Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska man svälta sin djur eller göda ihjäl dem på spannmål. Förslag på tavla att lägga det på?  (läst 49576 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Pulvermousse (Ekströms chokladmousse krisp):
Socker, glukossirap, crisp (kakaomassa, socker, emulgeringsmedel (sojalecitin), härdat vegetabiliskt fett (fritt från transfett), fettreducerat kakao, emulggeringsmedel (E472a), gelatin, mjölkprotein, antioxidationsmedel (E340), Vanillin

Carte D'or chokladmousse:
Socker, fettreducerad kakao 9,1 % (11 % kakaosmör), härdad vegetabilisk olja, glukossirap, gelatin (från gris), chokladpulver 4,9 % (minst 38 % kakao) (socker, kakaomassa, fettreducerad kakao (11 % kakaosmör), emulgeringsmedel (sojalecitin)), emulgeringsmedel (E 472a, E 472b), maltodextrin, mjölkprotein, färgämne (E 150c), förtjockningsmedel (xantangummi), stabiliseringsmedel (E 339, E 401), salt, arom.

Jacky Chokladpudding:
Skummjölk, socker, majsstärkelse, vegetabilisk olja, fettreducerad kakao (2%), gelatin, emulgeringsmedel (E471), förtjockningsmedel (E410), arom (vanillin) och surhetsreglerande medel (E500).

Visst innehåller det en del skräp, men inga azofärger eller sötningsmedel. Men att ge gelatin till grisen är kanske inte jättebra...
//Lina

Birgit

Ja, utöver socker o härdat fett, så sojalecitin och majsstärkelse t.ex. som efter vad jag förstått oftast är genmodifierat? Dessutom gelatin, som oftast framställs av slaktrester. Så varför ska vi ge grisar detta? Djur som vi ska äta bör väl utfodras med sådant som vi mår bra av?
Citera
sötningsmedel.
Är det inte socker, glukossirap, vanillin?

Existens?

• Gäst
Nu har den här diskussionen snöat in så att det låter som om sveriges grisar i huvudsak föds upp på chokladmousse..

Jimmy_C

• Småland
Jag själv köper in en massa spannmål nu, samt foderbetor/sockerbetor/potatis men ska bli helt egen. Så nästa år kommer jag följa dessa publikationer
Rekomenderar dessa att läsa

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/forskningsnytt/FLN99-08/FLN99-08D.HTM

http://www.cul.slu.se/publikationer/ekhaga2003.pdf

Existens?

• Gäst
Jag själv köper in en massa spannmål nu, samt foderbetor/sockerbetor/potatis men ska bli helt egen. Så nästa år kommer jag följa dessa publikationer
Rekomenderar dessa att läsa

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/forskningsnytt/FLN99-08/FLN99-08D.HTM

http://www.cul.slu.se/publikationer/ekhaga2003.pdf

Här kan man säga att Slu inte riktigt är med på banan... eller så har dom skrivit fel.
Dom rekomenderar en foderstat med 25% havre och 75% ärtor! och tycker det ska vara uthålligt. Då glömmer man att ärtor bara kan odlas vart 4-5 år, det krävs alltså kopiösa arealer för att få ihop en sån foderstat. 
Dessutom är den ju helt värdelös och förlegad, eftersom grisarna sen klassades till 53% kött, dvs gravt överfeta. Skulle man alltså sälja dom till slakteri, så bleve betalningen urursel. Och för hemförsäljaren är det inte heller oväsentligt, eftersom kostnaderna för styckningen springer iväg, med en massa svinn.
Mer än 12 veckors di-tid anser jag dessutom vara djurplågeri, mot suggan.

Din foderstat verkar väldigt proteinfattig, Jimmy ?

Jimmy_C

• Småland
Här kan man säga att Slu inte riktigt är med på banan... eller så har dom skrivit fel.
Dom rekomenderar en foderstat med 25% havre och 75% ärtor 

Din foderstat verkar väldigt proteinfattig, Jimmy ?

Du verkade läst igenom lite för snabbt , Det står :

Det foder som använts har varit krossad havre samt en blandning av 25% hel havre och 75% hela ärter. Havre- och ärtblandningen har blötlagts ett dygn före utfodring. Utfodring har skett morgon och kväll.

Dvs allt är inte krossat utan 25% hel havre och 75% hela ärtor

Skall kolla upp men tror jag kör på majs istället för ärtor då det finns en skördetröska i i närheten som kan skörda majsen till mig, Sen kommer jag odla korn/vete samt betor och potatis med så tror nog mina grisar kommer att växa bra :)

Existens?

• Gäst
Ehh.. och vad var skillnaden mot det jag skrev? Procentsatserna var lika knasiga, och att dessutom ge det helt, men istället blötlagt, visar bara ännu tydligare hur verklighetsfrånvänt det försöket var.

Det är gott och väl att man vill komponera egna menyer som man tycker känns bra, men lite grundläggande näringslära för grisar skadar ändå inte.
Majs har för grisar en råproteinhalt på 70 g per kg, och t.ex korn har 90 gram. Ärtor har drygt 200 gram. Det är alltså inte bara att byta ut ärtor mot majs och tänka att det är sammalika.
Du kunde alltså hellre ta vanligt korn, än majs, då kommer du lite högre.
Men proteinhalten blir likväl väldigt låg i förhållande till energimängden, för det är förhållandet energi/protein i fodret som är det viktiga. Att få i dom tillräckligt med protein med hjälp av bara spannmål är inga problem, det är ju bara att ge mer, men då får dom alldeles för mycket energi, och blir lätt extremt feta.
Det som är viktigt är att titta på näringsinnehållet för just det djuret man tänker utfodra.

Birgit

Och var är grovfodret? Ska de bara käka den blandningen lär de få problem med magen!

Existens?

• Gäst
Och var är grovfodret? Ska de bara käka den blandningen lär de få problem med magen!

Nja, försöket gällde ju utegrisar, så det ansågs nog komma från betet.
Fast de flesta grisar klarar sig ju bra utan grovfoder. Förr hade man problem med magår eftersom man envisades med att grisar 'måste' ha finmalt gröpe, det har man nu kommit fram till kanske inte behöver vara så himla finmalt, då mår dom bättre.

Jimmy_C

• Småland
Tror det är ganska lätt när man väl sätter sig in i blandningen, Mycket som spelar roll när en gris går ute :) Här har dom ett isolerat vindskydd och kommer gå ute även på vintern, Jag har dock svinstor i ladugården när det är dags för kultingar eller om dom blir sjuka

Tar tacksamt emot alla funderingar, Man kan ju bara läsa sig till så mycket, i nuläget har jag ju "köpe" foder + majs som jag blandar i  och korn/ärt ensilage i obegränsad mängd samt betor och potatis till dom

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur

De brukar äta halm därav lagen om halmströ för grisar (har för mig att det är lagstadgat men lägger in en brasklapp om jag har fel ;)). Halm=sysselsättning och grofoder. Tyvärr snålar ofta djurhållarna med detta eftersom det lätt fastnar i det automatiska utgödslingssytemet  :-\ Men många djur går på lösdrifter med djupströbädd av halm och då kan de äta hur mycket de vill  :)

Birgit

Och om de får hö/ensilage så käkar de mängder! Grisar ute på försommaren betar väldigt mycket.
Nej, jag tror inte det är lag på halmströ, endast om du är eko.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Nej, jag tror inte det är lag på halmströ, endast om du är eko.

Kollade och det är bara en rekommendation alltså det står bör osv inte ska så det var ju råkigt  :-\
 I vilket fall så har det funnits det i de svin stallar jag varit i men som sagt var inte varit av tillräcklig mängd alltid.

Birgit

Och vid avsaknad stör man grisens naturliga behov av att böka, vilket kan och även ger psykiska problem.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Ja, utöver socker o härdat fett, så sojalecitin och majsstärkelse t.ex. som efter vad jag förstått oftast är genmodifierat? Dessutom gelatin, som oftast framställs av slaktrester. Så varför ska vi ge grisar detta? Djur som vi ska äta bör väl utfodras med sådant som vi mår bra av? Är det inte socker, glukossirap, vanillin?

Ja men jag svarade ju inte på huruvida det var genmodifierat eller inte, utan på om det innehöll "Döds-E-nummer". Vilket det inte gör. Och om du läser det jag skrev en gång till, så påpekar jag att gelatin som svinfoder är olämpligt :P.

Sötningsmedel i gemene mun är ju inte "naturligt socker" utan exempelvis aspartam. Socker och glukossirap är högst naturliga ingredienser. Vanillin är en smaksättare.
//Lina

Birgit

Vårt raffinerade socker är knappast "naturligt" + att det ges omåttliga mängder socker även till våra djur idag, vilket jag anser är helt fel.
Jag noterade att du påpekade gelatinet, men ville bestyrka det hela. ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
Vårt raffinerade socker är knappast "naturligt" + att det ges omåttliga mängder socker även till våra djur idag, vilket jag anser är helt fel.
Jag noterade att du påpekade gelatinet, men ville bestyrka det hela. ;)

Du anser, skönt då är det din personliga uppfattning.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pyromanen

• Gäst
Eftersom det var jag som införde chokladmoussen i tråden känner jag mig aningen skyldig till utspårningen  ;D.  Det var ju alltså lite av ett kuriosum och inget vanligt förekommande!  Det var hos en högteknologisk grisbonde i Danmark som använde gammalt bröd i mycket stor utsträckning men även tog in andra sorters "matavfall" från matindustrin när det dök upp och om det höll alla krav o regler och gick för honom att få in i foderstaten på något sätt, vilket räknades ut av hans datorstyrda utfodring. Det säger sig sjläv att chokladmousse är en rätt dyr produkt för den som tillverkar den och inget som en producent har råd att misslyckas med stora portioner av gång på gång. Och vid vårat studiebesök togs denhär efterrätten upp som ett lite mer extremt exempel på att nästan allt går att få in i en foderstat om man räknar på det och kompletterar med mycket av annat. 
Men visst kan diskussionen vara vettig änddå, för grisarna fick ju diverse annat som inte heller är "naturlig föda".

take

• Östergötland
    • De Klomp
Eftersom det var jag som införde chokladmoussen i tråden känner jag mig aningen skyldig till utspårningen  ;D.  Det var ju alltså lite av ett kuriosum och inget vanligt förekommande!  Det var hos en högteknologisk grisbonde i Danmark som använde gammalt bröd i mycket stor utsträckning men även tog in andra sorters "matavfall" från matindustrin när det dök upp och om det höll alla krav o regler och gick för honom att få in i foderstaten på något sätt, vilket räknades ut av hans datorstyrda utfodring. Det säger sig sjläv att chokladmousse är en rätt dyr produkt för den som tillverkar den och inget som en producent har råd att misslyckas med stora portioner av gång på gång. Och vid vårat studiebesök togs denhär efterrätten upp som ett lite mer extremt exempel på att nästan allt går att få in i en foderstat om man räknar på det och kompletterar med mycket av annat. 
Men visst kan diskussionen vara vettig änddå, för grisarna fick ju diverse annat som inte heller är "naturlig föda".

Jag tror att grisar är såna där intelligenta djur som kan uppskatta omväxling.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

• Gäst
Grisar skulle utan tvekan vräka i sig chokladmousse med god aptit..liksom ett julbord, eller en femrättersmiddag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser