Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri förbjuds slakta  (läst 58886 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Slakteri förbjuds slakta
« Svar #140 skrivet: 17 okt-11 kl 16:33 »
Inga val till vad? Varje hylla är ju fylld med val, du behöver inte ens byta butik? Du kan välja från billigaste svart oliver till svarta oliver som är tio ggr så dyra. Du kan välja svenskt kött, utländskt kött, naturkött eller viltkött. Du kan välja svenska äpplen,utländska äpplen, ekologiska äpplen eller ekologiska morötter, ekologiska bananer eller vanliga. Ett gäng med varianter av ägg, mejeriprodukter osv. Eller menar du att det är sak samma alltihoppa? Eller på vilket sätt har de inga val?
Det där att butikerna är fulla me olika val är en sanning med modifikation det beror lite på hur stor butiken är det .

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 17 okt-11 kl 16:45 »
Jag planerar att åka och handla i kväll. Om jag kommer ihåg skall jag se om där finns någon köttfärs, en fantastiskt enkel produkt, av godtagbar kvalitet. Återkommer med resultat.

För en del andra produkter än det som tråden handlar om är läget bättre. Det beror ofta på import.

Cauldron

• -
« Svar #142 skrivet: 17 okt-11 kl 17:55 »
Det där att butikerna är fulla me olika val är en sanning med modifikation det beror lite på hur stor butiken är det .

Ja, absolut, det har du rätt i. Men den stora massan finns ju i de stora butikerna.

Jag planerar att åka och handla i kväll. Om jag kommer ihåg skall jag se om där finns någon köttfärs, en fantastiskt enkel produkt, av godtagbar kvalitet. Återkommer med resultat.

För en del andra produkter än det som tråden handlar om är läget bättre. Det beror ofta på import.

Det klart, det är kanske en defintionsfråga och om du hellre tycker det är "dåligt sämre sämst" i butikerna kvittar egentligen. Valet finns och väldigt många väljer inte ens det näst bästa alternativet. Så jag håller inte med dig om att det skulle var en myt att folk medvetet väljer en "sämre" produkt.
« Senast ändrad: 17 okt-11 kl 17:57 av Cauldron »

Tresovlat

• Västergötland
« Svar #143 skrivet: 17 okt-11 kl 18:01 »
Det är väldigt vanligt att man tar hög kötthalt som en garant för att charkuterivaran håller en hög kvalitet. Om man inte vet hur kötthalt beräknas så är den raden på etiketten ganska så meningslös.

Vilken falukorv är bäst, den som deklarera 55% kötthalt och hälften av köttinnehållet i magert nötkött eller den som deklarerar 68% kötthalt och tillverkar korven på bara fett fläskkött?

pålle

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 17 okt-11 kl 18:09 »
Ja, absolut, det har du rätt i. Men den stora massan finns ju i de stora butikerna.

Så sant men det gör det inte mindre  angeläget för den som är beroende av dom mindre orternas matvarubutiker  då det finns allt för få val möjlig heter för dom som är beroende av dessa butiker  tyvärr och det tycker ja en del butiker utnyttjar  i alla fall får ja den känslan.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #145 skrivet: 17 okt-11 kl 18:38 »
Så sant men det gör det inte mindre  angeläget för den som är beroende av dom mindre orternas matvarubutiker  då det finns allt för få val möjlig heter för dom som är beroende av dessa butiker  tyvärr och det tycker ja en del butiker utnyttjar  i alla fall får ja den känslan.

Börja med att ge din handlare en uppsträckning om vad saken gäller, påpeka att det kan bli konkurrens på orten.
Sätt skaklar på en utrangerad husvagn med skylten
 Pålles Livs & Manufaktur  .
Parkera på lämpligt ställe, gata, torg eller annan plats där människor pläga samlas. Gå efter två dagar in till handlaren och köp 10 KG ekologiska morötter och några liter EKO-mjölk. Fråga efter de godsakerna du saknat i butiken "för du har sålt slut alla redan och ska inte stänga förrän kl. 22."
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #146 skrivet: 18 okt-11 kl 01:50 »
Birgit, här kan man också nämna den konstgjorda rökaromen!

I en marknadsekonomi som vår får vi som konsumenter nog acceptera tolerera tillsatser av olika slag. Det jag personligen har problem med är att det inte deklareras så folk förstår. Alla är inte kemister eller har direkta och handfasta kunskaper om köttproduktion som kanske en del av oss som sitter på det här forumet har. Det bör framgå tydligare vad det är folk köper och hur det har manipulerats innan det hamnar i varukorgen. Exempelvis att röksmaken inte kommer från rökning utan från tillsatt rökarom. Finns även sätt att namnge produkter som är vilseledande.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

pålle

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 18 okt-11 kl 08:34 »
Börja med att ge din handlare en uppsträckning om vad saken gäller, påpeka att det kan bli konkurrens på orten.
Sätt skaklar på en utrangerad husvagn med skylten
 Pålles Livs & Manufaktur  .
Parkera på lämpligt ställe, gata, torg eller annan plats där människor pläga samlas. Gå efter två dagar in till handlaren och köp 10 KG ekologiska morötter och några liter EKO-mjölk. Fråga efter de godsakerna du saknat i butiken "för du har sålt slut alla redan och ska inte stänga förrän kl. 22."
Hehehe kul men det skule inte funka för det krävs  tillståd och godskännaden från milljö nissarna så det blir nog dyrt med den  protästen   :)

Existens?

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 18 okt-11 kl 08:57 »
Jo, Existens, jag har jobbat just med marknadsföring av kvalitetskött >:D Numer endast från egen gård. Jag går min egen väg och skiter i etablissemanget.
Galopp har helt rätt om prioriteringar. Men varför är svenskar "dummast" i Europa typ på att prioritera det som är bra för kropp o själ? Vi ligger väl endast snäppet över medel amerikanen 8)

Nu är det ju så att vissa här vet bättre än andra, så detta inlägg kommer göras ner. Men använd lite energi till att söka fakta istället för att trycka ner de som tänker  längre än er själva!

Ja, jag bara undrade hur det kom sig att du hade så mycket inside-information.. att Scan och andra slakterier lättar sitt hjärta för dig och berättar om allt fuskande känns ju lite märkligt.

Jag tycker det är tragiskt att påstå att folk är dumma i huvet och inte klarar att välja mat som är bra. Jag tror de flesta gör som jag, de väljer det dom gillar. Jag ser t.ex ingen garanti för att en korv är så mycket godare bara för att det är en hög köttprocent, eller att en chokladbit är så mycket godare bara för att det är 70% kakao i.

Nej, ditt inlägg behöver inte göras ner, en och annan klok synpunkt skymtar ju fram ibland. Det som gör att jag tröttnar är att ditt resonemang alltid, utan undantag, kommer fram till att spannmål och kraftfoder är roten till allt ont. Och då blir det bara larvigt.
Det går att ta fram utmärkta köttprodukter från djur som har fått spannmål ( som för övrigt också är ett gräs ).
Det är inte problemet, utan problemet är att Sverige sedan länge har varit en industrination, och det har även gällt maten.
Det finns för få småskaliga tillverkare av allting.
För få slakterier, för få bagerier, mejerier. Allt är industri. Där har du skillnaden mot övriga Europa.
Om djuren får spannmål eller ej, är inte huvudfrågan.

Charlotte

• -
« Svar #149 skrivet: 18 okt-11 kl 09:21 »
Existens?, jag önskar att du hade skrivit inlägget på Facebook så jag kunnat trycka på Gillaknappen ;)
  För övrigt har den här tråden hamnat långt bort från ursprunget: Ett slakteri som praktiserade olaglig halalslakt med outbildad personal....
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tresovlat

• Västergötland
« Svar #150 skrivet: 18 okt-11 kl 09:46 »
Birgit, här kan man också nämna den konstgjorda rökaromen!

I en marknadsekonomi som vår får vi som konsumenter nog acceptera tolerera tillsatser av olika slag. Det jag personligen har problem med är att det inte deklareras så folk förstår. Alla är inte kemister eller har direkta och handfasta kunskaper om köttproduktion som kanske en del av oss som sitter på det här forumet har. Det bör framgå tydligare vad det är folk köper och hur det har manipulerats innan det hamnar i varukorgen. Exempelvis att röksmaken inte kommer från rökning utan från tillsatt rökarom. Finns även sätt att namnge produkter som är vilseledande.

Rökarom skall ingå i ingrediensförteckningen som just rökarom.  Produkter som är rökta med kondensat får betecknas som rökta men det måste stå rökarom i innehållsförteckningen. Produkter som är doppade eller sprayade eller där röksmaken är tillsatt i själva produkten får inte kallas rökta men rökarom skall ingå i innehållsförteckningen.

Produkter som är rökta med hjälp av spån/flis/riktig rök får kallas rökta och det behöver inte stå något i innehållsförteckningen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 18 okt-11 kl 09:49 »
Det är inte problemet, utan problemet är att Sverige sedan länge har varit en industrination, och det har även gällt maten.
Det finns för få småskaliga tillverkare av allting.
För få slakterier, för få bagerier, mejerier. Allt är industri. Där har du skillnaden mot övriga Europa.

Ja!

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #152 skrivet: 18 okt-11 kl 09:50 »
Prioriteringen tror jag mestadels beror på okunskap. Media målar upp vårt samhälle och trycker på att vi ska konsumera och det måste vi annars förlorar vi i tillväxt och utvecklingen kommer att stanna av. Sverige är ett litet land med begränsade tillgångar. Vi har en kort odlingsperiod och också korta betesperioder vilket gör det dyrt att producera mat. Bönderna är hårt pressade av vårt regelverk som inte alltid gynnar djuren även om det är tanken. Utvecklingen går hela tiden framåt och det går att optimera produktion men det kräver investeringar.
Kort sagt pengarna måste rulla i systemet så att skatteintäkterna kan täcka samhället utgifter. Det är bättre att ha få djurhållare som producerar och fler personer som konsumerar. Vi vill ha bidrag, bra sjukvård, bra pension, bra skolgång, hög levnadsstandard. Är vi arbetslösa eller sjuka vill man inte gå ner i ersättning och många har höga löpande utgifter så det klarar inte ett ekonomiskt bakslag. Poängen med att ge bidrag, a-kassa, sjukersättning osv är just att hålla konsumtionen igång. Pengarna kommer tillbaka i stadskassan. Att det inte är hållbart i längden går det inte att göra något åt och det är väl här man kommer till människans dumhet. Vi kräver att staten ska hjälpa oss i svåra tider, vi ser varje dag i tidningen om utsatta människor. Samma sak om barnfattigdom, förr handlade fattigdom om att man inte hade tak över huvudet, mat på bordet, tillgång till utbildning och sjuvård. Idag är det att barnen hamnar utanför för att man inte kan ge en likvärdig materiell standard som andra barn har. Och här är jag glad att mina barn är små och har bra kompisar för vår materiella standard är låg  ;D
Och det är inte bara maten det fuskas med, det är kläder, det är tjänster, det är väl det mesta skulle jag tro. Inte för att svenskar är oärliga eller dumma utan för att samhället ska kunna hållas igång. Det är lätt att ifrågasätta men det är svårt att hitta en enkel lösning som samhället kan acceptera.
Men det är därför det är bra att finns kloka människor i detta forum. Många som förstår och som gör förändringar om än små. Ett sådant här forum är viktiga för det sammankopplar människor som jag i min enfald tror kommer att leda överlevnaden in i framtiden

Leontina

• Västmanland
« Svar #153 skrivet: 18 okt-11 kl 10:33 »
Amen o:)

Birgit

« Svar #154 skrivet: 18 okt-11 kl 19:49 »
Citera
Vi har en kort odlingsperiod och också korta betesperioder vilket gör det dyrt att producera mat.
Detta är en sanning med modifikation, beror på hur man tänker. Fortsätter man tänka optimerad produktion är det så,men tänker man på djuren och på våra marker, så finns det mycket att äta långa tider på året. De flesta verkar dock bara se till maximala slaktvikter på kortast tid, vilket knappast är positivt för vare sig plånbok, djuren eller miljön.
Definition fattigdom är långt från verkligheten idag. Att inte ha eget rum, eller egen dator/mobil när man börjar skolan är inte fattigdom ::) Andra värden får inte råda, men vem har dikterat villkoren?
Vi får nog omvärdera mycket i vår livsstil i framtiden, men kött kommer nog att produceras och förhoppningsvis på ett bra sätt. Så då var vi tillbaka på slakten, som är en del i köttproduktionen ;)
Och nej Existens, jag anser inte att det går att ta fram bra köttprodukter med kraftfoder i, men jag anser inte att spannmålen är roten till allt ont. Snarare de som vurmar för grödan OCH visst är spannmål ett gräs, men det används när det torkat och det är då det övergår till omega 6 8)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 18 okt-11 kl 20:27 »

Resultat i tabellform:

ButikMärkeFörpackningUrsprungEtisk informationFärsk/gammalTydligt bäst före-datumTydligt förpackningsdatumLidlScanGasSverigeNejGammalJaNejLidl?GasTysklandNejGammalJaNejICA Maxi"ICA"GasSverigeNejGammalJaNejICA MaxiEuroshopperGasIrlandNejGammalJaNej

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #156 skrivet: 18 okt-11 kl 23:57 »
Men frågan var ju hur djuren haft det?  Om det stod på etiketten vore det ju bra ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Cauldron

• -
« Svar #157 skrivet: 19 okt-11 kl 05:29 »
Resultat i tabellform:

ButikMärkeFörpackningUrsprungEtisk informationFärsk/gammalTydligt bäst före-datumTydligt förpackningsdatumLidlScanGasSverigeNejGammalJaNejLidl?GasTysklandNejGammalJaNejICA Maxi"ICA"GasSverigeNejGammalJaNejICA MaxiEuroshopperGasIrlandNejGammalJaNej

Och du tycker inte det spelar någon roll vilken av dess jag väljer, inget du tycker är ett bättre eller sämre val än de andra?

Föresten, finns Euroshopper kvar? Trodde det var borta.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 19 okt-11 kl 06:28 »
Men frågan var ju hur djuren haft det?  Om det stod på etiketten vore det ju bra ...

Tabellen är ett försök att spalta upp den information som kunden har tillgång till, inte nödvändigtvis efter bra och dåligt utan allt som finns. Hur djuren haft det var tänkt att hamna under rubriken "Etisk information", men som synes var alla produkter likvärdiga på den punkten.

Den information som saknas i tabellen är priset, vilket givetvis hade spelat roll för en konsument.

Jag tycker det är intressant att alla förpackningsdatum var förpassade till en icke iögonenfallande plats på förpackningen. Det betyder att ingen vill skylta med att köttfärsen är gammal (dvs förpackad någon gång förra veckan), rimligtvis för att de förmodar att det inte är något kunderna uppskattar.

Existens?

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 19 okt-11 kl 07:29 »

Och nej Existens, jag anser inte att det går att ta fram bra köttprodukter med kraftfoder i

Nu börjar ju detta bli löjligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser