Ensam myskanka i en park

Startat av Svarthönan, 11 Okt-11 kl 09:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Svarthönan

På ett annat forum är det en som skriver om en ensam myskanka i stadsparken i Svedala. Han går och speglar sig i ett källarfönster och verkar väldigt ensam. Är det någon som vet något om det? Kan han vara bortflugen någon annanstans ifrån eller bor han verkligen där alldeles ensam? Ingen som har en myskanka för mycket som man kan släppa där så han får en kompis?

Trollmor

Gissningsvis dumpad av någon som tröttnat på den?  Om den är frisk, kanske någon som redan har myskisar kan adoptera den?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Svarthönan

Citat från: Trollmor skrivet 11 Okt-11 kl 09:59
Gissningsvis dumpad av någon som tröttnat på den?
Ja så kan det ju förstås också vara.

Svarthönan

Jaha, det var vanligare än jag trodde. Det har väl inte blivit några föryngringar av förvildade?

Denna går ensam. Han som har sett den skrev "Massor av gräsänder i dammen men där är ett staket runt om och han kanske inte kan komma över..."

Svarthönan

Citat från: Serama skrivet 11 Okt-11 kl 11:18
Hur menar du med föryngringar?
Ja du vet. Hane + hona = ungar. ;)  Och rätt som det är har man en förvildad population av minkar, kanagagäss eller tvättbjörnar som ibland inte gör någon skada men som oftast är en katastrof för inhemska arter. Men jag har svårt att tro att myskankor skulle kunna bli ett problem.

Svarthönan

Här kommer en bild som jag har snott (fast med tillåtelse).

Schaman

Tycker det är tragiskt med förrymda myskankor. Deras öden är nästan utan undantag sorgligt då de inte passar in i den svenska faunan och vårt klimat. Än mer tragiskt är att de förrymda myskankorna i flera andra länder orsakar så mycket problem att de utgör ett uttalat problem för myndigheter och dylika instanser. Ankorna blir ett "besvär" som försvårar för dem som vill ta ansvar för dem.

Bl.a. så råder just nu ett "förbud" mot myskankor i USA där intresset är större än vad vi kan förstå . Liknande problem finns även bl.a. i en del av Holland och det är bara en tidsfråga innan de även blir ett problem hos oss om inte ägarna tar ansvar för sina ankor.

Läste förra året om ett par stackars mignonankor som någon släppt lös i Slottskogen och är förundrar över hur korkade människor kan vara ibland.

Men...
Chansen att myskankor skulle klara långsiktigt i det fria, i Sverige, är minimal om de inte har tillgång till rinnande vattenflöden(modell större), visst skydd och gott om föda. Skulle de ha dessa förutsättningar har de viss chans att överleva tills något vilt hittar dem och tar dem till föda. I England finns förvildade tama myskankor vid en flod som klarat sig en längre tid. Men nu har äen de tagits upp som "problem" och deras framtid är osäker...

Så mitt råd är att hålla ankorna på hemmaplan för där har de det bäst. Flyger de bra och kan lockas till fel ställen bör de vingklippas. Punkt.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Azoo-Lina

Jag håller med Schaman här. Har tyvärr inte möjlighet att ha fler Myskkillar men om någon vill fånga denne ensamma herre och ta hand om honom så kan jag tänka mig att donera en myskdam som sällskap åt denne ensamma herre.

Jag behöver dock få veta innan fredag kväll då jag slaktar på lördag.

En bekant till fick oväntat  myskankor förra året...52 st :o :o :o Dom bara stod där på hans gårdsplan en morgon och ingen saknaden dem. Polisen blev naturligtvis kontaktad men dom hade inga råd. Han gav bort ett gäng till släkt och vänner och slaktade resten....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sussilo

Citat från: Svarthönan skrivet 11 Okt-11 kl 09:54
Ingen som har en myskanka för mycket som man kan släppa där så han får en kompis?

Nej släpp inte ut fler, utan fånga in den här och ge den ett hem i stället.

Svarthönan

Citat från: Serama skrivet 11 Okt-11 kl 15:02
Är det myskankan på bilden som du har skrivit om? Isåfall är det en hane =)
Ja, det är det. Det är också därför jag kallar honom för "han".  ::)

Citat från: Sussilo skrivet 12 Okt-11 kl 08:48
Nej släpp inte ut fler, utan fånga in den här och ge den ett hem i stället.
Det beror ju lite på vems det är. Han som har fotat den har kontaktat kommunen men inte fått svar än. Man kan inte bara fånga in parkfåglarna som ska vara där, då blir det ju stöld. Någon har tydligen sagt att där fanns fler myskankor tidigare, han kan ju vara den sista och i så fall kanske de letar efter en hona till honom. Annars skulle det absolut bästa vara om han kunde få bo hos någon tillsammans med Azoo-Linas hona. Jag tycker inte om att han är ensam.

Svarthönan

Han kommer i alla fall under staketet och badar med de andra ankorna, läste jag nu.

Svarthönan

Citat från: Azoo-Lina skrivet 12 Okt-11 kl 08:02
...om någon vill fånga denne ensamma herre och ta hand om honom så kan jag tänka mig att donera en myskdam som sällskap åt denne ensamma herre.

Jag behöver dock få veta innan fredag kväll då jag slaktar på lördag...
Tyvärr, jag har inte hört något mer så om du inte kan spara en hona utifallatt på obestämd tid så får det ju vara. Synd. Det var snällt av dig i alla fall!

Azoo-Lina

Nu har jag slaktat mina överskottsdjur så det finns tyvärr ingen myskfru kvar att hämta  :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Flemming

Det är jag som "hittade" den ensamma myskhanen i stadsparken.
Senast nu till kvällen var jag nere för att se hur den mår och jodå den mår något men jag är inte säker på om det är bra eller dåligt.
Han var åter på andra sidan gatan och speglade sig i källarefönstren.
Samma villa, men den här gången speglade han sig i samtliga fönster och dom är ganska så många.
Nu är min fråga till er, varför gör han så ?
Han kan knappast se in genom fönstren, då det är mörkt i källare.
I kväll var det skymning när jag såg honom och mörkt när jag körde iväg.
Hela tiden tittade han in genom fönstren men bytte ruta lite då och då...
Vaggar med rumpan, det gör han men så gör han också när jag ger honom foder och bröd, vilket har skett dagligen när det har varit frost.
Fyra nyinköpta säckar med foder gör att jag fortsätter tills dom är tomma.
Första tanken var att den gamla mannen i huset har "kidnappat" myskens fru men så är nog knappast fallet...
Vad tror ni, han måste väl ändå se sig själv i glaset och då kan man fråga sig, älskar han sig själv eller blir han bara glad över att där är en artfrände som tittar tillbaka ?
Använder han sin fantasi för att han saknar en livskamrat och då går han bort och låtsas att det är en kompis i fönster ?
Svår fråga men ge mig åtminstone en gissning, för det är lite sorgligt att se honom stå och titta på sig själv.

Vi hade en tanke om en flickvän till honom men dammen är endast 30 x 30 meter och där är massor av änder och en stripgås som tydligen även är en del av myskens liv.
Den blev nämligen väldigt orolig häromdagen, när stripgåsen hade gått bort (is) till andra sidan av dammen.
Då tog den till vingarna och flög om inte bra så åtminstone flög den bort till gåsen och allt var lugnt igen.
En flickvän får vi väl stryka och en "kidnappning" av mysken för en placering någon annanstans känns inte rätt mot stripgåsen, änderna, folket i Svedala och kanske även kommungubbarna.
Har försökt att få kontakt med folk som vet mera men tydligen vill dom inte ha kontakt...

Nu har jag som sagt var köpt foder så det räcker och blandningen är majskorn, vete, havre, korn och hönsfoder.
Verkar det rätt eller skulle ni vilja stryka en eller flera ingredienser ?
Allt foder är inköpt hos spannmålshandlare.

Blev mycket text och jag hoppas ni orkade läsa hela...

Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Xoot

Ja det finns ju olika åsikter.

Tycker ändå att det är konstigt att ingen fångat in draken till ett par myskdamer hemma hos sig.

Flemming

Citat från: Xoot skrivet 29 Feb-12 kl 22:28
Ja det finns ju olika åsikter.

Tycker ändå att det är konstigt att ingen fångat in draken till ett par myskdamer hemma hos sig.

Visst finns det åsikter men man kan inte bara ta mysken och dra iväg.
Troligtvis tillhör den kommunen och då blir det egenmäktigt förfarande...

Den är rund och go´så någon fara med det fysiska är det knappast men jag funderar på mysken mentala bit.
Vad tror du fönstertittande beror på,ensam eller ego ?

Foderblandningen,är den okej ?
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Xoot

Citat från: Flemming skrivet 29 Feb-12 kl 22:39
Visst finns det åsikter men man kan inte bara ta mysken och dra iväg.
Troligtvis tillhör den kommunen och då blir det egenmäktigt förfarande...

Den är rund och go´så någon fara med det fysiska är det knappast men jag funderar på mysken mentala bit.
Vad tror du fönstertittande beror på,ensam eller ego ?

Foderblandningen,är den okej ?

Om du ställer vita krukor på en större gräsmatta och släpper ut ett gäng drakar utan honor.
Då drar alla sig dit och flämtar. Visst söks det efter en kamrat tror jag.

En myskanka som har rymt och hittas inom valfri kommun tillhör inte per automatik den kommunen.

Jag ger väpfoder och en hel del vete till mina myskisar.

KungTulle

Lite synd om kvackisen faktiskt.  Han borde ha en tryggt hem OCH en fru!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Xoot

Citat från: KungTulle skrivet 29 Feb-12 kl 22:46
Lite synd om kvackisen faktiskt.  Han borde ha en tryggt hem OCH en fru!

Japp.
Men att släppa ut en myskdam till draken vore väldigt dumt, bara påpekar eftersom någon tog upp det tidigare.

KungTulle

Citat från: Xoot skrivet 29 Feb-12 kl 22:48
Japp.
Men att släppa ut en myskdam till draken vore väldigt dumt, bara påpekar eftersom någon tog upp det tidigare.

Jo det förutsätter en kidnappning först. Eller ska man säga myskandsnappning?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 207 Gäster, 4 användare
spov, Ljunghonung, Annica Löfling, LimJans