Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är bästa vinterboendet?  (läst 2350 gånger)

Mallis

• Västergötland
Vad är bästa vinterboendet?
« skrivet: 24 okt-11 kl 20:33 »
Jag har lite beslutsångest jag har två löwen systrar som bor ute i en vinterbonad bur. men de använder huset som toalett och sover uppe på huset istället :) Men jag får inte halmen att ligga kvar uppe på huset.  Så då är ju frågan kommer de att frysa där om det blir lika kallt i vintras.

Alternativet är att jag bygger en till bur med hage inne i vårt trädgårdsförråd. Vi har två så med lite mer struktur så kan jag få ett kaninhus där istället.

Vad tror ni är bäst för de små liven? en bur ute med så mycket halm jag kan knö in eller en bur i ett oisolerat skjul  med tillhörande bur och hage.

Vi har planer på att skaffa får framåt och då ska det bli får skjul där, så det är bra betong golv men som sagt oisolerat idag. Inte dragit dock.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Vad är bästa vinterboendet?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-11 kl 20:43 »
Så länge som buren har tre skyddade sidor och ett bra utskjutande tak, samt är placerad så att det inte blåser rakt in i buren, så kommer du få svårt att övertyga damerna om att sitta inne i en låda istället för ovanpå lådan =).

Lägg in bra med halm överallt i buren och så får dom själva bestämma hur dom vill göra.
//Lina

Mallis

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 okt-11 kl 20:52 »
De bor i en dubbelbur med hus i mitten och två stora nät dörrar, det är fönster på kortsidorna men de ska jag sätta för sen när det blir kallt. Den har brutet tak så de sitter på huset i typ loftet. Och där drar det inte eller nåt bara det att de puttar ner all halm varje dag som jag lägger upp igen osv.

skulle jag göra bur i skjulet så blir det inte en mindre iaf. så som de lever runt så...

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 24 okt-11 kl 20:52 »
Igloo? Använd  snön,,,,,

Mallis

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 okt-11 kl 21:08 »
 ;D
också ett alternativ...

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 24 okt-11 kl 21:27 »
skotta på utan på buren  :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 okt-11 kl 22:04 »
Om kaninerna får halm lägger de väl den där de vill ha den? Det är ett sisyfosprojekt att försöka tvinga halmen att ligga kvar någon annanstans.

Mallis

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 okt-11 kl 22:18 »
Om kaninerna får halm lägger de väl den där de vill ha den? Det är ett sisyfosprojekt att försöka tvinga halmen att ligga kvar någon annanstans.

ja det kan man ju lugnt säga :) de plattar till den överallt det är det som e grejjen. Den är teddy pälsad så hon kanske inte fryser så mycket
 men den korthåriga kanske fryser mer.

Mallis

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 nov-11 kl 19:20 »
Nu har jag bestämt mig! det blir bur i trädgårdsskjulet.

Den teddypälsade fröken satt och spanade en dag, och luggen flaxade i vinden :)

Hmm dragfritt hade jag hört var bra ja... ops

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser