Hej allihopa och tack för era svar.
Nu har jag ringt till Tommy Håkansson som är driftsledare på parkenheten i Svedala.
Han kunde berätta följande:
Tidigare har det funnits voljärer med många olika fåglar däribland påfåglar.
För några år sedan kom det skärpa regler för djurhållning och då tyckte politikerna att det blev för dyrt med djur.
Beslut togs att det hela skulle avvecklas…
Vart alla fåglar tog vägen visste han inte men dom som kunde leva fritt dvs. utan att behöva tillsyn, fick stanna kvar i dammen.
Det har funnits flera myskar av båda könen men tiden har gått liksom livet…
En myskhane blev ihjälslagen av någon som tog sig över staket och några änder fick benen avklippta.
Detta är några år tillbaka i tiden enligt Tommy.
Några problem med att ha både honor och hanar i dammen var tydligen inga problem…
Fram till sina pensioner fanns det två stycken herrar som var anställda av kommunen och dom såg till så att djuren hade det bra och fick mat när så behövdes.
Dessa herrar hade ett genuint intresse för fåglar och kunde sin sak, sa Tommy.
Numera finns det ingen som är avdelad till dessa uppgifter men eftersom det är en myskdrake som kommunen har köpt in så matar dom fortfarande under den tid på året som mysken inte kan hitta egen föda och naturligtvis får även stripgåsen sin del liksom ankorna, man kan ju inte vara partisk tyckte Tommy.
Dom hade tidigare utbyte med Trelleborgs Kommun (fåglar) men även den verksamheten har lagts ner.
Hälsan bland fåglarna kontrolleras, inte utan ser dom en krasslig så ringer dom efter en jägare (han visste inte att man kan lämna in dom på Djursjukhuset i Malmö utan kostnad) men det vet han numera, sen får vi se om han minns till den tiden…
Det finns inga planer på att placera ut fler fåglar och då kommer vi osökt in på att skänka en myskhona.
Tommy hade inget svar, men skulle vi ”råka” komma förbi med en hona, då var det vårt ”problem” och han visste som sagt var inte var den kom ifrån…
På frågan om man skulle få lov att omplacera mysken var han tvivlande, den är ju välkänd i stadsparkens damm och många pratar om den och även matar, vilket bevisades väldigt tydligt idag.
Massor av korn var snyggt uthälld innanför staketet och alla fåglar verkade mätta.
Ingen av dom var speciellt sugen på mer mat och mysken var i full färd med att göra sig fredagsfin, putsade och viftade allt vad den kunde på den lilla ön i mitten av dammen.
Även Tommy hade sett myskhanar och påfåglar spegla sig i källarefönstren längs gatan…
Stripgåsen har däremot en okänd historia men någon fotograferade den 2010 i dammen och ansåg den vara stationär som det heter på fackspråk.
http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageID=189504Problemet med ungdomarna i och runt parken var också känt, några hade dragit upp hälften av en nyplanterad häck, tydligen bor inte guds bästa barn i Svedala…
Tror jag fick med allt, annars lägger jag till…
MittUtopia: Nja, kanske inte bästa lösningen men jag förstår hur du tänker…
Kista: Visst har du rätt men hur är det med artfränder till mysken, änderna och stripgåsen är väl inte riktigt detsamma eller har jag fel ?
Blir dom inte någon form av substitut ?
”Han kan inte flyga iväg, så han stannar i parken” alla i dammen kan flyga men mysken behöver nog ytterliggare flygtimmar innan han får licens…
Det som bekymrar mig mest är ”ligisterna” som finns runt dammen och någon dag/natt får dom säkert för sig att man kan väl försöka pricka fåglarna med flygande föremål.
Annars skulle det i så fall vara en kvinna till mysken men han är kanske lika inbiten ungkarl som jag…
Han verkar inte ha tråkigt mer än när han tittar in i/genom fönsterglasen men det är kanske vi människor som lider och inte mysken…
Schaman: Då säger vi att han är vuxen men min utfodring kan väl inte ha gjort så mycket ?
Nu vet vi också att kommunen utfodrar, vilket vi inte visste igår…
Köldskadan lämnar jag till någon som har kunskapen.
Kommunen känner som sagt var till mysken men jag blir lite osäker när du skriver ”detta djur behöver omvårdnad” vad mer behövs ?
Den som fick ett sms igår har inte hört av sig men jag fick kvittens på att det går fram…
Skickade även ett mail till en annan och där är lika tyst.
Märkliga människor som inte kan svara.
Visst är jag en främmande person men då kan man fråga sig hur dom förhåller sig till Internet…
Lägger in en bild på den lilla ön som finns i mitten av dammen.
Husen är i "ankstorlek" och mysken kan knappast få plats.
Något/någon jag har missat eller kanske utryckt mig diffust ?
Vi hörs och ha en trevligt helg !