Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängigt tacklamm  (läst 10231 gånger)

Luppa

• Norrbotten
Hängigt tacklamm
« skrivet: 09 okt-11 kl 11:05 »
Har ett tacklamm fött i maj som är hängigt. Hon ligger nästan hela tiden, öronen hänger och hon skjuter rygg när hon står.
Hon har legat rätt mycket sedan hon kom hit (inköpt i somras) men hon har verkat så pass pigg så det har inte känts alarmerande.
Det är hon och 12 tacklamm till i samma hage, 3 är födda här men resten är köpta på samma ställe. Alla andra är pigga och fina.
De går på vallåterväxt men den är så pass nerbetad nu så de får torrhö i stället. Självklart friskt vatten varje dag, och de får kraftfoder också dock inte särskilt mycket.
Vad tusan kan vara fel? Det är ju inget som har uppstått akut, dock har hon blivit akut försämrad.  :(
Ska försöka få in henne i dag så vi kan hålla koll på hur hon äter och dricker, även ge en dos Selen. Hon avmaskades när vi köpte henne.
Tips?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Hängigt tacklamm
« Svar #1 skrivet: 09 okt-11 kl 11:09 »
Vad avmaskade du med? Jag hade ett par lamm förra sommaren som insjuknade på liknande sätt, veterinären trodde på parasiter men när vi väl kom dit så var det försent. Vi hade ett lamm till med samma symptom, då avmaskade vi med Ivomec på direkten och hon blev faktiskt bra igen!

Äter lammet?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 09 okt-11 kl 11:15 »
Hur gammal var hon när hon skildes från tackan?

Jag skulle också avmaska alla för säkerhets skull
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 09 okt-11 kl 11:47 »
Hmm... Hon är avmaskad både med Axilur och med något annat preparat, kommer inte ihåg vad det heter med det var inte Ivomec.
Borde inte fler vara dåliga om det var parasiter? Alla har dessutom varit bra i magen hela tiden, vi har inte haft några lösa magar alls i år.
Jag är lite skeptisk mot att avmaska stup i kvarten om det inte finns specifika symptom som tyder på det... Eller anser ni att hängighet är anledning att misstänka mask?
De var 4 mån när de skiljdes från tackorna.

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 09 okt-11 kl 12:18 »
det är bra  Ivomec som tar alla parasiter men det bästa är ju att ta träckprov, men det kan ta lite för lång tid för lammet att vänta på svar  :-\
Länk till mina lamm 2012

Luppa

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 09 okt-11 kl 12:44 »
Var ut och tittade till henne nyss och det ser ut som att hon har ont... :'(
Ligger och "ändrar läge", och sträcker samtidigt halsen och lägger öronen bakåt. Gnisslar tänder...
Kan det verkligen vara parasiter? Får känslan av att hon har "ont i magen". Kanske leverflundra i så fall? Det har ju varit grymt blött i år...
Kan man få Valbazen utskrivet utan att vetten ser djuret? Vi har nämligen 20 mil enkel väg till närmaste vet...  ::)
Tycker bara att det är så konstigt att bara ett djur har symptom om det handlar om inälvsparasiter.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 09 okt-11 kl 12:53 »
Jag fick  Ivomec utskrivet när jag förklarade att gården jag köpt djuren hade missat att avmaska med  Ivomec vid leverans och ett av deras lamm dog av just mask som bara  Ivomec tar.

Man ska avmaska med  Ivomec vid flytt av djuren för att minska att man flyttar parasiter mellan olika besättningar. Övrig avmaskning ska ske efter träck prov av djuren, var dina avsmakade med  Ivomec vid flytten?
Länk till mina lamm 2012

Luppa

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 09 okt-11 kl 12:55 »
Nej jag tror inte att de var avmaskade med Ivomec. Men vilken mask ger så pass mycket smärta, och ingen diarré?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 09 okt-11 kl 13:12 »
Jag har för mig att det var stora magmasken dom hade och som dödade ett av deras Lamm
Länk till mina lamm 2012

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 09 okt-11 kl 13:23 »
Stora magmasken behöver inte ge diarré och symptom kan vara just sådana som du skriver, hastig försämring och smärta. Hur är hullet på henne? Mina som blev dåliga tappade massor i vikt på kort tid.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 09 okt-11 kl 13:26 »
Stora magmasken behöver inte ge diarré och symptom kan vara just sådana som du skriver, hastig försämring och smärta. Hur är hullet på henne? Mina som blev dåliga tappade massor i vikt på kort tid.

Ok... Jo hon har magrat. Men det är alltså Ivomec som gäller om man inte vet vad det är för mask? Tror du vetten skriver ut det bara med telekontakt? I så fall måste alla 13 avmaskas antar jag...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 09 okt-11 kl 13:28 »
Ok... Jo hon har magrat. Men det är alltså Ivomec som gäller om man inte vet vad det är för mask? Tror du vetten skriver ut det bara med telekontakt? I så fall måste alla 13 avmaskas antar jag...

Det ska hon/han skriva ut annars ringer du en annan veterinär och det är  endast Ivomec som gäller och det ska du också ge dina lamm när du säljer dom till andra så stoppar man en del av spridningen av parasiter.
Länk till mina lamm 2012

Luppa

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 09 okt-11 kl 13:36 »
Det ska hon/han skriva ut annars ringer du en annan veterinär och det är  endast Ivomec som gäller och det ska du också ge dina lamm när du säljer dom till andra så stoppar man en del av spridningen av parasiter.

Å fasen, det hade jag ingen aning om... Tredje stället vi köper från, det har varit Banminth och Axilur och nu det tredje stället kommer jag som sagt inte ihåg. Men inte Ivomec i alla fall. Men då ska vi definitivt börja med det själva när vi säljer djur.
Ringer vetten i morrn.
Om någon annan har ett tips eller åsikt om något så tas det tacksamt emot ändå så klart.  :)

johan smith

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 09 okt-11 kl 14:23 »
är du säker på att hon dricker nått? sen vad har du för mineraler? kan vara för mycket koppar då får är jäkligt känsliga för koppar men då skulle ju alla vara drabbade...

Har ett tacklamm fött i maj som är hängigt. Hon ligger nästan hela tiden, öronen hänger och hon skjuter rygg när hon står.
Hon har legat rätt mycket sedan hon kom hit (inköpt i somras) men hon har verkat så pass pigg så det har inte känts alarmerande.
Det är hon och 12 tacklamm till i samma hage, 3 är födda här men resten är köpta på samma ställe. Alla andra är pigga och fina.
De går på vallåterväxt men den är så pass nerbetad nu så de får torrhö i stället. Självklart friskt vatten varje dag, och de får kraftfoder också dock inte särskilt mycket.
Vad tusan kan vara fel? Det är ju inget som har uppstått akut, dock har hon blivit akut försämrad.  :(
Ska försöka få in henne i dag så vi kan hålla koll på hur hon äter och dricker, även ge en dos Selen. Hon avmaskades när vi köpte henne.
Tips?
dränga jäveln har talat.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 09 okt-11 kl 16:17 »
är du säker på att hon dricker nått? sen vad har du för mineraler? kan vara för mycket koppar då får är jäkligt känsliga för koppar men då skulle ju alla vara drabbade...

Har ingen aning om hon dricker eftersom hon går med 12 andra.
Kopparförgiftning är ju rasbundet, detta är en korsning Suffolk/Texel/Dorset och borde snarare vara känslig för brist? Och som sagt då borde alla vara drabbade.
De har Granngårdens röda mineralhink, alltså med koppar. Tycks inte vara någon överkonsumtion.

peppz

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 09 okt-11 kl 18:15 »
Får jag fråga VARFÖR en del hävdar att det är Ivomec och enbart Ivomec som gäller??   Och VAD är det för parasit som ni vill åt som inte tex Axilur  är verksamt mot?

Finns det något som talar emot tex att man istället använder Noromectin som har samma verksamma substans som Icomed  (dvs Ivermectin)?

Frågorna är en aning retoriska eftersom jag får känslan att när någon "kunnig" här inne säger att så här är det, det här ska ni använda, punkt slut.  Ja då är det många som bara accepterar och säger att jaha, vad bra, så ska jag göra... Och så har vi plötsligt en massa människor som gör på ett visst sätt för så "ska man göra" utan att ha en aning om VARFÖR man ska göra det...

Kunskap och kompetens är inte bara att göra det rätta utan att också känna till varför, fördelar, nackdelar och risker...

Ett bra sätt för alla som vill VETA SÄKERT vad man ska använda för preparat för att komma åt en viss typ av parasiter (eller bakterier eller vad man nu vill behandla mot) är att gå in på www.fass.se/LIF/home/index.jsp?UserTypeID=1   och slå upp där vad de olika preparaten är verksamma emot, vilka varianter de finns att tillgå och hur de ska användas.

Så det jag efterlyser i stort  är att någon av de som försepråkar just ett specifikt preparat även motiverar VARFÖR så att alla förstår...
Kennel SweetCaileanz

Luppa

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 09 okt-11 kl 18:23 »
Hon är något piggare nu... Kom och åt med de andra när de fick foder, även ätit hö. Men hon åt inte länge direkt, sen gick hon och la sig.
Stod på benen nu när jag tittade till dem, men ser hängig ut.
Kan man ringa fårhälsovården och rådfråga, eller är det bara om det är ett konstaterat besättningsproblem? Det är ju bara hon som är dålig liksom.

Ulricaa

• -
« Svar #17 skrivet: 09 okt-11 kl 19:58 »
Ring och fråga! Du kan inte få mer än ett nej!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

hustran

« Svar #18 skrivet: 09 okt-11 kl 20:14 »
Kanske har hon som många andra nuförtiden drabbats av B-vitaminbrist. Det är ju inte farligt att ge . Annars så kanske hon helt enkelt inte är livsduglig. Vi kämpar ibland i uppförsbacke och slåss mot våra uppfattningar, att allt går att greja......varför? Allt är inte avmaskning och antibiotika. Kanske hon fått i sig "vasst", det ger väl bara obduktion bekräftelse om. Men som sagt allt funkar kanske inte med mediciner.Om hon inte svarar på alla avmaskningstips så krångla inte till det för henne för mycket.Ibland så tror jag att vi nästan tar kål på våra djur med all "omsorg". Byte av foder, avmaskning och antibiotika. Lycka till med henne i alla fall och berätta hur det gått. :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #19 skrivet: 09 okt-11 kl 20:48 »
Kanske har hon som många andra nuförtiden drabbats av B-vitaminbrist. Det är ju inte farligt att ge . Annars så kanske hon helt enkelt inte är livsduglig. Vi kämpar ibland i uppförsbacke och slåss mot våra uppfattningar, att allt går att greja......varför? Allt är inte avmaskning och antibiotika. Kanske hon fått i sig "vasst", det ger väl bara obduktion bekräftelse om. Men som sagt allt funkar kanske inte med mediciner.Om hon inte svarar på alla avmaskningstips så krångla inte till det för henne för mycket.Ibland så tror jag att vi nästan tar kål på våra djur med all "omsorg". Byte av foder, avmaskning och antibiotika. Lycka till med henne i alla fall och berätta hur det gått. :)

Du menar att man ska skippa att av maska mot stora magmasken?
Länk till mina lamm 2012

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare
Brukspatronen, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser