Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Permakultur  (läst 15723 gånger)

Maria C S

• Småland
SV: Permakultur
« Svar #60 skrivet: 22 dec-11 kl 14:55 »
Vallörten lägger jag i tunnor och blandar med vattnar , vattnar sedan potatisen  vid knölbildningen, dvs innan blommningen. Varje år hoppas jag på stora fina potatisar, eftersom vallörten inehåller kalium o fosfor som sägs ska gynna fruktbildning o mognad.

Vallörten kör jag igenom kompostkvarnen innan blötläggningen, men börjar det att jäsa å puttra och jag vattnar med det , lockar det tills sig baggar å småkryp som käkar.

Har även behållare med nässelvatten, som dårå enligt de lärda ska inehålla kisel,,,som har till uppgift att stärka cellväggar,,dvs motvärka virus å mögel.

Ankorna  tycker om att ha självplock, så nästa år åker dom bakom lås å bom  (:)

10x10 meters odling ä våran potatis nivå för 2 pers

Åkerfräken kan man blanda i om man vill ha mer kisel !
Den kan även användas som extrakt och sprayas på plantorna !

Nässlor har jag använt i 20 år på olika sätt.

Utmärkt att gödsel vattna med.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser