Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska man svälta sin djur eller göda ihjäl dem på spannmål. Förslag på tavla att lägga det på?  (läst 49809 gånger)

Existens?

• Gäst
Här i trakten fick en grisbonde hämta stora lass felaktigt godis på en fabrik,.. tills man kom på att det innehöll gelatin, som i sin tur redan innehöll delar från gris.. Så då blev det stopp.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
Det kom en massa påståenden hit och dit om sojaimport tidigt i tråden.
Här finns fakta från scb:
http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/sojarapport_justerad.pdf

På sid 4 finns ett diagram.
På sid fem står: ".
Citera
Vid genomgång av importstatistik kan
konstateras att användningen av soja i kraftfoder ökade
successivt från 1970-talet fram till början av 2000-talet.
Under 2000-talet har användningen först minskar och
sedan ökat (medan importen av soja till livsmedel och industriråvara varit relativt konstant, se figur 2).
Förändringarna beror sannolikt på en kombination av för-
ändrade foderstater och förändrade produktionsvolymer.
Under 2007 registrerade jordbruksverket att 36 691 ton soja
användes i foder till gris, 82 538 ton till kycklingar och 110
481 ton till kor
8
.  För närvarande används årligen omkring
350 000 ton soja i den svenska fodertillverkningen"

Siffrorna är några år gamla, men importen verkar ha ökat under senare år.

Birgit

Citera
Grisar är allätare och tillgodogör sig energin i chokladmoussen. Nu lär det väl knappast vara något vanligt med utfodring med chokladmousse,
Precis som människor som äter "sega råttor" ??? Processad mat är inget naturligt för en gris. En chokladmousse innehåller betydligt mer än bara choklad. Ämnen som knappast är avsedda som föda..
Regel 1 borde väl vara att hålla sig till naturliga födomedel som växer- eller kan odlas i närområdet till djurproduktion. Basen för idisslare bör alltid vara bete OCH vi har inte ont om varan i vårt land, men produktionen kanske ska finnas där betet finns och inte på slättbygderna. Vi kanske också ska anpassa produktionen till djursorter som är lämpade för vårt klimat och vår natur.

Tack Pata ;)! Har letat mig tokig. Såg någon liknande statistik hos Jordbruksverket för något år sedan, men kan nu inte hitta den

pyromanen

• Gäst
Precis som människor som äter "sega råttor" ??? Processad mat är inget naturligt för en gris. En chokladmousse innehåller betydligt mer än bara choklad. Ämnen som knappast är avsedda som föda..
Regel 1 borde väl vara att hålla sig till naturliga födomedel som växer- eller kan odlas i närområdet till djurproduktion. Basen för idisslare bör alltid vara bete OCH vi har inte ont om varan i vårt land, men produktionen kanske ska finnas där betet finns och inte på slättbygderna. Vi kanske också ska anpassa produktionen till djursorter som är lämpade för vårt klimat och vår natur.

Håller med dig i grunden. Man ska äta naturliga födomedel som växer och kan odlas lokalt.  Och så lever vi i en verklighet också, som vi behöver förhålla oss till. I denna verklighet är det just nu så att flertalet männiksor äter lösgodis och chokladmousse (innan vi lyckats övertyga alla om att göra om alltihopa och sluta äta sega råttor o färdigmixad chokladmousse) att industrin ibland får över 2 ton lättare felagtig chokladmousse. Vad tycker du man ska göra med den då, hällre än att mata grisar med den?

Ett är att ha en dröm, idealer, att arbeta mot...men vi måste ju börja där vi är...i verkligheten

Birgit

Först och främst ska man inte felproducera 2 ton av något. Det är just detta dilemma jag vänder mig mot. Ska man sedan utfodra djur som vi ska äta med "skiten"?
Vad jag skrev var att det finns tillräckligt med riktiga råvaror som kasseras av jordens kräsna invånare, använd detta till djurfoder istället.

Visst har jag en dröm, men mänskligheten måste nog vakna upp ur sin djupa slummer och se vilken rovdrift vi bedriver på planeten. Planeten har all tid i världen att återhämta sig, men inte vi - Carlin!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Självfallet ska man inte felproducera 2 ton. Det är råvaruslöseri, besvärligt att bli av med, kan orsaka omplanering och förseningar osv osv. Eftersom allt inom industrin inte görs automatiskt, utan människor är inblandade så sker sådana missar.

Har du en lösning på hur man undviker felproduktioner så är din framtida lycka gjord.

Ävenså tycker jag att mata grisar med överblivet från livsmedelsindustrin är ett resurssparande sätt att bli av med detta. Jag förutsätter, liksom antar jag att svinuppfödarna förutsätter, att livsmedelsresterna är ogiftiga och att analyserna stämmer så man kan komplettera fodret till full näringsriktighet. Sedan finns ju myndighetsreglerna, vilka jag inte kan för grisfoder.

Ulric Eriksson

• Gäst
När jag jobbade på GB blev det ibland formella fel på produkterna, t.ex. för mycket luft i massan så att vikten blev för låg, eller att glasspinnar var ofullständigt doppade. Då såldes de som andrasortering. En hel del annat som inte var säljbart som människoföda, t.ex. vattenblandad massa från frysarna eller trasiga glasspinnar gick som grismat. Detta var på 80-talet och är säkert förbjudet idag.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Först och främst ska man inte felproducera 2 ton av något. Det är just detta dilemma jag vänder mig mot. Ska man sedan utfodra djur som vi ska äta med "skiten"?
Vad jag skrev var att det finns tillräckligt med riktiga råvaror som kasseras av jordens kräsna invånare, använd detta till djurfoder istället.

Är det inte så man alltid gjort  ??? Grisar har väl alltid fått rester och säkert rester från ett och annat felkok ??? ;D Det är bara det att mängden mat är större men det är ju antalet djur också. Snacka om resurs sparning och är det inte naturens resurser vi ska spara  ::)

Birgit

Jag menar inte att det är fel att ge grisar "felkok" men att det ska vara riktiga råvaror i. Tittar man på innehållsförteckningen i en "vanlig" chokladmousse är det en radda saker man kanske inte anser vara MAT. Diverse E-nr t.ex.

Att vi producerar onyttigheter innebär väl inte att djuren ska äta det?

Ge dem potatisskal, fallfrukt och liknande istället. Det finns nog av dylika saker som slängs. Kolla bara en normal frukt o grönsaksdisk på stormarknaden.

Men visst, om ni anser mig "uppe i det blå" så gör det då! Ingen har ju något bättre att komma med >:D

take

• Östergötland
    • De Klomp
Jag menar inte att det är fel att ge grisar "felkok" men att det ska vara riktiga råvaror i. Tittar man på innehållsförteckningen i en "vanlig" chokladmousse är det en radda saker man kanske inte anser vara MAT. Diverse E-nr t.ex.

Vilka E-nr är inte mat?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Birgit

De som inte är naturliga ämnen framförallt. Men allt är inte menat att äta och absolut inte så mycket och ofta som det görs idag med konserveringsmedel, smakförstärkare osv.

take

• Östergötland
    • De Klomp
De som inte är naturliga ämnen framförallt. Men allt är inte menat att äta och absolut inte så mycket och ofta som det görs idag med konserveringsmedel, smakförstärkare osv.

Kan man få lite konkrete exempel?

TillVaraTa

• Gäst
Kan man få lite konkrete exempel?

Azofärgerna som är tillåtna i Sverige, men mycket omdebbaterade:

E 102
 Tartrazin
 Gul

E 110
 Para-orange, Sunset Yellow FCF, Orange Yellow S
 Gul-orange

E 122
 Azorubin, karmosin
 Röd

E 123
 Amarant
 Röd

E 124
 Nykockin
 Röd

E 129
 Allurarött AC
 Röd

E 151
 Briljantsvart BN, svart PN
 Svart

E 154
 Brun FK
 Brun

E 155
 Brun HT
 Brun

E 180
 Litolrubin BK
 Röd

Sötningsmedel, vvissa av dessa mycket omdebatterade.

E 420 Sorbitol, sorbitolsirap
E 421 Mannitol 
E 950 Acesulfamkalium, acesulfam-K
E 951 Aspartam
E 952 Cyklaminsyra, cyklamater
E 953 Isomalt
E 954 Sackarin, sackarinater
E 955 Sukralos 
E 957 Taumatin 
E 959 Neohesperidindihydrochalcon, neohesperidin DC
E 961 Neotam
E 962 Salt av aspartam och acesulfam 
E 965 Maltitol, maltitolsirap
E 966 Laktitol 
E 967 Xylitol
E 968 Erytritol

finns säkert fler exempel, men det var de här jag kom aatt tänka på nu direkt.

JOW

• Värmland
...och sen finns det syntetiska smakförstärkare, förtjockningsmedel, konsistensgivare och konserveringsmedel....

take

• Östergötland
    • De Klomp
Azofärgerna som är tillåtna i Sverige, men mycket omdebbaterade:

E 102
 Tartrazin
 Gul

E 110
 Para-orange, Sunset Yellow FCF, Orange Yellow S
 Gul-orange

E 122
 Azorubin, karmosin
 Röd

E 123
 Amarant
 Röd

E 124
 Nykockin
 Röd

E 129
 Allurarött AC
 Röd

E 151
 Briljantsvart BN, svart PN
 Svart

E 154
 Brun FK
 Brun

E 155
 Brun HT
 Brun

E 180
 Litolrubin BK
 Röd

Sötningsmedel, vvissa av dessa mycket omdebatterade.

E 420 Sorbitol, sorbitolsirap
E 421 Mannitol 
E 950 Acesulfamkalium, acesulfam-K
E 951 Aspartam
E 952 Cyklaminsyra, cyklamater
E 953 Isomalt
E 954 Sackarin, sackarinater
E 955 Sukralos 
E 957 Taumatin 
E 959 Neohesperidindihydrochalcon, neohesperidin DC
E 961 Neotam
E 962 Salt av aspartam och acesulfam 
E 965 Maltitol, maltitolsirap
E 966 Laktitol 
E 967 Xylitol
E 968 Erytritol

finns säkert fler exempel, men det var de här jag kom aatt tänka på nu direkt.

Och vilka av dessa brukar man hitta i 2 ton chokladmousse?

TillVaraTa

• Gäst
Och vilka av dessa brukar man hitta i 2 ton chokladmousse?

Det vet jag inte om jag inte vet vilket fabrikat det är. Vet du?

take

• Östergötland
    • De Klomp
Det vet jag inte om jag inte vet vilket fabrikat det är. Vet du?

Men Birgit borde veta, hon rackade ju ner på chokladmoussen.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Vanlig choklad brukar ju vara fett, kakaoprodukter och socker i olika sammansättningar. Lite skummjölk eller liknande också i mjölkchoklad.

En mousse kan innehålla ägg eller annat fluffmedel/konsistensgivare såsom ex guarkärnmjöl. Men det är aldrig (ja, jag vågar säga aldrig) azofärger i det. Inte heller smakförstärkare (annat än socker och salt). Konserveringsmedel möjligtvis.

Tack vare EU-regler så är chokladmousse chokladhaltigt, annars heter det mousse med chokladsmak :-P.
//Lina

Birgit

Ingen har nämnt vilken mousse det är frågan om, men väldigt få är HELT naturliga, dessutom vet jag inte varför grisar ska utfodras med mängder av socker?

take

• Östergötland
    • De Klomp
Ingen har nämnt vilken mousse det är frågan om, men väldigt få är HELT naturliga, dessutom vet jag inte varför grisar ska utfodras med mängder av socker?
Kan du ge något exempel då?

Har man lite grisar och blandar in 2 ton mousse i fodret är nog mängden socker försumbart. Dessutom verkar grisar omvandla socker till finfin protein och fett.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser