Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta en svart trumpetsvamp?  (läst 8565 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Är detta en svart trumpetsvamp?
« skrivet: 13 okt-11 kl 18:23 »
Har jag äntligen hittat svampjäveln som  gäckat mig i 35år?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Är detta en svart trumpetsvamp?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-11 kl 18:26 »
Ser väldigt mycket ut som en sådan.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 13 okt-11 kl 18:35 »
Trattis är detä inte, har hela korgen full av såna. Luktar svagt som kantarell

Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 okt-11 kl 18:43 »
Använd svampguiden som vägledning!! Det finns flera olika bilder på svampen, kolla igenom alla. Dela svampen hemma och kolla allt!

Är den ihålig och har lite "prickar" så är det Svart Trumpetsvamp. Skicka allt till mig för analys  ;D

http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Craterellus_cornucopioides

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 okt-11 kl 18:46 »
Ser så ut.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gronavagen

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 13 okt-11 kl 18:49 »
Skicka allt till mig för analys  ;D
Skulle inte tro det va! Putsarbössan ifall du kommer hit för att röva mig på mitt svarta guld..... ;D

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 13 okt-11 kl 19:11 »
Ser ut så, är den lite mörkare längst ner på foten? Och helt ihålig när du tar i sär den? I så fall ta bort det svarta/mörkare längst ner.
Den är jättesvår att hitta men när man väl gör det så blir man rikligt belönad, den är läcker och lika lättorkad som trattisar  :D
« Senast ändrad: 13 okt-11 kl 19:24 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hustran

« Svar #7 skrivet: 13 okt-11 kl 19:19 »
Jovisst är det svart trumpetsvamp. Tänk på ,som sagt att dela på den....det kan finnas både det ena o andra i "stjälken" (larver) Den är lätt att torka och jag har använt den i brödbaket bla. väldigt god. :)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #8 skrivet: 13 okt-11 kl 19:23 »
Ser ut som en sådan, men man kan inte vara helt säker från en bild.

Är den helt slät eller har den en åsar som en kantarell? Enligt min svampbok kan den bara förväxlas med grå kantarell och kruskantarell och de har båda åsar (vilket den svarta trumpetsvampen saknar).

Klipp bort den nedre träiga biten när du plockar, den smakar inte gott. Och öppna tratten, hittade drösvis med ägg och några flugor längst ner i bottnen sist jag plockade.  :-X

Förresten, titta noga, finns det en så finns det många.  ;D ....svampar alltså...

Gronavagen

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 13 okt-11 kl 19:31 »
Den är slät,tittat på en vansinnigt massa bilder men kan fortfarande inte tro att det  är  sant.¨Som jag har letat efter denna svampjävel.

Dammsög skogen runt de ca 30 exemplar som jag hittade.

Ska rensa den, men det blir nog imorgon. Dockska jag inte torka,utan steka den och ätadå jag vägrat att äta den när kompisar bjudit (ville hitta själv först).

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 13 okt-11 kl 19:31 »
hittade ett ställe jag med,har inte plockat dem än men kanske måste gå dit igen och ta vara på dem trots all annan svamp man har plockat

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 3 användare
Smålandstokarna, RickardR, donderboss

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser