Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om man inte vill äta sina djur...  (läst 7762 gånger)

malo301

• Uppland
Om man inte vill äta sina djur...
« skrivet: 08 okt-11 kl 21:02 »
..vad gör man då? Vi har precis köpt en gård och planerar för fullt för höns, får, getter, grisar och hästar. Hönsen vill vi ha för äggen och trevnaden, getterna och fåren för att hålla efter marken samt för mjölken (gör egen ost bland annat), grisarna för att vi vill prova dem som markberedare inför odling samt för att vi gillar dem. Problemet är att vi är vegetarianer. Från början var det för att vi inte vill stödja massproduktion o köttfabriker men ju längre tiden gått desto mer främmande känns det att döda och äta ett djur. Men med den här inställningen, kan man ha djur då? Vad gör man med alla hanar? Tupparna och baggarna?

Neiklot

• Gäst
SV: Om man inte vill äta sina djur...
« Svar #1 skrivet: 08 okt-11 kl 21:29 »

Det finns väldigt många som har väldigt många djur och inte äter dom.

Så klart att man kan ha djur!

Tuppar och baggar kan man sälja (och brukar sälja) antingen till liv eller slakt.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #2 skrivet: 08 okt-11 kl 21:34 »
Jag har en massa djur, jag äter inte dem, kan inte, inte när jag fött upp söta små kycklingar och får se dem växa och bli stora, man kan ju göra mycket med djuren som man vinner på, tex hönsen, sälja ägg, avelsägg, baka osv, sälja kycklingar el unghöns för hobby,  sälja goda ostar från getterna osv :) så man behöver inte äta dem ;) hade inte klarat av det.  och som du skriver så hjäper djuren till rätt mycket i naturen, hönsen sprätter och rensar rabatter :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-11 kl 21:54 »
Jamen lycka till att hitta köpare på alla hanarna.

Känns det bättre att nacka tupparna och gräva ner dom? O sen köpa mat från affären?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 08 okt-11 kl 22:07 »

Känns det bättre att nacka tupparna och gräva ner dom? O sen köpa mat från affären?
Så drastisk behöver man kanske inte vara. En annons på Blocket om "Slaktuppar bortskänkes - Kött till ett värde av XX kr men du får slakta själv" är ju ett alternativ  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

malo301

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 08 okt-11 kl 22:10 »

Nej, verkligen inte!!! Det var ju därför jag undrade om jag öht kan ha djur. Men jag inser ju att jag inte kan ha 10 tuppar. Man kanske bara måste vänja sig långsamt.

malo301

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 08 okt-11 kl 22:12 »
Så drastisk behöver man kanske inte vara. En annons på Blocket om "Slaktuppar bortskänkes - Kött till ett värde av XX kr men du får slakta själv" är ju ett alternativ  ;)

Personligen skulle jag hellre slakta och äta dem själv än att sälja dem och låta dem transporteras till slakt jag inte kan kontrollera. Som sagt, kanske bara att vänja sig. Alt strunta i att hålla djur öht.

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 okt-11 kl 22:13 »
Första gången, när dom 10 tupparna har slagit varandra blodiga och våldtagit alla hönorna i tur och ordning så grappar du yxan i vredesmod...och när du nackat dom alla, kommer nog också du att tycka att det är väl ändå synd att bara låta dom ruttna, när du nu har fött upp dom så varsamt...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 okt-11 kl 22:19 »
 "Slaktuppar bortskänkes - Kött till ett värde av XX kr men du får slakta själv" är ju ett alternativ  ;)

;D Bra annons text Lina!

Jag känner att jag själv har det dilemmat... Svårt vill inte äta det jag inte kan döda lr  och andra anledningar. Har en gnutta dubbelmoral jag med äter fisk, ibland  o:) Men kan döda en fisk  o:)

Tror på att man kan annonsera ut tuppar till slakt man behöver inte äta dem själv. Finns folk som köper till slakt. Man kanske bara ska ha koll på att dem som köper vet hur man dödar djuret bäst. Finns kötthungriga folk i ens omgivning i alla fall i min.
Finns olika vägar att gå på. Lite av mina tankar :D

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 08 okt-11 kl 22:21 »
Det är inte OMÖJLIGT att ha djur utan att slakta (med eller utan att äta dem) men om man vill kunna ha kycklingar och lamm (vilket är supetrevligt och dessutom ett måste om man vill kunna mjölka sina djur) så är det garanterat svårt att sälja alla handjur till liv (jag annoserar alltid ut mina unghanar men har aldrig lyckats sälja någon bagge och ungtuppar bara om jag också säljer två hönor med). Alternativen man har då är att sälja dem så att någon annan får slakta dem (vilket kan innebära onödig stress för det aktuella djuret) eller så kan man slakta själv och äta/ge bort köttet. Det är garanterat en mycket uppskattad gåva till någon som har bemödat sig om att förstå hur fruktansvärd köttindustrin oftast är. Och då köper den som fått dina djur förmodligen mindre kött från köttindustrin och man kan säga att ni bidrar till att några djur slipper leva sina korta liv i en fabrik och sedan slaktas under stressade former.
Mitt råd är att börja med höns, om man med flit inte fäster sig vid ungtupparna och inte ger dem namn så är det lättare att låta dem slaktas. Jag är själv vegetarian och har ännu inte börjat äta våra djur (men resten av familjen gör det) men mitt mål är att övergå till att bara vara bortavegetarian. Detta eftersom jag inte vill stödja sojaindustrin (jag vet, det är inget måste när man är vegetarian men jag gör det ändå) samt att det skulle vara praktiskt att hela familjen åt samma mat.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

pyromanen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 okt-11 kl 22:22 »
Samarbeta med nån kompis som inte bor för långt bort och som äter kött.

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 08 okt-11 kl 22:24 »
Jag tycker att djur som man styckar var lättare i början. En tupp ser fortfarande ut som en tupp i grytan, medans en kotlett...är en kotlett...

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 08 okt-11 kl 22:25 »
Jag tycker att djur som man styckar var lättare i början. En tupp ser fortfarande ut som en tupp i grytan, medans en kotlett...är en kotlett...
Köttfärs är det jag tänker ge mig på i början, om jag nu kommer till skott.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #13 skrivet: 08 okt-11 kl 22:27 »

Smart tips! Så skulle jag försöka göra om jag inte åt kött själv.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 08 okt-11 kl 22:31 »
Man behöver ju inte ha ett handjur till alla damer.. hönsen lägger ju ägg ändå och låter man dem inte ruva blir det inga kycklingar...
Men det blir ju ingen mjölk på getterna utan killing förståss..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 08 okt-11 kl 22:33 »
Ett annat tips är ju att skaffa hund & katt. Dom gillar kött  ;D Överskottstoppar kan man ge med fjädrar och allt om hunden har vant sig att äta dem så. Får, gris och get behöver man nog stycka om man inte har väldigt många och stora hundar och katter  ;) men den typen av kött är också fint till hund/kattmat. På så sätt så får man ett form av kretslopp på gården utan att behöva äta  köttet själv  ;D

Själv äter jag glatt upp mina egna djur men till hundarna och katternas glädje blir det en del till dem också. Mina 4 terriers har i vecka ätit upp en kalkon (nödslaktad) och 2 tuppar (fullt i frysen)  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FM

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 08 okt-11 kl 22:42 »
Köp alpackor fina djur som verkar gå bra att kastrera! Bra ull djur. Kolla om det finns små gårdslakterier så slipper man själv. Finns de som slaktar höns och fjädersaker.

ovanst citat oxå bra idé, vad jag menade med att kolla med sin omgivning.

Min hund skulle nog fixa även själva fågelslakten själv, om hon fick ;)

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

malo301

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 08 okt-11 kl 22:58 »
Att få nån att äta är ett mindre problem. Barnen äter kött och vi har massvis med kompisar som gladeligen skulle ta emot. Själv skulle jag också självklart hellre äta än slänga. Min vegetarianism handlar i botten om det oetiska och onaturliga i massproduktionen. Men ju längre jag ätit vegetariskt desto tydligare blir det att jag faktiskt varken behöver eller saknar kött. Jag är dock passionerat intresserad av djur och vill inget hellre än att driva ett litet lantbruk så jag antar att dagen kommer då jag bara gör det. Slaktar och lagar till ett djur. Kotlett, färs eller öra spelar mig ingen roll. Jag vet vad jag äter ändå.

malo301

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 08 okt-11 kl 22:59 »
Köp alpackor fina djur som verkar gå bra att kastrera! Bra ull djur. Kolla om det finns små gårdslakterier så slipper man själv. Finns de som slaktar höns och fjädersaker.

ovanst citat oxå bra idé, vad jag menade med att kolla med sin omgivning.

Min hund skulle nog fixa även själva fågelslakten själv, om hon fick ;)

Jag har kollat lite på alpackor men de verkar sjukt dyra i inköp.

FM

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 08 okt-11 kl 23:10 »
Kotlett, färs eller öra spelar mig ingen roll. Jag vet vad jag äter ändå.

Håller med dig! Man vet vad man äter även om det inte ser ut som ett djur. När jag var liten åkte vi hämta halva djur på gård eller styckat, färs etc. Kom ihåg att jag titta djuren i ögonen och tänkte att imorgon ligger du kanske som färs på talriken. Det satte sig i huvudet på mig som liten. Hade grannar där jag bodde förr, där var hela fam veg, och hade höns. Men de fick hjälp med tupparna. Jag har vart veg sen jag var 16 lr yngre, (är 29 nu i år provade jag en bit struts, ytterst liten smakbit. Även om det inte var någon fel på smaken så är det konsistensen... Men visst man kan nog lära síg äta kött igen. Och hellre att folk äter kött som man vet haft det bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser