Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omfattande renovering  (läst 5783 gånger)

Fransyskan

Omfattande renovering
« skrivet: 20 sep-06 kl 14:26 »
Jaha, här kommer jag igen med mera frågor :)

Jag och min sambo sitter och tittar på ett litet torp. Det har väldigt mycket av det vi vill ha och är samtidigt mycket, mycket billigt... och av en god anledning må jag ju säga.

Vattenrören måste bytas ut (ska tydligen vara 10 meter), toaletten måste bytas, elen måste tittas över, vedspisen i köket är i dåligt skick, murstocken bör kollas, finns antagligen fuktskador, trekammarsbrunnen är i "okänt skick"...

Dessutom: ingen dusch/bad samt gemensamt vatten med två grannar. Förstår väl jag det att det nästan är gratis ;D

Frågorna lyder som följande: skulle ni våga? Vad, om något, tror ni man kan göra själv? Någon som gjort något liknande och hur gick det i såfall? Vågar någon ens gissa vad detta kalaset skulle kosta?

Hoppas att här hamnar i rätt forum nu. Annars hoppas jag någon snäll person kan flytta den så den hamnar på ett bättre ställe :)

manna

• -
Re:Omfattande renovering
« Svar #1 skrivet: 20 sep-06 kl 15:03 »
Ni behöver en sotare, en elektriker, en person från kommunens miljö&hälsa samt en dos jävlaranamma och lite mer pengar än ni räknar med att göra av med.

Brorsan har renoverat/restauererat en torklada för lertegel från 1800. Från en hög med skit till det finaste torpet alla kategorier på denna sidan ekvatorn! Allt går, men det gäller att tro på det själv.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #2 skrivet: 20 sep-06 kl 16:22 »
Har man bara nånstans att bo undertiden kan man väl renovera vad som helst. Om man kan sånt? Jag skulle inte ens fundera på det! ;D

Gammel Smurf

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 sep-06 kl 17:28 »
Gör en ordentlig besikting med hjälp av besiktningsman, det kan visa sig att det döljer sig mera saker.
Men framförallt så får ni en ordentlig bild av både pris och arbets omfattning. ska man jobba 8t omdagen och sedan jobba 8t hemma med renovering så e man inte en så himla kul kille efter en tid jag vet !
Det sliter hårt och man måste fråga sig om det är värt det, för egen del så med facit i hand så var det värt det men det fanns stunder då jag inte tycket så hehe.
Nu så e jag själv och har gjort allt arbete, och under tiden så förföll visa andra områden så som städning (damsugning främst) så beroende på vilken livs situation man befinner sig i så ska man nog fundera på hur det blir så att man e på de klara med detta från början, jag tänker mig om jag haft ett par små ungar och en kvinna som bara hade blivit hälften så trött å grinig som jag blev så hade nog ett 3.e världs krig lätt brutit ut *skrattar*.
Pengar går det åt också och mera än vad man räknar med små små detaljer plockar på och blir en stor å !

Har jag lärt mig något ? jo gör en sak i taget, ett projekt bara ett och se till att det blir klart innan nästa, dela upp stora projekt i små del mål och se till å vila en vecka eller så mellan dem, gå på bio eller ta en sväng i skogen o plock bär eller titta på naturen helt enkelt.

Men för tjutton låt inte detta av skräcka på något vis utan ta vara på andras erfarenhet, fundera lite, prata med någon vän/kompis, fundera lite till *ler* och bilda en egen uppfattning och ta ett beslut !

Fransyskan

« Svar #4 skrivet: 20 sep-06 kl 17:41 »
Har man bara nånstans att bo undertiden kan man väl renovera vad som helst. Om man kan sånt?

Kan och kan... Jag kan knappt knyta skosnörena om sanningen ska fram :D Men jävlar-i-mamma har vi ju bägge två så det kanske skulle ordna sig i alla fall. (Samt att jag har ju far som kan både snickra och mura och det är ju kanske bra det med!)

Besiktningen var ju ett jättebra tips. Skulle ju kännas jättebra att veta exakt vad som behöver åtgärdas innan man börjar hoppas alltför mycket. Tack Gamme Smurf! :)

Någon som vet om det kommer finnas krav (från kommunen tex) att vi ordnar vissa saker direkt eller får det ta sin lilla tid? Skulle i så fall bli permanentboende om något år, men fritidsboende ett bra tag.

Huset kostar drygt 20,000kr. Har kanske det dubbla sparat eftersom vi drömt om hus ett bra tag nu. Hur långt tror ni man kommer på det? Vi kan förutom det lägga någon tusenlapp i månaden om vi lever riktigt sparsamt. Förstår ju att det är för lite, men hur mycket för lite är det tror ni?

Tack för alla svaren! :)

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #5 skrivet: 20 sep-06 kl 18:02 »
Om huset bara kostar 20papp så är det juinte mkt att krångla med. Bestäm er om ni vill prova. 20 papp kan man både ha och mista!

Har man bara kontakter som kan stödja, och en vilja att lära sig så är det nog bara att köra!

Gammel Smurf

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 sep-06 kl 18:16 »
Kommunen jag bor i "kungsbacka" har öppet hus en dag i veckan då kan man kila upp till "tekniska" ja alltså de som har hand om bygglov å sådant, jag föreslår att du kollar läget hos dig och snckar lite med dem om hur du ska gå tillväga för att komma på rätt väg från början (fritidshus till permanent bostad).

Avloppet är det som du nämner som jag uppskattar att det skulle kosta dig allt du sparat och lite till om det skulle visa sig att du måste göra om detta, dessutom måste du söka bygglov för att göra om det, man kollar markens genomsläpplighet m.m. och gör en bedömning av hur stor infiltration m.m. som behövs o.s.v. ny 3kammare innebär grävmaskin om man inte har tok mycket energi.

Elen, förutsatt att du gör en deal med en behörigelektriker och gör jobbet själv så skulle jag gissa på material kostnad på ca 5 lakan.

Murstocken ca 10 om den skulle bli utdömd kolla med din lokala sotare för provtryckning. det finns insattsrör för att renovera (laga).

Vatten rören i huset kanske 2 papp beroende på hur mycket du behöver skarva å dona.
Toaletten kostar ett par tusen, dush (blandare och grejor) 1-2 tusen beroende på model och fabrikat.
Generellt så är det kopplingar och kranar som är dyrt i vvs branshen.

Fukt skador är som regel dyrt och jobbigt att fixa, kolla detta innan du köper, har du otur har det börjat att gå röra och svamp i stommen och då kan du kanske lika gärna elda upp det och bygga ett nytt hus på tomten. svårt att uppskatta kostnaden här som du säkert förstår.

Hur är det med:

Isolering ?
Fönstrena ?
Är det direktverkande el utöver vedspisen ?
Var ligger uppvärmingskostnaderna på idag ?

Kolla upp allt !

På GP's hemsida finns det att ladda ner en lista på saker som man bör kolla innan, jag kollade på den när jag köpte mitt hus, det är alltid något som man inte tänker på *suck*.

Lycka till !

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 dec-06 kl 22:35 »
HA! Vi har under några år renoverat upp ett liknanade ställe som du nämner till en tjusigt hästgård..
Inte nog med det, sen sålde vi det o köpte detta istället o började om från början...
Inte nog med det..Vi har 2 småbarn..
Har ett användbart rum. Inga garderober, Ingen badrum,köket har vi fått hjälpligt användbar iallafall. Fått dra allt nytt från el, avlopp, vatten, skorstenstock you name it! Men snacka om att det är värt besväret! Det blir såååå uunderbart bra.
Ok , erkännas ska att jag misströstar mer än ofta. .. men allt har sitt pris.  :D
Visst visst , det skulle gå att göra annorlunda men nu tycker vi att det ska göras själv.
Ifall det skulle kännas för enkelt så tränar vi lite hästar också o har en massa andra djur... Det fanns inget användbart färdigt när vi kom hit, HELA gården är nergånget och absolut behov av renovering..
Men ser det så att köper du färdigt så kanske du inte är nöjd iallafall o vill renovera lite ändå.... Då har du inte sparat!

Finns det nåt skönare än att slå i sista spiken eller dra sista pensel drget o sen säga : Detta har JAG gjort!

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 15 dec-06 kl 22:50 »
Tessmoliis, vilken inspiration du ger!!! hur gjorde ni, var stället överhuvudtaget beboeligt? Har ni bott på gården under renovering, eller hur har ni löst det? Och.. flyttade djuren in direkt? Hur hittade ni det? Vad kostade kalaset? Mycket funderingar från en som funderar om jag kan, eller om jag är fast i lägenhet för alltid..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 dec-06 kl 11:54 »
Allting låter helt otroligt..men visst har vi bott i våra renoveringsobjekt hela tiden. Tvättar oss hos min mamma, där lagade jag också matlådor hela förra vintern när vi bara hade micro o vattenkokare o ett gammalt toaletthandfat som kök. Har ungefär 12 km dit.
Hur vi hittade detta?  ;D ;D ;D
 Hade åkt runt o tittat på gårdar utan att hitta det perfekta,var på väg hem typ vid midnatt o körde fel på en väg... Stannade i en korsning för att läsa på kartan o när vi tittade upp såg vi vår gård framför oss. Det fanns en skyllt "till salu" vid en traktor..vi bestämde oss att ringa på numret följande dag trots att vi trodde att det var traktorn som var till salu. Mycke riktigt, det var traktorn. Men efter ett tag kom vi överens om att köpa gården istället. Så så gick det till.
Visst tittade vi lite närmare innan vi skrev på pappren men vi hade redan bestämt oss den natten vi stog här i kolmörker o tittade på gården i billysen.
Det spelade just ingen roll hur allt var för vi hade redan blivit så förtjusta i läget och omgivningarna,det är det som inte går att bygga. O så hade vi redan känt att ska vi ha perfekt får vi göra det själva.
Det var extra utmaning att han som hade bott här var skrothandlare/samlare,så ni kan tänka er...... :( Varje utrymme vi vill använda måste tömmas först. Så här långt har vi kört över 4 ton järnskrot till återvinning tex. o det finns minst lika mycket kvar. Då har vi int snackat om andra sopor.....
Ja, hönsen var med, jag röjde ett hörn i svinstian o gjorde i ordning åt dom. Hästarna fixade vi lösdrift på logen ..efter att ha tömt där. O Röjt bort kilometervis med taggtråd.
Fåren o ankorna har vi gjort i ordning åt alteftersom.
Gården köpte vi för 1,3, det är 40 ha med skog o jordbruksmark. O såhär långt har vi lagt ut typ 150 på byggmaterial, då ingår sprillans vitvaror. Det räcker till kök (ända ner till jorden) vardagsrum,2 badrum, 3 sovrum, kontor + en del i utebyggnader.. o så köpte vi en bilför pengarna också... Alltså vi försöker snåla genom att göra allt själva och återanvänder mycke grejor som lister o fönster går att få som nya med spackel o slip papper o färg.Men därför har vi inte behövt stå över nåt standard mässigt. Har fått ek i köket o duschpaneler o annat som kan tyckas lite lyxigt, men det hade vi inte haft råd med om vi inte snålar där det går, lägger ner mer jobb istället o jagar priser.
Nu hade vi den förra gården som grundplåt som verkligen blev uppbyggt från grunden. Det var bara ett litet torp utan toalett eller nånting annat heller. Byggde ett stall för 14 hästar o köpte till mark o ryckte upp allt.
OCH JAA! Det börjar kännas kämpigt, jag erkänner,men när det väl är gjort så...  :D
O visst kan man, det som inte dödar, det härdar!!!! Det känns lite när man läser typ viföräldrar där mammor tycker synd om sig själva för att det är så jobbigt att bo i lägenhet o kämpa med hushållsbestyren.. Jo men visst... Det beror på vad man jämför med, det är ingen dans på rosor att bo så här o ta hand om djuren också oså försöka hinna renovera lite också....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Tapio

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 dec-06 kl 13:43 »
Frågorna lyder som följande: skulle ni våga? Vad, om något, tror ni man kan göra själv? Någon som gjort något liknande och hur gick det i såfall? Vågar någon ens gissa vad detta kalaset skulle kosta?

Halaj!

Jag skulle inte bara våga, jag_har_vågat!
Köpte ett hus i skick liknande ert, fast utan sådan lyx som indraget vatten.
Hur det gick? Jotack, är inne på 5:e året och still pending.

Man kan göra allt själv, utom elarbeten, och man_måste_göra det själv, hantverkare är dyra i drift.

Det jag kan rapportera om är ett slit utan slut.
Man måste verkligen vara målmedveten och veta vad man ger sig in på.
Ser man det bara som en käck och rolig grej att komma ut på landet så lär man ledsna på halva vägen.

själv har jag nog lagt minst 300 000 Kr på renovering vid det här laget.
som det låter så kommer ni också landa där, minst.
i varje fall så kommer ni ingenstans med 40 000 Kr, det kan jag lova.

Om ni känner att ni verkligen är beslutsamma så satsa är mitt råd!

Sjäv så känner jag mig missmodig ofta, över allt detta slit och arbete som det tammefan inte finns någon ände på. Alternativet som finns är ju att bosätta sig i hyreskasern igen, men det alternativet finns inte på kartan ens en gång. Aldrig! Så för mig finns bara ett håll att gå och det är framåt!

//T
« Senast ändrad: 16 dec-06 kl 13:45 av Tapio »

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #11 skrivet: 09 jan-07 kl 11:19 »
Blev husköpet av?
Vi är mitt i en omfattande renovering av vårt hus från 1870- talet. Det mesta måste göras fast det är fullt beboligt som det är ändå.

Besiktningsmän ger jag inte mycket för. På förra huset som vi sålde missade han massor bla. två stora vattenskador som vi själva fick påvisa när han passerat dessa och de var inte direkt osynliga.

På huset vi köpt nu fick vi också VISA besiktningsmannen stora fuktskador som han gick förbi. Besiktningsfirmorna har feta försäkringar som täcker deras tabbar och därför kan man nog inte vara så säker på husets kondition efter en överlåtelsebesiktning.

Mitt tips är att anlita en äldre snickare som sett det mesta och låta han/hon bedömma husets skick, fuktmätningen kan man göra själv med fuktmätare som inte kostar skjortan på Jula eller Clas Ohlson.

En överlåtelsebesiktning kostar ca: 5 000:- hos tex Anticimex.
Om det är torpargrund och man vill ha den ordentligt undersökt och det inte går att krypa in nån stanns kostar det ca: 4 000:- extra + att man får såga upp inspektionsluckor i golvet.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 09 jan-07 kl 15:08 »
...fuktmätningen kan man göra själv med fuktmätare som inte kostar skjortan på Jula eller Clas Ohlson.

Vill bara tipsa om att en del Miljökontor lånar ut fuktmätare gratis.  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #13 skrivet: 10 jan-07 kl 12:00 »
Angående besiktningsmän övergarderar de sig dessutom mot eventuella framtida problem. Vi fick rekomendationen att gräva ur torpargrunden till 70 cm. Markplasta och sätta in avfuktare.

Urgrävningen och markplastningen är nästan klar men avfuktaren som kostar ca: 35 000:- skiter vi i efter att ha rådfrågat många hantverkare.
Samma firma som gjorde besiktningen (Anticimex) var mycket sugna på att instalera vår avfuktare och försökte sälja in det jobbet redan vid besiktning.
Orsaken till den förhöjda fuktkvoten pratade de mindre om. Förra ägaren hade ingen avrinning bort från huset från stuprören och lät ventilerna vara stängda för jämnan. Man behöver inte vara särskilt smart för att då fatta att det uppstår problem i grunden som ligger på lägsta nivån dit allt vatten söker sig.

Om vi blint litat på besiktningsmannen och åtgärdat allt det han rekomenderade skulle inte huset bara bli mycket fult, det skulle dessutom också blivit mycket dyrt. Vi har haft en del hantverkare här som hjälpt oss och min erfarenhet är att de vet mycket mer än besiktningsmannen. De har också alternativa lösningar som inte kostar men blir lika bra ändå.

Min syster besiktigade sitt hus i samband med sitt köp och i efterhand visade det sig vara både fuktskador och mögel. Hur han missade det på sin besiktning fattar jag inte då hela huset stinker mögel. I alla fall, när de började processa det hela sa besiktningsmannen att antingen gör vi upp i godo på så sätt att de själva fick göra jobbet och han gav pengar till materialet, eller så fick de ses i rätten. Eftersom en rättsprocess tar sin tid och min syster har två småbarn som hon inte vill utsätta för mögel var valet inte så svårt. De blev blåsta, fick lägga ner en massa jobb och har inte lyckats sanera möglet eftersom de inte är så kunniga på byggande.

Nä som sagt var besiktningsmän ger jag inte mycket för.

Lillegård

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 jan-07 kl 13:09 »

Det viktigaste är nog att snacka med kommunen först! Olika kommuner har så olika regler, vi tittade på hus å gårdar i två år innan allt stämmde - vissa av husen låg i sk miljökommuner som inte accepterar ens en vecka utan avloppsystem (om det nu ska bli permanentboende ska det ju va riktigt gjort från början), och där kan man glömma vanliga trekammarbrunnar, stenkistor, sandbäddar. Helsingborgs kommun krävde ett minireningsverk ala 100 000 spänn medan Svalövs kommun sa att det var lungt att vi bodde helt utan avlopp i ett år eller två, om vi lovade att använda miljömärkt!!

Man ska inte ha för bråttom, det finns gott om gamla hus! Man ska också tänka på att huspriset sällan är det samma som utgångspriset, och som alla andra poängterat; allt blir dyrare än vad man tror - trots att man gör det själv!

Idag är jag jävligt glad att det inte blev nåt av de riktigt ruggiga renoveringsobjekten vi kollade på i början, där det krävdes så stora ingrepp direkt. 20000 kommer inte räcka långt där inte! Vi köpte istället ett lagom nergånget hus, där vi kan bo medans vi fixar och där det inte är kris om något går fel... eftersom vi inte heller har renoverat hus innan! Men jag vet hur det känns, man blir kär i både huset och i tanken på att få göra något åt  det!! Lycka till i vilket fall!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #15 skrivet: 13 jan-07 kl 23:31 »
Min syster besiktigade sitt hus i samband med sitt köp och i efterhand visade det sig vara både fuktskador och mögel. Hur han missade det på sin besiktning fattar jag inte då hela huset stinker mögel. I alla fall, när de började processa det hela sa besiktningsmannen att antingen gör vi upp i godo på så sätt att de själva fick göra jobbet och han gav pengar till materialet, eller så fick de ses i rätten. Eftersom en rättsprocess tar sin tid och min syster har två småbarn som hon inte vill utsätta för mögel var valet inte så svårt. De blev blåsta, fick lägga ner en massa jobb och har inte lyckats sanera möglet eftersom de inte är så kunniga på byggande.

Nä som sagt var besiktningsmän ger jag inte mycket för.

Men där var det väl en herrans tur att de hade besiktigat, annars hade de antagligen inte haft någon att stämma. Däremot väldigt tråkigt att han gjorde ett så uselt jobb.
Problemet blev väl att de gick med på ett så dåligt "deal", en besiktningsman har ju ansvarsförsäkring så de borde definitivt ha tagit honom till tings. Att få problemet åtgärdat när han väl missat det är ju en självklarhet. Jag skulle tyvärr tro att han körde en rövare för att se om det skulle gå med på detta...

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 15 jan-07 kl 14:08 »
Nä! Inte jag heller. Jag kände nästan att killen som var här var lite bakom flötet.. Badrummet insisterade han hade funnits badkar. Nej, nej nej. Det finns plats för en,men förra ägaren som byggt badrummet nekar.. finns inget på rören som tyder på det och det skulle aldrig gå in ett badkar genom dörren...
Väggbeklädnaden var sprucken anmärkte han på. Ok,men den räcker ju inte ens ihop med taket... glipar flera cm på sina ställen..men det var tydligen ok.  ;D
Och det läckte från en kran på elementet, hjälpte inte att jag vred åt den så det slutade läcka,hade kommit åt den lite innan, skulle den ha läckt konstant borde det väl ha synats på tapeten eller trägolv..Nejdå, där blev det reservation mot vattenskador pga. element.
o så till råka på allt lyckades dom med sin list, att bjuda på försäkringen första året..o sen borde man ha sagt upp den 1 mån. innan dom skickade ut räkningen på nästa år.. inte kom väl jag ihåg det heller...eller så hade jag inte läst det finstilta. Hur som helst så betalade vi en saftig räkning på försäkring som inte kommer att täcka mycket. Halleluja!

Norrsken

• -
« Svar #17 skrivet: 15 jan-07 kl 20:23 »
Men hur gör man för att hitta en vettig besiktningsman den dan det är dags? Någon som vet?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 jan-07 kl 21:16 »
Ta referenser. Troligen slipper man besiktningsmän som är bakom flötet då.

Och inte minst: om man köper ett gammalt hus kommer man med all säkerhet att hitta skador, troligen redan före och nästan säkert efter köpet. Räkna med det. Om man inte har tid, råd, ork, lust eller kunskaper att ta hand om defekterna skall man skaffa sig ett nytt hus eller allra helst en hyreslägenhet. Jordabalken säger samma sak om än i mer juridiska ordalag.

Det finns ingen absolution och besiktningsmän har varken röntgensyn eller kan trolla. En duktig besiktningsman kollar de viktiga delarna av huset (i princip att det inte kommer ner vatten uppifrån eller upp nerifrån), att det inte stinker etc. Även en duktig besiktningsman kan på det fåtal timmar en besiktning tar bara göra en ganska grov uppskattning av skicket.

Helt fruktlöst anser jag det vara att försöka göra det till någon annans fel att huset är trasigt. Enligt min ringa mening borde husaffärer mellan privatpersoner göras på samma villkor som bilar, dvs säljas i befintligt skick. Då skulle det vara klart som korvspad vems ansvar det är att ta hand om huset efter affären.

Frances

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 15 jan-07 kl 22:33 »
Ja men i praktiken är det ju så, dolda fel finns nästan inte i den sorters hus som vi ;) skaffar oss. Fel som man kan räkna med av fastighetens ålder är inte dolda, typ inte många... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 2 användare
torbjorn, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser