Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havtorn  (läst 7177 gånger)

melongurka

• Västergötland
Havtorn
« skrivet: 30 okt-11 kl 13:45 »
Nästa år tänkte jag sätta havtornsbuskar. Jag vet att man ska ha en han och en hon planta mm ,men skulle vilja höra lite om detta från er som hållt på ett tag. Det är skillnad på böcker och praktik.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Havtorn
« Svar #1 skrivet: 30 okt-11 kl 14:16 »
Minns jag rätt så ska det vara 1 hanplanta på 4-5 honplantor. Jag hade illussionen av en havtornshäck men.............. De första 10 åren toppade rådjuren plantorna så de blev inte högre. Sen försvann rådjuren och det började röra på sig med besked. Det där med häck var inte så lätt heller, antingen dör busken eller spretar den iväg. De tvärvägrar att växa i en rad, de nya skotten kommer antingen mitt i gräsmattan eller i asfalten.

Att plocka bären är ett hälvitte för sig själv om man gör på vanligt sätt. I år slapp jag för på bara några dar, just när bären mognat ordentligt var de puts väck. Några fåglar måste upptäckt bären för hunden plockar inte så högt upp.
Jag har provat att klippa kvistar med bär, lagt dem i en plastsäck F.v.b. till frysboxen ett par dar. Sen är de lättare att plocka. Så blir det inte så mycket bär nästa år för bären kommer på 2-års-skotten.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

melongurka

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 okt-11 kl 14:22 »
Jag har inga rådjur här ( just nu  ;D ). Är växten så besvärlig att det kanske inte är lönt att bry sig ? Hur goda är egentligen bären ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 30 okt-11 kl 14:35 »
Citera
Hur goda är egentligen bären ?
'
Obeskrivligt! Men syrliga. Helst ska de va frostnupma, men det blir de ju i frysen.
Har du inte illusioner om häckodling ska du absolut prova.

melongurka

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-11 kl 19:29 »
Jag puttar upp tråden igen. Jag har nu täckt marken där havtornen ska växa för att döda ogräset. De ska tydligen vara känsliga för ogräs? Sen tänkte jag  gödsla, plantera och täcka med markduk runt om plantan. Detta sker till våren men jag lägger mig i startgropen redan nu. ;D

kurt

« Svar #5 skrivet: 25 nov-11 kl 20:10 »
Kirsten Jensens odlingsbeskrivningar är suveräna, annars är det en bra idé att försöka få fler olika sorter. Gärna fler han och hon-sorter, det underlättar definitivt bärsättningen

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/ekologiskt-lantbruk/Havtorn2006.pdf

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 nov-11 kl 21:28 »
Jag puttar upp tråden igen. Jag har nu täckt marken där havtornen ska växa för att döda ogräset. De ska tydligen vara känsliga för ogräs? Sen tänkte jag  gödsla, plantera och täcka med markduk runt om plantan. Detta sker till våren men jag lägger mig i startgropen redan nu. ;D
Gör inte det. Gödsla inte. De växer på sandmark och har svårt att konkurera med andra växter runt fötterna. Plocka väck och rensa.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

melongurka

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 nov-11 kl 09:08 »
Jensens odlingsbeskrivningar var suveräna. Tack

kurt

« Svar #8 skrivet: 26 nov-11 kl 14:22 »
Jag kan passa på att länka till alla ekologiska odlings beskrivningar som Kirsten Jensen skrivit, tyvärr har ju Länsstyrelsen effektivt gömt undan dem!

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/ekologiskt-lantbruk/Pages/tradgardsodling.aspx

Jan lindgren

« Svar #9 skrivet: 28 nov-11 kl 09:44 »
Hej!
Det går bra att ofta klippa gräset runt havtornen. Det stoppar också alla rotskott. Havtorn lever i symbios med kvävesamlande bakterier så kvävegödslingen kan man strunta i. Vi gav våra havtorn lite konstgödsel när plantorna var små och det gjorde att de växte mycket snabbt. Tänk på den dominerande vindriktningen när du planterar hanplantorna. Havtorn är vindpollinerad.
MVH
Jan

Linamarie

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 dec-11 kl 21:59 »
På tal av havtorn så tvingade mammas granne på mig typ 2 liter bär, som sitter på kvistarna, nu i frysen, överdj....liga att plocka...

Vad kan jag göra med dem?!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 03 dec-11 kl 22:10 »
Skaka och slå av dem när de är frusna. Annars är det bara hunden och hönsen som fixar det här. 8)

Linamarie

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 dec-11 kl 22:15 »
Och när jag fått dem från kvistarna, vad kan man göra av dem? Marmelad?!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 04 dec-11 kl 16:02 »
Ja marmelad, juice, eller vad du vill. Ät som de är om du klarar av det sura.

Glömde en sak, lägg kvistarna i en sopsäck eller ännu hellre en tygkasse innan du slår av dem. Det kan bli lite stökigt annars. 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare
pragmatic, Be, WB-ost, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser