Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmefläkt  (läst 3158 gånger)

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
Värmefläkt
« skrivet: 29 sep-11 kl 16:27 »
Funderar på att införskaffa en sån här:
http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=184&ArtID=32221&page=1
till mina hönor, den är godkänd för växthus, någon som vet om det räcker för ett hönshus, i skyddsklass?

blizzard

SV: Värmefläkt
« Svar #1 skrivet: 29 sep-11 kl 16:52 »
Den fläkten är INTE lämplig i ett hönshus.Den är faktiskt riktigt olämplig.Mycket brandfarlig och dessutom så dammar den med sin fläkt.I ett växthus är den bra,fläkten rör om luftlagren och där krävs ingen brandklassning heller.

Titta på något sånt här istället  http://www.nimaab.se/se/art/kamrorsradiator-frico.php

Kanske dyr i inköp ny,det kan ju finnas begade för rimliga pengar nu när det läggs ner många lantbruk.
Prova att annonsera.
Priset är ju relativt om man betänker att man kan sova gott om nätterna då sannoligheten att den typen av element startar en eldsvåda måste vara så låg det går.Detta till skillnad mot den andra som risken är mycket hög med...

Som med det mesta så lönar det sig med kvalite i långa loppet.Elementen håller dessutom väldigt länge.

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #2 skrivet: 29 sep-11 kl 18:48 »
Har kollat efter kamrörsradiatorer på blocket o liknande, men inte hittat någon...
Tror att mitt hönshus kommer att vara tillräckligt isolerat och hönerna värmer i sig själva, men som backup om det blir minus 30 en längre period vill jag ha en frostvakt.
Är det skyddsklass IP44 som gäller?

johe71

« Svar #3 skrivet: 29 sep-11 kl 18:57 »
Är det skyddsklass IP44 som gäller?

för elvärmeapparater gäller att om de som ska används i brandfarliga utrymmen så måste vara godkända för detta, sandfyllda kamrörsradiatorer (brukar även ibland kallas kamflänselement i dagligt tal) brukar oftast vara det, men bara för att det är en kamrörsradiator så är det inte säker att den är godkänd för brandfarliga utrymmen... det finns flera olika modeller...

för armaturer finns följande att läsa
* Armaturer i hönsstall ska ha IP54-kapsling
* Armaturer som monteras i utrymmen med förhöjd brandrisk, där risk finns för dammansamling på armaturhöljet, måste vara godkända för detta (D-märkning)

angående kopplingsutrustning så finns följande text
*Kapslingar till kopplingsutrustningar får endast vara tillverkade i metall eller i särskilt brandtåligt plastmaterial. Plastkapslingar för apparater med högst 16 A märkström ska vara provade och godkända enligt UL 94-V0, -V1, UL 746C- 16 eller IEC 60695-11-10. Övriga plastkapslingar ska vara provade och godkända enligt UL 94-5V, UL 746C-17 eller IEC 60695-11-20.
*Kopplingsutrustning får dock inte placeras i utrymme med förhöjd brandrisk. Den utrustning som trots allt krävs i sådant utrymme (del av fabricerad maskin), ska minst uppfylla kapslingsklass IP 54
.

blizzard

« Svar #4 skrivet: 29 sep-11 kl 19:40 »
Sikta på IP54 och det brukar många av de sk kamflänselementen vara.
Jag skulle bli förvånad om den på Nima inte är IP54.Är tämligen säker på att den är det.
Köper du en begagnad så finns det en liten plåtskylt eller ett klistermärke där det står vilken kapslingsklass den har.
Köp ett IP54,det räcker.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 sep-11 kl 23:07 »
Nordpost har kamrörselement som är ip54.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser