Ojojoj... vilka diskussioner det blev.
För det första: Allt som avlas på denna gård (och det är i sanningens namn inte mycket) som är av det minsta lilla tveksamma härkomst (d v s som saknar papper) ÄTS UPP! Jag skulle aldrig kunna sälja något som inte är av ren ras, då jag tycker att det förkastligt för bevarandet av de ursprungliga raserna.
Eftersom att Agaton är en väldigt trevlig tupp över huvudtaget så har han fått vara kvar, vilket alltså leder till att barnen måste skiljas från flocken för att motverka inavel.
För det andra: Jag har fått honom under förevändningen att han var 3/4 silkestupp och 1/4 av annan liten ras - d v s hans möderne har varit silkes men ej farfar. Sen råkade jag springa på en i stort sett exakt likadan på Kinnekulle hos en bekant som talade om att det var silkestupp så därför har han fått heta silkestupp när folk frågar vad han är. Jag är inte nån större expert och om jag råkat trampa på någon som är den rena rasens beskyddare så ber jag om ursäkt. (och ingen lektion om hur man räknar möderne och fäderne hos höns)
För det tredje: Det är inte varje dag som vi plockar in ägg då vi oftast har nån som ligger på dessa ägg. Råkar jag komma när hon är borta från redet så tar jag äggen, men när det gått en 2-3 dygn så måste jag ju maka på henne - under protester förstås. När hon har legat på nåt ägg i fler dagar så har den där plattan ni pratade om blivit blodfärgad - nåt som jag aldrig sett i köpesägg - och jag har alltid trott att det har varit befruktat p g a blodfläcken. Det har inte hänt på hela sommaren, trots att jag ser att i alla fall en av flickorna parar sig med honom.
(han kanske är steril alltså) (tack för citatet, vem det nu var som var snäll och delade med sig av den kunskapen)
Det händer att vi delar med oss av äggen, men bara om jag vet att dom är värpta senaste 24 timmarna!! Jag skulle skämmas om nån fick ägg som det finns ett blodsystem i från oss......

Och för det fjärde och sista: Han har verkligen inte nån stor kam, den är kanske lite lång för det rastypiska, men tunn och väger i sanningen inte något och är troligen ett arv från farfarhållet. Men nu vet jag ju att min bekanta på Kinnekulle inte heller har en renrasig silkestupp......
Till Tedarix: Jag håller fullständigt med dig att om man skall avla för BEVARANDET av rasen så måste man gallra hårt men "allsidigt", i vart fall på faderssidan tycker jag (endast min personliga åsikt - gäller all avel, inte bara höns)
Vi har alltså förr om åren fått en eller två mindre kullar med kycklingar av Agaton, men inte det minsta spår i år under hela säsongen. Kanske det rent av avtog i fjol, men då vi bara tog en kull och detta under våren så kan jag inte riktigt säga att jag har varit uppmärksam på detta...
Men detta leder då till en annan fråga Om han är steril, borde inte innebära att han förlorar "greppet" om sin grupp va? Hans hormonproduktion är den samma, om man tar hänsyn till att den förmodligen minskar med åldern??
(med "allsidig" gallring menar jag att man måste se till helheten hos djuret, dvs både fysik och psyke. Det värsta jag vet är avel som bara styrs av utseende och som i slutändan får djur som är helt "urspårade")
Snälla svara nu bara på min fråga - jag klarar mig på det