Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför???  (läst 9215 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Varför???
« Svar #20 skrivet: 11 okt-11 kl 23:07 »
Nä, nu blev det trassligt. Jag var bara lite ledsen för att jag kände mig förd bakom ljuset. Hur det kom sig att jag kände så kan man ju undra, men jag fick en del indikationer på att allt inte stod rätt till. Då ville jag bara få veta hur det egentligen låg till och nu är jag intrasslad i en diskussion om valpar och djurförsök...

Sov gott alla! :)

Lite därför jag slutat vara aktiv här, det blir alltid bara missförstånd eller så får man skit :P
Ska också sova, ska ironiskt nog slakta tuppar imorgon ::) natti!

FM

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 11 okt-11 kl 23:26 »
Lagen säger att sålt är sålt, typ...  ;D

I rättslig mening är ett djur som vilken vara som helst och därför har man som säljare inga rättigheter alls.

Att sälja en tupp och kräva av köparen att denne ska skicka bilder på den och intyga att den inte är död är i laglig mening lika relevant som att sälja en soffa på Blocket och kräva att få bild på den så att man vet att den inte hamnat på tippen.

Känslomässigt är det ju stor skillnad, men det är ju en annan sak...

Man kan som säljare inte lägga till några villkor i ett köpekontrakt. Jag som hunduppfödare kan inte kräva att mina uppfödningar ställs ut eller att jag har första tjing på att köpa tillbaka dem om det skulle bli aktuellt med omplacering. Att kräva något sådant är jämförbart med att sälja en bil och kräva att den ska tvättas med vissa intervaller och att den inte får säljas vidare.

Om jag köper en tupp blir den min. Då är jag, lagligen, i min fulla rätt att nacka den så snart jag kan, även om jag sagt att den ska ställas ut och bli far till alla barnen och leva lycklig i alla sina dagar med sina höne-fruar. Visst är det oärligt och fult att göra så, men det är inte olagligt.

Alltså... lika lite som jag kan kräva av den som köper mitt begagnade kylskåp att de alltid måste ha en tub kaviar i det, lika lite kan jag kräva att att en valp ställs ut eller en tupp stannar vid liv.

det blir alltid bara missförstånd eller så får man skit :P
Ska också sova, ska ironiskt nog slakta tuppar imorgon ::) natti!
[/quote]

Missförstådd är lätt att bli när det kommer till skriftlig konversation ;)
inte lätt att va tupp  :-[

Sov gott alla! And be kind  :D

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Tännlappen

• -
« Svar #22 skrivet: 11 okt-11 kl 23:26 »
Lagen säger att sålt är sålt, typ...  ;D

I rättslig mening är ett djur som vilken vara som helst och därför har man som säljare inga rättigheter alls.

Att sälja en tupp och kräva av köparen att denne ska skicka bilder på den och intyga att den inte är död är i laglig mening lika relevant som att sälja en soffa på Blocket och kräva att få bild på den så att man vet att den inte hamnat på tippen.

Känslomässigt är det ju stor skillnad, men det är ju en annan sak...

Man kan som säljare inte lägga till några villkor i ett köpekontrakt. Jag som hunduppfödare kan inte kräva att mina uppfödningar ställs ut eller att jag har första tjing på att köpa tillbaka dem om det skulle bli aktuellt med omplacering. Att kräva något sådant är jämförbart med att sälja en bil och kräva att den ska tvättas med vissa intervaller och att den inte får säljas vidare.

Om jag köper en tupp blir den min. Då är jag, lagligen, i min fulla rätt att nacka den så snart jag kan, även om jag sagt att den ska ställas ut och bli far till alla barnen och leva lycklig i alla sina dagar med sina höne-fruar. Visst är det oärligt och fult att göra så, men det är inte olagligt.

Alltså... lika lite som jag kan kräva av den som köper mitt begagnade kylskåp att de alltid måste ha en tub kaviar i det, lika lite kan jag kräva att att en valp ställs ut eller en tupp stannar vid liv.
Kan skriva i kontraktet att man själv ska kontaktas vid försäljning,eller ha första tjing,går bra om båda undertecknar det vad jag kan förstå.

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 11 okt-11 kl 23:29 »
Kan skriva i kontraktet att man själv ska kontaktas vid försäljning,eller ha första tjing,går bra om båda undertecknar det vad jag kan förstå.
Men då har jag rätt att ge bort djuren till grannen som sedan säljer dom.
Efter det så bjuder han på fest med gratis sprit. ;)

Tännlappen

• -
« Svar #24 skrivet: 11 okt-11 kl 23:44 »
Men då har jag rätt att ge bort djuren till grannen som sedan säljer dom.
Efter det så bjuder han på fest med gratis sprit. ;)
;D Nu ska vi inte krångla till det för mycket,men man får väl inkludera det också,täppa till alla försök att slinka undan uppgörelsen  8) . Vet det är vanligt man skriver något om vad som gäller vid vidareförsäljning bara för att ha lite koll på köparen så inte djuret far illa eller djuret försvinner spårlöst.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #25 skrivet: 12 okt-11 kl 08:12 »

Visst kan du skriva ett sådant avtal, men det är inte juridiskt hållbart. Ett sådant villkor skulle anses oskäligt och ogillas vid en rättslig prövning, även om köparen också skrivit under kontraktet.

Man kan inte förhandla bort lagar genom att skriva ett eget kontrakt och det är inte förenligt med svensk lag att försämra villkoren för köparen, genom att kräva något av denne när köpet väl är gjort. Att försämra villkoren för säljaren går däremot bra!

På kennelklubbens köpekontrakt finns rutor angående återköp och man kan då välja "ja" eller "nej". En ikryssad ja-ruta innebär att jag som säljare/uppfödare förbinder mig att ta emot hunden och betala för den enligt en färdig mall. Detta gäller under hela hundens liv. En ikryssad ja-ruta innebär däremot inte att valpköparen måste sälja hunden till just mig om den inte kan ha den kvar. Det innebär inte ens att han/hon måste kontakta mig innan den säljs eller berätta för mig vart den tagit vägen.

Djur är i rättslig mening precis som vilken vara som helst och det är enklare att förstå att man inte kan teckna ett avtal som tvingar den som köper mig gamla Volvo att höra av sig till mig innan de säljer eller skrotar den än att man, när man säljer ett djur säger upp alla rättigheter till det, men så är det.

Vill man veta hur de djur man sålt har det är det bästa sättet nog att se till att ha en god relation till köparna så att de helt enkelt har lust att hålla en uppdaterad. Ett löfte om att inte sälja eller avliva är just ett löfte och sådana bryts som bekant titt som tätt...
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #26 skrivet: 12 okt-11 kl 13:55 »
men om man inte är sanningsenlig vid övertagandet så får man nog finna sig i att en och annan blir förbannad!

Inte sagt att det är så, men när det rotas i en massa, och diskusioner uppkommer så är det väl bara att fota och visa upp att tupparna mår fint? Så skulle jag gärna dela med mig av fler djur till behövande.

Det är just det, att sålt/skänkt är borta ur en ägo och bestämmande är det ingen som ifrågasatt.

MEN att envist hävda att det inte var de skänkta tupparna utan några *dubbelfrisserade* ungtuppar och sen ta bort hela tråden när jag postade mitt inlägg och ifrågasatte tidsperspektivet, DET gör MIG sur.

För intrycket jag fick i inlägget om de dubbelfrisserade var var de var framkläcka av de själva, men ungtuppar? De skulle varit 3 veckor vid slakten isf.

Jag följde inte tråden utan blev uppmärksammad på den vis pm då det var några som tyckte det lät konstigt.

Dubbelfrisserade, kom inte på ett bättre ord, frisserad tupp till frisserad höna är det jag avser.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #27 skrivet: 12 okt-11 kl 13:58 »
Vad säger lagen?

Exempelvis; Vissa säljer raskatter med restriktion att man inte får använda den i avel. Men vad jag har fått veta är att ingen kan hindra mig. Då får man kastrera djuret innan.

Inom just raskatt så säljer många uppfödare avelskatter enbart till andra registrerade uppfödare, för då är det mellan 2 näringsidkare. så då kan det skrivas andra avtal än vad du kan göra mot konsument.

Men nej, vill en kattuppfödare hindra att det avlas på en kattunge när denne blir vuxen så gäller det att kastrera innan leverans. Kan göras så tidigt som vid 12 veckors ålder.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

FM

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 12 okt-11 kl 17:22 »
Inom just raskatt så säljer många uppfödare avelskatter enbart till andra registrerade uppfödare, för då är det mellan 2 näringsidkare. så då kan det skrivas andra avtal än vad du kan göra mot konsument.

Men nej, vill en kattuppfödare hindra att det avlas på en kattunge när denne blir vuxen så gäller det att kastrera innan leverans. Kan göras så tidigt som vid 12 veckors ålder.

Att kattungar kan kastreras tidigt har jag koll på, har kulorna pluppat fram är det bara plocka dem :P Har än så länge dålig koll på kattvärlden. Min katt skulle igentligen ha avelsförbud från mor lr farföräldrarna, som finn i finnland. Den finske uppfödaren av min katts ena förälder ville inte att dennes hanungar användes i avel. Men vad jag förstått finns det ingen laglig grund i detta och uppfödaren till honnom tyckte det va okmom jag ville ha ungar. Hon skulle ändå inte kunna stoppa mig lagligt. Rätta  mig om jag har fel.

MVH
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Tännlappen

• -
« Svar #29 skrivet: 12 okt-11 kl 18:34 »
Visst kan du skriva ett sådant avtal, men det är inte juridiskt hållbart. Ett sådant villkor skulle anses oskäligt och ogillas vid en rättslig prövning, även om köparen också skrivit under kontraktet.

Man kan inte förhandla bort lagar genom att skriva ett eget kontrakt och det är inte förenligt med svensk lag att försämra villkoren för köparen, genom att kräva något av denne när köpet väl är gjort. Att försämra villkoren för säljaren går däremot bra!

På kennelklubbens köpekontrakt finns rutor angående återköp och man kan då välja "ja" eller "nej". En ikryssad ja-ruta innebär att jag som säljare/uppfödare förbinder mig att ta emot hunden och betala för den enligt en färdig mall. Detta gäller under hela hundens liv. En ikryssad ja-ruta innebär däremot inte att valpköparen måste sälja hunden till just mig om den inte kan ha den kvar. Det innebär inte ens att han/hon måste kontakta mig innan den säljs eller berätta för mig vart den tagit vägen.

Djur är i rättslig mening precis som vilken vara som helst och det är enklare att förstå att man inte kan teckna ett avtal som tvingar den som köper mig gamla Volvo att höra av sig till mig innan de säljer eller skrotar den än att man, när man säljer ett djur säger upp alla rättigheter till det, men så är det.

Vill man veta hur de djur man sålt har det är det bästa sättet nog att se till att ha en god relation till köparna så att de helt enkelt har lust att hålla en uppdaterad. Ett löfte om att inte sälja eller avliva är just ett löfte och sådana bryts som bekant titt som tätt...
Försökte leta lite om regler,verkar som du har rätt. Återstår det att ta bra betalt så inte djuren hamnar direkt i grytorna eller blir föda åt andra djur,slipper man kanske den kategorin av köpare.

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 12 okt-11 kl 18:40 »
Försökte leta lite om regler,verkar som du har rätt. Återstår det att ta bra betalt så inte djuren hamnar direkt i grytorna eller blir föda åt andra djur,slipper man kanske den kategorin av köpare.
Att ta bra betalt för tuppar är som att sälja sand i sahara. ;D
Ofta skänker jag bort överblivna tuppar till en tjej från Sirlanka.
För det går inte att sälja mer än någon enstaka.

Själv så undrar jag varför man skänker bort 7 stycken tuppar och tror att dom skall få fortsätta leva. ;)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #31 skrivet: 12 okt-11 kl 18:47 »

Själv så undrar jag varför man skänker bort 7 stycken tuppar och tror att dom skall få fortsätta leva. ;)

För att personen som var ute efter tuppar skulle ha de till liv, ett större antal hönor väntades in och då skulle det inskaffas herrar till dessa.

Flax har själv skrivit att det var för att de skulle få gå med hönor hon skänkte de, annars hade hon besparat de 40 mils resa.

Om någon skriver i en annons att de söker några tuppar för att ha som damsällskap så tror jag på de iaf, men jag kanske är för naiv?

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 12 okt-11 kl 18:50 »
För att personen som var ute efter tuppar skulle ha de till liv, ett större antal hönor väntades in och då skulle det inskaffas herrar till dessa.

Flax har själv skrivit att det var för att de skulle få gå med hönor hon skänkte de, annars hade hon besparat de 40 mils resa.

Om någon skriver i en annons att de söker några tuppar för att ha som damsällskap så tror jag på de iaf, men jag kanske är för naiv?
7 tuppar! Hur många hönor går det åt då?
Jag har 1 tupp till 20 hönor ändå blir många rätt slitna.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #33 skrivet: 12 okt-11 kl 19:00 »
Om inte minnet sviker mig så var det 70-80 hönor som skulle komma.

Tännlappen

• -
« Svar #34 skrivet: 12 okt-11 kl 19:32 »
Att ta bra betalt för tuppar är som att sälja sand i sahara. ;D
Ofta skänker jag bort överblivna tuppar till en tjej från Sirlanka.
För det går inte att sälja mer än någon enstaka.

Visst man kan prova att sälja,går inte det hör man med släkt,vänner om Tupp önskas till middag,om man inte äter själv.Enstaka Tuppar kan man även bjuda Räven på efter slakt.Skänka bort till helt främmande personer är kanske inte så lyckat,får kanske räkna med att dom hamnar i grytan då.

Rosten

• Närke
« Svar #35 skrivet: 12 okt-11 kl 19:54 »
Visst man kan prova att sälja,går inte det hör man med släkt,vänner om Tupp önskas till middag,om man inte äter själv.Enstaka Tuppar kan man även bjuda Räven på efter slakt.Skänka bort till helt främmande personer är kanske inte så lyckat,får kanske räkna med att dom hamnar i grytan då.
Sätt ut en annons på Blocket och du får pratat med många nysvenskar som undrar vad dom väger. ;D
Ingen svensk ringer på annonserna för att slakta! Det händer bara på Alternativ. ;D

Rekordet var när en ringde och ville köpa 20 tuppar till sina 4 hönor.
För han ville ha kycklingar. ;D

Så vi har tur som har en tjej som hämtar gratis. Ingen här är speciellt förtjust i tupp. Men det kanske blir skillnad när vi har minskat ner med fåren.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #36 skrivet: 12 okt-11 kl 20:03 »
man kanske bara tänkt att ha 10tuppar och dessutom tänkt sig lite olika size och färg.. schysst att ta emot 7tuppar även om man bara sparar 2av dem.. alla vet vilket helvete folk har som inte klarar av att nacka tuppöverskottet... att hämta på lite olika ställen och sen välja ut vilka som ska sparas...
har du överhuvudtaget bevis på att just dina tuppar slaktats? bäst är ju ändå att ta det med den det gäller..eller?
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 12 okt-11 kl 20:16 »
Jag har ett sjukt barn och kom hem från sjukhuset nu ,, orkar inte tjafsa men er .
Jag har sagt mitt o postat en bild som var bra .

Jag har gett bort två då det är mina fåglar nu .
Jag ville ha mångfald o en kompis ville ha dom .

Ang antal , jag vill ha en tupp per 5 hönor max . Men det är jag andra har säkert andra åsikter .

Jag tog bort annonsen då jag ville inte ha fler än dom jag har bokat .
100höns blev det totalt inköpt .

Är ni nöjda nu ? jag är en trött o orolig mamma ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tännlappen

• -
« Svar #38 skrivet: 12 okt-11 kl 20:59 »
Sätt ut en annons på Blocket och du får pratat med många nysvenskar som undrar vad dom väger. ;D
Ingen svensk ringer på annonserna för att slakta! Det händer bara på Alternativ. ;D

Rekordet var när en ringde och ville köpa 20 tuppar till sina 4 hönor.
För han ville ha kycklingar. ;D

Så vi har tur som har en tjej som hämtar gratis. Ingen här är speciellt förtjust i tupp. Men det kanske blir skillnad när vi har minskat ner med fåren.
20 tuppar till 4 Hönor,jaaa....då får man ana Ugglor i mossen  ;D

flax

• Halland
« Svar #39 skrivet: 12 okt-11 kl 21:18 »
Jag har ett sjukt barn och kom hem från sjukhuset nu ,, orkar inte tjafsa men er .
Jag har sagt mitt o postat en bild som var bra .

Jag har gett bort två då det är mina fåglar nu .
Jag ville ha mångfald o en kompis ville ha dom .

Ang antal , jag vill ha en tupp per 5 hönor max . Men det är jag andra har säkert andra åsikter .

Jag tog bort annonsen då jag ville inte ha fler än dom jag har bokat .
100höns blev det totalt inköpt .

Är ni nöjda nu ? jag är en trött o orolig mamma ...

Vet du vad.  Med perspektiv på sjuka barn (och sjuka svärmödrar) så lägger vi ner nu. Hoppas pojken kryar på sig, och att jag hade fel angående syftet med tupparna.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser