets VD åker fläskmerca  :-X

Nu håller vi på att skära ner på antalet djur och kommer bara att ha uppfödning för självhushållning... skulle jag satsa på djurhållning i större skala så skulle jag vara tvungen att ta över både slakt och distribution i egen regi om det ska bli några pengar över till en egen fläskmerca.

MathiasW

• :)
    • Ångermanland
« Svar #75 skrivet: 05 nov-11 kl 22:14 »
Det är väl ingen som tvingar dig att sälja till slakteriet eller hålla på med får överhuvudtaget.  ???

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #76 skrivet: 05 nov-11 kl 23:22 »
Nä, men i min enfald så trodde jag att man skulle kunna få betalt för att producera kött.

Andra företag vill ganska standardmässigt ha 10% avkastning på satsat kapital, försöker du att producera kött får du vara glad om öht inte går back.

Det finns idag inte förutsättningar för att starta upp köttproduktion annat än för självhushållning, de låga avräkningspriserna sätter effektivt stopp för viljan att investera i någon form av verksamhet.

Tittar vi tex på slaktsvinsproduktion så har antalet producenter nästan halverats på senaste årtiondet, samtidigt som befolkningsmängden har ökat och köttkonsumtionen per capita har ökat. Så nu köper folk utländskt kött istället vilket är en tragedi för både djuren och miljön - vad spelar det för roll hur bra djurskydd och fantastiskt miljötänkande vi har i Sverige om vi inte producerar några jordbruksprodukter  :'(

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #77 skrivet: 05 nov-11 kl 23:26 »
Det där med obruten kylkedja är precis vad man gör den till. Vi har i vårt egenkontrollprogram att saker vi transportera själv in till restaurangen inte ska ha gått upp till mer än 8 grader från när vi hämtade produkten, den brukar vara cirka 5 grader när vi hämtar på slakteriet. Det betyder att om man lastar en kombi fullt med 250kg massivt tättpackat lammkött mitt i sommaren så har man cirka 3 timmar på sig att komma fram till målet. Det är lite värre med de lösa påsar med ben, de värms upp ganska snabbt.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

MathiasW

• :)
    • Ångermanland
« Svar #78 skrivet: 05 nov-11 kl 23:33 »
Så frågan är då vem vi skall hålla som ansvarig. Jag tycker att vi köttproducenter är ansvariga för att göra vår affärsidè lönsam. Inte slakteriet, de kan vi inte hålla ansvariga, inte staten, eskil eller någon annan heller.

Nä, men i min enfald så trodde jag att man skulle kunna få betalt för att producera kött.

Andra företag vill ganska standardmässigt ha 10% avkastning på satsat kapital, försöker du att producera kött får du vara glad om öht inte går back.

Det finns idag inte förutsättningar för att starta upp köttproduktion annat än för självhushållning, de låga avräkningspriserna sätter effektivt stopp för viljan att investera i någon form av verksamhet.

Tittar vi tex på slaktsvinsproduktion så har antalet producenter nästan halverats på senaste årtiondet, samtidigt som befolkningsmängden har ökat och köttkonsumtionen per capita har ökat. Så nu köper folk utländskt kött istället vilket är en tragedi för både djuren och miljön - vad spelar det för roll hur bra djurskydd och fantastiskt miljötänkande vi har i Sverige om vi inte producerar några jordbruksprodukter  :'(

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #79 skrivet: 06 nov-11 kl 07:59 »
Tacitus: Det var just det vi gjorde, alltså tog hand om allt själva. Sedan slaktar vi åt andra också förstås. Jag håller med de som säger att det är vi bönder själva som har oss själva att skylla när vi "lämnat över" makten över maten till våra egna livsmedelsföretag som exv Scan. Istället för att säga till vd:n där att sälja våra produkter till det pris vi måste ha, har vi låtit honom/henne se till att bara industrin går bra. En vd som gör så skulle omedelbart avsättas!!!!! Sedan jag tog över gården här har vi inte sålt något till något annat slakteri, utan vi byggde upp det egna istället. Vi har hittills betalat 2 kr mer/kg för lammen än scan till de som vi köpt av då vi behövt mer till butiken (våra lamm är för små än så länge). Vi håller på och tittar på hur vi ska kunna få tillbaka insatsen från Scan som var gjord för en herrans massa år sedan. Tyvärr har inte idén med kooperativ fungerat alls, just för att vd:ar har fått hållas på det där viset!   
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ljunghonung, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser