Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sysselsättning för ankor och gäss.  (läst 3186 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Sysselsättning för ankor och gäss.
« skrivet: 24 sep-06 kl 19:55 »
Nu när jag har blivit med gäss och tidigare ankor. Så kommer jag in på vinterns dilemma. Vad kan jag ge ankorna och gässen för sysselsättning? Bad kan jag erbjuda, tänkte se om jag kan köpa en uppblåsbar pool för barn på ÖB eller nått. Har visserligen badkar men det blir så mycket vatten att tömma i lagårn.

Men annat? ??? Har ni några tips? Kan jag göra miljön spännande på något sätt?

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Västmanland
Re:Sysselsättning för ankor och gäss.
« Svar #1 skrivet: 24 sep-06 kl 19:58 »
Bild på myskankorna och svensk blå anka vid dammen.

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 sep-06 kl 20:24 »
En uppblåstbar pool håller inte. Den tar de sönder med en gång. Det finns ju i hårdplast, mycket bättre.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 24 sep-06 kl 21:28 »
Ja, Christine, det måste vara något av hårdplast annars biter de sönder den med en gång. Vi hade 2 avlånga baljor (ca 80x50 cm) som vi grävt ner i marken och som vi sedan fyllde med vatten (med hinkar). Det var litet jobb men det fungerade bra och gässen verkade trivas med dem. En lite större bassäng hade naturligtvis varit bättre, men det fungerade ändå. Våra gäss upptäckte grannens lilla naturliga damm efter ett tag, så det löste sig. De parar sig helst i vatten. På vintern hade vi bara ett par hinkar stående utomhus och då det var kallt och vattnet frös fick vi byta vatten ganska ofta. De måste ha vattenhink eller något liknande, så att de kan tvätta sig genom att doppa ner hela huvudet i vattnet.

Våra gäss fick även vintertid gå fritt utomhus, så de skaffade sig sysselsättning själva. När det var riktigt kallt, ville de inte gå ut alls utan låg mest i sitt bås i stallet.

Tänk på att både gäss och ankor lätt fryser om fötterna, så du kan gott lägga halm utomhus vid kalla temperatur. Det uppskattar de och lägger sig gärna där halmen finns. De tål flera minusgrader, så jag tror inte du behöver tänka på att det blir för kallt för dem annars.

Åtminstone våra gäss ville gärna bita på saker, t.ex. på gummit på dörrlister ( ;)), plast, kalkfärgen på huset  ( ::)). Jag skulle nog skaffa något lagom stort i hårdplast, kanske någon hundleksak och sedan lägga i korn eller havre, så att de har litet att göra för att komma åt det.

Igen, lycka till med dem! Skriv gärna och berätta hur det går.  :)

/Lena
« Senast ändrad: 24 sep-06 kl 21:32 av Lena A »

Susanne

« Svar #4 skrivet: 27 sep-06 kl 09:58 »
Ankor är mer beroende av vatten än vad gäss är, så ordna bad en gång i veckan om du har möjlighet till det! Badet är inte bara till för att de ska kunna hålla sig rena, utan även för att tillfredställa deras plask- och skvättbehov.  ;D

Mer torra sysselsättningar är att låta dem jobba lite för maten. Ge hela salladshuvuden, hela knippen med brännässlor som hängs upp någonstans, m.m. Uppskattat är även att få böka runt i fräsch halm eller hö.  

Lena A

« Svar #5 skrivet: 27 sep-06 kl 13:02 »
Christine, här är en bild på Oskar & hans första fru i badet förra året.  ;D Du ser att baljorna fungerar bra för dem, trots att baljorna är ganska små.

Hur går det för dina gäss nu? Har de fått namn än?
« Senast ändrad: 27 sep-06 kl 13:03 av Lena A »

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-06 kl 13:21 »
Det går bra, de har en balja, köpte stora hinkar idag de kan doppa sig i. Enklare än balja.

En fotboll har de fått. Och rikligt med halm. De fick gå lösa i lagårn igår för att bekanta sig med de andra djuren. :)

Lena A

« Svar #7 skrivet: 27 sep-06 kl 20:12 »
Christine, en annan sak som jag gjorde med gässen, som kanske kan vara ett bra tips. Höns går ju in själva på kvällen. Mina gäss gjorde inte det, utan jag fick så vackert fösa in dem till deras bås. Jag började rutinmässigt säga "nu går vi in" med en hög röst varje gång jag ledde dem in och - gissa vad - efter ett tag behövde jag bara säga "nu går vi in" och de började vandra in till båset för natten.  :). Det här fungerade för det mesta. Det var bara några gånger när annat intressant var på gång eller jag stod för långt borta, som de inte hade lust att gå in. Jag prövade även det här på dagtid någon gång, när jag ville ha dem inne och det fungerade  :).

christine

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 27 sep-06 kl 20:44 »
Jag ska nu på kortsemester tills på söndag. Ska hämta grisar åt ett par kunder i Stockholm.

Men på måndag vill jag börja släppa ut dom och ska då prova detta. Det fungerar med min övriga höns så det ska funka med gässen också.

Många av mina höns sätter sig på sina sittpinnar vid 17- 18 snåret på eftermiddagen och har det som vana. En del kunder som köpt höns av mig och kommit för att köpa flera är förvånade att de lägger sig så tidigt även om de får vara ute längre för dom. Nä, de går in och sätter sig på sin sovplats. :o
« Senast ändrad: 27 sep-06 kl 20:44 av christine »

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare
evigheten, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser