Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska man svälta sin djur eller göda ihjäl dem på spannmål. Förslag på tavla att lägga det på?  (läst 49731 gånger)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Jo, men om du istället plocka bort 1/4 av fettet från vispgrädden, tillsätter stabiliseringsmedel, lite glukos-fruktossirap så klart, tjocka upp den med stärkelse och för säkerhets skull mer socker. Sen smaksätter du med choklad eller jordgubbe. Då kan du ta ut nästan dubbelt pris av kunderna jämfört med vanlig simpel fullfet vispgrädde. Det är såna revolutionerande kvalitets produkter konsumenterna gärna betala lite extra för.

För att citera en arbetsgivare till mig "människor vill bli lurade" och det är väl tyvärr sant i många fall. Bara det är tillräckligt mycke tillsatser så är det väl värt pengarna, eller?!?
Det här gällde förvisso hästägare som köper allt möjligt som inte hästarna behöver till hutlösa priser, men jag tror inte resten av befolkningen är bättre  :-\
Fast jag tror också att det håller på att ändras, eller så är det bara det att jag så gärna vill tro det  :P

pyromanen

• Gäst
Jo, men om du istället plocka bort 1/4 av fettet från vispgrädden, tillsätter stabiliseringsmedel, lite glukos-fruktossirap så klart, tjocka upp den med stärkelse och för säkerhets skull mer socker. Sen smaksätter du med choklad eller jordgubbe. Då kan du ta ut nästan dubbelt pris av kunderna jämfört med vanlig simpel fullfet vispgrädde. Det är såna revolutionerande kvalitets produkter konsumenterna gärna betala lite extra för.
:(  Skrämmande att det är sant

Cauldron

• -
Citat från: Galopp
Fast jag tror också att det håller på att ändras, eller så är det bara det att jag så gärna vill tro det  :P
Har vi inte tid (eller än värre kunskapen) till att själva smaksätta våran vispgrädde kan det nog vara rätt kört.

Citat från: pyromanen
Skrämmande att det är sant
jo, med tanke på att konsumenter inte är beredda att betala mer än ett par extra kronor för att få en vara ekologisk eller fair trade.

pålle

• Gäst
.
jo, med tanke på att konsumenter inte är beredda att betala mer än ett par extra kronor för att få en vara ekologisk eller fair trade.
Var för alltid skylla på konsumenten  det finns ju mera led än konsument och bonde .

Tännlappen

• -
Gör mycket med en krona för en barnfamilj som har det knapert,kanske inte dom som främst köper den revolutionerade produkten med socker. Det där med att köpa ekologiskt är lite av en klassfråga,har alltid varit det. Eko-mjölken ligger väl på bortåt 9kr litern.

Existens?

• Gäst
Om en familj förbrukar 2 liter mjölk om dagen, så skulle alltså en höjning med en krona bli 60 kr i månaden extra. Dvs 720 kr per år. Frågan är om så många verkligen står och faller med det? Det är en tank bensin i en normal bil.
För en mjölkproducent däremot, så är 1 kronas höjning dramatisk.

Tännlappen

• -
På vilket vis skulle dom bli störda menar du???
Inte forskat i det.men varken mamma Ko eller kalv kan må bra av att säras direkt som det verkar göras. Mamma Ko behöver väl få utlopp sin moderskänsla,kalven umgås,få omvårdnad och lära sig av mamma Ko. Sunt förnuft säger det. 8)

Tännlappen

• -
Om en familj förbrukar 2 liter mjölk om dagen, så skulle alltså en höjning med en krona bli 60 kr i månaden extra. Dvs 720 kr per år. Frågan är om så många verkligen står och faller med det? Det är en tank bensin i en normal bil.
För en mjölkproducent däremot, så är 1 kronas höjning dramatisk.
Har man inte guldbyxor så är 720kr pengar.

pålle

• Gäst
Tycker bara att det är så jädras tragiskt att alltid skylla på konsumenten  när  ska ni syna mellan lede  och om somliga tror att det räcker med 2 liter om dan för en fyra barns familj  då  har ni inte haft några barn och särskilt om dom är i tonåren .

Tännlappen

• -
Tycker bara att det är så jädras tragiskt att alltid skylla på konsumenten  när  ska ni syna mellan lede  och om somliga tror att det räcker med 2 liter om dan för en fyra barns familj  då  har ni inte haft några barn och särskilt om dom är i tonåren .
Bra skrivet,känns som det kom direkt från hjärtat  :) . Tror också mellanled och giriga handlare tar för mycket av kakan.  8)

Ulric Eriksson

• Gäst
Var för alltid skylla på konsumenten  det finns ju mera led än konsument och bonde .

Därför att det är bekvämt. Därför att det inte kräver någon tankemöda.

Tag fram vilket reklamblad som helst från någon vanlig dagligvaruhandel och identifiera hur många varor som marknadsförs med god djurhållning som argument. Resultatet kommer att vara noll. Den ensidiga kostnadspressen drivs inte av konsumenterna utan av utbudsledet.

pålle

• Gäst

Tag fram vilket reklamblad som helst från någon vanlig dagligvaruhandel och identifiera hur många varor som marknadsförs med god djurhållning som argument. Resultatet kommer att vara noll. Den ensidiga kostnadspressen drivs inte av konsumenterna utan av utbudsledet.
Jo och det är ju dom som sätter priset  även för oss konsumenter vad ja för står 

FM

• Skåne
För att citera en arbetsgivare till mig "människor vill bli lurade" och det är väl tyvärr sant i många fall. Bara det är tillräckligt mycke tillsatser så är det väl värt pengarna, eller?!?
Det här gällde förvisso hästägare som köper allt möjligt som inte hästarna behöver till hutlösa priser, men jag tror inte resten av befolkningen är bättre  :-\

Vi hästmänniskor alltså :P vi gillar och betala! Man måste ju ha hundra saker till hästen bara för att ta den ur stallet. Sen måste de  äta femtioelva olika produkter för att ens orka värma upp  ;D

Allt kostar (och med viss modifikation) "en produkt är värd va kunden betalar".
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur

Bra att du tar upp det här också för alla har faktiskt inte råd att betala! Men det finns tyvärr människor som har råd men inte gör det. Sen har vi dessa mellanhänder som tjänar pengar  :( och marknaden är ju fokuserad på stora företag. Allt är stort och det är svårt för små producenter att nå ut. Personligen så har jag ingen aning om vilka småproducenter som finns i mitt område  ??? ::) Och jag vet inte vart jag ska hitta dem  heller  ??? Det kanske är lätt att hitta dem om man vet vart man ska söka men vet man inte så vet man inte och de gör ju inte direkt någon reklam för sig......

take

• Östergötland
    • De Klomp
Jag citerar en vän till mig:
Citera
Producentpriser:

1992 medel Scan med köttrastillägg 35:- /kg

2010 medel Scan med köttras tillägg 27:-/kg

medel EU-kompensation Tjur/Kviga ca: 2:-/kg

29:-/kg

Butikspriser:

1992 Köttfärs nöt 10% 25-27:-/kg

2010 Köttfärs nöt 10% 75-85:-/kg 300% dyrare

Styckningsdetaljer ca: 200% dyrare på dessa år
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

• Gäst
Bra att du tar upp det här också för alla har faktiskt inte råd att betala! Men det finns tyvärr människor som har råd men inte gör det. Sen har vi dessa mellanhänder som tjänar pengar  :( och marknaden är ju fokuserad på stora företag. Allt är stort och det är svårt för små producenter att nå ut. Personligen så har jag ingen aning om vilka småproducenter som finns i mitt område  ??? ::) Och jag vet inte vart jag ska hitta dem  heller  ??? Det kanske är lätt att hitta dem om man vet vart man ska söka men vet man inte så vet man inte och de gör ju inte direkt någon reklam för sig......
Inte ja heller mer än lokalproducerat kött då ägg köper ja inga nu mera vadet gäller mejeri produkter så är det väll Falköping mejeri som gäller vete inte om det är fristående eller har gått upp i arla

Cauldron

• -

Jag tycker att konsumenter är "ansvariga" för vad de konsumera, oavsett om resten av leden gör "rätt eller fel".

Citat från: pyromanen
gnäller om mjölkpriset går upp från 7 till 8 kr då sitter vi tyvärr fast i att det inte finns några som hälst ekonomiska möligheter för finlir med djurens foder.

Citat från: Tännlappen
Gör mycket med en krona för en barnfamilj..~...Eko-mjölken ligger väl på bortåt 9kr litern.

Jag tror inte det handlar om pengar, utan om tid. det är klart att den ensamstående heltidsarbetande 3 barns pappa inte har så mycket tid över. Då blir det kanske en säck fryst pommes, ett packet hamburgare och hamburgebröd, färdiga pannkakor och smaksatt vispgrädde. Det går fort och sköter sig självt, men inte spara man några pengar. Den som t.ex. köper potatis, skalar och klyfta dem själv kommer säkert betala 4-5ggr mindre i kg pris för sina pommes.  Den som bakar sitt egna bröd kan lägga en hel del pengar på bra ingredienser och ändå få ett billigare bröd än den som köper en vanlig limpa. Du behöver inte vara rik för att äta bra mat, däremot måste du kunna och vilja lägga tid på maten.

nja, jag tycker nog tvärtom - det enklare att skylla på elak och dumma företag, det är mer lätthanterligt. Då kan man bara säga att dumma, elaka företag ska sluta vara dumma, elaka företag så är allt frid och fröjd. Men om det är så att konsumenter köper det dom vill ha då blir det ju jobbigare. Då blir ju konsumenterna dumma och elaka och frågan blir om konsumenter inte själva ska få bestämma vad de ska köpa?

Citat från: Ulric
hur många varor som marknadsförs med god djurhållning som argument. Resultatet kommer att vara noll

Jag tycker att man har marknadsfört allt svenskt kött med det argumentet? De flesta ekologiska produkter marknadsförs väl så, t.ex. den ekologiske mjölkbonden (Elin?Ronja?) som gosade med sin ko. "Bregottfabrik" -reklamerna bygger väl också på att visa någon form av god djurhållning?  Annars är väl den vara man främst tänker på ägg, där är väl djurhållningen en väldigt stor del av marknadsföringen och det som tydligt bestämmer priset på äggen?

Jag citerar en vän till mig:

Maten i butiken har inte heller blivit så mycket dyrare enligt en jämförelser:
http://louisekonsumentkoll.se/dyr-mat-i-dag-knappast-jag-hapnar/
http://louisekonsumentkoll.se/forts-maten-ar-billig/

pyromanen

• Gäst
Om man har råd är en prioriteringsfråga. Även för barnfamiljen med låga inkomster. Nu har jag ganska vist bara 3 barn, men även året då vi levde på min mans halvtidslön (ca 7000 ut i månaden) hade vi utan problem råd med ekomjölk.  Det handlar om vilken inställning man har till pengar totalt.  Inga lån, inga räntor, inga cigaretter, ärvda kläder eller begagnade,  alternativt nya av riktigt bra kvalité. Laga mat från grunden och till stor del från egna odlingar. Laga saker, containerfynda saker göra saker, inte köpa.  Fråga sig vad man egentligen behöver inte bara köpa allt man tror man behöver. T.ex. är det INGEN som behöver en platt TV, men hur många som hälst som har en.
En Svensson lön i Sverige idag ligger på runt 6-700 kr efter skatt för én dags arbete.  Det innebär hur många liter ekomjölk?
För mig innebär det med att vara berädd att betala mer för maten inte bara att man ska konsumera alla prytlar man brukar göra och dessutomha råd med några kronor mer för mjölken. Det innebär att vara berädd att avstå från platt TVn, IKEA-turen, nyare bil för att prioritera hög kvalité på maten till sig själv och alla barn.

Ett litet sidospår kring barnens mjölkdrickande:  Barn måste inte släcka all sin törst med mjölk. Det är inte speciellt naturligt att bälja i sig litervis med något annat djurslags mjölk dagligen när man för länge sedan passerad den ålder där barn diar.  Drick vatten också!  och köp ekomjölk för pengarna du sparar.  Dessutom finns det rätt alarmerande teorier m dagens mjölk.  Eftersom korna "måste" producera till max så kommer en stor del av mjölken från dräkiga kor och innehåller hormoner som man misstänker kan ligga bakom tidigare pubertet hos tjejer och lägre fertilitet os män.  Mjölk som "standarddryck" har vi ägnat os åt i mindre än 100 år.

Existens?

• Gäst
.  Dessutom finns det rätt alarmerande teorier m dagens mjölk.  Eftersom korna "måste" producera till max så kommer en stor del av mjölken från dräkiga kor och innehåller hormoner som man misstänker kan ligga bakom tidigare pubertet hos tjejer och lägre fertilitet os män.

Men så har det ju alltid varit. Det finns ingen/ har aldrig funnits nån mjölkbonde som har haft råd att låta en ko kalva, sen mjölka henne ett år tills hon sinar, och därefter betäcka. Vänta ett år ungefär medan hon går dräktig, och sen börja mjölka igen... Varannanårs-mjölkning alltså...  :)

Den som upptäckte att det inte var så, slog in en öppen dörr, så att säga.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Dessutom finns det rätt alarmerande teorier m dagens mjölk.  Eftersom korna "måste" producera till max så kommer en stor del av mjölken från dräkiga kor och innehåller hormoner som man misstänker kan ligga bakom tidigare pubertet hos tjejer och lägre fertilitet hos män.
Vart kallangivelse till detta

Inte forskat i det.men varken mamma Ko eller kalv kan må bra av att säras direkt som det verkar göras. Mamma Ko behöver väl få utlopp sin moderskänsla,kalven umgås,få omvårdnad och lära sig av mamma Ko. Sunt förnuft säger det. 8)
Det finns! forskning på det men denna tråd är inte rätt att avhandla ämnet i utan ganska O.T
« Senast ändrad: 29 okt-11 kl 09:39 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser