Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ts-halten i hösilage.  (läst 2499 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Ts-halten i hösilage.
« skrivet: 01 nov-11 kl 00:34 »
Undrar om fördelar och nackdelar med hög resp låg ts-halt i hösilag?
Brukar försöka få tag i så torrt hösilage som möjligt bara för att vi tidigare burit ut hönät till hästarna.
Har numera inskaffat en höhäck så vi kör ut balarna m traktor så nu spelar vikten inte någon roll.
Våra har fri tillgång dygnet runt, hö inne i finmaskigt hönät å hösilage ute. Ska inskaffa ett hönät t storbal åxå.
Vad är bäst å ha?
Har fått erbjudande om andraskörd med ett ts på 56.3%? Nått å nappa på eller? För å nackdelar?
Någon skrev i en annan tråd att torrt hösilage lätt får mögel i balarna och att jord e farligare i torra balar.
Hur är det med blöta balar å dessa problem?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Lejonhjärta

• Västergötland
SV: Ts-halten i hösilage.
« Svar #1 skrivet: 04 nov-11 kl 08:27 »
17 åxå, inge som vet något??!! :( Behöver verkligen beställa hem mat åt mina "små" gryn...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #2 skrivet: 04 nov-11 kl 08:54 »
Det jag tycker är viktigt oavsett ts i fodret är HUR bonden har kört det vid skörd. Är det dåligt kört så kommer det mycket jord upp när dom strängar o vänder eller bara kör över strängarna ovarsamt o det ökar ju risken för olika otrevligheter i fodret sen. Så kolla om denna bonden "vet vad h*n gör" och känner du att personen är duktig så är det bara att köpa. Har dom mjölkkor är dom oftast väldigt duktiga på foderhantering  :)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Audrie

• Danmark
    • Ralph Lauren sverige
« Svar #3 skrivet: 16 feb-12 kl 10:46 »
Jag skulle vilja till något förstår är jag mycket glad att se dina inlägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, Rutans, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser