Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fälltäcke  (läst 5916 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Fälltäcke
« skrivet: 30 okt-11 kl 18:41 »
Jag har tänkt sy ett fälltäcke och måla ett fint mönster på den.   :D   Detta är en gammal dröm som jag tänkt ta tag i när utejobben tar paus för vintern.

Tyvärr har jag inte råd att köpa gotlandsfårskinn och blir hänvisad till företaget med de platta paketen. På deras hemsida finns ingen måttuppgifter så jag undrar om det finns någon här som har ett skinn hemma och som kan mäta hur stor rektangel man kan få ut av skinnet? Skinnet heter Ludde.

Men det tar emot att handla skinnen där. Helst vill jag ha gotlandsfårskinn...  :-\

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Fälltäcke
« Svar #1 skrivet: 30 okt-11 kl 22:20 »
Jag har testat Ludde. Helt okej att jobba med, om man inte är så noga med beredningsmetoder. Kanske lite tvivelaktigt ...
Då jag inte säkert vet hur de är beredda, så är jag osäker på hur de tål väta. Det har jag inte provat. Men det var ju inte det du ville veta  :-[
I alla fall går det nog att få ut 80 x 50 cm / skinn, om du tänkt ha bräm också. Annars kan det nog bli 90 x 50 cm. Lycka till

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 03 nov-11 kl 01:29 »
Tack för måttinfo.   :)

Det är just det tvivelaktiga med bl a beredningsmetoder (och fårens liv/död) som gör att jag tvekar. Ska fundera och se hur ekonomin ser ut på vårvintern. Kanske kan jag köpa skinn från någon småskalig fårbonde.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 03 nov-11 kl 01:39 »
Är det de där vita som ser ut som samojedhund (eller vilken hund det nu är jag tänker på) rätt slät päls, vit med en lite gul ton. Vi köpte såna skinn för några år sen att ha som mattor vid sängarna, det ena skinnet råkade ut för en liten olycka och min man försökte tvätta det, det fungerade inte, det blev hårt och konstigt och pälsen blev gulaktig och ja... det duger att sitta på i traktorn. Vet inte vad jag ville säga med detta... mer än att det uppenbarligen inte tål att bli blött...

Sen har vi två grå skinn i olika nyanser som barnen fick av farmor när de var små, de verkar tåla mer, barnen har haft dem i pulkan och sånt och de har nog blivit rätt blöta och torkat och är fortfarande likadana. Jag tror de är köpta av någon som bereder skinn i lite mindre skala, de ska nog vara behandlade på något sätt kanske för att tåla att bli blöta? De kan ha varit svindyra också, svärföräldrarna är såna...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 04 nov-11 kl 12:09 »
Tack för infon Rakadero:)  Ja, det är de jag menar. Skinnen finns i grått också som nog är mer praktisk än de vita. Om de inte tål väta/tvätt gör inte så mycket då fällen kommer att fungera som "pläd" ovanpå täcke/filt och överlakan. Men jag hoppas att jag ska kunna köpa gotlandsfårskinn istället.

Glömde i mitt förra inlägg skriva att jag var inne och kikade på dina fälltäcken fjällfäll. Jättefina!   :)

Åter nr 1/13

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #5 skrivet: 04 nov-11 kl 12:14 »
Ring och hör med rostads!
Han har texel eller vad det heter. Mycket resonabel man och kanske har han andra sort.?

http://www.rostads.se/
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 04 nov-11 kl 12:43 »
Tack nilsegårn.  :)  Ska kolla upp detta. Kul med företag som ligger nära.

Åter nr 1/13

hursomhelst

• Småland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-12 kl 00:54 »
Hej
hittade denna sida när jag försökte hitta mönster till fårskinnstofflor (utan framgång  :()

Men hittade fjällfälls underbara hemsida...
Och såg de tryckta skinnen... Helt underbara! Men hur trycker man på skinn? Tål det vatten? Ja massa frågor  ;)

Jag som inte kan något om "slöjdande" men tyckte det var såååå fint! Och kommer väl få ett och annat skinn över i framtiden... så om man  nångång känner sig pysslig så  :P

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #8 skrivet: 03 jan-12 kl 22:35 »
Fälltäcken med tryckt mönster kan man göra tvättbara genom att använda kromberedda skinn.
Eller vegetabiliskt beredda från Flygsfors ex vis. Färgen är modern textilfärg från Slöjddetaljer el. likn.
Textilfärg ska härdas genom strykning med varmt strykjärn, men på skinn så går ju inte det.
I stället härdas färgen över tid, en vecka ungefär.
Mönstret trycks på med hjälp av tryckblock av trä. Samma metod som småskolans potatistryck.
Man kan även trycka med växtfärg, men då blir det inte tvättbart.

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #9 skrivet: 28 jan-12 kl 13:30 »
hej!

om jag minns rätt så kostar ludde 500-600:-? jag har köpt fina fårskinn från gotland för 800:- http://www.hemostrisskinnboa.se/

Lycka till!
Malin
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #10 skrivet: 28 jan-12 kl 13:50 »
Ludde kostar fortfarande 300:-, för den som inte vill ha riktiga skinn

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 28 jan-12 kl 13:56 »
om du ska sy av skinnen så vet jag några som säljer skinn från djur som mått bra http://www.jordbron.se/salufarprodukter.html] [url]http://www.jordbron.se/salufarprodukter.html[/url] och från skinnen kan ju vara att tänka på om du ska sy. Annars så säger föreningen 1200 för  ett skinn och det kostar nog dom dyraste, från priset täcker ju bara beredningskostnaden  :-\

Jag tror dom har skinn från kanin också, du kan ju höra med dom.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 28 jan-12 kl 14:01 »
Ska man ändå skära och sy i skinnen kanske man kan tänka sig andrahandsskinn.... då brukar det gå bra att hitta billiga riktiga skinn hos småbrukare. Det finns ju en uppsjö av den sorten här på alternativ. Lägg ut en annons vetja ;) Det kunde ju tom. va riktigt fint med olika färger :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

hursomhelst

• Småland
« Svar #13 skrivet: 28 jan-12 kl 14:06 »
Tack för svaret!!

Vart hittar man tryckblock i trä?! Finns det färdiga? Eller måste man vara träsnidare med  ;)

Mina skinn är i flygsfors nu och väntas hem i April....
Om man ex gör vantar eller tofflor, blir de då tvättbara med textilfärgen då, om den torkar en vecka. Har jag fattat det hela rätt?!

Jag vet inte hur mina blir beredda i flygsfors, är det nåt speciellt sätt som gör att de blir tvättbara?! Glömde ju att fråga honom om det  :-[ ???

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #14 skrivet: 28 jan-12 kl 14:13 »
du säger till vad du önskar för skinn http://www.tranas-skinn.se/beredningavskinn.html
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #15 skrivet: 28 jan-12 kl 15:00 »
Tryckblock finns att köpa från Norge. Tyvärr jättedyra... eller be nån händig bekant.
Mina skinn från Flygsfors är beredda med mimosa/tara. Har provtvättat i maskin, ulltvätt.
De blev jättebra, som "nya". Bara man sträcker de medan dom torkar.
Gäller bara klippta skinn, långhåriga ska aldrig tvättas.
Flygsfors har ju många olika beredningar. Skinn med alun/myrsyra ska ALDRIG tvättas, då får man ta upp dem med hålslev  ;D

När man ska sy i skinn så beror kvaliteen på vad man ska sy.
Vantar och tofflor görs lämpligen i tvättbara skinn.
Tofflor och vantar duger andrahandsskinn till, men om du ska sy saker där ullen ska synas, så blir det inte snyggt med
skinn som är vaddiga och glanslösa.
 Det kan vara lite svårt att köpa skinn från foton. Man kan få allt ifrån jättedåliga till superfina.

hursomhelst

• Småland
« Svar #16 skrivet: 28 jan-12 kl 23:38 »
ja, då återstår det och se vad det kan tänkas för att bli av mina skinn från flygsfors, om de är tvättbara! Får bli att fråga när jag hämtar dom!

Okej, då får man börja leta tryckblock då, om man vill prova... skulle ju vara rätt spännande!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 29 jan-12 kl 09:39 »
Posta gärna bilder på era tryckblock, och på resultatet när man trycker på skinn.

Jag kan ibland ordna oberedda fårskinn mot fraktkostnaden, men beredningen är ju inte billig... Kvaliteten på skinnen varierar också, oftast är det korsningar, men ibland är det renrasiga lantraser med fint skinn.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 3 användare
Galaxie, ärt, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser