Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Instruktionsbok  (läst 3072 gånger)

sydtobak

• Skogstorpare
Instruktionsbok
« skrivet: 22 okt-11 kl 19:54 »
Någon som vet var man kan få tag på en beskrivning till en tröska från Tierp Verken
Min bästa ägodel är min vedspis!

Existens?

• Gäst
SV: Instruktionsbok
« Svar #1 skrivet: 22 okt-11 kl 20:16 »
Det kanske inte blir helt lätt.. vad är det du vill veta?

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #2 skrivet: 22 okt-11 kl 20:25 »
Vet inte om det är något speciellt i nuläget. Jag kommer nog att få snurr på den tills det är dags att använda den. Bara det att ibland är jag lite omanlig och vill läsa en instruktionsbok. Bl.a. finns det 10 olika sorters såll, hade varit bra att veta vilka som är avsedda för vad. Känns inte som jag vill lägga hela min ynkliga skörd på att prova mig fram. Vilken årgång det är på tröskan vet jag inte, kanske 20-tal. Men allt finns med och är i mycket gott skick.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 okt-11 kl 20:55 »
Du kan ju alltid köra med ett grövre såll och prova dig fram, det enda som händer då är ju att säden inte blir helt ren. Havresållet brukar vara det största, runt 10 mm, sen då kornet lite mindre, ca 8 mm. Sen har du kanske en del ogrässåll också.

Fördelen med ett tröskverk är ju att inget går till spillo.. du vet ju vart det hamnar  :)

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #4 skrivet: 23 okt-11 kl 00:50 »
Helt rätt. Och får jag för mycket skit i säden får jag väl dra den ett varv i min gamla sädesharpa. Men det var ju inte riktigt meningen. Jag får väl prova mig fram.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 10 feb-12 kl 14:09 »
Vi fick en operators manual till en självbindare från något ställe där sådant sparades ,tror det var "myndighets ägt" kungliga ingick i namnet tror jag .Goggla på vagnhistoriska sällskapet.

segesholm

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 feb-12 kl 14:58 »
Jag hade kollat med kungliga biblioteket i Stockholm. Har själv fått fram information där ifrån.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #7 skrivet: 14 feb-12 kl 10:58 »
Tack för tipsen, skall kolla när jag får tillfälle

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser