Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mengde per da  (läst 1598 gånger)

NorCec

• Myosotis Kaninstall
Mengde per da
« skrivet: 30 okt-11 kl 09:03 »
Hei!

Jeg har søkt litt i trådene her, men finner ikke det jeg lurer på. Håper dere forstår min norsk, beklager at jeg ikke kan skrive svensk :-\
Det jeg undrer er altså: Hvor stor avling får jeg per da av følgende vekster (dyrket økologisk):

Havre
Bygg (korn)
Rug
Lucerne
Blandingseng for ensilage (oppgi gjerne mengde TS i svaret!)
Høy på blandingseng og på timotei

Jeg holder på å (endelig!) få kjøpt småbruk, og lurer på hva jeg kan anta å få av avling på den mark det aktuelle småbruket har :) Håper dere her på Alternativ kan hjelpe meg, tross for at jeg er norsk :)

Mvh Cec
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

NorCec

• Myosotis Kaninstall
SV: Mengde per da
« Svar #1 skrivet: 01 nov-11 kl 07:36 »
Er det ingen som vet noe om dette? Om det er pga svårigheter med min norsk så bare spør, jeg forklarer gjerne :)

da=Da (dekar), og det er vel 4 Da per Ha (hektar).

Mvh Cec
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mengde per da
« Svar #2 skrivet: 01 nov-11 kl 07:50 »
Det är väldigt svårt att svara på dessa frågor, då det beror på hur marken ser ut. Det finns statistik för Sverige för olika delar av landet, troligen finns det även för Norge. Jag har länkat till statistik här på alternativ tidigare. Prova sökfunktionen så kanske du hittar det. Men statistiken berättar ju bara genomsnittsskörden olika år, vad dina marker ger får du bara reda på genom att prova.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser