En anledning till att man inte vill betala 800 för vantar är troligen att man faktiskt kan välja bort det.
Om taket läcker och jag inte kan laga det själv så är jag så illa tvungen att betala för hantverkare. Men ser jag ett par fina vantar så ser min verklighet ut så att jag redan har 6 par vantar hemma.
Min väninna gör silversmycken och de är jättefina och jag tycker absolut att hon ska ta betalt för dem. Men att jag inte köper av henne trots att jag samma månad betalar 1000 kronor för att få tvättmaskinen lagad beror ju på mina behov. Jag behöver inget silverhalsband. Inte nu i alla fall! Om några år när dottern tar studenten kan man ju överväga det, men tills dess har jag antagligen betalat 100000:- för snickare och takläggare.
Men trots att jag anser att jag inte "har råd" att betala 800 för vantar (som jag inte behöver) så anser jag att man ska ta en hyfsad timpeng. Man kan inte jämföra med den tillverkning som sker utomlands av underbetalda arbetare. När min mormor inte längre förser mig med fina tvåändsstickade vantar så kommer kanske den dagen jag känner att jag behöver vantar och vet jag då var jag kan hitta så kommer jag kanske och beställer ett par.
Jag har själv stickat disktrasor som tar alldeles för många timmar att göra. När moster frågade vad jag skulle ha för en disktrasa så sa jag att de inte såldes. Har gett bort 5 stycken i julklapp. För OM jag ska sälja dem så ska det vara rimlig timpeng! Vilket kan bli svårt med just disktrasor...