Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare på ankor med tusen frågor  (läst 15954 gånger)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #20 skrivet: 08 okt-11 kl 11:49 »
 ;D Går det öht att gosa med myskorna? Att de har simfötter har jag listat ut, men de har alltså skarpa klor? Klipper man dem, klorna alltså?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #21 skrivet: 08 okt-11 kl 14:42 »
Jag e knäpp o gosar med allt men just myskisarna har vassa klor som dom håller fast sej i mej när man gosar med dom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sussilo

  • Gäst
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #22 skrivet: 08 okt-11 kl 15:00 »
 :)  ;D Aha, myskorna är kanske rent av riktigt passionerade gosare, eftersom de håller fast sig! Hm, det får nog börja med "markgos" när det blir dax.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #23 skrivet: 08 okt-11 kl 18:23 »
Går ju att gosa med allt , jag gosade med en gåskille i går  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sussilo

  • Gäst
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #24 skrivet: 08 okt-11 kl 18:33 »
 ;D Det låter för vågat för mig - än! ;D  ;D

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #25 skrivet: 08 okt-11 kl 23:43 »
Du behöver inte klippa klorna på myskankorna. De är fantastiskt sociala, traskar alltid hemåt på kvällarna (även om mina gärna stannar utanför sitt hus tills jag kommer och föser in dom på kvällen) Jag vingklippte tidigare, men har slutat med det  då jag inte tycker att det finns något behov.
De är duktiga mammor och tar väl hand om sina ällingar.

Mina sitter gärna lite högt upp på platser som är lite breda (trädgårdsbord, plankhögar, kanter i hönshuset, även ibland på hönsens lite bredare sovpinnar)

Låt dom stanna inne nån vecka innan du släpper ut dom så lär dom sig var dom bor! ;D

Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Sussilo

  • Gäst
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #26 skrivet: 09 okt-11 kl 22:30 »
Det låter som riktigt trevliga ankor  :).

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #27 skrivet: 10 okt-11 kl 17:35 »
Det låter som riktigt trevliga ankor  :).

ja, det är det! ;D
Du får prova själv! Känns som den bästa nybörjarankan!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #28 skrivet: 13 okt-11 kl 19:00 »
Hur tåliga är myskankor? är de lika tåliga som t.ex. våra svenska lantraser?
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #29 skrivet: 13 okt-11 kl 22:44 »
De är vanligtvis härdiga men betänkt att de är i grunden tropiska ankor som inte klarar extrem kyla särskilt bra om de inte får tillgång till visst skydd och omvårdnad. Gör personligen ingen som helst skillnad på myskankor och s.k. lantrasmyskankor och tycker att du skall ta detta med en näve salt eller två. Härdigheten hos myskankor ligger mer på ett kortsiktigt genetiskt plan och att de är mer eller mindre härdiga beroende på hur starka de är och vilka anlag de bär. Större exemplar, främst hanar, har en karunkel/näbbutbyggnad som kan vara mer känslig för köld och kylskador om den är välutvecklad. Ytterst är det deras kondition som avgör hur starka och motståndskraftiga de är.  De myskankor som får bra förutsättningar från starten i form av näring och naturlig prägling blir de mest motståndskraftiga som jag ser det. Inavlade som lever på i princip ingenting i en oskyddad miljö har sämre odds.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #30 skrivet: 13 okt-11 kl 23:48 »
Hur tåliga är myskankor? är de lika tåliga som t.ex. våra svenska lantraser?

Jag förmodar att du åsyftar myskanka i jämförelse med vanlig lantrasanka (typ blekingeanka, svensk blå eller gul anka). Möjligen är myskankorna något känsligare för stark kyla på grund av deras nakna hudpartier i ansiktet. Men det är nog fötterna med sin simhud som är känsligast och där är det nog lika. Stänger man inte ute dem i snö utan möjlighet att komma in i ett torrt utrymme är nog inte risken för frostskador större på myskankor än på vanliga ankor.

Men gosedjur...möjligen om man har skyddsutrustning på sig inklusive gasmask. Förutom de skarpa klorna verkar de vara konstant lösa i magen. En sån laddning i knät värmer visserligen ett tag men...
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #31 skrivet: 14 okt-11 kl 08:25 »
Men gosedjur...möjligen om man har skyddsutrustning på sig inklusive gasmask. Förutom de skarpa klorna verkar de vara konstant lösa i magen. En sån laddning i knät värmer visserligen ett tag men...
;D ;D ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Squig

  • Inlägg: 241
    • Västergötland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #32 skrivet: 15 okt-11 kl 19:02 »
Ser att jag måste slå ett slag för Svensk Gul! Otroligt sociala ankor!

Värper fina vita ägg och ruvar gärna. Tål kyla bra och personligen tycker jag att utseendet är mer tilltalande än mysk. Jag tycker att Svensk Gul är otroligt fina.

Inga problem att valla in på kvällen, ibland har de gått in i hagen själva. Håller sig på tomten och vi har dem fria varje dag. Kvackar när man kommer.

Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Squig

  • Inlägg: 241
    • Västergötland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #33 skrivet: 15 okt-11 kl 19:04 »
Ankorna på fotot har inte fått full fjäderdräkt och är ca 6-7 veckor.
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #34 skrivet: 16 okt-11 kl 00:21 »
Svensk gul anka är så otroligt vackra, kan varmt rekommendera dem. Mina bor med hönsen och går ute fritt hela dagen, och går sedan in själva när de tycker det är dags för det vid skymningstid.
Det är en fröjd att sitta en stund och titta på dem när man kommer hem från jobbet.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #35 skrivet: 17 okt-11 kl 23:19 »
Det finns så många vackra ank-raser så det är bara att titta på bilder o dreggla ..eller kika på våra*s* Vi har många raser nu *S*
Mysk -gul-blå-cauyga-löp-sashen ..ankor *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ruterezz

  • Inlägg: 43
    • Skåne
    • Kennel Ruter-Ezz
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #36 skrivet: 23 okt-11 kl 13:41 »
Jag har svensk gul anka och myskankor, och om jag får välja så blir det myskankor.
Här e varför:
myskanka är lätta att få tama samt att de låter inte särskilt mycket. Väsnas bara :-) lägger många ägg o bra ruvare
gul anka är lite skygga( här hemma iallafalla) de är mycket högljudda, de kväckar ganska bra. Lägger sina ägg här o vart o ruvar dåligt.

detta är min erfarenhet av dessa 2 ankraser.   ;)


lycka till med dina ankor  ;D
Bor på gränsen mellan landet o stan med stor trädgård med plats för många djur. Har blivit helt frälst i mina ankor o höns,tycker det e såå mysigt att ha de gåendes i trädgården kluckandes o kvackandes <3

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Nybörjare på ankor med tusen frågor
« Svar #37 skrivet: 12 nov-11 kl 17:17 »
skygga, ja kanske, jag ser det mer som integritet.
Tro det delvis är en träningssak. I början höll sig mina gula ankor på behörigt avstånd,  men med lite försiktighet vande de sig, och numera äter mina ur handen på mig och låter sig villigt bli klappade medan de äter.

Jag är totalt förälskad i mina 4 stycken och hoppas kunna avla fram några till i sommar.



Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser