Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en foderfråga  (läst 4122 gånger)

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
Ännu en foderfråga
« skrivet: 21 okt-11 kl 10:48 »
Så här ligger det till:
Vi har 30st Sussex-kycklingar som är runt en månad gamla och jag funderar som bäst på vad vi skall ge dom efter kycklingfodret. Jag vill ge så mycket helsäd som möjligt i ströet för att sysselsätta hönsen och lufta ströet, vi har ju långa mörka och kalla vintrar här uppe i norr. Fodret skall vara pelleterat inte pelletskross.
Hos oss är det bara Lantmanna eller granngården som gäller, Svenska foder levererar inte hit upp tydligen och Fodercentralen som har Edel foder är mycket dyrare än lantmanna.
Lantmanna har två pelleterade foder på säck, Allfoder Veg och Värp-koncentrat. För att det skall bli billigast så måste man köpa två pallar åt gången.
Så min plan är att nu köpa en pall med Allfoder + en pall med något sädesslag(havre?).
När pallen med Allfoder är slut någongång till sommaren kommer jag att beställa en pall med Värp-koncentrat och en eller två pallar med säd(korn och/eller vete).

Är det vettigast att komplettera allfodret nu under vintern med havre?
Och sedan till sommaren när jag går äver till Värp-koncentrat skall jag då även inhandla både vete och korn eller klarar jag mig med ett av dom två? Havre har jag ju då redan...

Självklart skall de ha fri tillgång till både smågrus och snäckskal. Och så ger jag dom så mycket som jag kan från hushållet...och sommartid så har de tillgång till en gigantisk tomt.
Om jag kan köpa två pallar åt gången så kostar varje säck ungefär 50:- mindre än på Granngården. Min förhoppning är att mina två grannar skall vara intresserad att köpa foder av mig istället för på granngården så att jag får större omsättning på det(kortare lagringstid). Speciellt värpkoncentratet kommer vara svårt att göra av med under hållbarhetstiden.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #1 skrivet: 21 okt-11 kl 19:23 »
Allfodret innehåller redan spannmål och ska därför inte blandas ut. Hade det varit sommar och hönsen gick ute och sprätte och fodersökte så kompenserar dom själva, så då hade det inte varit något problem. Men jag skulle inte börja blanda det vintertid för då behöver du ge massor av andra extragrejer för att vitaminer, mineraler proteiner osv ska bli rätt.  Om du vill blanda med helsäd ska du köpa värpkoncentrat. MEN då ska du ha minst 2 sorters spannmål (helst vete & korn)

Jag vet många som blandar Allfoder med spannmål men du har växande kycklingar och dom behöver ett bra foder för att växa bra framförallt nu vintertid. Till våren vill du att dom ska värpa bra och då behöver dom ett bra foder för det. Bor du i Norrland så lär det inte finnas så mycket att äta ute när dom börjar värpa...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #2 skrivet: 21 okt-11 kl 20:55 »
Så din rekommendation är att jag börjar om några veckor att ge dom Värp koncentrat, korn och vete.
Skall dom då få fri tillgång till Värp i foderautomaterna och så portionerar jag ut 80-100g helsäd/fågel och dygn i ströet?
Lika delar korn och vete?
Eller är jag helt fel ute nu?
Jag har inte fått svar från Lantmännen om deras utfodringsrek. för värp än.

Jag vill ju göra allt vad jag kan för att stimulera de små liven under våran långa kalla vinter.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #3 skrivet: 21 okt-11 kl 21:13 »
Så din rekommendation är att jag börjar om några veckor att ge dom Värp koncentrat, korn och vete.
Skall dom då få fri tillgång till Värp i foderautomaterna och så portionerar jag ut 80-100g helsäd/fågel och dygn i ströet?
Lika delar korn och vete?
Eller är jag helt fel ute nu?
Jag har inte fått svar från Lantmännen om deras utfodringsrek. för värp än.

Jag vill ju göra allt vad jag kan för att stimulera de små liven under våran långa kalla vinter.
Värp ska blandas 50/50 ungefär. Jag tror inte du behöver ge allt spannmål i halmen. Förmodligen räcker det med en lite del för att dom ska ha att göra med att  sprätta i halmen.

När jag gav värp och spannmål gav jag allt i foderautomaten. Hönsen sprätte ut den mesta säden och åt pelletsen först, sedan sprätte dom runt på golvet för att hitta och äta spannmålet  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #4 skrivet: 21 okt-11 kl 22:15 »
Ok. Skall man låta dom ha fri tillgång till Värp-säd blandningen eller ska man portionera ut dagligen?
Det är ju enklast om man kan tillämpa fri tillgång...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #5 skrivet: 22 okt-11 kl 07:47 »
Men innehåller inte värpkonc-et väldigt mycket kalk, avsett att användas till äggskalen,  alltså mer än vad de behöver innan de värper? Och som då istället kan skada njurarna.
Jag använder ett pelleterat gödfoder i stället.  Det som är slutfoder de sista dagarna för slaktkyckling, och inte innehåller antibiotika. Detta foder använder jag redan från kläckning .
Efterhand som de växer äter de allt mer hel spannmål och mindre pellets. De reglerar detta själva. Detta har jag kört med i åratal, både till dvärghöns, stora Sussex, kalkoner, myskankor och gäss med utmärkt resultat. Naturligtvis måste de ha tillgång till snäckskal separat, även denna konsumtion reglerar de själva efter behov.
Enda problemet har varit att få tag i en foderbutik som vill tillhandahålla detta foder.
Sedan det där med fri tillgång jämt, det har sina risker att ha foder tillgängligt nattetid, då är det ju inte hönsen som äter utan kan vara objudna gäster. Särskilt denna tid på året.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #6 skrivet: 22 okt-11 kl 08:03 »
Objudna gäster lär jag inte få i mitt hönshus, det är tätt som en bunker...förutom några ventiler då. Om de inte tar sig in dagtid och gömmer sig till natten då.

Däremot så var jag inne på att köra Allfoder första tiden tills de började lägga ägg just för att undvika det extra kalket som är i värp-koncentratet. Men hur går det för tupparna, de lär väl inte heller behöva det extra kalket? Och nya kycklingar hoppas jag ju att få lite då och då. Om det då blir väldigt besvärligt att utfodra dessa separat så är det kanske inte värt att hålla på med Värp till hönsen.
Om jag ger dom Allfoder så kan jag ge dom några nävar säd i ströet bara för att roa dom.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #7 skrivet: 22 okt-11 kl 08:16 »
Men innehåller inte värpkonc-et väldigt mycket kalk, avsett att användas till äggskalen,  alltså mer än vad de behöver innan de värper? Och som då istället kan skada njurarna.
Jag använder ett pelleterat gödfoder i stället.  Det som är slutfoder de sista dagarna för slaktkyckling, och inte innehåller antibiotika. Detta foder använder jag redan från kläckning .
Efterhand som de växer äter de allt mer hel spannmål och mindre pellets. De reglerar detta själva. Detta har jag kört med i åratal, både till dvärghöns, stora Sussex, kalkoner, myskankor och gäss med utmärkt resultat. Naturligtvis måste de ha tillgång till snäckskal separat, även denna konsumtion reglerar de själva efter behov.
Enda problemet har varit att få tag i en foderbutik som vill tillhandahålla detta foder.
Sedan det där med fri tillgång jämt, det har sina risker att ha foder tillgängligt nattetid, då är det ju inte hönsen som äter utan kan vara objudna gäster. Särskilt denna tid på året.
Koncentrat innehåller inte kalk. Det ska man ge vid sidan av. Det är helfodret som innehåller kalk.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #8 skrivet: 22 okt-11 kl 10:05 »
Aha, Lina, det var ju väldigt bra. För det är just det jag haft emot värpfoder, att djuren inte kan välja själva om de ska ha kalk eller inte.
Förr kunde de faktiskt det, då låg det hela bitar av snäckskal i värpfodret, men nu är det helt ihopblandat och kan inte undvikas.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #9 skrivet: 22 okt-11 kl 11:34 »
Är det på mängden kalcium jag ser om det innehåller mycket kalk(det här är jag verkligen ingen mästare på)?
Värp ligger under Lantmännens koncentrat foder, men sedan står det att det är ett kompletteringsfoder. Vad nu denna skillnad är.
För vad jag har förstått så finns det olika "koncentrerade" koncentrat foder. Alltså de ska späs ut med olika mycket helsäd.

I så fall lutar det mot Värp just nu, det svänger fram och tillbaka. ;-)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #10 skrivet: 22 okt-11 kl 12:44 »
Man kan ha allfoder i en behållare och vete/korn i en annan så kan de välja själva.
När jag blandar allfoder/hel veg med vatten och gör en gröt (stöpa)
så äter de bättre av "stöpan " ???
Hur är det om man tillsätter korallkalk i fodret (allfoder)
Finns ju recept där man ska blanda i korallkalk i eget blandat foder.
Hedemorahöns

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #11 skrivet: 22 okt-11 kl 16:08 »
Man kan ha allfoder i en behållare och vete/korn i en annan så kan de välja själva.
När jag blandar allfoder/hel veg med vatten och gör en gröt (stöpa)
så äter de bättre av "stöpan " ???
Hur är det om man tillsätter korallkalk i fodret (allfoder)
Finns ju recept där man ska blanda i korallkalk i eget blandat foder.
Jag tror egentligen inte på att blanda kalken i maten då hönorna reglerar intaget såpass bra själva. Mindre jobb och mindre spill att ge det i en separat bytta.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #12 skrivet: 22 okt-11 kl 19:40 »
Ska hönorna ha vete o korn? Har hört att kornet inte ger så mycket näring. Trodde vete o havre var bäst.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #13 skrivet: 22 okt-11 kl 19:48 »
Ska hönorna ha vete o korn? Har hört att kornet inte ger så mycket näring. Trodde vete o havre var bäst.
Om kornets näringsvärde tvistar de lärde. Det finns studier från vissa lantbruksuniversitet som visar att det inte är så bra och studier från andra lantbruksuniversitet som visar att dom andra har fel och korn är mycket bättre än havre. Jag försökte hitta "sanningen" men blev bara mer konfunderad över att informationen var så motstridig även inom forskningen.

Generellt sett så verkar det som att Canadensiska och Australiensiska hönor mår bra på korn och Amerikanska inte kan ta tillvara näringen i korn  :-\ Hittade ingen studie på Svenska hönor och då jag alltid har gett vete och korn och mina hönor har mått bra så tror jag att jag fortsätter med det. Dessutom äter mina hönor inte havre utan svälter hellre ihjäl  :P  Förmodligen tror dom att dom kommer från Canada eller Australien  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Agda 61

  • Inlägg: 61
    • Skåne
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #14 skrivet: 22 okt-11 kl 20:08 »
Dessutom äter mina hönor inte havre utan svälter hellre ihjäl  :P  Förmodligen tror dom att dom kommer från Canada eller Australien  ;D
Hönor är underbara djur.  :) :D :) :D ;D
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #15 skrivet: 22 okt-11 kl 20:11 »
Man kan inte låta hönsen välja? Jag köper en säck av varje(havre, vete och korn) på granngården. Och dom 2 sädesslagen som dom äter upp först köper jag sedan in en större mängd av.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #16 skrivet: 22 okt-11 kl 21:22 »
Man kan inte låta hönsen välja? Jag köper en säck av varje(havre, vete och korn) på granngården. Och dom 2 sädesslagen som dom äter upp först köper jag sedan in en större mängd av.
Absolut kan man göra så  :D

Det är därför jag ger vete och korn. Om jag satte fram alla tre sorterna skulle mina höns äta upp veten först. Sedan skulle dom titta på mig och kolla om dom fick mer vete... När jag inte ger dom mer vete äter dom korn. När det är slut vill dom ha mer vete ;) När dom börjar bli riktigt hungriga springer dom och jagar mig. Sitter utanför ytterdörren och skiter på trappan eller står och pickar på glasdörren på baksidan (Då både kalkoner och gäss har samma smak som hönsen och har samma inställnig till att försöka få min upmärksamhet blir detta lite jobbigt  ::) )

När jag får för mig att jag nog gett dom för lite mat och till slut går ut finns all havre kvar orörd  :-\

Om jag bestämmer mig för att vara en hård djurägare och tvinga dem att äta havre behöver jag bara fodra var annan dag. Havren går nämligen att äta först när jag är en så elak kärring att dom inte ens får lite vete eller korn till frukost dagen efter....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #17 skrivet: 22 okt-11 kl 21:36 »
Då antar jag att du inte tillämpar fri tillgång utan portionerar ut vetet och kornet dagligen, för annars skulle de väl bara äta vete...

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #18 skrivet: 23 okt-11 kl 08:11 »
Då är det kanske bara en vanesak för mina hönor äter lika gärna havre som vete. De fick havrekrosset som rådjuren inte hann äta upp förra vintern och det var tydligen jättegott, sen har jag köpt vete för att det är mindre och kanske lämpligare för kycklngarna?! Men korn är det enda som odlas här så det skulle ju underlätta och kanske bli billigare om de åt det också.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Ännu en foderfråga
« Svar #19 skrivet: 23 okt-11 kl 10:05 »
Jag läste någonstans att havre var bra att ge under vintern...
Och jag vet att närmsta äggproducent tycker att det borde vara mera korn och mindre vete i lantmännens fullfoder...
Men jag får låta hönsen bestämma själva, de vet förmodligen bäst. Och hållbarheten på helsäd är ju väldigt lång så det gör inte så mycket om man råkar köpa lite för mycket av det ena eller det andra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser