Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är visst "sågspån" giftigt? Funkar spån bra som strö?  (läst 5336 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
En undran: har läst att spån från barrträd är giftigt för hönsen. Jag kan få spån från ett ställe där de klyver ved. Tänkte att det kanske går bra att ha som underlag på golvet  istället för kutterspån? Det är spån från bok jag får. Har läst att spån från barrträd är giftigt - stämmer det?

Har ni någon erfarenhet att strö med spån på golvet - funkar det bra?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Är visst "sågspån" giftigt? Funkar spån bra som strö?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-11 kl 15:28 »
Jag strör med spån (samma som man har till hästboxar etc) har alltid gjort och det fungerar jättebra. Torrt, ljust o luktar gott  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2 skrivet: 31 okt-11 kl 21:01 »
Jag har använt spån från lärkträd i över ett år och det verkar inte vara något problem. Har haft kutterspån ibland och det kom ju från gran så jag tror inte att det är giftigt med barrträd. Har ju faktiskt ställt in en liten gran några gånger på vinter för att de ska ha något att pyssla med, tror det är fler här på forumet som har gjort.

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 okt-11 kl 21:03 »
Sågspån från nån som sågat tryckimpregnerad virke är inte bra!

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 okt-11 kl 21:17 »
Vi får sågspån från en granne som sågar, det funkar bra, men suger inte upp vatten m.m, så vi blandar i lite kutterspån.. Dom gillar att sprätta i sågspånet, finns kanske larver m.m..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 okt-11 kl 23:11 »
jag/vi använder spån ifrån närliggande sågverk.. funkar fint och har gjort det i över 20år..

däremot skulle jag undvika spån ifrån tryckt virke och mdf spån..
Fjäderfän och kaniner

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #6 skrivet: 31 okt-11 kl 23:45 »
Mina kossor äter grangrenar, man kan ju äta granskott och kåda så det är ingen fara dessutom ar spån ett utmärkt strömedel så du kan va lugn
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Televinken_73

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 01 nov-11 kl 00:33 »
Problemet tror jag hamnar på absorbering, det strö man köper är helt torrt och absorberar bra!
Men är det du tänker använda helt torrt är det nog inga problem!
Se till att det är riktigt torkat innan det sågas om du ska använda det, annars är det nog ingen bra idé!
I övrigt är det nog inga problem!

Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 nov-11 kl 00:41 »
Sur sågspån är inte så farligt? vi använder det, o hönorna tackar.. Finns allt möjligt smått o gott där i! :-[

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #9 skrivet: 01 nov-11 kl 13:02 »
Har hört att det är halten av (terpener? Eller nåt sånt) som gör att barrspån inte är lika lämpliga som sågspån från lövträd, och att man ska vädra innan man släpper dit hönsen, inte lägga dit nytt spån på kvällen. Alltså inte giftigt utan bara påfrestande för andningsvägarna  ???

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 nov-11 kl 21:04 »
Har hört att det är halten av (terpener? Eller nåt sånt) som gör att barrspån inte är lika lämpliga som sågspån från lövträd, och att man ska vädra innan man släpper dit hönsen, inte lägga dit nytt spån på kvällen. Alltså inte giftigt utan bara påfrestande för andningsvägarna  ???
Just det känner igen ordet terpener - ja något åt det hållet.

Tack alla för svar! Då lägger jag in sågspån och slipper lägga ut pengar på kutterspån - får då kanske blanda ut lite med det då spånet inte tog fukt, varje fall under vattenautomaten.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser