Tycker visst att man ska titta runt och inte bara i Sverige om man vill ha en bra vallhund, bara man tycker det är ok att ta över hunden och den är stabil och klarar resan.Viktigare är vad för typ av hund du vill ha. Skulle om jag vore du sätta mig ner och skriva ner egenskaper och personlighet du gillar, även fysiska och försöka hitta en hund som passar just dig, det är viktigare än ras, tycker jag och det är mitt råd.En hund av viss ras, betyder inte alltid rätt val. De stöps inte alla i samma form - tyvärr kan man tycka och ibland kan en viss individ av annan ras passa fast den inte är det man tänkt. Ofta finns bra vallhundar till salu av olika orsaker, att man inte hittat rätt förare t ex. Viktigast är att vallhunden passar sin förare, förutom att den ska vilja jobba och hålla fysiskt. Sen har både eyehundar och kroppsvallare för och nackdelar. Jag kan uppskatta olika sorters hundar, men skulle inte orka eller vilja leva med alla för det.Kontakta uppfödare och hör, ofta har folk utbildade hundar till salu som inte läggs ut, en del kommer tillbaka, andra funderar på saken men kanske väntar på rätt person om de ska sälja. Det ska kännas rätt i magen, annars blir det aldrig rätt och sen ett liv med upp och ner i träning, samarbete, samvetskval etc. De gånger jag tvekat, har visat sig vara rätt till slut och lika de gånger jag kännt att det stämmer på en gång, har jag alltid fått mer.