Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äter era katter råttor?  (läst 11238 gånger)

gammal_volvo

• oh dear god.., Behold MY world!
    • Skåne
äter era katter råttor?
« skrivet: 08 okt-11 kl 22:37 »
Hej, har tre katter varav en är en särskilt duktig jägare. Hon äter möss och fåglar men näbbmöss, mullvadar och råttor asar hon bara hem för åskådning. Är det samma hos er? Äter katter aldrig råttor? //bränne-Micke
jord som oss fostrat har och fäders aska gömmer,
folk som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: äter era katter råttor?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-11 kl 22:43 »
Mina katter kommer hem med allt som dom jagar och inte orkar äta själva.

Jag har fått både harar och skator och andra större djur eftersom vi har väldigt få råttor så kommer dom inte med det till mig. Vad jag märkt är att stora djur som dom lyckas fånga är det oftare dom överlämnar, troligen för att det är för mycket för en katt att äta själv.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 okt-11 kl 22:47 »
Näbbmöss ska vell va giftiga? Hos mina katter är det lite olika vissa knaprar i sig andra inte. Ibland är de nog för mätta för att äta dem oxå. En av mina kissar som inte lever längre, han var en mästerjägare. Kom nästan dagligen asandes med en stor sork + massa gräs i munnen (grönsaker) antagligen så högg han dem, fick gräs i munn och brottom hem med jakttrofén. Såg för skoj ut. :D Men åt nog dem inte alltid.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-11 kl 23:23 »
Såfin äter inte heller råttor med naken svans. (En del kallar ju alla gnagare för råttor, även om dom inte är större än sega råttor! ) Så antagligen beror det på smaken.

fräsen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 okt-11 kl 23:30 »
Mina gnager i sig råttor. Men riktiga bamsingar kan de lämna kvar en halva av. Eller nåra ben eller så..

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 08 okt-11 kl 23:59 »
Hon vill väl vara snäll med matte =).

När jag hade utekatt kom hon ibland hem med några jakttroféer som hon inte åt, och jag tror helt enkelt att hon ville att vi skulle ha dom. Vi gav ju henne en massa mat, så då kunde hon erbjuda lite tillbaks. Antar att vi förolämpade henne genom att slänga :P.
//Lina

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #6 skrivet: 09 okt-11 kl 09:14 »
Gubben kommer hem med ekorrar och i förra veckan hade han en lekatt utanför bron. Mössen äter han upp.. Har inte sett att han tagit fågel men det kan ju hända ändå. Husets fåglar, silkeshöns hedemorarupp och vaktlar bryr han sig inte om. Kaninerna är större än honom och bevärdigas inte med en blick...
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #7 skrivet: 09 okt-11 kl 09:33 »
"sommarjobbarkatterna" äter det mesta har jag sett men bär fram en hel del (eller bär fram och äter bara halva eller så)
det enda jag inte sett dom äta är lekatter (tror jag dom heter) men dom har väl fångat dom då dom är mätt.

som tur är har lavskrikor hittat vår gård så vui behöver inte plocka upp efter katterna längre  :-X

pyromanen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 okt-11 kl 09:54 »
Ingmari äter möss, åkersork, stora feta vattensorkar  :P, ekorrar, småfåglar, huggorm... ja, typ allt som rör sig.  Har alldrig sett henne med en riktig råtta, tror inte vi har såna här kanske, om hon fick tag i en är jag säker på att hon skulle äta så mycket hon orkade.  Att titta på henne slamsa i sig tarmpaketet från en fet vattensork var faktiskt så äckligt att jag var tvungen att titta bort rätt fort. Ofta drar hon med sig bytet in i pannrummet o äter det där, så kan man försöka gissa storleken på gnagare utifrån storleken på gallblåsan som ligger kvar. Ja, hon äter alltså rubbet utom gallblåsan på gnagarna. Från ekorrar så lämnar hon svansen som "skrutt", och när hon tagit småfågel ligger det en hög fjädrar i pannrummet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 09 okt-11 kl 10:18 »
Min två bästa jägare ( nu bortgågna) dom åt allt! Även storråttorna men visst bar dom hem mat när dom själva var mätta o delade med sej till dom andra katterna , hundarna och oss människor  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Valkyrie

• Närke
« Svar #10 skrivet: 09 okt-11 kl 13:55 »
Har fått för mig att det katter tar hem, tar de hem till DIG liksom, har fått höra att det ska vara den ultimata kärleksbetygelsen från en katt, typ: "jag vill att du ska leva, så jag tar hem mat till dig" ;D tror de för de mesta käkar det de jagar till sig själva när de är ute

Men min katt har släpat hem skator, möss och någon annan slags fågel.. jätteduktigt -.-
3 katter, två hundar, en chinchilla ett stort hus och en totalt oanvänd GIGANTISK trädgård..Hjälp?

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #11 skrivet: 10 okt-11 kl 19:02 »
Vi har en han katt som ätter en hel del råttor släpar hem dagligen
men mina hon katter håller sig till möss
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #12 skrivet: 11 okt-11 kl 12:02 »
Har haft katter som tog råttor, stora vattensorkar, små sorkar/möss, näbbmöss, småfåglar...typ sparvar till skator, huggormar, snokar, grodor, paddor, grodor m.m. Men som sagt katter äter inte alla djur & speciellt inte näbbmöss eller paddor som utsödrar en väldigt illaluktande smak.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser