Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gäller för vägen?  (läst 28060 gånger)

mallami

• Norrbotten
Vad gäller för vägen?
« skrivet: 31 okt-11 kl 11:47 »
Hej! Har du inget vettigt att säga, utan bara ska klanka ner så skriver du inte här!

Jag har på min mark/gård en liten gräsväg som inte är samfälld väg. Grannarna hävdar däremot bestämt att det är en samfälld väg men de har inte pratat med lantmäteriet än och de har inga papper på det och jag har för flera flera år sen fixat papper på att det inte är en samfälld väg så jag vet att jag har rätt. Men jag har däremot lämnat in papperna till byamannen som är kompis med grannarna... Sen har jag fått höra att "någon" gjort en anmälan då vi satt för en bom pga att vi inte vill ha någon motortrafik som förstör marken eller skrämmer våra djur som går i hagar bredvid vägen. Men då tar dom sig inte förbi med sin häst om de skulle vilja rida där och det är väl därför dem är arga occh otrevliga som få just nu. Däremot så drog de tillbaka sin anmälan då de inte kunde anmäla oss för det utan de skulle helt enkelt prata med oss istället. Ingen har då pratar med oss om saken än så vem det var som gjort anmälan vet jag inte..

Men visst har jag rätt att göra vad jag vill med den vägen som är på min mark och som inte är en samfälld väg? Jag får väl ex gräva av, stänga för mm? Finns det något jag inte får göra? Kan de fiffla med papperna på något sätt och säga att det är samfälld väg ändå? De kan väl inte ändra på beslutet om att det inte är samfälld väg och så att det blir det, utan att jag vet om det?

Börjar bli lite orolig för hon var inte alls trevlig igår när hon kom rusandes förbi, hon talade illa om mig och i princip smutskastade mig med olika påhopp. Så snälla, ni som är bra på sånt här, hjälp mig!!
« Senast ändrad: 31 okt-11 kl 16:16 av mallami »

Händig Man

• Gäst
SV: Vad gäller för vägen?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-11 kl 11:52 »
ta kontakt med lantmäteriet och be dem ta kontakt med dem som bråkar med dig, begär ut papper på att du har rätt och sen skiter du i grannarna ;)

Om Lantmäteriet menar att det inte är en samfälld väg kan grannarna inget göra

mallami

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 31 okt-11 kl 11:58 »
Är det så enkelt? Jag får alltså göra vad jag vill så länge det inte är en samfälld väg?
Då ska jag fixa en grävare direkt för då har dom ingenting på min mark att göra då vägen ändå inte leder någonstans!

Jag som gått och oroat mig och varit ledsen över hur otrevlig den nya grannen varit mot mig, tom börjat fundera på att flytta fast än jag bott här i 20 år längre än dem då de börjat bråka så och titta snett. Tack för svaret!  :)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #3 skrivet: 31 okt-11 kl 12:01 »
ta kontakt med lantmäteriet och be dem ta kontakt med dem som bråkar med dig, begär ut papper på att du har rätt och sen skiter du i grannarna ;)

Om Lantmäteriet menar att det inte är en samfälld väg kan grannarna inget göra

Ridning ingår i allemansrätten så länge som aktiviteten INTE förstör mark och gröda eller skrämmer betesdjur. Så att nån rider förbi i lugn takt på enskild väg när vädret och väglaget är sånt att vägen inte tar skada så är det tillåtet. 

Men det går ju att ordna att ryttare kan ta sig förbi men INTE bilar.

Det billigaste är väl att lägga ut stenbumlingar tvärs över vägen med ca en meters mellantum. Men det blir lite jobbigt om man själv måste köra in där ibland.
« Senast ändrad: 31 okt-11 kl 12:05 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

mallami

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 31 okt-11 kl 12:10 »
Nu på hösten samt våren så förstörs vägen direkt om häst eller fordon passerar och jag har sagt det till henne men hon bara gapar och pekar och är nästan galen så att jag blir lite rädd. Sen är det nog nästan omöjligt för henne att ridda förbi, även om det är i lugn fart, utan att skrämma mina djur som är lättskrämda och som går i hagarna bredvid. 

Skulle jag inte ha de problemen så skulle hon ju såklart få fara någon gång, men hon verkar inte förstå mina problem utan bryr sig bara om sig själv. Sen vet jag att om jag skulle låta henne fara så skulle hon rida regelbundet, varannan dag, minst. Vad säger allemansrätten om det? Får man utnyttja någon annans mark så ofta eller finns det inga regler på det? Gräver jag av vägen så har hon ju i alla fall ingen anledning att ens rida där då vägen bara är 100 meter, eller? Jag använder ju aldrig vägen själv så för mig spelar det ingen roll, jag vill bara egentligen skydda mina djur så att de inte blir rädda och gör illa sig.

Jag kan ju även tycka att mina ord, om att jag vill att de ska respektera mig, min mark och mina djur skulle räcka som nog orsak till att inte rida förbi. Men de bryr sig inte. Allt handlar bara om dom tyvärr, vilket är lite ledsamt och respektlöst.
« Senast ändrad: 31 okt-11 kl 12:13 av mallami »

mallami

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 31 okt-11 kl 12:15 »
Jo, vad säger allemansrätten om att andra människor gör stigar på ens mark? I somras så har en stor stig blivit uptrampad i skogen vid bommen och träd och kvistar har blivit brutna. Får man göra så?

hönipöni

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 okt-11 kl 12:45 »
Jag har hästar och rider själv jag vet hur lätt det är att förstöra för andra men samtidigt finns det de som aldrig vill att man är på deras väg...  :o: Jag försöker i största möjliga mån ta hänsyn till min omgivning när jag är ute.
Men har genom åren träffat på stenkorkade häst människor som gör livet omöjligt för oss andra.

Mitt råd till dig är att försöka prata med grannen och tala om hur och varför du känner såhär. Vad har du för djur som är så lättskrämda? Du kanske kan få henne attt inse att under de torraste sommar månaderna och när snön ligger så går det bra att ta sig igenom under LUGNA former? o:) Annars låter det som om hon skulle kunna få för sig att hoppa ditt dike istället för att vända ;)
Allemansrätten ger ryttare tillåtelse att rida på din mark (:)
Lycka till

Brasa

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 31 okt-11 kl 12:55 »
Jag har svårt för folk som sätter grindar mm för att hindra folk att ta sig ut i naturen.
Jag brukar vara hjälpsam men dom som sätter grindar vänder jag ryggen omgående dom anser jag vara speciella som jag inte vill dela med mitt liv.
Ja vad ska vi börja?

Händig Man

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 okt-11 kl 12:59 »
Så länge du kan bevisa att det är din mark och inget samfällnign finnes kan du om du vill gräva bort hela vägen eller göra den till åkermark, MEN kolla med Lantmäteriet först annars kan det bli en kostsam historia

mallami

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 31 okt-11 kl 13:14 »
hönipöni: Jag vet att allemansrätter ger henne rättigheter att rida någon gång då och då, men ger den rätt till regelbunden ridning? Sen har jag själv hästar, travhästar, som står där med trasiga hovar efter att de trampat av sig skorna pga att någon ridit förbi, och ja de springer även om den som rider förbi rider i lugna farter, skrittar. Dem är tävlingsindivider och börjar en springa springer alla. Men grannen går inte att prata med, hon lyssnar inte.

Brasa: Hindra folk att ta sig ut i naturen? Jag gör det inte för att förstöra gör andra jag gör det för att hindra folk från att förstöra för mig. Jag har en rörelse och jag vill inte ha fler hästar med hovbensbrott, övriga frakturer, bruten nacke, kastade föl, senskador eller övriga skador pga att någon skulle rida förbi. Det går inte. Har folk ingenting i huvudet, ska jag kasta bort pengar på att en ska få rida. Låt mig vara speciell som du skriver, den som inte kan lyssna och respektera är den jag kallar speciell. Hon har andra vägar hon kan rida på. Hon behöver inte rida och förstöra för mig.

Händig man: Jag ska fixa pappren och gräva av direkt, jag kommer förmodligen upfattas som världens dummaste idiot men i det här fallet måste jag tänka på mig själv. När jag drabbas på så sätt att mina djur skadar sig så kan jag inte bara stå och titta på. En hovbensfraktur kan förstöra hela karriären för en häst och där var 300 000kr bortkastade, för det är vad det kostar att ha en travhäst från födsel till 3-4års ålder.

Händig Man

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 okt-11 kl 13:18 »
hönipöni: Jag vet att allemansrätter ger henne rättigheter att rida någon gång då och då, men ger den rätt till regelbunden ridning? Sen har jag själv hästar, travhästar, som står där med trasiga hovar efter att de trampat av sig skorna pga att någon ridit förbi, och ja de springer även om den som rider förbi rider i lugna farter, skrittar. Dem är tävlingsindivider och börjar en springa springer alla. Men grannen går inte att prata med, hon lyssnar inte.

Brasa: Hindra folk att ta sig ut i naturen? Jag gör det inte för att förstöra gör andra jag gör det för att hindra folk från att förstöra för mig. Jag har en rörelse och jag vill inte ha fler hästar med hovbensbrott, övriga frakturer, bruten nacke, kastade föl, senskador eller övriga skador pga att någon skulle rida förbi. Det går inte. Har folk ingenting i huvudet, ska jag kasta bort pengar på att en ska få rida. Låt mig vara speciell som du skriver, den som inte kan lyssna och respektera är den jag kallar speciell. Hon har andra vägar hon kan rida på. Hon behöver inte rida och förstöra för mig.

Händig man: Jag ska fixa pappren och gräva av direkt, jag kommer förmodligen upfattas som världens dummaste idiot men i det här fallet måste jag tänka på mig själv. När jag drabbas på så sätt att mina djur skadar sig så kan jag inte bara stå och titta på. En hovbensfraktur kan förstöra hela karriären för en häst och där var 300 000kr bortkastade, för det är vad det kostar att ha en travhäst från födsel till 3-4års ålder.

gör så, lycka till och om de jävlas med dig kan du alltid anordna Paltkrig ;)

mallami

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 31 okt-11 kl 13:34 »
Haha :) Jo det får bli så! Tack för hjälpen

Teodor

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 31 okt-11 kl 13:55 »
Hej! Jag har på min mark/gård en liten gräsväg som inte är samfälld väg. Grannarna hävdar däremot bestämt att det är en samfälld väg men de har inte pratat med lantmäteriet än och de har inga papper på det och jag har för flera flera år sen fixat papper på att det inte är en samfälld väg så jag vet att jag har rätt. Men jag har däremot lämnat in papperna till byamannen som är kompis med grannarna... Sen har jag fått höra att "någon" gjort en anmälan då vi satt för en bom pga att vi inte vill ha någon motortrafik som förstör marken eller skrämmer våra djur som går i hagar bredvid vägen. Men då tar dom sig inte förbi med sin häst om de skulle vilja rida där och det är väl därför dem är arga occh otrevliga som få just nu. Däremot så drog de tillbaka sin anmälan då de inte kunde anmäla oss för det utan de skulle helt enkelt prata med oss istället. Ingen har då pratar med oss om saken än så vem det var som gjort anmälan vet jag inte..

Men visst har jag rätt att göra vad jag vill med den vägen som är på min mark och som inte är en samfälld väg? Jag får väl ex gräva av, stänga för mm? Finns det något jag inte får göra? Kan de fiffla med papperna på något sätt och säga att det är samfälld väg ändå? De kan väl inte ändra på beslutet om att det inte är samfälld väg och så att det blir det, utan att jag vet om det?

Börjar bli lite orolig för hon var inte alls trevlig igår när hon kom rusandes förbi, hon talade illa om mig och i princip smutskastade mig med olika påhopp. Så snälla, ni som är bra på sånt här, hjälp mig!!

Det är ju helt otroligt !!

Att dina hästar blir så livrädda att de skulle springa omkring o skada sig för att någon annan häst rider förbi ??!!
Varför skulle de göra det ?
Det låter helt otroligt !!

Jag har lust att skriva en lång historia här men besinnar mig ...
Det tjänar ju inget till ....

Tyvärr finns det ...denna typ av människor som inte vill kommunicera och respektera ... så det lär väl alltid vara så ...

Det är sorgligt tycker jag ...

Klart att man ska kunna rida förbi !!!

Skärpning !!!!
Ha en toppendag !!

hönipöni

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 31 okt-11 kl 14:19 »
Låter jobbigt att ha så känsliga hästar men jag förstår din sits!
Risken är bara att hon bestämmer sig för att rida ÄNDÅ och gör en egen stig :P rider hon bara fram och tillbaka??? eller hamnar hon på en stig?

Risken är ju att det blir riktigt krig... och det är ju inget att eftersträva!

o:)

Händig Man

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 okt-11 kl 14:23 »
Fast å andra sidan så är ju Norrlänningar ökända för att försvara det som de vet att de har rätt till  >:D Äger man mark ska man få ha den ifred om man vill.... Fram med palten och surströmmingen ;)

>:D (:)

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 okt-11 kl 14:31 »
Undrar om ni inte har glömt något som heter gammal hävd om vägen har brukats  tidigare för er så  och dom kan bevisa det så kan det nog skapa problem Är för visso inte insatt i dessa lagars krumbukter.

Brasa

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 31 okt-11 kl 15:18 »
Brasa: Hindra folk att ta sig ut i naturen? Jag gör det inte för att förstöra gör andra jag gör det för att hindra folk från att förstöra för mig. Jag har en rörelse och jag vill inte ha fler hästar med hovbensbrott, övriga frakturer, bruten nacke, kastade föl, senskador eller övriga skador pga att någon skulle rida förbi. Det går inte. Har folk ingenting i huvudet, ska jag kasta bort pengar på att en ska få rida. Låt mig vara speciell som du skriver, den som inte kan lyssna och respektera är den jag kallar speciell. Hon har andra vägar hon kan rida på. Hon behöver inte rida och förstöra för mig

Helt klart så att jag hyser oro för dina djur som du har som är så nervösa!
Vad gör du med dom som har så dåligt psyke?
Slår du dina djur
Anser fortfarande att det är något väldigt konstigt med sådana som stänger vägar mm så ingen ska ta sig fram (& På något vis bekräftar detta min teori mer då du verkar ha förstörda djur psykiskt)
Dom som stänger för andra borde troligtvis inte ha djur heller tror jag ::)

Hade du haft social kompetens hade du troligtvis inte bråkat med grannen heller.
Men fortsätt att sätt staket & grindar så du blir helt isolerad så kanske dom som är mer öppna som tex jag slipper se olyckan.
Ja vad ska vi börja?

mallami

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 31 okt-11 kl 16:11 »
Det är ju helt otroligt !!

Att dina hästar blir så livrädda att de skulle springa omkring o skada sig för att någon annan häst rider förbi ??!!
Varför skulle de göra det ?
Det låter helt otroligt !!

Jag har lust att skriva en lång historia här men besinnar mig ...
Det tjänar ju inget till ....

Tyvärr finns det ...denna typ av människor som inte vill kommunicera och respektera ... så det lär väl alltid vara så ...

Det är sorgligt tycker jag ...

Klart att man ska kunna rida förbi !!!

Skärpning !!!!

Jepp, en av mina hästar är en racer, en racer som jag köpt från en person som misskött honom. Och han springer aldrig, annars än att en häst rider förbi, och då triggar han igång de andra också så att dem springer. Som sagt, tävlingsindivider eller vad det beror på kan jag inte svara på. Men jag gör inte illa mina hästar på något sätt som någon människa (barn?) verkar antyda^^

Låter jobbigt att ha så känsliga hästar men jag förstår din sits!
Risken är bara att hon bestämmer sig för att rida ÄNDÅ och gör en egen stig :P rider hon bara fram och tillbaka??? eller hamnar hon på en stig?

Risken är ju att det blir riktigt krig... och det är ju inget att eftersträva!

o:)

Hon lär rida ändå trots att jag bett om att inte göra det då hon egentligen får det genom allemansrätten. Vägen leder till en stig som leder vidare till en väg, men det går att ta en annan väg iof 1,5-2km längre bort men då slipper hon störa och förstöra för mig, så är hon snäll och har lite vett i kroppen så gör hon så, men det tror jag inte hon gör. Jag gör som sagt inte det här för att vara elak. Men ridtjejer gör ofta som dom vill och skiter i allt annat, skulle någon säga åt mig att rida en annan väg när det finns så skulle jag inte ens tveka.. alla gånger.

Helt klart så att jag hyser oro för dina djur som du har som är så nervösa!
Vad gör du med dom som har så dåligt psyke?
Slår du dina djur
Anser fortfarande att det är något väldigt konstigt med sådana som stänger vägar mm så ingen ska ta sig fram (& På något vis bekräftar detta min teori mer då du verkar ha förstörda djur psykiskt)
Dom som stänger för andra borde troligtvis inte ha djur heller tror jag ::)

Hade du haft social kompetens hade du troligtvis inte bråkat med grannen heller.
Men fortsätt att sätt staket & grindar så du blir helt isolerad så kanske dom som är mer öppna som tex jag slipper se olyckan.

Dom är inte nervösa, dom är laddade. Tävlingshästar du vet. Du tycker jag är konstig och jag anser det konstigt med dem som inte kan rida en annan väg när det finns och bara respektera en markägares önskan. Nej precis, hade jag haft social kompetens, så som du har då hade jag nog inte suttit och skrivit och anklagat någon för att slå sina djur heller. Eller hur? För så gör väl inte en social kompetent människa, nej ickeså, det är ju hel korkat alltså. Åh förresten, tur att du är så öppen! Jag har aaalltid velat vara så som du, kanske får ta efter ditt beteende, eller inte!  ::)

mallami

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 31 okt-11 kl 16:23 »
Förresten kom jag på att jag inte har skrivit att man faktiskt måste fara över gården/tomten för att nå "vägen" och det får man ju inte göra enligt allemansrätten. Det stör ju hemfriden har jag just läst mig till vilket allemansrätten inte står för. Kan nog säga att jag känner mig ganska trygg just nu, jag har ju rätt. Nej, behöver ändå lite material då jag ska fylla ut lite i trädgården så det blir bra att ta det ifrån där det snart blir stor-dike.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #19 skrivet: 31 okt-11 kl 16:26 »
Är vägen din, alltså inte en allmänning eller belagd med servitut, så kan du göra precis som du vill på din mark. Kolla bara med lantmäteriet. Sen kan du låta dom andra fjollorna yla bäst de vill här på forumet. Det är väl dina djur så du borde känna dem bäst.
Lycka till
Min bästa ägodel är min vedspis!

Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser