Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får jag min brysselkål att inte vara besk.  (läst 20475 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Hur får jag min brysselkål att inte vara besk.
« skrivet: 30 okt-11 kl 17:03 »
Jag gillar brysselkål men hur ska jag tillreda den ???
 utan att den blir besk. :P
Hedemorahöns

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur får jag min brysselkål att inte vara besk.
« Svar #1 skrivet: 30 okt-11 kl 17:23 »
hur du får bort det beska vet jag ej men godast blir brysselkålen om den kokas och därefter steks i samma stekpanna som köttbullar o prinskorv i jul.. mums..
Fjäderfän och kaniner

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 30 okt-11 kl 17:34 »
Brysselkål är gott att äta som rå också, bara dela i fyra delar och sen göra tex coleslaw på den.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-11 kl 17:37 »
Vill ha den kokt/stekt men ej  besk :P
Min mage klarar den inte rå. :-\
Hedemorahöns

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 okt-11 kl 17:40 »
Lite beska hör ju Brysselkål till, men om det stör är det socker som ska till. Lite sirap när du steker den så gör det susen :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 okt-11 kl 17:44 »
funderade precis över sirap.. det brukar jag ha i kålpuddingen på vitkål :)
Fjäderfän och kaniner

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 30 okt-11 kl 17:46 »
Och jag som tycker om det beska!

Vurre

« Svar #7 skrivet: 30 okt-11 kl 19:29 »
Välj öppenpollinerade sorter. De smakar bättre än F1-hybrider.

Själv äter jag ingen brysselkål förrän det varit rejäl frost. Det är då den smakar bra.
snus? vad är priset på en pris?

pyromanen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 okt-11 kl 19:55 »
Älskar brysselkål. Instämmer med föregående talare att vänta med att skörda tills efter de fått rejält frost (inte bara lite rimfrost utan gärna nån natt med -10), då blir de mycket mildare i smaken.
Ett favoritrecept: Koka dom först.  Sen tar man en stekpanna eller tjockbotnat gryta, strör ut 1-2 teskedar socker på botten i ett tunnt lager och drar på värmen. Precis när sokcret smält men innan det blir för mörkt o bränns så slänger man i en rejäl smörklick och sen i med de kokta brysselkålarna. Vända runt dom några gångar och lite salt på.   :P mums, blir ju hungrig nu ju  ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 30 okt-11 kl 20:25 »
Tack tack ska prova  :P
Hedemorahöns

Richard

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 nov-11 kl 20:26 »
Brysselkål ska vara besk,det är brysselkål.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 07 nov-11 kl 06:48 »
Ja du kanske har rätt får välja bort den då ,
eftersom varken Guben eller  jag gillar det beska. :P  ;)
Hedemorahöns

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #12 skrivet: 09 nov-11 kl 18:01 »
stjäler tråden lite med en brysselkålfråga..
Varför blir det inga brysselkålshuvuden på mina plantor? Jag har provat otoppat och toppat men det blir inga huven oavsett?
Vill ha brysselkål!

pyromanen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 nov-11 kl 16:58 »
stjäler tråden lite med en brysselkålfråga..
Varför blir det inga brysselkålshuvuden på mina plantor? Jag har provat otoppat och toppat men det blir inga huven oavsett?
Vill ha brysselkål!
Har dom haft tillräckligt med tid på sig (när sådde du dom?)?

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #14 skrivet: 10 nov-11 kl 19:13 »
Jo tiden är nog inte kruxet. De försåddes samtidigt som den andra kålen, broccoli, grön-, vit- och spetskål, och den har blivit väldigt fin i år. Läget är också ungefär detsamma- ljusmässigt och näringsmässigt.  ::)

pyromanen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 nov-11 kl 21:14 »
Jo tiden är nog inte kruxet. De försåddes samtidigt som den andra kålen, broccoli, grön-, vit- och spetskål, och den har blivit väldigt fin i år. Läget är också ungefär detsamma- ljusmässigt och näringsmässigt.  ::)
Brysselkål behöver generellt sett en längre säsong än dom andra kålsorterna du nämner. Försås i lagom tid (typ runt 1 maj i mellansverige, planteras ut nån vecka in i juni) och sen växa ganska optimalt (inte stå still pga t.ex. torka, de behöver ganska mycket vatten!) för att hinna bli klara.
Om du sått i tid, plantorna sats ut när de vara klara för det, inte stått still pga torka... inte fått alldeles jättemycket kväve (kan ge dåligt knutna huvuden). Då föreslår jag att testa en annan, lite tidigare sort.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 nov-11 kl 21:30 »
Älskar brysselkål. Instämmer med föregående talare att vänta med att skörda tills efter de fått rejält frost (inte bara lite rimfrost utan gärna nån natt med -10), då blir de mycket mildare i smaken.
Ett favoritrecept: Koka dom först.  Sen tar man en stekpanna eller tjockbotnat gryta, strör ut 1-2 teskedar socker på botten i ett tunnt lager och drar på värmen. Precis när sokcret smält men innan det blir för mörkt o bränns så slänger man i en rejäl smörklick och sen i med de kokta brysselkålarna. Vända runt dom några gångar och lite salt på.   :P mums, blir ju hungrig nu ju  ;D

JA!!! Det är så abnormalt löjligt gott!!!

Klassikern är annars att koka i vatten med lika mycket salt som socker. Saltet tar occkså bort beskan lite, trot om du vill!

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #17 skrivet: 10 nov-11 kl 23:31 »
Brysselkål behöver generellt sett en längre säsong än dom andra kålsorterna du nämner. Försås i lagom tid (typ runt 1 maj i mellansverige, planteras ut nån vecka in i juni) och sen växa ganska optimalt (inte stå still pga t.ex. torka, de behöver ganska mycket vatten!) för att hinna bli klara.
Om du sått i tid, plantorna sats ut när de vara klara för det, inte stått still pga torka... inte fått alldeles jättemycket kväve (kan ge dåligt knutna huvuden). Då föreslår jag att testa en annan, lite tidigare sort.

Tackar för svaren. Det var ju torrt i början av sommaren, så det kan vara det detta året. Ska man toppa plantorna eller ej? I så fall när?
A

pyromanen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 nov-11 kl 10:13 »
Tackar för svaren. Det var ju torrt i början av sommaren, så det kan vara det detta året. Ska man toppa plantorna eller ej? I så fall när?
A
Slutet på augusti är lagom tid att toppa.  Jag har alldrig gjort det, tycker det funkar bra att skörda lite i taget och då gör det inget att kålarna blir klara efterhand och inte alla samtidigt. Men kanske är det dumt. Kanske skulle fler hinna bli klara om jag toppade.... kanske ska prova med en del nästa år  :)

karsan

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 11 nov-11 kl 10:26 »
Varför toppa brysselkål?  Vad är det för fel på själva toppen?   Den smakar toppen.  Minst lika god som småhuvudena. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser