Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Permakultur  (läst 15765 gånger)

Maria C S

• Småland
SV: Permakultur
« Svar #40 skrivet: 20 dec-11 kl 16:15 »
Här är en lite kul ide !
Självplock i polykultur (samplantering) upphöjda bäddar  :D

http://jordforbindelse.wordpress.com/fresh-2/fresh-english/
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #41 skrivet: 20 dec-11 kl 16:53 »
Här är en lite kul ide !
Självplock i polykultur (samplantering) upphöjda bäddar  :D

http://jordforbindelse.wordpress.com/fresh-2/fresh-english/

Den ideen tycker jag är bra! Jag har tänkt i liknande banor. Hur skulle man göra för att få till det praktiskt med byrokratin och så? Vilka krav finns det satt säga, man skulle ju också kunna helt enkelt hålla det litet och ha det som äggförsäljning i princip. Det är en sån fin ide för folk skulle kunna lära sig så¨mycket om mat, ekologi och självhushållning samtidigt . Många skulle säkert gå vidare till att starta sina egna polykulturer efter det!
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

jenses

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 20 dec-11 kl 16:57 »
I grunden går det ju ut på att inte gräva i jorden mer än nödvändigt !
I så fall måste du tyvärr stryka Sepp Holzer från listan "Mina permakulturgudar!"  8)

Maria C S

• Småland
« Svar #43 skrivet: 20 dec-11 kl 17:09 »
Den ideen tycker jag är bra! Jag har tänkt i liknande banor. Hur skulle man göra för att få till det praktiskt med byrokratin och så? Vilka krav finns det satt säga, man skulle ju också kunna helt enkelt hålla det litet och ha det som äggförsäljning i princip. Det är en sån fin ide för folk skulle kunna lära sig så¨mycket om mat, ekologi och självhushållning samtidigt . Många skulle säkert gå vidare till att starta sina egna polykulturer efter det!

Vet ej jag förstår mej inte på byrokrati eller pengar heller för den delen !
Finns säkert någon här som förstår sig på sånt !

Men en bra ide är det  :)

Maria C S

• Småland
« Svar #44 skrivet: 20 dec-11 kl 17:18 »
I så fall måste du tyvärr stryka Sepp Holzer från listan "Mina permakulturgudar!"  8)
Jag har inga sådana gudar och vi har alla möjlighet alltid att välja ut det som är bra av det som andra delar med sig av !
Det finns tillfällen då maskiner är ett stort hjälpmedel men det hör nog till undantagen för dom flesta !
Men om man ska göra en fisk damm eller behöver flytta jord så ska man naturligtvis göra det och då kanske en maskin gör det på ett rimligt sätt !
Att vara fanatiker är att göra livet komplicerat !
Jag veta att det mesta går att göra utan maskiner !

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #45 skrivet: 20 dec-11 kl 17:27 »

Jag tycker också men kan se det som Holzer gör som en större investering för framtiden. Han använder inte många maskiner, han anlägger saker med maskin men drivskostanden är nära noll efter det. Han tittar på hur naturen  gör och axelerar successionen av landskapet! Fossila bränslen är en enorm tillgång om de används sparsamt till saker som gör nytta. Men det beror helt klart på vart man vill dra gränsen för "naturligt" såg en oxfile inplastat igår som  det stod Naturkött (inte ekologiskt) på, ja no shit! - Att gå på marken kanske altrar jordens struktur men du kanske är på väg att plantera ett träd. ja lite långdraget kanske men man får vara poetisk ibland :)
Problemet är lösningen!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #46 skrivet: 20 dec-11 kl 17:31 »
http://thepiratebay.org/torrent/6433358 trevligt trevligt vill ja säga.

Verkar som att många använder vallört om jag har förstått det hela rätt. Verkar vara en bra växt. Här i Uppsala har vi också en intressant växt som heter ryssgubbe tror jag. Stor växt med gula blommor vars frön smakar som vitkål fast mycket starkare.
« Senast ändrad: 20 dec-11 kl 17:40 av MickeMård »
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Maria C S

• Småland
« Svar #47 skrivet: 20 dec-11 kl 17:44 »

Jag tor du finner endel svar här !
http://www.sjv.se/amnesomraden/odling/tradgardsodling/frukt/sorterochgrundstammar.4.32b12c7f12940112a7c800020527.html

Maria C S

• Småland
« Svar #48 skrivet: 20 dec-11 kl 17:58 »
http://thepiratebay.org/torrent/6433358 trevligt trevligt vill ja säga.

Verkar som att många använder vallört om jag har förstått det hela rätt. Verkar vara en bra växt. Här i Uppsala har vi också en intressant växt som heter ryssgubbe tror jag. Stor växt med gula blommor vars frön smakar som vitkål fast mycket starkare.

Ja den är vanlig innom permakulturodling (vallört) !
Jag har frön så den ska jag testa nästa år :)
Extrakt använd också till blad gödsling (utspädd)

Tack den filmen har jag inte sett  :D

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #49 skrivet: 20 dec-11 kl 18:17 »
Ja den är vanlig innom permakulturodling (vallört) !
Jag har frön så den ska jag testa nästa år :)
Extrakt använd också till blad gödsling (utspädd)

Tack den filmen har jag inte sett  :D

Borde man inte kunna ha vallört även som täckmaterial?

Det är ca 20 dokumentärer eller mer.

Maria C S

• Småland
« Svar #50 skrivet: 20 dec-11 kl 18:24 »

Det är ca 20 dokumentärer eller mer.

Ja man kan täcka med den med !
Aktivera komposten mm den ska sätta fart på microlivet  ;D
Jag får skriva om den när jag själv testat !
Jag har använt och använder nässlor på samma sätt !

Ska bli kul att se filmerna jag är slö på att läsa böcker inte min grej !

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #51 skrivet: 20 dec-11 kl 19:10 »

Jag har vallört växande här och där i och ikring bäddarna i grönsakslandet. Lagom många så de inte dominerar i bäddarna förstås, men jag tolererar dem i viss mån där de vill växa - och de vill de! Då finns de behändigt till hands när man vill täcka. Ofta är det enklast att riva av bladen för hand (med handskar på) och täcka med. Det verkar vara bra för jorden, men varar inte så länge. Till stora hösttäckningen lägger jag först på lite kompost, som jag myllar om det är läge, sen vallört och på det (kanske nån månad senare) ett lager stråmaterial (grässtrå t ex, hela strån alltså). Vallörtstäcket varar några månader men är mer eller mindre borta till våren (ibland redan på senhösten). Tidig vår behövs stråmaterialet, som det brukar vara lagom mycket kvar av som täckning tills jag börjar bearbeta. Annars blir jorden alltför solad, torkad och troligen utarmad på mikroliv och mull, tycker jag det verkar som. Vissa grödor, som t ex potatis, sätter jag ofta bara ner genom stråtäcket på våren.

Ofta gör jag en vallörtstäckning på sommaren också.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #52 skrivet: 20 dec-11 kl 19:30 »
Låter toppen :) Längtar tills jag får mitt land...om jag får det. Odla ska jag göra någon stanns i alla fall.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #53 skrivet: 20 dec-11 kl 19:40 »
Vallört till gröngödsling&marktäckning är nog i första hand en växt för de fuktigare odlingslägena, kanske särskilt på lerjord. I alla fall enligt min erfarenhet. Där verkar den växa bäst och där behövs den mest, eftersom en del andra gröngödslingsväxter inte går till så bra i såna lägen, t ex många baljväxter, som antingen inte tar sig eller går ut snabbt.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #54 skrivet: 20 dec-11 kl 19:42 »
Antagligen därför de finns överallt i Uppland, lerjordens mecca.

Maria C S

• Småland
« Svar #55 skrivet: 20 dec-11 kl 20:10 »
Vallört till gröngödsling&marktäckning är nog i första hand en växt för de fuktigare odlingslägena, kanske särskilt på lerjord. I alla fall enligt min erfarenhet. Där verkar den växa bäst och där behövs den mest, eftersom en del andra gröngödslingsväxter inte går till så bra i såna lägen, t ex många baljväxter, som antingen inte tar sig eller går ut snabbt.
Tack Anders !
Jag har sand jord här så vi får se hur dom trivs här,rätt båsigt och torrt !

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
Problemet är lösningen!

Maria C S

• Småland
« Svar #57 skrivet: 21 dec-11 kl 11:46 »
Tack du det var fina grejer det :o
Ja där finner du alla regler och bestämmelser !

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #58 skrivet: 22 dec-11 kl 12:04 »
 8)Jag delar up permakultur lite nu, för de som är intresserade har jag startat en tråd om att sluta vattenkretslopp med röstning - Under rubriken vatten och avlopp, skulle vara intressant vad ni gör för att sluta vatten cykeln!

Det är i tiden att ta up allt som rör permakultur, tillsammans kan vi bli visare
: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124496.msg1145744#new
Problemet är lösningen!

Micki o Molly

• -
« Svar #59 skrivet: 22 dec-11 kl 13:09 »
Vallörten lägger jag i tunnor och blandar med vattnar , vattnar sedan potatisen  vid knölbildningen, dvs innan blommningen. Varje år hoppas jag på stora fina potatisar, eftersom vallörten inehåller kalium o fosfor som sägs ska gynna fruktbildning o mognad.

Vallörten kör jag igenom kompostkvarnen innan blötläggningen, men börjar det att jäsa å puttra och jag vattnar med det , lockar det tills sig baggar å småkryp som käkar.

Har även behållare med nässelvatten, som dårå enligt de lärda ska inehålla kisel,,,som har till uppgift att stärka cellväggar,,dvs motvärka virus å mögel.

Ankorna  tycker om att ha självplock, så nästa år åker dom bakom lås å bom  (:)

10x10 meters odling ä våran potatis nivå för 2 pers
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser