Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag göra med alla äpplen?  (läst 8669 gånger)

emmashanti

• Miss Smith
Vad ska jag göra med alla äpplen?
« skrivet: 22 sep-06 kl 15:02 »
Vi har massor av äpplen och skulle behöva bra tips på vad man kan göra med dem!!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Vad ska jag göra med alla äpplen?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-06 kl 15:29 »
Äpplemos...gott till vintern
Äpplepaj/äppelkaka...gör många och fys in i portioner
Äppeljuice....massor med vitaminer
Inlagda äpplen...gott till maten, användes som lingon
Glaserade äpplen på pinne...gott på kalaset

Lycka till.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

emmashanti

• Miss Smith
« Svar #2 skrivet: 22 sep-06 kl 15:37 »
Äppeljuice....
Inlagda äpplen...
Glaserade äpplen på pinne...

Låter smaskens! Några recept? Lite det jag är ute efter!
Tack!

martinki

• ljuspunkt
« Svar #3 skrivet: 22 sep-06 kl 18:41 »
Juicen får Du nog till själv!

Jag skulle dessutom göra cidre, starkvin, vinäger, äpplemos, -marmelad. Äpplekaka om äpplena är av en gammal och bra mycket surlig sort. Torka.

Sedan kan Du skära av "locket" på ett par äpplen, kärna ur med en sked /en kniv och där kärnhuset var lägger Du en klick mandelmassa ("marsipan"). På med locket, in i ugnen. Ca 20 min vid 175 grader eller mer, det måste testas. Är fruktköttet mjukt, kan julmumsen serveras! Läckert med kanel!

EDIT: Glömde nämna att jag skulle koka in äpplen (bara äpplena utan socker och utan citronsaft) tills de blir till en tjock, mörkbrun sirap. I Tyskland heter sån sirap "Apfelkraut", fast det finns inget "kraut" i. Har tyvärr inget namn parat för "kraut" på svenska, men i alla fall. Jättegott. Sött, surligt och segt - utmärkt i maten som krydda eller som pålägg. Mumms. Förresten borde man använda skalade äpplen till "apfelkraut". Går att kombinera med päron också. Då heter det "Birnenkraut". Också gott.

Martin
« Senast ändrad: 22 sep-06 kl 18:47 av martinki »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 22 sep-06 kl 19:15 »
Hej!

Jag var, innan vi flyttade, inne på att göra cider, så man fick nytta av alla äpplen.
(Jag tål inte äpplen på gamla dar, får koliksmärtor).

Edgar

DrJacob.se

• Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
« Svar #5 skrivet: 12 dec-06 kl 19:46 »
Lufttorka eller torka i en torkmaskin/dehydrator (http://www.levandefoda.se/butik.htm) och gör Levande Föda chips. Marinera i sött eller salt. (men använd helst inte socker eller raffinerat koksalt).

Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

Hus-Modern

• Hus-Modern
« Svar #6 skrivet: 28 dec-06 kl 17:07 »
Jag brukar koka äpplesaft i saft-majan!
Lägg i några kryddor bland äppleklyftorna, tex kanelstång, mynta eller stjärnanis.
Runt jul brukar jag göra glögg på saften. Koka den en stund med ganska mycket kryddor (kanel, nejlika, kardemumma, svartpeppar, stjärnanis).
Spetsa ev med brännvin när det är färdig kokt.
Syltning, saftning och bakning.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jan-07 kl 15:11 »
Vi har massor av äpplen och skulle behöva bra tips på vad man kan göra med dem!!

jag köpte idag 2kg äpplen på coop för 23kr, dem ska jag använda till mellanmål,fruktkaka,äppelpaj mm :D

Tantjohanna

• Ingen är hopplös!
« Svar #8 skrivet: 11 jan-07 kl 18:07 »
Alla äpplen som inte går åt till mos och saft skär jag i klyftor (jag skär bara runt skrutten, det gör inte så mycket om det kommer lite skrutt med, eller lite brunt), lägger i plastpåse och slänger i frysen. Sen är det bara att ta fram klyftorna, lägga i en form, kanel o ev. socker  och smörklick på och ett par tre-fem minuter i micron. Där har vi Äppelmums. Äts med sked som det är, eller med vaniljsås/glass.

Annars lägger jag klyftorna i ring i stekpannan, häller över en sockerkakssmet med kanel i och gräddar som vanlig kaka.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jan-07 kl 18:11 »
Alla äpplen som inte går åt till mos och saft skär jag i klyftor (jag skär bara runt skrutten, det gör inte så mycket om det kommer lite skrutt med, eller lite brunt), lägger i plastpåse och slänger i frysen. Sen är det bara att ta fram klyftorna, lägga i en form, kanel o ev. socker  och smörklick på och ett par tre-fem minuter i micron. Där har vi Äppelmums. Äts med sked som det är, eller med vaniljsås/glass.

Annars lägger jag klyftorna i ring i stekpannan, häller över en sockerkakssmet med kanel i och gräddar som vanlig kaka.

va? går det att frysa äpplen?? ???

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 jan-07 kl 18:14 »
Hej!

Jag var, innan vi flyttade, inne på att göra cider, så man fick nytta av alla äpplen.
(Jag tål inte äpplen på gamla dar, får koliksmärtor).

Edgar

jag har blivit allergisk mot nästan alla äpplen utan Cox Orange, och dem finns ju bara en kort tid, så när dem finns, då passar jag på.
alla andra äpplen får jag"kalleankaläpp" av när jag äter dem råa.

Wynja

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 29 jan-07 kl 10:56 »
Koka mycket äppelmos och konservera via inkokning eller frys in burkarna. Under året som går kan man plocka fram dem och göra äppelkräm av moset. Späd moset med lite vatten och vispa ner lite potatismjöl i kastrullen under uppkok.
Eller ät moset till allsjöns maträtter!

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #12 skrivet: 26 feb-07 kl 15:52 »
 ;)Jag har en råfruktscentrifug där jag gör juice av mina äpplen, morötter, apelsiner mm.

Det är toppen med nypressad färsk juice varje dag.

Lev väl.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 mar-07 kl 20:34 »
Håller med dig Skogshäxan - råsaftcentrifug är helt suveränt! Så himla gott och sån kanonkick på morgonen. Jag gör många äpplepajer av alla möjliga varianter och fryser ner, det är gör jag med vinbär med så vi har ofta paj när vi fikar...
/A

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #14 skrivet: 18 apr-07 kl 11:27 »
Torkade äppelbitar hela hösten... Har en vedspis i köket så det var upp med luckan.. satte plåtarna på luckan å vips så hade jag torkade äppelbitar... testade några plåtar med att strö kanel över äppelbitarna.. och jisses vad gott det var..
Barnen har beställt en MASSA kanel äpplen till hösten så det lär bli stor producerat till hösten...

Lycka till och ät inte för mycket så ni får ont i magen *hehe*

Hällmansro

« Svar #15 skrivet: 03 maj-07 kl 17:36 »
Jag brukar ta en massa äpplen och åka till bonden "nästgårds". Han har ett musteri.

Äppelmust är enormt gott, det kanske blir samma sak som i en råsaftcentrifug. Men jag slipper slabba hemma, och det blir en rolig utflykt till ekobonden.
När barnen var små var det jättespännande att se proceduren.

I höstas åkte jag hem med 43 liter äppermust i olika dunkar. Bara att hälla på flaska och konservera - ingen dyr frysförvaring. Jag frös in lite, om jag skall vara helt ärlig. Jag tog en plastpåse och satte i en ursköljd mjölkförpackning. Fungerar utmärkt.

Drack faktiskt must till lunchen idag !
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser