Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservering av äppelmust. Gör jag rätt?  (läst 3912 gånger)

Bunkert

• Södermanland
Konservering av äppelmust. Gör jag rätt?
« skrivet: 17 okt-11 kl 00:11 »
Körde äpplen i mixern med rivjärnskniven.
Pressade genom silduk.
Hällde på glasflaskor med snäppkork och gummipackning.
In i ugnen i 70grader i 30min.
Fyllde på med några cl must i varje flaska ända upp till kanten.
På med korken.

När musten hade svalnat så hade vätskenivån sjunkit ca 4-5cm i flaskhalsen.
Är det nu luft där som kommer fövandla min must till vinäger?
Eller är där ett vakum?
Hur länge är denna äppelmust/dryck hållbar? Innehåller inget annat än saft från pressat äpple.

Nästa omgång så lät jag musten svalna en stund med korken av. Fyllde, sedan vätskenivån sjunkit, på ända upp med annan must från ugnen och satte därefter på korken. Nu sjönk vätskenivån ca 2-3cm i flaskhalsen. När musten hade svalnat helt.

Ska jag hellre låta den svalna helt med korken av och sen fylla på med ugnsmust ända upp och försluta?

I must have an answer on this one.
Mvh, Bunkert

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Konservering av äppelmust. Gör jag rätt?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-11 kl 07:57 »
Du ska inte hålla på att öppna och fylla på, för varje gång du kommer i kontakt med kork, flaskhals osv så tillför du ju nya bakterier. Fyll på fullt och förslut och sterilesera och LÅT DOM VA!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kurt

« Svar #2 skrivet: 17 okt-11 kl 08:16 »
Om själva musten pastöriserades 30 min vid 70 grader så är det OK, men har man den bara inne i ugnen 30 min, så är det nog tveksamt om musten ens blir 70 grader varm! Man måste alltså värma den innan den tappas på flaskor och pastöriseras. Och pastöriserade must skall också förvaras svalt, eftersom den inte är steril.

http://hem.bredband.net/musterirosenhill/must/tips.htm

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 20 okt-11 kl 22:22 »
kurt har helt rätt, risken är enormt stor att du har tillverkat cider i stället.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser