Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Steril tupp eller?  (läst 11862 gånger)

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Steril tupp eller?
« Svar #20 skrivet: 21 apr-08 kl 10:55 »
Avvakta lite, det kanske är så att tuppen inte har kommit in i den rätta "stämmningen" än. Många tuppar går ner i varv på vintern med färre parningar och sämre befruktning. Men på bara en vecka kan det gå från helt tomma ägg till full pott igen. Skulle det inte bli bättre inom de närmaste veckorna kan det nog vara en bra ide att byta ut tuppen mot någon yngre. Det kan även vara smart att ha flera tuppar.

Ce

« Svar #21 skrivet: 21 apr-08 kl 11:35 »
Tyvärr bor jag som jag bor (eller jag trivs väldigt bra där jag bor) men jag får bara ha en tupp!
Annars hade det varit den optimala lösningen: 3 tuppar och 20 hönor!!!
Under vintern ser jag i princip aldrig några parningar - precis som du beskriver Nettis - men jag tycker han borde vara igång nu?!
Eftersom han är en underbar tupp så tänker jag ge honom lite mer tid, men jag är väldigt nyfiken på fler synpunkter och erfarenheter!

//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Lycka

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 21 apr-08 kl 21:58 »
Säger som Nettis ge honom tid han kommer säkert igång.
Vintern har ju varit konstig.
Hedemorahöns

sonja på slätten

• Halland
« Svar #23 skrivet: 21 apr-08 kl 22:22 »
Jag håller också med de andra, tuppar kan vara lite senare igång på våren, särskilt äldre.
Det är  även så med äldre tuppar att de tenderar att få favoriter, som de parar ordentligt, men de övriga, särskilt de yngre, är det inte lika noga med.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ce

« Svar #24 skrivet: 22 apr-08 kl 08:58 »
Hej!

Tack för era kommentarer och jag ger honom mer än gärna lite tid - för han är en härlig tupp!
Trodde det var vår på riktigt nu, så kom ytterligare en frostnatt nu i natt?!

Den *yngsta* hönan tycks iår vara hans favorit - även om jag, som Sonja också skriver, tycker att det är de äldre hönorna som brukar vara favoriter. Årets favorit har redan en kal "parnings"fläck i nacken, men eftersom hon är så ung så har jag i första hand plockat ägg efter de äldre hönorna och lagt på ruvning - vilket kanske är en del av orsaken till det dåliga resultatet!

Till Valborg ska de ev. kycklingar som finns i äggen kläckas!

Snart lägger sig säkert ytterligare någon höna och då ska även unghönans ägg få vara med - även om de är lite mindre ännu... Därefter gör jag en bedömning om tuppen är slut som tupp eller inte!

Skönt att igen ännu sagt att det säkert beror på sjukdom, eller att tuppar alltid är slut vi 3-årsålder eller något sånt!

Jag fortsätter - en tid till - att hoppas på att han kommer igång!

//CE

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 24 apr-08 kl 16:11 »
Jag har en Kochintupp som är 1 år och jag har tyckt att han varit feg inför sina tjejer och inte fått till det,men nu denna vecka har det varit fart på han.Så det blir nog bättre med värmen.
Lycka till.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

johe71

« Svar #26 skrivet: 24 apr-08 kl 23:36 »
ur Nils Olssons "tegelsten" Våra fjäderfän - lärobok i fjäderfäskötsel (tryckt 1962, vet ej om den finns i nytryck)

Citera
Avelstupparna är bäst under första året och fullt användbara under det andra. Därefter blir en del tuppar sterila eller tjänstedugliga först sent på våren. Enstaka tuppar kan vara tjänstedugliga ännu vid 5-6 års ålder

så det kan säkert bero på att tuppen börjar bli gammal...

fortsättning ur boken
Citera
Antalet tuppar beräknas efter 1 tupp på var 10:e-12:e höna om det är fråga om ungtuppar och 1 tupp per var åttonde höna om det är fråga om 2-åriga tuppar. Äldre tuppar används vanligen inte i produktionsstammarna.

och kanske i kombination med att han har för många hönor så han inte hinner med alla med sin "höga" ålder

Ce

« Svar #27 skrivet: 25 apr-08 kl 06:43 »
Tack för intressant utdrag ur boken... Någon som har praktisk erfarenhet av att tupparna tappar i befruktning så tidigt som boken skriver? Min tupp var i alla fall full fart på även när han var tre år. SKiljer sig lantraserna även här från produktionsraserna?

Nu tycker jag dessutom att han verkar lite mer aktiv (alltså att jag ser att han parar sig med hönorna), inte som förra året ännu, men jag tänkte kolla hönsen lite extra nu i helgen!

Att han har för många hönor tror jag inte - han har fem och en av den ligger och ruvar så just nu är det bara fyra... å andra sidan om de klarar 12 hönor första året, 8 andra så kanske 4-5 är många för en fyraårig tupp?!

johe71

« Svar #28 skrivet: 25 apr-08 kl 08:44 »
Min tupp var i alla fall full fart på även när han var tre år.

Fast det kan säkert vara full fart på tuppen även om kvaliteten på det han producerar inte är lika hög - det är ju inte hans vilja som det är fel på :) ... och det är väl därför som det blir färre befruktade ägg

Ce

« Svar #29 skrivet: 25 apr-08 kl 10:38 »
Oj, nu har jag visst varit lite otydlig... Det var just resultatet jag menade (även om det inte var det jag skrev...) Jag menade att han fortfarande förra året hade så gott som full pott i de ägg jag la för kläckning!
Hans aktivitet avtar alltid väldigt på vintern, men jag har inte sett lika många parningar som vanligt hittills iår! Men jag inbillar mig att även ativiteten ökat de senaste dagarna - så då hoppas jag att även befruktningsgrader ökar något igen (även om den kan förväntas minska med stigande ålder)!

Vet inte om detta inlägg tillförde något! ;)

//CE

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 08 jun-11 kl 22:49 »
är det vanligt med steril tupp....?
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #31 skrivet: 10 jun-11 kl 11:01 »
Har ingen aning. Men jag misstänker att min Harald är det. Av 12 testade ägg så var inte ett enda befruktat.
Trist!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

johe71

« Svar #32 skrivet: 10 jun-11 kl 11:39 »
ur Våra fjäderfän [Nils Olsson, 1962]
"Antalet tuppar beräknas efter 1 tupp per 10:e-12:e höna om det är fråga om ungtuppar och 1 tupp på var åttonde höna om det är fråga om 2-åriga tuppar. Äldre tuppar används vanligen inte i produktionsstammarna"

ur samma bok: "Avelstupparna är bäst under första året och fullt användbara under det andra. Därefter blir en del tuppar sterila eller tjänstedugliga först sent på våren. Enstaka tuppar kan vara tjänstedugliga ännu vid 6-5 års ålder"

givetvis finns det undantag, har för mig det var någon här på forumet som hade en dvärgkochintupp som blev pappa vid 13 års ålder... men ju äldre de blir desto sämre presterar de...

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #33 skrivet: 10 jun-11 kl 12:08 »
ur Våra fjäderfän [Nils Olsson, 1962]
"Antalet tuppar beräknas efter 1 tupp per 10:e-12:e höna om det är fråga om ungtuppar och 1 tupp på var åttonde höna om det är fråga om 2-åriga tuppar. Äldre tuppar används vanligen inte i produktionsstammarna"

ur samma bok: "Avelstupparna är bäst under första året och fullt användbara under det andra. Därefter blir en del tuppar sterila eller tjänstedugliga först sent på våren. Enstaka tuppar kan vara tjänstedugliga ännu vid 6-5 års ålder"

givetvis finns det undantag, har för mig det var någon här på forumet som hade en dvärgkochintupp som blev pappa vid 13 års ålder... men ju äldre de blir desto sämre presterar de...
Då bör man med andra ord byta tupp vart annat år om man vill fortsätta få kycklingar? Jag som tog för givet att en tupp var produktiv bra mycket längre än så, men där ser man.... Ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag kan ;)
Känns lite surt bara att behöva nacka en trevlig tupp bara för att han inte producerar längre, å andra sidan skulle ju i så fall hönshuset snart vara fyllt av infertila tuppar ganska snart.... Pest eller kolera 8)

Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #34 skrivet: 10 jun-11 kl 16:12 »
Min tupp verkar varit steril från födslen. Han är bara ett år gammal...
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 10 jun-11 kl 20:39 »
Antar att unga tuppar är "bättre" för att det är mer "fart" i dem än de äldre. För mina gubbar i blandgruppen är det då inget fel på o majoriteten har passerat 5 år iaf (de äldsta är 10- snart 14 år) och iaf. de som håller sig under åldern 8-9 år ser jag para sig under de mörka årstiderna med, men egentligen så är det ju mot våren som man vill att de ska para sig mer när flest kycklingar kläcks, så spela roll om de är latare under hösten, är mina ungtuppar också. Den största skillnaden jag märkt med lite äldre herrar är att de blir mer försiktiga med damerna när de blir äldre o inte tokparar sig som en del ungtuppar kan göra utan man kanske ser de göra det 1-4 gånger om dagen istället för 20 + gånger om dagen. ::) Men ett "skott" räcker ju o befrukta en höna i ett par dagar, bara det är fart i spermierna. Jag gjorde så förra året (o detta år med har jag gjort likadant under perioder) då jag hade en höna jag ville ha kycklingar efter men min 1 åriga tupp vägrade o para sig med denna, inte ett endaste befruktat ägg.

Så ...

Jag släppte ut en trevlig tupp som gillar att göra bebbar. Plockade ut hönan o satte ned henne framför tuppen. Han parar sig på direkten med henne o jag tar hönan o sätter tillbaka o tuppen tillbaka på sin plats. Gjorde detta en gång ca var tredje dag o alla äggen höll sig befruktade. Eftersom han var en dv kochin var det också lätt att se att kycklingarna som föddes var hans o inte den andra tuppens då den var en appenzeller spetshättad som varken har fjädrar på benen vilket inte hönan ir hade. Så enda vägen fjädrarna på fötterna kunde komma ifrån var via dv kochinen. Om appenzellern hade varit pappa hade dessutom kycklingarna fått hätta vilket de inte eller fick.

Gamla Adolf fick bäbisar till han blev 13 år gammal men under de sista 2 åren (när han var 14-15) så orkade han inte längre utan var bara "hålla ordning o reda på flocken" tupp medan en bekant till mig hämtade en tupp förra helgen då deras gamla verkar vara helt steril. Denna är bara 1 gammal och de ser hur han är på flitigt hela tiden. De har tagit råd att trimma runt kloaken o så med ifall han haft svårt o träffa men nä... Blanka ägg. Jag vet dock inte hur vanligt det är med sterila tuppar... Alltså tuppar som parar sig men inte kan få ungar. "Lata" tuppar är ju en annan sak. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #36 skrivet: 11 jun-11 kl 09:17 »
Tack för den utförliga beskrivningen, Linkoso :D Då kan Filip få gå kvar här så länge han orkar med sina hålldamer ;)

Mvh Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Sirpa

• -
« Svar #37 skrivet: 14 jun-11 kl 01:56 »
är det vanligt med steril tupp....?
Verkar hända då o då  ;)
« Senast ändrad: 23 sep-13 kl 09:22 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #38 skrivet: 14 jun-11 kl 05:41 »
Det finns tuppar som inte gett ngt på flera år men har fått gå kvar pga
att de är trevliga eller ovanlig ras.
Sen plötsligen så är äggen befruktade.
En del lämnar befruktat senare på säsongen som jag läst tidigare.
naturen styr men vi vill att de ska bli som vi vill  ;)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser