Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flaskmatad killing  (läst 3308 gånger)

LeahTeah

  • Inlägg: 20
    • Skåne
flaskmatad killing
« skrivet: 04 okt-11 kl 14:08 »
hej, jag har en get som är ca 6månader som var flaskmatad som killing och hon har nu inte fått "välling" på flera månader men så fort hon ser en människa börjar hon skrika som jag vet inte vad för att hon tror hon ska få mat, hon kan alltså stå och bräka i 15 min-30min :o. Har ni något tips på hur man kan få henne att sluta eller är det inget som går att träna bort? Tacksam för svar ;D
:)

Sussilo

  • Gäst
SV: flaskmatad killing
« Svar #1 skrivet: 05 okt-11 kl 09:06 »
Tror inte på annat än att konsekvent låta bli att ge henne något godis när hon väsnas - om ens det hjälper!

anne-lie50

  • Gäst
SV: flaskmatad killing
« Svar #2 skrivet: 05 okt-11 kl 09:13 »
hade ett lamm som gjorde likadant, men han tröttnade till slut, ha tålamod  ;D

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: flaskmatad killing
« Svar #3 skrivet: 05 okt-11 kl 20:22 »
Geten gör som ett spädbarn, den ser människor som behovstillfredsställare - vad är behovet?
1 ) Bor hon ensam?
2 ) Vad för grovfoder fär hon att äta?
3 ) Vad för mineralfoder får hon?
4 ) Får hon kraftfoder, vad i så fall?
5 ) Hur ser hennes klövar ut?
6 ) Har hon gott hull?
7 ) Hur ser hennes hage ut, bete, höjdskillnader, leksaker?
8 ) Hur ser hennes vatten ut, finns det alltid?
9 )  Hur ser hennes slemhinnor ut, bleka eller rosa?
10 ) Har hon hosta?
11 ) Hurlänge har hon gått i hagen?
12 ) Hur ser hennes bostad ut?
13) Kan hon vara brunstig? För en get utan bock är detta en verklig nöd :-[, i alla fall i hennes ögon!!!
 
Om Du svarar på detta så kanske vi kan klura ut något tillsammans?
Mina getter har aldrig "skrikit av ofog" men det har ibland tagit tid för mig, att förstå vad de haft berättigade klagomål på!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: flaskmatad killing
« Svar #4 skrivet: 06 okt-11 kl 00:27 »
Även jag undrar, vad som kan fattas henne.  Om hon är flaskmatad, så ser hon ju människor som en bra behovstillfredsställare, och ropar alltså när hon kan hoppas på hjälp.  Men med vad, det kan vara knepigt att klura ut.  Ge oss lite mer om hennes miljö, så kan vi spåna tillsammans!

15 - 30 minuter, kära nån, då är det inget litet behov hon upplever!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

  • Gäst
SV: flaskmatad killing
« Svar #5 skrivet: 08 okt-11 kl 19:54 »
Det kan ju vara så att hon känner sig mer hemma med människan än hos sin artfränd om hon matats och varit med människan mycket under tiden. Lättare sagt än gjort, så kanske man skulle successivt vänja henne vid att hon kan prata med dig, men sen räcker det. Mina getter springer alltid fram till stängslet och bräker, så fort jag kommer ut (inte om någon annan gör det), de kan stå och ropa på mig, men jag nonchalerar dem och till slut räcker det att de "småpratar" med mig och till slut tystnar de. Så försök att få henne att hon kan se dig, men att det räcker med det. Sen undrar jag om hon föddes upp på flaska inne, eller om hon var ute i stallet med andra getter? Lycka till!

LeahTeah

  • Inlägg: 20
    • Skåne
SV: flaskmatad killing
« Svar #6 skrivet: 09 okt-11 kl 10:49 »
1 ) Nej hon bor med sin lite äldre syster
2 ) hon får ängshö som dom älskar  :)
3 ) dom har en stor mineralsten (vet dock inte namnet)
4 ) dom får havre eller kraft blå müsli (hästmat)
5 ) dom verkas regelbundet
6 ) det har hon verkligen :)
7 ) hagen består av gräs, träd , saker att balensera på , löv, stolar som dom älskar att sola på ;).
8 ) Japp vatten finns alltid
9 )  dom är rosa
10 ) nej ingen hosta
11 ) sen i slutet av juni har dom gått i hagen
12 ) dom bor i stallet i en box som är lagom stor, en bit av en lastpall med en skiva på där jag lägger maten så dom får vara ifred när dom äter, vatten,spån som underlag, en back som jag fyller med hö. ja ungefär så ser det väl ut:)
13) det tror jag inte eftersom hon har hållt på så i 1,5 månader ungefär,
Hon matades antingen inne i lösdriften hos uppfödaren eller ute i hagen med dom andra, men hon bodde ute med 4 andra killingar och 3vuxna mammor, hennes mamma stötte dock bort min get (Leah) och lät bara leahs syster äta det var därför hon fick matas med flaska.
Mvh Louise
:)

LeahTeah

  • Inlägg: 20
    • Skåne
SV: flaskmatad killing
« Svar #7 skrivet: 09 okt-11 kl 10:51 »
Ps. glömde skriva att jag ganska ofta går ut och går med dom så då får dom komma ut i skogen lösa och hoppa på stena och på fallna stammar, men när jag kommer hem så börjar hon iallafall.
:)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: flaskmatad killing
« Svar #8 skrivet: 09 okt-11 kl 13:23 »
Har Du möjlighet att gå andra vägar, så att hon inte ser Dig?  Hon kanske helt enkelt är en sån där människoälskare, som får abstinensbesvär av att inte ligga i knä eller så regelbundet, säg, en gång i timmen ...

Det finns såna, och dom är ju ljuvliga att umgås med, men lite ... krävande att ha, när man har annat att göra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LeahTeah

  • Inlägg: 20
    • Skåne
SV: flaskmatad killing
« Svar #9 skrivet: 09 okt-11 kl 21:36 »
visst kan jag gå andra vägar men blir drygt i längden, det lustiga är när jag är i stallet och har musiken på då är hon tyst men om jag är ensam i stallet och inte har musik på så skriker hon, kanske ska sätta på radion åt dom :)
:)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: flaskmatad killing
« Svar #10 skrivet: 10 okt-11 kl 09:13 »
Jamen ...  det måste Du ju bara prova!

Om det funkar, så tror jag att hon lääääängtar efter mänskligt sällskap, precis som somliga av oss människor kan längta efter getsällskap!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LeahTeah

  • Inlägg: 20
    • Skåne
SV: flaskmatad killing
« Svar #11 skrivet: 10 okt-11 kl 20:09 »
Jaa jag får väl ta och göra det!  ;D
:)

Per Gynt

  • Gäst
SV: flaskmatad killing
« Svar #12 skrivet: 11 okt-11 kl 17:00 »
Der är inget ovanligt att flaskuppfödde killingar blir ekstra ljudliga när de ser människor. Nonchalera hennes olåt.

LeahTeah

  • Inlägg: 20
    • Skåne
SV: flaskmatad killing
« Svar #13 skrivet: 16 okt-11 kl 11:35 »
Hej igen, har nu satt ut en radio i stallet vilket har gjort geten myyyyycket lugnare, bräker inte alls lika mycket och blir inte "tokig" när hon hör/ser människor  ;D
:)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: flaskmatad killing
« Svar #14 skrivet: 20 okt-11 kl 20:17 »
 :DDå så!  Fint att Du kom lösningen på spåren själv!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser