Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare på ankor med tusen frågor  (läst 15924 gånger)

Nybyggare11

  • Inlägg: 2
    • Gotland
Nybörjare på ankor med tusen frågor
« skrivet: 04 okt-11 kl 16:36 »
Vi har nyligen flyttat in i en gammal gård med diverse uthus och stor tomt (8000kvm). Så småningom kommer diverse djur att få flytta in, just nu har vi hund och en utekatt. Så nämnde sambon plötsligt häromdan att han ville ha en anka! Klart vi ska ha ankor tänkte jag! Nu till de tusen frågorna:
Skaffa ankor nu, eller vänta till våren? Jag vill ha unga ankor så att man kan få dem riktigt tama, hur unga ska de då vara? Hur får man dem att stanna på gården? Jag vet att man ska göra sin trädgård attraktivare än omgivningen, men hur? Vi har en perfekt ankdamm redan, mitt i trädgården finns en fin gammal näckrosdamm ca 5X5 meter. Duger ett av uthusen till ankorna om man gör ett mysigt hörn med strö och kanske halm(?) i ett hörn, eller vill de ha mer ombonat, typ "låda" inomhus? Behöver de värme på vintern, vi bor på Gotland? Var vill de ha sin mat? Måste man ha en inhägnad, eller kan de puttra runt i trädgården som jag hoppas? Är de säkra för katten? Förra ägarna hade höns tillsammans med samma katt (han ingick i husköpet :P) Om man vill ha ägg, behöver man bygga ett rede? Jag vill ha en drake och en anka, tips på ras? Viktigast är att de är sällskapliga och håller sig på gården ;D Det kommer att bli ett par höns till våren också, går de ihop, eller blir ankorna sura om de "bodde där först" ???
Hoppas på många svar!

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #1 skrivet: 04 okt-11 kl 16:44 »
Jag tycker ni ska köpa Rasen myskanka, Det är en suverän ny börjar ras!

Ni kan ha de i uthuset.

Ha ett rede och foderautomat inne i huset.

Vatten får du ha där ute då de slabbar mycket.
Jag hade mina myskankor inne i en inhängnad i ca 1 månad sen började jag släppa ut de om dagarna så de fick gå fritt.
Sen kan du ge ankorna lite mat vid dammen också då de kommer antagligen vara där en hel del om dagarna.

De tål vintern bra.


Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #2 skrivet: 04 okt-11 kl 16:52 »
Rekommenderar också myskisar.. helt suverän mysiga djur.

Släppte ut mina första efter en vecka ungefär.. när de dröjde på kvällarna (mycket längre ute än hönsen om dom får)  lockade jag med vitbröd.. sedan böjade jag mata dom på kvällarna så att det blev naturligt för djuren att följa  mig när jag kom med maten.

Uthuset och vatten ute.. eller plastgolv!

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #3 skrivet: 04 okt-11 kl 17:32 »
De ska inte vara i en fin damm i trädgården, de kommer att skita ner sanslöst i den. Bäst är att ha en stor balja som man kan tömma och rengöra vid behov.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #4 skrivet: 04 okt-11 kl 17:38 »
Hur många myskankor kan man ha i ett hönshus (inga höns) på 16 m2 ? Kan man använda ett gammalt badkar som damm åt dem, om man gräver ner det?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #5 skrivet: 04 okt-11 kl 18:10 »
4 ankor per kvadratmeter vid tillgång till utevistelse är det som gäller. Det är en ganska lagom storlek tycker jag, mina är ute alla ljusa timmar året om.

Gräv inte ner badkaret, gör en ramp upp och ner i badkaret. Då är det lättare att tömma och rengöra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #6 skrivet: 04 okt-11 kl 23:13 »
Vi har myskisar i f.d. hundgarden .. grus.. där vi grävde en damm som töms via slang var sjätte dag eller efter behov. Vattnet leds  till äppleträden som gav fantastisk skörd nu :)

6 ankor pa 10 kvadrat.. finns ingen anledning att snala med utrymme, kladas bara ner fortare...

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #7 skrivet: 05 okt-11 kl 07:01 »
Hej! Var på den underbara ön bor ni? Jag bor på norra delen lite utanför lärbro, och jag har myskisar till salu. De är svartvita ungdjur. 50 kr st. Väldigt lätta djur, som är helt underbara!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #8 skrivet: 05 okt-11 kl 15:48 »
Jag skulle verkligen rekomendera Cayuga ankor, mina är helt underbara. Skulle aldrig göra mig av med dem  ;D

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Sussilo

  • Gäst
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #9 skrivet: 06 okt-11 kl 10:41 »
Gräv inte ner badkaret, gör en ramp upp och ner i badkaret. Då är det lättare att tömma och rengöra.

Det var ju en bra synpunkt  :)! Men av vilket material ska den delen av rampen som går ner i vattnet vara?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #10 skrivet: 06 okt-11 kl 11:00 »
Köp en plastsandlåda för småbarn .
Perfekt damm o lätt att rengöra .
Inomhus har våra ankor (mysk cauyga löp o peking) diskbalja + kattlåda med kant .
Men jag har inget strö under baljorna.

Alla ankor är väl ungefär lika lätta/svåra men myskarna är tystare o lägger bra med ägg o är bra mammor .
Mina bor i hästboxar som är halmade o som reden har dom en platta lutad mot en vägg dom kan gå in i .
Skaffa ankor du  :D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

olfina

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #11 skrivet: 06 okt-11 kl 11:29 »
Jag skaffade mignonankor i somras, heeelt bedårande! De håller sig vid vår naturdamm som ligger en liten bit från huset så länge de är mätta och belåtna, men jag har avsiktligt snålat lite med maten för att få dem tama och de har minsann letat sig hela vägen till vårt hus för att be om mat och umgås. Här finns både höns, getter, minigris, hund, katter, hästar och inte minst min vilde lille son och ankorna kastar sig glatt in i umgänget och smaskar t ex spagetti ihop med både hönsen, katterna, grisen...De har fått gå helt fritt från början och har verkligen inte rymt iväg nånstans trots att de kan flyga en bra bit. Här är inte gott om räv eller rovdjur så jag vill ha både dem och hönsen helt frigående och det fungerar utmärkt ;D De är hemskt sällskapsjuka tycker jag och äter ur händerna, kvackar en del och låter dock (honorna). Återstår att se hur vintern blir, de har en isolerad hundkoja att bo i men har än så länge inte dragits till att sova inne utan de ligger i gräset och i dammen såvitt jag vet sent om kvällarna.

Har haft många olika djur, men ankorna, ja dem kan jag verkligen rekommendera, så goa och mysiga att se på när de badar :D

Sussilo

  • Gäst
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #12 skrivet: 06 okt-11 kl 11:53 »
Köp en plastsandlåda för småbarn .
Perfekt damm o lätt att rengöra .
Inomhus har våra ankor (mysk cauyga löp o peking) diskbalja + kattlåda med kant .
Men jag har inget strö under baljorna.

Alla ankor är väl ungefär lika lätta/svåra men myskarna är tystare o lägger bra med ägg o är bra mammor .
Mina bor i hästboxar som är halmade o som reden har dom en platta lutad mot en vägg dom kan gå in i .
Skaffa ankor du  :D

Håhåjaja, vad skulle man ta sig till utan detta forum! Det är en datorlös kompis som tänker skaffa myskisar för att få bukt med mördarsniglarna och jag har lovat hjälpa till med kunskapsinhämtandet  :)
Det låter onekligen smidigare med en plastsandlåda för småbarn som badkar. Hur stor ska den vara?
Är det halm som gäller på golvet i ankhuset?  Ska det isf var något strö under halmen?
Ska redena stå på golvet eller sitta på väggen? Ska de ha sittpinnar som höns?
Kan man verkligen äta kött av myskankor när de äter så äcklig mat som mördarsniglar?
Ja, som ni ser vet jag inget om dessa djur, men har blivit mycket intresserad av dem genom det jag har läst här.

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #13 skrivet: 06 okt-11 kl 12:16 »
Jag skaffade mignonankor i somras, heeelt bedårande! De håller sig vid vår naturdamm som ligger en liten bit från huset så länge de är mätta och belåtna, men jag har avsiktligt snålat lite med maten för att få dem tama och de har minsann letat sig hela vägen till vårt hus för att be om mat och umgås. Här finns både höns, getter, minigris, hund, katter, hästar och inte minst min vilde lille son och ankorna kastar sig glatt in i umgänget och smaskar t ex spagetti ihop med både hönsen, katterna, grisen...De har fått gå helt fritt från början och har verkligen inte rymt iväg nånstans trots att de kan flyga en bra bit. Här är inte gott om räv eller rovdjur så jag vill ha både dem och hönsen helt frigående och det fungerar utmärkt ;D De är hemskt sällskapsjuka tycker jag och äter ur händerna, kvackar en del och låter dock (honorna). Återstår att se hur vintern blir, de har en isolerad hundkoja att bo i men har än så länge inte dragits till att sova inne utan de ligger i gräset och i dammen såvitt jag vet sent om kvällarna.

Har haft många olika djur, men ankorna, ja dem kan jag verkligen rekommendera, så goa och mysiga att se på när de badar :D

instämmer ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Nybyggare11

  • Inlägg: 2
    • Gotland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #14 skrivet: 06 okt-11 kl 12:36 »
TACK! Alla för utförliga och bra svar! :D
Jag ska verkligen försöka få till det här så snart som möjligt. Angående rsen så verkar många eniga om att myskankor är lätta och trevliga att ha att göra med. Till "nittonhundranittiosex": Vi bor i Mästerby. Jag återkommer gärna till dig om det blir myskankor. Jag ska kolla med bekant först som tydligen har lite många fåglar just nu, men vet inget om vilken sort hon har ännu.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #15 skrivet: 07 okt-11 kl 17:31 »
Det låter onekligen smidigare med en plastsandlåda för småbarn som badkar. Hur stor ska den vara?
Är det halm som gäller på golvet i ankhuset?  Ska det isf var något strö under halmen?
Ska redena stå på golvet eller sitta på väggen? Ska de ha sittpinnar som höns?
Kan man verkligen äta kött av myskankor när de äter så äcklig mat som mördarsniglar?
Ja, som ni ser vet jag inget om dessa djur, men har blivit mycket intresserad av dem genom det jag har läst här.

Puttar upp mina frågor litet  :).

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #16 skrivet: 07 okt-11 kl 18:02 »
Mina bor i en hästbox med halm på golvet .
Jag har inget strö där jag har "nattbadbaljan" som är en vanlig kattlåda med kant.
Mat o vatten står alltså direkt på golvet.
Sen har dom massa halm resten och en bred platta som står lutad mot väggen i två hörn så dom har mys reden .
Mina myskisar tycker dessa reden duger finfint  ;D

Man äter ju andra djur som käkar massa äckligt hela tiden som kyckling dom äter ju insekter o mask o larver *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #17 skrivet: 08 okt-11 kl 08:13 »
Man kan utan problem äta myskankskött, men de är en annan art än våra vanliga ankor, och smakar annorlunda. De har mörkare kött och smakar mer vilt.

Angående material för ramp ner i vatten, så är lärk utmärkt och hållbart.

Ankor sitter inte på sittpinnar men just myskankor kan gilla att sitta lite högre, på någon form av hylla. De klarar sig dock utmärkt utan, och sover gärna på golvet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #18 skrivet: 08 okt-11 kl 09:25 »
Tack för svar  :)! Myskankor verkar vara ganska okomplicerade om jag uppfattat rätt. Är det något speciell man ska tänka på när det gäller dem? Ska börja att läsa in mig på mysktrådarna här, verkar kunna bli trevlig höstläsning.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #19 skrivet: 08 okt-11 kl 11:30 »
Tack för svar  :)! Myskankor verkar vara ganska okomplicerade om jag uppfattat rätt. Är det något speciell man ska tänka på när det gäller dem?
Ja akta dej för klorna när du tar upp o gosar med dom *s* ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser