Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam myskanka i en park  (läst 82394 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Ensam myskanka i en park
« Svar #20 skrivet: 01 mar-12 kl 11:26 »
Brukar inte vara ordmärkare men, det är ingen myskand ;) Det är den tama varianten av myskand som kallas myskanka (som du nog redan vet ;) )
Myskankan väger mkt mer än myskänderna, har även annan färg m.m
är typ som att skilja en gräsand från en pekinganka  ;D  ;D

Jo men jag har noll koll på ankor och änder!  ;D  En anka och en and säger kvack-kvack .....  o:)

Gäss har jag mer koll på efter som jag haft sådana själv när jag var i tonåren.

Men i alla fall tycker jag synd om den här myskankan...och önskar att jag hade ett litet bohus och en lagom stor  damm här hemma för honom där han kunde ha en fru eller två.  Men som det ser ut nu har jag inte det.  Och han kan inte bo inne i mitt kök liksom.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Flemming

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 01 mar-12 kl 20:43 »
Visst är det synd om honom men att bara hämta in fågeln är lite väl dumt.
Stadsparken har tydligen haft voljärer/fågelburar tidigare och kanske är det en från den tiden...
Mitt intresse för djur och natur är väldigt nytt (ca: 1 år) och även om byn inte är så stor,har jag nog inte varit i kvarteret innan sommaren 2011.
Med andra ord vet jag inte så mycket men försöker fortfarande att få någon till att berätta.
Jag skickade precis iväg ett sms till en som tydligen hade/har lite info men tydligen har han stängt av telefonen,eftersom jag inte får någon kvittens...
Om det finns tid i morgon så skall jag ringa till chefen för park och mark,kanske kan jag få något vettigt ur honom.

Får man tillåtelse att ta mysken från dammen,då kanske Stripgåsen blir nerstämd och det vill jag inte att den skall bli...
Gåsen och mysken är trots allt lite "bundisar" med varandra och då finns en risk att även mysken blir ledsen...

Var nere i kväll och gav dom mat och som vanligt stod mysken och väntade,började till och med promenera i riktining mot bilen.
Kommer först av alla när jag närmare staketet och står gärna kvar och tittar när jag skopar ut foderblandningen...
Den vill helst ha lite bröd (färskt) innan den hugger in på blandningen.

Drt som just nu mest bekymmrar mig är alla ungdomar som hänger runt dammen,inte alltid men lite då och då...
I somras var där en tjej som försökte övertyga pojkvännen om att ta med sig en andälling hem.
Tack och lov tyckte pojkvännen det raka motsatta...

Vi får se om jag får lite info av någon och kanske kan det bli något bra utav det...

En myskhona till mysken är som sagt var ingen bra ide´,för det finns inga avskilda platser där dom kan vara med "alla" eventuella ungar.
Ankor,stripgåsen och mysken får vackert dela på en liten ö mitt i dammen och där finns bara två ynkliga hus för ankor.

Ni som inte har kommenterat valet av foder,har ni någon åsikt i frågan ?
Xoot: Jag har köpt Lantmännens Allfoder som jag blandar med dom andra sorterna och tydligen så gillar dom det mesta...

Vaggande av bakdelen är det en positiv rörelse eller varför gör den så ?
Någon som vill gissa på myskens ålder ?

Kastar in en ytterliggare bild från helgen.

Flemming
« Senast ändrad: 01 mar-12 kl 20:46 av Flemming »
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

MittUtopia

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 01 mar-12 kl 21:28 »
Jag hade:
-Mailat till kommunen att jag tog hem honom, lämnat adress, telenr.
-Fångat in honom till mina damer och herrar.

Nu bor jag lite för långt bort- men kan inte någon förbarma sig över honom?
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Kista

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 mar-12 kl 01:12 »
Jag tycker inte synd om myskisen. Varför ska vi göra det??
Han är i en damm, full med andra änder och en stripgås som vän.
Han får mat, har vatten att bada i och sällskap, inte mycket mer än anka behöver.
Myskankor klarar vårat klimat så låt han vara kvar.... Fångar ni in myskhanen borde ni fånga in stripgåsen också? För den har väl inte heller någon artfrände?

Han kan inte flyga iväg, så han stannar i parken.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #24 skrivet: 02 mar-12 kl 09:19 »
Han ser ut att vara minst 2 år gammal och i hyfsad form. Troligtvis på grund av din utfodring.
Verkar har klarat kylan bra men har en mindre köldskada på karunkeln(näbben) som troligtvis inte orsakar några större problem om han inte förfryser sig ytterligare.

Tycker du skall försöka få kontakt med den som äger dammen eller marken där dammen ligger och påtala att det finns minst en tamfågel i den och detta djur behöver omvårdnad till skillnad mot de vilda änderna.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Xoot

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 02 mar-12 kl 11:26 »
Hade närmare 30st mysk tidigare.
Mer än hälften hade denna svarta pricken där framme. Det är inte en förfrysning.

Flemming

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 02 mar-12 kl 21:06 »
Hej allihopa och tack för era svar.

Nu har jag ringt till Tommy Håkansson som är driftsledare på parkenheten i Svedala.
Han kunde berätta följande:
Tidigare har det funnits voljärer med många olika fåglar däribland påfåglar.
För några år sedan kom det skärpa regler för djurhållning och då tyckte politikerna att det blev för dyrt med djur.
Beslut togs att det hela skulle avvecklas…
Vart alla fåglar tog vägen visste han inte men dom som kunde leva fritt dvs. utan att behöva tillsyn, fick stanna kvar i dammen.
Det har funnits flera myskar av båda könen men tiden har gått liksom livet…
En myskhane blev ihjälslagen av någon som tog sig över staket och några änder fick benen avklippta.
Detta är några år tillbaka i tiden enligt Tommy.
Några problem med att ha både honor och hanar i dammen var tydligen inga problem…
Fram till sina pensioner fanns det två stycken herrar som var anställda av kommunen och dom såg till så att djuren hade det bra och fick mat när så behövdes.
Dessa herrar hade ett genuint intresse för fåglar och kunde sin sak, sa Tommy.
Numera finns det ingen som är avdelad till dessa uppgifter men eftersom det är en myskdrake som kommunen har köpt in så matar dom fortfarande under den tid på året som mysken inte kan hitta egen föda och naturligtvis får även stripgåsen sin del liksom ankorna, man kan ju inte vara partisk tyckte Tommy.
Dom hade tidigare utbyte med Trelleborgs Kommun (fåglar) men även den verksamheten har lagts ner.
Hälsan bland fåglarna kontrolleras, inte utan ser dom en krasslig så ringer dom efter en jägare (han visste inte att man kan lämna in dom på Djursjukhuset i Malmö utan kostnad) men det vet han numera, sen får vi se om han minns till den tiden…
Det finns inga planer på att placera ut fler fåglar och då kommer vi osökt in på att skänka en myskhona.
Tommy hade inget svar, men skulle vi ”råka” komma förbi med en hona, då var det vårt ”problem” och han visste som sagt var inte var den kom ifrån…
På frågan om man skulle få lov att omplacera mysken var han tvivlande, den är ju välkänd i stadsparkens damm och många pratar om den och även matar, vilket bevisades väldigt tydligt idag.
Massor av korn var snyggt uthälld innanför staketet och alla fåglar verkade mätta.
Ingen av dom var speciellt sugen på mer mat och mysken var i full färd med att göra sig fredagsfin, putsade och viftade allt vad den kunde på den lilla ön i mitten av dammen.
Även Tommy hade sett myskhanar och påfåglar spegla sig i källarefönstren längs gatan…

Stripgåsen har däremot en okänd historia men någon fotograferade den 2010 i dammen och ansåg den vara stationär som det heter på fackspråk.
http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageID=189504

Problemet med ungdomarna i och runt parken var också känt, några hade dragit upp hälften av en nyplanterad häck, tydligen bor inte guds bästa barn i Svedala…

Tror jag fick med allt, annars lägger jag till…

MittUtopia: Nja, kanske inte bästa lösningen men jag förstår hur du tänker…

Kista: Visst har du rätt men hur är det med artfränder till mysken, änderna och stripgåsen är väl inte riktigt detsamma eller har jag fel ?
Blir dom inte någon form av substitut ?

”Han kan inte flyga iväg, så han stannar i parken” alla i dammen kan flyga men mysken behöver nog ytterliggare flygtimmar innan han får licens…

Det som bekymrar mig mest är ”ligisterna” som finns runt dammen och någon dag/natt får dom säkert för sig att man kan väl försöka pricka fåglarna med flygande föremål.
Annars skulle det i så fall vara en kvinna till mysken men han är kanske lika inbiten ungkarl som jag…
Han verkar inte ha tråkigt mer än när han tittar in i/genom fönsterglasen men det är kanske vi människor som lider och inte mysken…

Schaman: Då säger vi att han är vuxen men min utfodring kan väl inte ha gjort så mycket ?
Nu vet vi också att kommunen utfodrar, vilket vi inte visste igår…
Köldskadan lämnar jag till någon som har kunskapen.
Kommunen känner som sagt var till mysken men jag blir lite osäker när du skriver ”detta djur behöver omvårdnad” vad mer behövs ?

Den som fick ett sms igår har inte hört av sig men jag fick kvittens på att det går fram…
Skickade även ett mail till en annan och där är lika tyst.
Märkliga människor som inte kan svara.
Visst är jag en främmande person men då kan man fråga sig hur dom förhåller sig till Internet…

Lägger in en bild på den lilla ön som finns i mitten av dammen.
Husen är i "ankstorlek" och mysken kan knappast få plats.

Något/någon jag har missat eller kanske utryckt mig diffust ?

Vi hörs och ha en trevligt helg !
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Xoot

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 mar-12 kl 21:25 »
Hoppas någon tar hem draken. :)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #28 skrivet: 02 mar-12 kl 22:00 »
Flemming vad snällt av dig att kolla till fåglarna i parken. Jag bor ju själv i Svedala men har inte varit så mycket där. Mina barn på dagis brukar gå och mata dem med bröd. Har inte tänkt på att det bor en myskanka där men ska absolut titta till honom nästa gång. Intressant att läsa det du skrev angående hur kommunen ser på fåglarnas framtid. Även i Malmö tog man bort burar etc på grund av hur djuren hölls. Jobbade själv på den avdelningen som var ansvarig för parkerna då (administrativt).

Blir alltid så ledsen och förbannad över att höra när någon skadar oskyldiga djur - klippa benen - vilka idioter!

Bra att det finns motsatsen - sådana som du  :)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #29 skrivet: 03 mar-12 kl 09:54 »
När det gällde den mindre köldskadan var det knoppen jag avsåg och inget annat.

Med den kompletterande information Flemming presenterat framgår att det finns viss omvårdnad i form av stödutfodring och observation av deras hälsa. Men myskankan verkar då inte ha möjlighet till skydd om det t.ex. blir riktigt kallt vilket mig veterligen inte är en tillåten djurhållning.

Tycker det är hyfsat ansvarslöst att låta tidigare "parkfåglar" klara sig efter bästa förmåga bara för att det var för dyrt att hålla dem under ordnade former.

Att draken speglar sig kan vara ren fåfänga men också en längtan efter artfränder, och då helst av det motsatta könet. Myskankor är väldigt sociala och kloka fåglar som behöver sällskap för att må riktigt bra.

Flemming

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 03 mar-12 kl 19:28 »
Xoot: Kan nog hålla med dig även om jag och många andra kommer att sakna honom…

Bubblaren : Kul med lite lokalbefolkning !
Klart att du skall titta till honom, det är han verkligen värd.
Att ha burar där allmänheten kan ”trakassera” djuren när ingen annan tittar på är definitivt ingen bra lösning.
Visst är det bra när barn och vuxna kan titta på fåglar men tyvärr är baksidan inte så vacker…
Du som bor i Svedala, känner du någon som har mer info om parken, från nutid och tillbaka i tiden ?

Människor är djurens största fiende och även i Svedala bor det ****** vars liv borde kortas av …
Tack för berömmet det värmde !

Schaman: Observationen av deras hälsa sträcker sig till att allmänheten ringer till kommunen eller någon av dom anställda säger till om krassliga fåglar.
Jag hade tänkt mig en lite större hälsokontroll men det stannar tyvärr vid vackra
drömmar…
Något skydd finns inte till mysken, endast dom husen som finns på bilden jag bifogade igår.
Ytterliggare ett i samma storlek står vid pumphuset men storleken är den samma och ingen fågel av den kalibern kan komma in eller ut…
Regelverket har jag inte läst men är det någon här som kan bekräfta, då kanske vi kan komma någon vart i denna fråga.

Om mysken ingick ”parken” eller dom tog dit den senare, det blev jag aldrig riktigt klok på när jag pratade med honom…
Därför skulle jag gärna vilja veta mer om parken men dom jag har mailat/sms:at behagar inte svara.
Missade att besöka biblioteket för dom har mycket lokal litteratur.
Tittar in där på måndag…

”Myskankor är väldigt sociala och kloka fåglar som behöver sällskap för att må riktigt bra”
Jag var nere och matade vid 18-tiden och då stod mysken och putsade fjädrarna utanför ett av källarefönstren, när jag körde iväg vid 18:30,då tryckte han sitt huvud mot fönstret och rent känslomässigt så verkar han vara väldigt ensam i själen…
Skall köra bort och titta vid 23-tiden och se vad som händer…

Återkommer !
Flemming

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #31 skrivet: 03 mar-12 kl 22:34 »
I den bästa av goda världar...

1/ Någon tillser att myskdraken får daglig tillsyn och ett enkelt men fungerande väderskydd att söka sig till när det är som allra jävligast, En eller två myskhonor till honom så att han får sällskap.

2/ En genomtänkt omplacering till någon i närheten som har myskankor sedan tidigare Är lite tveksam till detta alternativ då han levt med halvilda änder och smittorisken därmed är stor.

3/ Ta bort honom. Alltså den där omtänksamma jägaren eller vad han nu var/är i den häringa begåvade "parken" som släpper tama ankor i en vild damm utan full kontroll på djurens fullständiga välbefinnande.

Vill inte verka pessimistisk men förr eller senare dör draken onaturligt på grund av tvåbenta odågor, predatorer, klimat eller svält. Den eller de som bidrar till detta är i min betraktelse inget annat än riktiga djurplågare i dess sanna bemärkelse.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #32 skrivet: 03 mar-12 kl 23:11 »
Kom på ett 4:e alternativ som jag egentligen inte gillar men är det en inkompetent och oansvarig kommun som är orsaken så finns det inte så mycket att tveka om.

http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/djur-och-natur/djurskydd/anmalan-om-vanvard/Pages/index.aspx

Flemming

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 03 mar-12 kl 23:42 »
Uppdateringen som jag lovade.

Har varit vid dammen runt 23-tiden och där var lugnt på båda sidor staketet.
Tydligen bor dom flesta ankor någon annanstans på nätter för där var nog inte mer än tio stycken i dammen.
Stripgåsen var där också men jag blev förvånad att se fåglarna var på benen även om klockan var mycket.
Dom flesta stod på resterade bit av isen som har varit på dammen...
En enda människan var vid dammen och det var "naturligtvis " en arbetskamrat till mig och hon luftade hunden.
Snackades vid lite och fick höra att voljärerna togs bort för c:a tre år sedan eller lite mer...
Mer info (nyheter) hade hon inte och jag berättade varför jag var där,hon lovade att hålla ett extra öga på mysken och även säga till maken !

Mysken som det faktiskt handlar om var kvar vid fönstret och tittade fortfarande in...
När jag rullade sakta förbi då vände han sig mot mitt håll och började gå lite sakta men stannade därefter upp när jag hade nästan passerat...
Vet inte om han känner igen ljudet från bilen (dubbdäck) eller han mest var nyfiken på vem som tittar på fåglar sent en lördag...
Vill inte lägga in mat i trädgården eftersom det nog inte skulle vara så populärt.
Funderar på att ringa på hos den gamla mannen som bor i villan föer han kaske vet något...

Schaman:  Bra skrivet men mitt huvud är just nu väldigt trött,läser texten lite nogrannare i morgon !

Tack och godnatt till er alla !

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #34 skrivet: 04 mar-12 kl 00:25 »
Flemming: Vill du ta ansvar för den ensamma myskdraken hjälper jag dig gärna med allt stöd jag kan ge men då får du visa din genuina vilja för detta illa kvickt.

I övrigt börjar jag bli rejält uttråkad av den romantiska beskrivningen av den olyckliga fågeln så jag kommer ringa olika instanser i kommande vecka så att vi förhoppningsvis får ett slut på den här tragiska historien.

Visit Svedala, kommunen som plågar djur....hepp (hoppas jag har fel!)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #35 skrivet: 04 mar-12 kl 09:57 »
Hej Flemming,

Tyvärr är jag ingen ursprunglig Svedalabo (Boråsare från början) och kan Malmö stad så mycket bättre då jag jobbat i kommunen länge på olika ställen som kommunikatör/informatör. Nu på tredje föräldraledigheten börjar jag väl lära känna lite fler från byn. Så tyvärr kan jag inte bidra med någon historik  :-\

Tror du inte att om någon fågelkunnig ringer ansvarig och förklarar läget - tam fågel ingen god idé ensam med vilda som klarar sig själv, det gör inte han på samma sätt. Kan lätt bli utsatt för elaka "övergrepp". Om du inte får gehör där så pratar du med informationschefen som förstår att det lätt kan bli dålig publicitet för Svedala - dvs de inte tar hand om sina djur - ingenstans att vara på nätterna - inga artfränder... Kommunfolk har många stor respekt för pressen så då gör de något illa kvickt. Då är det inte längre parkansvarig som bestämmer utan högsta ledningen...  Ingen vill ha dåliga skriverier..

Lycka till!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Flemming

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 04 mar-12 kl 19:38 »
För att undvika missförstånd!
Parken vi diskuterar är ingen stor anläggning, utan en damm på 30x30 meter, liten lekplats, några träd och en större gräsmatta.

Schaman: Du kan med en gång stryka ”I övrigt börjar jag bli rejält uttråkad av den romantiska beskrivningen av den olyckliga fågeln”
Jag ger en grundlig beskrivning av situationen, så att även dom som inte är på plats skall få en ordentlig överblick.
Detta är ingen saga om den olyckliga mysken men vissa ord kanske kan uppfattas som lite romantiska och det bjuder jag på utan att skämmas…

Till saken !
Har pratat med mannen som har mysken i sin trädgård och han gav mig följande information.
Mysken kom dit vingklippt tidigt 2011.
Folket som sköter om grönytorna/dammen säger att det är inte kommunen som har placerat den där och några inköp av fågel finns inte i budgeten.
Voljärerna togs bort för 10-15 år sedan enligt mannen, medan andra har sagt 2-3 år.
Mysken är inte välkommen i mannens trädgård då den ”slabbar ner” hans källarefönster.
Den har tydligen även byggt någon form av ”rede” intill ett av fönstren, detta skall ha skett i somras.
Under tiden vi stod och pratade kom mysken gående och då motade mannen bort fågeln, vilket även fick till följd att den visade sina kunskaper i flygning.
Inga som helst problem med att göra en snygg start, flygning och slutligen en landning i dammen.
Mannen skulle bli väldigt glad om vi kunde omplacera mysken.
Villaägaren har bott i huset sedan 1978 och har sett fåglar komma och gå men tyvärr glömde jag att fråga om dom skadade/döda fåglarna.
Han har inget emot att svara på fler frågor om sådana skulle dyka upp.

Schaman:

Alternativ ett faller ”på grund av tvåbenta odågor, predatorer” och sådana finnes där ibland.

Tvåan är den vettigaste i mina ögon och smitta är nog långsökt…

Trean kan du ”fetglömma” här skall inte avlivas något överhuvudtaget !

Fyran har fallit, det är inte kommunens fågel…

Väderskydd kan man sätta upp men det kommer att hamna för nära platser där det rör sig människor och fyrbenta djur, vilket endast kan betyda döden för eventuella avkommor och kanske även föräldrar.
Omplacering är väl det mest humana men hur skall vi hitta en sådan och vem lämnar garanti för att den/dom tar väl hand om mysken.
Jag vill absolut inte skicka den in i miserabla förhållanden eller ännu värre rakt ner i en gryta.
Någon form av garanti vill jag ha och en omplacering i närheten, så att jag kan kolla upp att den har det bra !

Prydfjærfe: Stämmer bra vad du skriver, dom går sakta och verkar inte så rädda av sig, vilket tyvärr straffar sig när det blir fara…
Idag flög den riktigt finns som du säkert redan har läst.
Tidigare flygning var inte vacker men det gick…
Människorna är definitivt problemet men dom kan jag inte få bort…

Bubblaren: Är själv inflyttad från Malmö/Limhamn och har bott i Svedala sedan 2005.
Visst kan jag ”gå högre upp” men vi har fortfarande problemet med elaka människor som inte värderar djuren lika högt som vi andra.
Får titta runt på kommunens hemsida och försöka hitta någon informationschef.

Jaha, då har vi kommit så långt och jag personligen känner ingen panik.
Mysken har klarat vintern utan problem och mat det får den av mig och förmodligen även av andra människor.
Nu gäller det att lösa problemet på bästa sätt och jag börjar med att fråga er, finns det någon seriös person som kan ta hand om mysken och ge honom en meningsfull tillvaro tills dagen han då hans liv har runnit ut på naturligt sätt ?
Inga ”fågelkockar” gör sig besvär, jag vill veta att han har det bra och får jag höra det raka motsatta, då blir det problem…

Skulle vi inte lösa det här, då skall jag personligen tvätta mannens källarefönster och plocka upp sk*ten efter mysken !

Förslag, frågor eller kritik ?

Xoot

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 mar-12 kl 19:45 »
Inga förslag, frågor eller någon kritik bara ett yttrande: Du gör helt rätt.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #38 skrivet: 05 mar-12 kl 09:48 »
Flemming: Det framgår att du gillar den här ankan och vill den väl vilket du skall ha all heder för.

I ett tidigare inlägg refererar du till ett samtal med parkansvarig i kommunen och där anges att det är kommunen som köpt in den. Där står också att parkansvarig ställer sig tveksam till en omplacering då den är välkänd i parken. Kommunen skulle då också utfodra och bevaka ankorna i viss utsträckning vilket i mitt tycke är lite konstigt om de inte är ansvariga för dem. Men de verkar ju vara det ändå på någon konstig vänster. Kan du kolla med den parkansvariga på nytt om det är ok att omplacera ankan eller om de lägger sig i om den flyttas utan deras medgivande?

Den här villaägaren som har besök av ankan verkar ju inte så förtjust i den men han kanske går att omvända med lite tips och information? Om inte annat borde ju ankan kunna plockas upp när den är i hans villaträdgård för då handlar det ju om en förrymd anka.

En omplacering låter bäst om det är genomförbart. Kommunen verkar ju inte ta ankan/fåglarna på riktigt allvar och den lär förr eller senare stryka med av en eller annan onaturlig orsak då den är hyfsat utsatt där den är nu.

Ett förslag är att kolla upp om det finns någon annan park i Skåne som håller ankor mer ansvarsfullt och som är beredda att ge draken ett bättre liv tillsammans med andra myskankor. Vet inte så mycket om stripgåsen men det låter ju som om även den borde flyttas då den också är ensam...
Kan du kolla upp detta Flemming innan jag går loss på kommunen m.fl.?

Finns det någon annan här i tråden som känner till en lämplig omplaceringsplats i Skåne?

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #39 skrivet: 05 mar-12 kl 09:58 »
Flemming: Kontaktpersoner i Svedala kommun hittar du på följande adress:

http://www.svedala.se/var_kommun/organisation/

Sen finns det ju även förtroendevalda i den politiska organisationen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 3 användare (1 dolda)
ToJo, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser